جاهای دیدنی چین

جاهای دیدنی چین؛ صومعه معلق یا شهر ممنوعه؟

اکثر کسانی که به چین می‌روند، برای دیدن دیوار بزرگ چین و یا شهر ممنوعه در پکن و ارتش سفالی در شیان این سفر را تدارک می‌بینند. شاید هم فقط برای قایق‌سواری در رودخانه یانگ‌تسه یا قدم زدن در خیابان‌های بوند، چین را انتخاب کرده‌اند. اما جاهای دیدنی چین، حرف بیشتری برای گفتن دارد. جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز زیادی در چین وجود دارد؛ از شهرهای باستانی گرفته تا جنگل‌ها، معابد تا کوه‌های مقدس و آبشارهای خیره‌کننده. همین دلایل برای پر شدن این کشور از توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی کافی‌ است. جالب است بدانید که تعداد گردشگران چینی از گردشگران خارجی در چین بیشتر است. برای رفتن به جاهای دیدنی چین کافی است صبور و اهل گردش باشید تا از این سفر لذت ببرید. به هرکدام از شهرهای چین سفر کنید، جاهای دیدنی آن تمام نمی‌شود، پس خود را برای هیجان‌انگیزترین سفر خود آماده کنید. 

رزرو تور ارزان با سه کلیک خوبه!

چرا جاهای دیدنی چین؟ 

جاهای دیدنی چین

بهترین دلیلی که گردشگران را برای سفر به چین ترغیب می‌کند، تاریخ و فرهنگ متفاوت چین است. چین با بیش از پنج هزار سال فرهنگ و تاریخ، می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین کشورهای برای سفر باشد. فرمانروایان مختلف، کاخ‌ها و معابد بسیار زیاد، تنوع غذایی بالا و متفاوت و سبک‌های معماری چشمگیر تاریخی و مدرن از دلایل انتخاب این کشور برای سفری متفاوت و به‌یادماندنی است. پیشنیه بلند تاریخ و فرهنگ این کشور باعث شده‌است که بهترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این کشور به‌وجود بیاید. همه این دلایل برای گردشگران اهل سفر و کاوش کافی‌است تا چین را به‌عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کنند و برای دیدن جاهای دیدنی چین هیجان‌زده باشند.

 جاهای دیدنی چین

دیوار شهر شی‌آن؛ یکی از جاهای دیدنی چین 

صدها سال پیش، چینی‌ها برای دفاع از شهرهای خود در برابر مهاجمان خارجی، دیوارهای سنگی عظیمی در اطراف شهرهای خود می‌ساختند. شهر شیان نیز از این قاعده مستثنی نبود. این دیوار به دستور امپراتور هونگ وو، امپراتور سلسله مینگ، هنگامی‌که خطر ورود دشمنان به شهر را احساس کرد، ساخته شد. دیوار شهر شی‌آن، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دیوارهای ساخته‌شده در این کشور برای حفاظت از شهر و امپراطوری به‌حساب می‌آید. دیوار شهر، دارای چهار دروازه مهم است. این دروازه‌ها هرکدام نام‌های خاص و زیبای خود را دارند.

دروازه شرقی به معنی لذت جاودان، دروازه غربی به معنی صلح سراسری، دروازه جنوبی به معنی صلح پایدار و دروازه شمالی به معنی همیشه هماهنگ. بعد از  بازسازی دیوار، ارتفاع آن به ۱۲ متر، پهنای آن در بالای دیوار بین ۱۲ تا ۱۴ متر و عرض آن در پایه‌های روی سطح زمین به ۱۵ تا ۱۸ متر است. زمانی که روی این دیوار قدم می‌زنید، در هر 120 متر با یک برج مراقبت روبه‌ور خواهیدشد. این برج‌ها در گذشته، مکان استقرار و استراحت سربازان بوده‌است. امروزه با دوچرخه، ماشین برقی یا حتی با پای پیاده می‌توانید از دروازه‌ها که اکثرا از خود دیوار قدیمی‌تر هستند و برج‌های مراقبت روی دیوار دیدن کنید.

