Solo or group trips

سفرهای انفرادی یا گروهی؟ چگونه انتخاب کنیم؟

مسافرت یکی از تفریحات لذت‌بخشی است که بسیاری از نیازهای اصلی روح‌تان را در آن واحد تامین می‌کند: نیاز به تنوع، کشف، تغییر، رشد،‌ یادگیری و … اما قبل از هرچیز، باید نوع و شرایط سفر مورد علاقه خود را مشخص کنید. یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین فاکتورهایی که باید قبل از شروع سفر در مورد آن به تصمیم قطعی برسید، انتخاب میان سفرهای انفرادی یا گروهی است. 

این انتخاب، مسیر تمام انتخاب‌های بعدی را مشخص می‌کند. سفرهای گروهی یا انفرادی هر‌یک مزیت‌ها و معایب خود را دارد. انتخاب میان این دو تا حد زیادی به شخصیت خود شما بستگی دارد. در این مقاله، ما به شما کمک می کنیم تا با شناخت ویژگی‌های هر یک از سفرهای انفرادی و گروهی، بهترین تصمیم را برای شروع یک سفر لذت‌بخش بگیرید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

ویژگیهای سفر انفرادی

سفر انفرادی یکی از دلپذیر‌ترین انواع سفر است. البته به‌شرطی که با مدل شخصیتی شما سازگار باشد. بسیاری از افرادی که قبلاً این نوع سفر را تجربه کرده‌اند، بر این عقیده هستند که هر انسانی در طول زندگی خود، حداقل یک بار باید به تنهایی سفر کند.

این نوع سفر هم مانند هر فعالیت دیگری ویژگی‌های خاص خود را دارد. ما برای راحتی شما در انتخاب بین سفرهای انفرادی یا گروهی، آنها را فهرست‌وار برایتان شرح می‌دهیم.

۱. آزادی

Characteristics of solo travel

مهمترین ویژگی سفرهای انفرادی آزادی عمل است. در این سفرها دیگر نیازی نیست تصمیمات خود را با فرد دیگری هماهنگ کنید. 

یکی از موارد بسیار تعیین‌کننده در هر سفر، انتخاب زمان و تاریخ مناسب است. چه‌بسا شما یک فرصت بسیار مناسب برای سفر را به‌خاطر مشغله‌های کاری همسفرهای خود از دست بدهید یا مجبور شوید در تاریخی به سفر بروید که برای شما چندان ایده‌آل نیست اما رضایت اکثریت گروه را به همراه دارد. 

در سفرهای انفرادی، شما در انتخاب مقصد و فعالیت‌هایی که قرار است در طی سفر انجام دهید، نیز آزاد هستید. شاید مقصدی از نظر شما بسیار جذاب باشد، اما همسفران شما تمایلی به انتخاب آن نداشته باشند. حتی ممکن است همگی در انتخاب مقصد به توافق رسیده باشید، اما در انتخاب نوع فعالیتهای سفر با همسفر خود به توافق نرسید. بدیهی است که هر فرد سرگرمی‌ها و علایق خاص خود را دارد. چه بسا شما دلتان بخواهد ساعت‌ها محو تماشای منظره‌ای زیبا شوید، در حالی که همسفر شما عاشق خرید کردن در پاساژهای لوکس باشد. 

در سفرهای انفرادی، شما از هر نظر برای تصمیم‌گیری آزاد هستید و این آزادی بسیار دلچسب‌تر از آزادی‌های روزمره است و شاید یکی از اصلی‌ترین دلایلی باشد که بین سفرهای گروهی یا انفرادی ، اولی برنده شود! 

۲. خودشناسی

از قدیم گفته‌اند: «دوست را در سفر باید شناخت». این جمله حتی در مواردی که تنها به سفر می‌روید نیز صادق است. چون شما این‌بار با خودتان همسفر شده‌اید! 

در سفر می‌توانید خیلی از ابعاد وجودی خودتان را بهتر و بیشتر بشناسید. می‌توانید در سختی‌های سفر بفهمید که تحمل شما تا چه اندازه است.

