بام مشهد
15 شهریور 1401
مشهد

بام های مشهد؛ همه چیز از دور زیباست!

گردش در بام های مشهد

مشهد به عنوان یکی از قطب های سیاحتی و زیارتی کشور، جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری دارد. موقعیت زیارتی این شهر سبب شده است تا از سراسر ایران و کشورهای همجوار زائرین و مسافرین زیادی در تمام فصول سال به مشهد سفر کنند. اولین هدف مسافران از سفر به این شهر و رزرو بلیط هواپما مشهد، زیارت حرم امام رضا (ع) است. علاوه بر حرم امام هشتم، شهر مشهد جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که زوار در طول سفر خود می توانند از آنها نیز بازدید کنند. یکی از مکان های دیدنی این شهر خصوصا در شب، بام های مشهد است. مکانی دنج برای گردش خانوادگی و دوستانه به دور از شلوغی شهر.

رزرو تور مشهد

آشنایی با بام های تفریحی مشهد

بام های تفریحی مشهد

شهر مشهد 3 بام جذاب و تفریحی دارد که برای تماشای شهر از ارتفاعات خوش آب و هوا مناسب هستند. این مناطق پارک های کوهستانی هستند که در نقاط مرتفع شهر قرار دارند. بازدید از آنها رایگان بوده و نیاز به پرداخت ورودیه ندارد. در تمامی ساعات شبانه روز می توانید به بام ها برای تفریح و یا پیاده روی خانوادگی بروید، ولی اگر به دنبال یک چشم انداز خاص از شهر همراه با آرامش هستید، شب را انتخاب کنید.

بام خورشید؛ پارک هاشمیه

بام خورشید

بام مشهد را با پارک کوهستانی خورشید می شناسند. اگر از ازدحام و شلوغی شهر خسته شده اید و قصد دارید به منطقه ای خوش آب و هوا بروید و در آرامش قدم بزنید، یا سوار بر تله کابین از آسمان خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر را ببینید، پارک کوهستانی خورشید مشهد بهترین انتخاب است. اگر به دنبال یک مکان مناسب برای قرار ملاقات های کاری و دورهمی های خانوادگی هستید، کافه های این پارک تمام انتظارات شما را برآورده می کنند. کافه های پارک هاشمیه بیشترین طرفدار را در روزهای سرد زمستان را دارند. گردشگران برای فرار از سوز سرما به کافه ها جذب می شوند. در کنار کافه ها، بخار بلند شده از چرخ دستی لبو فروشان در زمستان، هرکسی را به دوران کودکی و دستفروشانی که در کوچه ها لبو و باقالی داغ می فروختند می اندازد.

اگر قصد رزرو تور مشهد در فصل بهار یا تابستان را دارید، می توانید در بام خورشید رقص بادبادک های رنگی در آسمان صاف و بدون ابر را تجربه کنید یا حتی خودتان با خرید بادبادک همراه دیگران از این سرگرمی لذت ببرید.

پارک کوهستانی خورشید پاتوق دوچرخه سواران و کوهنوردان در روزهای آخر هفته است تا پس از یک هفته کار و تلاش، با ورزش کمی استراحت کنند و برای هفته جدید انرژی خود را بازیابند. همچنین روزهای جمعه صدای خنده و شور و هیجان خانواده ایی که برای پیک نیک در آلاچیق ها جمع شده اند یا برای ورزش صبحگاهی در پارک مشغول بازی والیبال یا بسکتبال هستند، هرکسی را به هوس بازی و تفریح می اندازد.

امکانات تفریحی بام خورشید

  • زمین بازی کودکان
  • زمین بادبادک بازی
  • پیست دوچرخه سواری
  • تله کابین
  • شهر برفی
  • باغ وحش
  • مسیر پیاده روی
  • آلاچیق های مسقف همراه با باربیکیو

چه فصلی به پارک خورشید بروید؟

پارک خورشید

شش ماه اول سال بهترین زمان برای بازدید از این پارک کوهستانی است. تا در هوای دلپذیر به تفریح بپردازید و از سرسبزی درختان پارک استفاده کنید. اگر اهل عکاسی باشید در بهار و تابستان عکس های جذابی را می توانید ثبت کنید.