پارک ملی ژانگ‌ جیاجی

پارک ملی ژانگ‌ جیاجی

پارک ملی ژانگ‌ جیاجی به وسعت حدود 130 کیلومتر مربع در 32 کیلومتری حومه شمالی شهر چانگ جیاجی قرار دارد. این پارک جنگلی پر از صخره‌هایی است که با درختان سرسبز پوشیده‌ شده‌است. جالب است بدانید هزاران سال قبل، این صخره‌ها، رشته کوهی را تشکیل می‌دادند که با گذر زمان و توسط باد و باران از بین رفته‌‌است و فقط قسمت‌های عظیمی از آن باقی‌مانده است. همین مسئله این پارک را به مکانی معنوی و ماورایی تبدیل می‌کند؛ جایی که جزو بهترین جاهای دیدنی چین است.

این پارک ملی در گذشته منطقه‌ای ممنوعه بوده‌است. با گذر زمان و چندین سال بعد از تشکیل ارتش سرخ‌ چین در سال 1982 شورای دولت چین این مزرعه جنگلی را پارک ملی خواند و این‌گونه بود که اولین پارک ملی چین تاسیس شد. پارک ژانگ جیاجی در سال 1992 توسط سازمان متحد در لیست میراث جهانی طبیعی تاریخی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید. این پارک با توجه به مه صبحگاهی که از دره‌ها برمی‌خیزد و سرسبزی صخره‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده، الهام‌بخش فیلم آواتار بوده‌است و قسمت‌های اصلی این فیلم در این پارک جنگلی فیلم‌برداری شده‌است.

شاید بعد از رفتن به این پارک بهترین لحظات سفر خود را تجربه کنید؛ چون جاهای دیدنی این پارک چینی بسیار مهیج و عجیب است. داخل این پارک، بلندترین آسانسور جهان به ارتفاع 326 متر قرار دارد که به آن اژدها 326 متری نیز می‌گویند. یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی چین که در این پارک قرار دارد، بزرگترین پل شیشه‌ای جهان است. این پل با 430 متر طول و 6 متر عرض، منظره  فوق‌العاده‌ای را در ارتفاع 300 متری این جنگل برای شما به نمایش در می‌آورد. این پارک جنگلی بیشترین جاذبه‌های گردشگری چین را در خود جای داده‌است که شما را حیرت‌زده می‌کنند.

سه پاگودا در دالی؛ از جاهای دیدنی چین

جاهای دیدنی چین

این جاذبه‌ معروف در شمال غرب شهر باستانی دالی در چین جنوبی قرار دارد. سه پاگودا یکی از بهترین و مهم‌ترین سازه‌های حفظ شده بودایی در چین است که چندین فاجعه انسانی و طبیعی را پشت‌سر گذاشته‌است. بت‌کده اصلی و وسطی، بین سال‌های 824-840 میلادی توسط پادشاه کوآن فنگو ساخته شده و نزدیک به 70 متر ارتفاع و 16 طبقه دارد. این بت‌کده یکی از بلندترین بت‌کده‌های چین محسوب می‌شود. دو بت‌کده دیگر که مثلثی را همراه با بت‌کده اول درست می‌کند، یک قرن بعد از سازه اول ساخته‌شد. این دو بت‌کده، نزدیک به 42متر ارتفاع و ده طبقه دارند. 

طبق افسانه‌های محلی، قبل از ورود انسان‌ها، دالی مردابی بود که در آن اژدها پرورش می‌دادند. در آن زمان اعتقاد مردم بر این بود که اژدها بلایای طبیعی را برای ازبین بردن متجاوزان ایجاد می‌کند؛ پس این مجموعه پاگودا را برای جلوگیری از حمله اژها ساختند. این سه پاگودا، اکنون به آثار باستانی و یکی از پرطرفداری‌ترین جاهای دیدنی چین تبدیل شده‌است. داخل ساختمان این پاگوداها برای رفتن عموم باز نیست، اما نمای بیرونی بسیار شگفت‌انگیزی دارد. هرکجای دالی که باشید، می‌توانید این سه بت‌کده را ببینید. 