وقتی در طول سفر از مکان‌های جدید بازدید می‌کنید و دست به انجام کارهای جدید می‌زنید، ممکن است اشتیاق و علاقه‌ای خاص در وجودتان حس کنید که قبلاً از وجودش بی‌اطلاع بوده‌اید.

آسایشِ سفر بستر بسیار مناسبی برای خوداندیشی و تعمق در ذهن و روان شما است. چه‌بسا مسائلی که مدت‌ها روان شما را آشفته کرده و فکر شما را به خود مشغول داشته‌است، با دیدن نشانه‌ای یا منظره‌ای در طی سفر ناگهان درون شما حل شود. 

بسیاری از روان‌درمانگران برای درمان مشکلات ناشی از اضطراب، مراجعین خود را به سفر کردن تشویق می‌کنند و اغلب توصیه آنها این است که این سفر به‌تنهایی و در محیطی آرامش‌بخش، به‌دور از دغدغه‌های روزمره‌ مراجع باشد. 

فراموش نکنید که در هنگام انتخاب بین سفرهای گروهی یا انفرادی، این نکته را حتماً درنظر داشته باشید. 

۳. رسیدن به آرزوهای فردی

سفرهای انفرادی یا گروهی

سفرهای انفرادی یک فرصت عالی برای رسیدن به آرزوهایی است که مدت‌ها در سر داشته‌اید. همین‌که شما خودتان را به‌ یک سفر انفرادی دعوت می‌کنید، حس ارزشمندی در شما افزایش یافته و باعث رشد عزت‌نفس شما می‌شود. 

حتی می‌توانید این سفر انفرادی را به عنوان هدیه‌ای ارزشمند به خودتان بدهید و آرزوهای خود را به نحوی که دوست دارید در طی آن محقق کنید. مطمئن باشید پس از بازگشت از چنین سفری قطعاً از حیث احساس خودارزشمندی، آن فرد سابق نخواهید بود و نشاط و اشتیاق شما برای مواجهه با سختی‌های زندگی دوچندان شده‌است. به‌یاد داشته‌باشید که این یکی از نکات مهم در انتخاب میان سفرهای انفرادی یا گروهی است.

۴. آشنایی با افراد جدید

وقتی شما به سفر انفرادی می‌روید،‌ احتمال هم‌صحبتی و آشنایی با افراد جدید بیشتر از وقتی است که همسفری دارید. در واقع، وقتی شما به همراه شخص یا اشخاصی مسافرت می‌کنید، برای برطرف کردن نیاز خود به ارتباط، راه‌حلی ساده و در دسترس دارید: همسفرتان. 

اما وقتی تنها هستید، حتی علیرغم میل باطنی خود، مجبور به معاشرت و هم صحبتی با افراد جدید می‌شوید و این اتفاق می‌تواند بسیار برای شما مفید و الهام‌بخش باشد. آشنایی با هر فرد جدید، آشنایی با دنیایی جدید است و ممکن‌ است همین آشنایی آن‌قدر در زندگی شما تاثیر‌گذار باشد، که قبلاً به هیچ‌وجه فکرش را هم نمی‌کردید.

پیشنهاد می‌کنیم وقتی می‌خواهید بین سفرهای گروهی یا انفرادی دست به انتخاب بزنید، به این نکته توجه کنید که شما همواره نیاز دارید غیر از افرادی که در دایره امن شما هستند، با افراد جدیدی نیز ارتباط برقرار کنید تا دنیای وسیع‌تری برای خود بسازید.

۵. صرفه‌جویی در برخی هزینه‌ها

Saving some costs

خیلی اوقات وقتی می‌خواهیم برای خود و اعضای خانواده‌مان برنامه سفر بریزیم، محاسبه‌ هزینه‌های سنگین مسافرت، مانعی برای اقدام به سفر به‌شمار می‌آید. 

فرض کنید اگر خانواده‌ای چهار‌نفره داشته باشید، برای اقامت در هتل مجبور به اجاره یک سوئیت یا دو اتاق دوتخته هستید؛ پس باید هتلی ارزان‌قیمت‌تر با کیفیتی پایین‌تر را انتخاب کنید. اما وقتی به‌تنهایی سفر می‌کنید، می‌توانید با همان بودجه یا بودجه‌ای کمتر، در هتلی لوکس اقامت کنید. 