 مسیر دسترسی به پارک خورشید

این بام در در جنوب غرب مشهد، منطقه کوه سر قرار دارد. برای رفتن به آن بهترین مسیر بلوار وکیل آباد است. در بلوار، ایستگاه مترو دانشجو را به سمت خیابان هفت تیر ادامه دهید، تا در انتهای خیابان هفت تیر به پارک کوهستانی برسید. اگر به ماشین شخصی دسترسی ندارید، خود را به پایانه آزادی در بلوار وکیل آباد برسانید و از آنجا با اتوبوس های خط 91 دقیقا روبروی درب ورودی پارک کوهستانی خورشید پیاده شوید.

بام هفت تیر؛ یکی از بام های مشهد برای کوهنوردان

بام هفت تیر

این منطقه در مشهد به علت وجود قله زو، پاتوق کوهنوردان است. اگر اهل کوهنوردی هستید با تجهیزات خود می توانید از مسیر کوه به سمت قله بروید. البته لازم است بدانید که در این پارک مسیر پلکانی وجود دارد که تمامی افراد بتوانند خود را به بام برسانند و از چشم انداز زیبای آن بهره ببرند. از آنجایی که در کنار همه تفریحات کمی پاساژگردی برای تنوع لازم است، حتما به مرکز تجاری آرمیتاژ که در نزدیکی این پارک است، سری بزنید و ساعاتی را در آن سپری کنید.

شاید فکر کنید که بام هفت تیر فقط برای کسانی مناسب است که اهل کوهنوردی باشند. خیر، این پارک برای کسانی که قصد پیاده روی در سکوت کوهستان را دارند و همچنین عکاسانی که به دنبال موقعیت های خاص عکاسی هستند نیز مناسب است.

زمان مناسب بازدید از بام هفت تیر

بام هفت تیر

با توجه به این که برای بازدید از این پارک نیاز به کوهنوردی یا استفاده از مسیر پلکانی است، بهتر است در فصل بهار و تابستان به آنجا بروید. شش ماه دوم سال، خصوصا فصل زمستان به علت نامساعد بودن شرایط جوی، ممکن است کمی خطرآفرین باشد (خصوصا برای کوهنوردان) به یاد داشته باشید اگر قصد صعود به قله زو را داشتید، حتما تجهیزات کامل همراه خود ببرید تا از ایمنی و سلامت خود اطمینان و آسودگی خاطر داشته باشید.

بام خلج؛ در کنار صدای آب

بام خلج

و اما یکی از بام های زیبای مشهد با هفت حوضچه طبیعی؛ بام خلج است! بام خلج در بخش جنوب شرقی شهر مشهد منطقه ای بکر و طبیعی است که صدای آب در حوضچه های آن روح را نوازش می کند. زیبایی بی نظیر این حوضچه ها پشت هم بودن آنهاست که آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی می ریزد و این روند تا حوضچه آخر ادامه دارد.

بهترین زمان بازدید از بام خلج

بام خلج

مناسب ترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار است که گل های شقایق شکوفه زده اند و دمای آب برای اینکه بتوانید برای دقایقی در آرامش پاهایتان را در آب زلال حوضچه استراحت دهید، متعادل است.

از کدام مسیر به این کوه های خلج برویم؟

این منطقه در 7 کیلومتری شهر قرار دارد. به شهرک سیدی بروید و وارد جاده خلج شوید. بعد سه کیلومتر با رسیدن به دوراهی مسیر جاده آسفالت سمت چپ را ادامه دهید و در میدان پس از اینکه ماشین را پارک کردید، با کمک تابلوهای راهنما مابقی مسیر را پیاده بروید.

3 نکته مهم برای بازدید از منطقه خلج

1.       در ابتدای روز برای بازدید از این منطقه اقدام کنید تا قبل از تاریکی هوا در مسیر بازگشت باشید.

2.       اگر قصد شب ماندن و چادر زدن دارید، آذوقه کافی همراه داشته باشید.

3.       کفش راحت و مناسب طبیعت گردی بپوشید تا به راحتی از حوضچه ها و مسیرهایی که سنگ ریزه دارند عبور کنید.

در آخر

شهر مشهد را فقط به چشم یک مقصد زیارتی نبینید. این شهر علاوه بر حال و هوای خاص عرفانی و دینی که دارد، مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. نائب الزیاره همه باشید در جوار امام هشتم، از بازارهای کنار حرم فیروزه و زعفران اعلا برای سوغات بخرید و برای استراحت و تفریح از بام های تفریحی مشهد غافل نشوید.

نظرات کاربران