جنگل سنگی شیلین

اسم این جنگل یک تناقض به تمام معنا است؛ همانطور که خود این جنگل سنگی نیز پر از تناقض است. دلیل این تناقض، سنگ‌ها و صخره‌های بزرگ‌ و عجیبی‌ است که به شکل درخت درآمده‌. مردمان این سرزمین عقیده دارند این جنگل سنگی که یکی از جاهای دیدنی چین است، 270 میلیون سال قدمت دارد و در گذشته در این منطقه آب‌های اقیانوس جریان داشته‌ و در طول زمان موج‌های بلند اقیانوسی این برجستگی‌ها را خلق کرده‌ است. گفتنی است که جاذبه معروف جنگل سنگی شیلین سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان دارد.

شهر قدیمی لیجیانگ؛ یکی دیگر از جاهای دیدنی چین

شهر قدیمی لیجیانگ؛ یکی دیگر از جاهای دیدنی چین

شهر قدیمی لیجیانگ در شمال غربی چین، یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی چین است. این شهر به‌خاطر نواحی بکر و زندگی ساده مردم توانسته جهانگردان بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی خود جذب کند. این شهر قدیمی تقریبا 800 سال قدمت دارد. اولین امپراتوری که در این شهر قدیمی حکومت کرد، کوبلا خان بود. شهر قدیمی لیجیانگ زمانی پایتخت پادشاهی ناکسی بود.

مانند هر شهر قدیمی‌ای، لیجیانگ، پر از جذابیت و فرهنگ است. خیابان‌های تاریخی از صدها سال پیش باقی مانده‌ است و میراث منحصربه‌فردش، آن را برتر از دیگر شهرهای تاریخی چین قرار می‌دهد. در گوشه و کنار شهر، کانال‌های زیادی جریان دارد و تقریبا 350 پل در مسیر این کانال‌ها ساخته شده‌است. با سر زدن به این کانال‌ها می‌توانید معماری زیبا و رنگارنگ شهر لیجیانگ و مردم محلی که پوشش بومی و سنتی دارند را تماشا کنید.

کوه وودانگ

گردشگرانی که فیلم (ببر خیزان، اژدهای پنهان) را دیده‌اند، از قبل می‌دانند که کوه‌های وودانگ که یکی از جاهای دیدنی چین است، واقع در شمال غربی استان هوبی، چقدر دیدنی‌ است. کوه‌های وودانگ علاوه بر دیدنی بودن، زادگاه تای چی چوان(ورزش رزمی) و یکی از مقدس‌ترین رشته‌کوه‌های مذهب تائوئیسم چین محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند معابد باستانی مانند معبد معروف و با عظمت نانیان را در این رشته کوه‌ها ببینند. اولین حضور  بشر در این‌ رشته‌کوه‌ها را می‌توان به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح تخمین زد. امروزه نه قصر، هشت معبد و ده‌ها غرفه در رشته‌کوه‌های وودانگ وجود دارد.

زیباترین جاهای دیدنی چین؛ شهر کوچک ژوژوانگ

جاهای دیدنی چین

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین، شهر کوچک ژوژوانگ است. این شهر با تاریخچه‌ای ۱۲۰۰ ساله، در ۳۰ کیلومتری سوژو در شرق چین در امتداد بخش جنوبی رودخانه یانگتسه واقع شده‌است. شهر ژوژوانگ یکی از معروف‌ترین شهر‌های روی آب در چین است که اغلب به نام ونیز شرق نیز شناخته می‌شود. این شهر پر از خانه‌های باستانی در کنار رودخانه است. بیش از 1000 سال، جریان آب‌های این رودخانه زیر تمام خانه‌ها و مغازه‌های این شهر در جریان بوده‌است. شهر ژوژوانگ پل‌های زیبا و متعددی دارد که سمبل‌ و نماد‌ شهر محسوب می‌شود؛ علت مشهور بودن این شهر نیز پل‌های آن است. ژوژوانگ از مقصد‌های محبوب توریستی است. ترکیب زیبای ساختمان‌های رنگی و سفید، ژوژوانگ را به یک مکان رویایی برای عکاسی تبدیل کرده‌است. گردشگران می‌توانند با قایق‌سواری در اطراف شهر از تماشای طبیعت بکر و دیدنی آن در کنار خانه‌های قدیمی ثروتمندان لذت ببرند. 