در مورد سایر هزینه‌ها مانند رستوران رفتن، خرید بلیت‌ موزه‌ها و غیره نیز وضعیت به همین صورت خواهد بود. پس صرفه‌جویی در هزینه‌ها یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که ممکن است در انتخاب بین سفرهای انفرادی یا گروهی، ما را به سمت انتخاب سفرهای انفرادی سوق دهد. 

ویژگیهای سفر گروهی

سفرهای گروهی را به چند روش می‌توانید برنامه‌ریزی کنید: سفر با دوستان یا اعضای خانواده، سفر با تور و یا ترکیبی از این دو؛ به این معنا که به همراه دوستان یا خانواده خود به همراه یک تور گردشگری سفر کنید. در هر صورت، شما یک سفر گروهی را انتخاب کرده‌اید. 

سفر گروهی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و باز هم بر اساس نوع شخصیت و مشخصه‌های فردی می‌تواند برای شما لذت‌بخش یا ملال‌انگیز باشد.

۱. امنیت

سفرهای انفرادی یا گروهی

امنیت مهمترین دستاورد شما در طی یک سفر گروهی است. بسیاری از مقاصد پرمخاطره به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای سفرهای انفرادی به‌حساب نمی‌آید؛ اما شما می‌توانید به صورت دسته‌جمعی حضور در این مکان‌ها را در امنیت و بدون احساس خطر تجربه کنید. 

اگر سفر شما به همراه تورهای گردشگری باشد، باز هم امنیت شما بیشتر خواهد شد؛ چرا که برگزارکنندگان تورهای مختلف در مورد زمان سفر به این مکان‌ها از تجربه کافی برخوردار هستند و خطرات محیطی را به‌خوبی می‌شناسند. 

پس اگر از جمله افرادی هستید که امنیت در سفر سبب آرامش و آسایش شما می‌شود، بهتر است از میان سفرهای گروهی یا انفرادی، گزینه دوم را انتخاب کنید.  

همین حالا با رزرو تور، سفر کن!

۲. معاشرت

درست است که وقتی همسفر یا همسفرانی را برای سفر انتخاب می‌کنیم، معمولاً از شناخت خوبی نسبت به آنها برخورداریم، اما سفر‌کردن امکان معاشرت طولانی‌تری را با آنها فراهم می‌کند. این معاشرت در بستر سفر، فرصت مناسبی فراهم می‌کند تا به شناخت بیشتری از یکدیگر برسیم. 

خیلی از اوقات در طی گفتگوها و تاملاتی که با همسفر خود داریم، از مشکلات و دغدغه‌های ذهنی هم بیشتر آگاه می‌شویم و همین باعث می‌شود، بر مشکلات خودمان راحت‌تر غلبه کنیم. 

معاشرت ما در طی سفرهای گروهی، چه با افراد خانواده باشد، چه با دوستان و آشنایان، می‌تواند بسیاری از نیازهای درونی طرفین را تامین کند. اگر در انتخاب میان سفرهای انفرادی و گروهی در تردید هستید، به این نکته توجه کنید که شاید این فرصتی طلایی برای معاشرت با عزیزانتان و دستیابی به شناختی عمیق‌تر از آن‌ها باشد. 

۳. پرهیز از نشخوار فکری 

Avoid rumination

احتمالاً همه شما این تجربه را داشته‌اید: هنگامی که در جمعی صمیمی قرار می‌گیرید، غم و غصه‌ها را چند ساعتی فراموش می‌کنید. انرژی حضور در جمع باعث می‌شود تا از شر بسیاری از افکار مزاحم رها شوید؛ افکاری که مدت‌هاست ذهن شما را به خودشان مشغول کرده و خواب و خوراک را از شما گرفته‌اند. 

یکی از مزیت‌های سفرهای گروهی همین تجربه رهایی مشترک است و می‌تواند در کاهش تنش‌ها و اضطراب‌های کاری و روزمره شما بسیار موثر واقع شود. 