 کوه تای

کوه تای در شهر تای‌آن و در استان شاندونگ چین قرار دارد و ارتفاعش ۱۵۴۵ متر است. این کوه که یکی از جاهای دیدنی چین به‌شمار می‌رود، دارای ارزش تاریخی و دینی زیادی است. چین دارای پنج کوه مقدس است که این کوهستان یکی از آن پنج کوه به‌شمار می‌رود. این کوه در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان مکانی طبیعی و فرهنگی در میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. در یک سنت قدیمی، بالا رفتن از تای‌شان (شان در زبان ماندارین به معنی کوه است) یکی از اولین کارهایی بود که امپراتور جدید انجام می‌داد.

در طی این سفر، امپراتورها، لوح‌های کتیبه‌ای و سایر آثار فرهنگی را از خود در مسیر به یادگار می‌گذاشتند. گفته می شود که 72 امپراتور این صعود را انجام دادند. این مسیر از ابتدا تا بالای کوه 6000 پله دارد که برای رسیدن به قله و صعود باید تمام این پله‌ها را طی کنید؛ همانطور که امپراتورها این کار را انجام دادند. کوه تای برای ۳۰۰۰ سال محل عبادت بوده‌است.

دره تایگر لیپینگ 

دره تایگر لیپینگ 

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین، دره تایگر لیپینگ است. این دره بر فراز رودخانه یانگ‌تسه در جنوب غرب چین واقع شده‌است. دره تایگر لیپینگ، عمیق‌ترین تنگه‌ جهان است. ارتفاع بلندترین تا پایین‌ترین نقطه این تنگه، تقریباً 3800 متر است. در دو طرف این تنگه دو کوه بسیار زیبا وجود دارد؛ رشته‌کوه‌های یولونج و رشته‌کوه‌های برفی  haba. این رودخانه خروشان و تنگه‌ای که توسط چندین رود و کوهستان‌های بلند احاطه شده‌است با چشم‌اندازهای فوق‌العاده چشم‌گیشر از پرطرفدارارترین جاهای دیدنی چین محسوب می‌شود. بهترین راه برای گشت‌وگذار در این تنگه، پیاده‌روی است؛ پس آماده باشید که یک تفریح ورزشی را پشت سر بگذارید. گشت‌وگذار در این دره به دلیل وجود تنگه بالایی، میانی و پایینی ممکن است چند روز طول بکشد؛ این پیاده‌روی‌ها می‌تواند برای ورزشکاران هم چالش‌برانگیز باشد. مهمان‌سراهایی برای اسکان در طول مسیر وجود دارد؛ بنابراین کسانی که برای پیمودن مسیر می‌آیند، نیازی به چادر نخواهند داشت.

انتخابی برتر میان جاهای دیدنی چین؛ باغ و کانال سوژو

شهر آبی و شناور سوژو، شهری زیبا است که در کانال بزرگ (گراند)، در فاصله 65 کیلومتری شانگهای واقع شده‌است. این شهر به‌خاطر ابریشم‌ها، کانال‌هایی که از میان شهر می‌گذرد،  باغ‌های کلاسیک با حوضچه‌های ماهی و صخره‌های زیبا معروف است. یکی از بزرگ‌ترین وجه تمایزهای این شهر با کلان شهرهای چین مثل پکن این است که به جای تبدیل به کلان شهر و آینده‌نگری، در حال حفظ میراث و فرهنگ قدیمی خود است.

باغ‌های بسیار زیبایی که در این شهر وجود دارد، ابتدا به نظر هر گردشگری زیبا است تا تاریخی؛ اما بعد از این که کامل این باغ‌ها را بگردید متوجه قدمت تاریخی این باغ‌ها می‌شوید. قدمت برخی از این باغ‌ها به هزارسال قبل از سلسله سونگ بازمی‌گردد. سوژو حدود 80 باغ کلاسیک دارد. باغ فرماندار فروتن یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. قایق‌سواری در کانال‌های این شهر بهترین راه کاوش باغ‌ها و این شهر زیبا است که آنجا را به یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی چین تبدیل می‌کند.

غار موگای

جاهای دیدنی چین

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین، غار موگای است. غار موگای که به غار هزار بودا هم شهرت دارد، در جنوب شرقی مرکز دون‌هوانگ و در استان گانسو چین واقع شده‌است. غارهای موگای بیش از هزار سال است که بخشی از فرهنگ این منطقه‌ است. این غارها در قرن چهارم به مکانی برای هنر و فرهنگ تبدیل شد. گردشگرانی که از مسیر قدیمی جاده ابریشم عبور می‌کنند، برای دیدن این جاذبه دیدنی چین که بسیار زیبا است، در دون‌هوانگ توقف می‌کنند.

غارهای هزار بودا نشان‌دهنده‌ هنرهای اولیه بودایی‌ها است. در این غارها نقاشی‌هایی بر روی دیوارها کشیده شده‌است که می‌توانید تماشا کنید. گفته می‌شود قدمت این نقاشی‌های دیواری به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. خارج از دون‌هوانگ، غارهای موگای یکی از معتبرترین مکان‌های باستان‌شناسی چین به‌شمار می‌رود. در این غارها سبک‌هایی از هنر را خواهید دید که می‌توان آن‌ها را در آسیای مرکزی، هند و ایران نیز مشاهده کرد.

مزارع پلکانی لونگ جی (Longji Terraces)

مزارع پلکانی لونگ‌جی یکی از جاهای دیدنی چین است که ستون فقرات اژدها نیز نامیده می‌شوند، بیش از 500 سال پیش در زمان سلسله مینگ به صورت دستی ساخته شد. مزارع پلکانی لونگ‌گجی در Longsheng حدود دو ساعت رانندگی با شهر گویلین فاصله دارد. این مزارع پلکانی از هر ارتفاعی در این منطقه قابل دیدن است. اکثر گردشگران می‌گویند بعد از دیدن این مزارع پلکانی، اول باید یک نفس عمیق بکشید تا بتوانید زیبایی خیره‌کننده آن‌ را هضم کنید.

این مزارع در طول فصل‌ بهار، آبیاری می‌شود و فضا را بسیار دل‌انگیز می‌کند. اگر از دور به تماشای مزارع پلکانی بروید، پله‌های سرسبزی را در دامنه کوه‌ها مشاهده می‌کنید که پر از پیچ‌وتاب‌های خاص است و از کنار رودخانه شروع می‌شود و تا قله‌ کوهستان امتداد دارد. شما می‌توانید در میان روستاها و مسیر‌های شالیزار قدم بزنید و از تماشای طبیعت زیبا و محیط کشاورزی لذت ببرید و از نزدیک با فرهنگ و آداب مردم بومی آشنا شوید. 

کاخ تابستانی؛ از زیباترین جاهای دیدنی چین

کاخ تابستانی؛ از زیباترین جاهای دیدنی چین

کاخ تابستانی یکی از زیباترین جاهای دیدنی چین محسوب می‌شود. این کاخ مجلل که در شمال غربی پکن واقع شده‌است، یکی از جذاب‌ترین بناهای دیدنی و ساخته دست بشر در این کشور است. این کاخ، روزگاری محل اقامت خانواده‌های سلطنتی چینی و مکانی برای دور شدن آن‌ها از گرمای تابستان به‌شمار می‌رفت. کاخ تابستانی در سال 1750 میلادی بنا شد، اما صدها سال بعد توسط تجاوز فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها به خاک چین، تخریب شد.