اگر مشکلات محل کارتان حسابی بر ذهن شما را تحت فشار قرار داده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم بین سفرهای انفرادی یا گروهی، سراغ گزینه دوم بروید.

۴. انعطافپذیری

سفرهای گروهی فرصت بسیار خوبی برای تقویت انعطاف‌پذیری شما است. ما در طی سفر همواره مجبور به تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌هایی هستیم که خیلی از آنها دقیقاً مطابق میل و سلیقه ما نیست. اما اگر بخواهیم بر خواسته خود پافشاری کنیم یا از اقدام به کاری که میل چندانی به آن نداریم، دلخور شویم و در مقابل دیگران واکنشی منفی نشان دهیم، سفر را به کام خود و دیگران تلخ کرده‌ایم.

از انعطاف‌پذیر بودن نترسید! انعطاف‌پذیری در طی سفر باعث می‌شود تا دست به تجربیات جدیدی بزنید که شاید در ابتدا میلی به انجامش نداشتید، اما این تجربه حس تازه و شیرینی را در شما برجای بگذارد و بعدها از طرفداران آن تجربه شوید. 

پس اگر بین انتخاب سفرهای انفرادی یا گروهی مردد هستید، یادتان باشد سفرهای گروهی اغلب برای افرادی مناسب هستند که یا ذاتاً انعطاف‌پذیر به‌دنیا آمده‌اند، یا خودشان را برای تمرین این مهارت آماده کرده‌اند. 

۵. استفاده حداکثری از زمان سفر

سفرهای گروهی با استفاده از تورهای گردشگری، این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌ای دقیق و بارها تجربه‌شده را در اختیار داشته‌ باشید؛ برنامه‌ای که با درنظر گرفتن تمامی جوانب سفر پیش‌بینی شده و شما طبق آن می‌توانید از زمانی که برای سفر اختصاص داده‌اید، حداکثر استفاده را ببرید. 

علاوه بر این، راهنمای تور می‌تواند در طی مسافت‌های طولانی از یک محل به محل دیگر، توضیحات مفید و جذابی درباره مقصد در اختیار شما قرار دهد. همین موضوع باعث می‌شود که حتی از زمانی که در وسیله نقلیه هستید، نهایت استفاده را ببرید. 

این نکته برای کسانی که وقت محدودی برای مسافرت دارند، مزیت بسیار مهمی به‌شمار می‌رود و می‌تواند در انتخاب بین سفرهای گروهی یا انفرادی تعیین‌کننده باشد. 

۶. اقامتگاهها و رستورانهای بهصرفه 

سفرهای انفرادی یا گروهی

یکی دیگر از مزیت‌های سفرهای گروهی این است که اغلب اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها تخفیف‌های خوبی برای گروه‌های گردشگری در نظر می‌گیرند. در نتیجه، در صورتی که به صورت گروهی در هتلی باکیفیت اقامت کنید یا به رستوران‌های معروف بروید، می‌توانید نسبت به حالت انفرادی، هزینه کمتری را بپردازید. 

در نتیجه، خیلی از افراد هنگام انتخاب بین سفرهای گروهی و انفرادی، از نظر اقتصادی، سفرهای گروهی را برمی‌گزینند. 

تصمیمگیری نهایی میان سفرهای گروهی یا انفرادی

در این مقاله با ویژگی‌های متفاوت هر یک از سفرهای انفرادی و گروهی آشنا شدید. توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب بین دو گزینه سفرهای انفرادی یا گروهی، به این نکته توجه کنید که هیچ درست یا غلطی در این تصمیم‌گیری وجود ندارد. هر کدام از این سفرها را که انتخاب کنید، از ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن برخوردار خواهید شد. مهم‌تر از همه اینکه خود «اقدام به سفر» قطعاً دستاوردهای بی‌شماری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

در واقع، میزان شناختی از خود و نوع شخصیت خودتان دارید و آشنایی با علایقتان در این انتخاب بسیار موثر خواهد بود. انتخاب شما چیست؟ سفرهای انفرادی یا گروهی؟

نظرات کاربران