در آن دوران به دلیل اسراف بودجه نیروی دریایی برای ساخت قایق مرمرین دروغین توسط تزو شی، همسر امپراتور، بازسازی این کاخ بحث‌های زیادی به همراه داشت که البته قایق ساخته‌شده مرمرین نبود. به همین دلیل بازسازی کاخ به صورت کامل انجام نشد. طبیعت فراگیر و هوایی که توسط دریاچه کونمینگ خنک‌تر می‌شود، آنجا را به مکانی عالی برای انجام کارهای روزمره تبدیل کرده‌است. امروزه برخی از ساختمان‌های این کاخ تابستانی به موزه‌ها و گالری‌های هنری تبدیل شده‌است. فضای بیرونی و طبیعت بکر آن‌جا به یک پارک عمومی تبدیل شده‌ که محوطه و مناظر عالی‌ای را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد.

رودخانه یانگ‌تسه

رودخانه یانگ تسه با طول 6387 کیلومتر، سومین رودخانه طولانی جهان است. این رودخانه به‌عنوان یکی از رودخانه‌های مادر چین شناخته می‌شود. یانگتسه نه‌تنها مکان محبوبی برای توریستان و گردشگران است، بلکه زیستگاه امن و آرامی برای گونه‌های مختلف و در حال انقراض حیوانات نیز به‌شمار می‌رود. در میان یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان، مناظر به‌یادماندنی‌ای وجود دارد که این رودخانه را به یکی از چشم‌نوازترین مقاصد و جاهای دیدنی در چین تبدیل می‌کند.  

بهترین راه برای گشت‌وگذاری فراموش نکردنی در این رودخانه، قایق سواری‌ است. یانگ تسه یکی از معروف‌ترین رود‌های چین است که از کنار مهم‌ترین جاذبه های توریستی چین عبور می‌کند. برای نمونه می‌توان به سد سه دره اشاره کرد که بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی جهان را دارد. گردشگران می‌توانند سوار بر کروز در رودخانه گشت بزنند و از میان برخی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری چین عبور کنند. در این رودخانه می‌توانید کرکدیل‌های چینی و دلفین‌های رودخانه‌ای را نیز تماشا کنید.

صومعه معلق هنگشان

جاهای دیدنی چین

معبد معلق یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی چین و مکان‌های تاریخی در منطقه داتونگ است. معبد معلق هنگشان،  معبدی است که در اواخر دوران سلسله ژوان‌کونگ در دامنه کوه مقدس هنگ‌شان در ارتفاع 75 متری از زمین ساخته شد. اختصاص صومعه معلق هنگشان به سه مذهب، باعث شده‌است که این معبد در چین بسیار پرطرفدار باشد. البته همین دلیل نیز باعث شده‌است تا این صومعه تمام آیین‌های کنفوسیوس، تائوئیسم و ​​بودایی را جشن بگیرد و در طول 1500 سال گذشته، به‌خوبی از آن محافظت شود. معبد معلق دارای تاریخی طولانی‌ است و در اواخر قرن پنجم ساخته شده‌است.

معماری این صومعه به گونه‌ای است که تصور می‌کنید این ساختمان‌ها از دل صخره‌ها بیرون زدند و به کوه آویزان‌اند. دو ساختمان معبد معلق توسط یک پل به هم وصل می‌شود. این سازه با تیرهای بلوط در جای خود نگه داشته می‌شود. ساختمان اصلی معبد زیر قله است و از فرسایش باران و نور خورشید در امان می‌ماند. با سر زدن به این صومعه، از یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی چین دیدن کرده‌اید و مطمئن باشید بعد از دیدنش شگفت‌زده خواهیدشد. 

غار ریدفلوت 

غار ریدفلوت 

اگر برای گشت‌وگذار به رودخانه لی رفته‌اید، بازدید از غار رید فلوت که یکی از بهترین جاهای دیدنی چین است را فراموش نکنید. غار ریدفلوت، یک غار طبیعی آهکی است که در استان گوانگژی چین واقع شده‌است. این غار، غاری است که در اثر فرسایش آب، به طول حدود 240 متر به‌وجود آمده‌است. اسم ریدفلوت، از نی‌هایی که در ورودی غار رشد کرده‌اند گرفته شده‌است؛ نی‌هایی که برای ساختن فلوت از آن‌ها استفاده می‌شود. ریدفلوت دارای استالاگمیت‌های فوق‌العاده (رسوباتی آهکی، به صورت ستون‌هایی مخروطی شکل در کف غارها) و ساختارهای استالاکتیتی (رسوباتی آهکی آویزان از سقف غارها) بسیاری است. ورود به این غار تازه آغاز راه است. فضای داخلی غار یک سرزمین عجایب زیرزمینی است.

استالاکتیت‌ها از سقف آویزان‌اند، در حالی که استالاگمیت‌ها از کف غار به سمت بالا منحنی می‌شوند. جالب است بدانید اکثر ساختارهای موجود در غار با مخلوقات اساطیری و گاهی هم تصاویر طبیعی مقایسه می‌شود؛ به‌عنوان مثال صخره‌ای در غار وجود دارد که به مجسمه ‌آزادی بسیار شبیه است. چینی‌ها به هرکدام از این ساختارهای صخره‌ای یک نام شاعرانه داده‌اند. مثلا قصر بلورین، جنگل بکر، معبد اژدها و کوه گل. همان اندازه که ستون‌های آهکی این غار دیدنی است، دیوارنوشته‌های باستانی نیز در آنجا وجود دارد که ارزش تماشا دارد. این دیوار نوشته‌ها که با جوهر تصویر شده، متعلق به قرن هشتم است.

مضمون آن‌ها شعر و سفرنامه‌هایی است که توسط روشنفکران زمان حکمرانی سلسله تانگ نوشته شده‌. قدمت آن‌ها به حدود سال ۷۹۲ پیش از میلاد بازمی‌گردد. داخل غار بیش از 70 کتیبه سنگی  با نشان‌های باستانی وجود دارد. این دیوا نوشته‌ها تضاد زیبایی را از نظر رنگ و شکل با صخره‌ها ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، بعضی‌ها ریدفلوت را به نام کاخ هنرهای طبیعی می‌شناسند. زمانی که از این غار بیرون بروید، متوجه می‌شوید که چرا  جزو بهترین جاهای دیدنی چین است. 

غارهای یونگانگ

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین، غارهای یونگانگ است. غارهای یونگانگ در ۱۶کیلومتری غرب شهر داتونگ در استان شانشی حفر شده‌ است. این غارها در چین باستانی یک معبدی بودایی را تشکیل می‌داده است. حفاری‌های باورنکردنی بودایی زیادی در سرتاسر چین وجود دارد، اما هیچ کدام به قدمت غارهای یونگانگ نیست. راهبان، بیش از ۵۰۰۰ مجسمه در اندازه‌های مختلف را در 252 غار ساخته‌اند. قدم زدن در این غارها مانند قدم زدن در بهترین گالری هنری جهان است. یونسکو این محل را برجسته‌ترین اثر هنری بودایی در قرن‌های پنجم و ششم میلادی توصیف کرده‌است. 

از بهترین جاهای دیدنی چین؛ دریاچه غربی

جاهای دیدنی چین

یکی از دلایل اصلی سفر به هانگژو، دیدن دریاچه غربی است؛ دریاچه بزرگ آب شیرین که نماد اشهر شرقی چین و یکی دیگر ازجذاب‌ترین جاهای دیدنی چین است. دریاچه غربی که یکی از زیباترین دریاچه‌های چین به حساب می‌آید، به دریاچه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود. باغ‌ها، معابد و پل‌های جذاب در اطراف آب‌های درخشان دریاچه غربی یافت می‌شود. در ساعات اولیه روز، مردم محلی کنار این دریاچه، تای چی(هنر رزمی) تمرین می‌کنند. هنگام غروب اگر کنار دریاچه قدم بزنید، بیدها انعکاسی زیبا روی آب ایجاد می‌کنند و منظره‌ای فراموش نشدنی برای شما به ارمغان می‌آورند. جدا از پیاده‌روی، می‌توانید با قایق به جزیره بهشت ​​کوچک نیز بروید.

جیوژایگو

جیوژایگو که در جنوب غربی چین واقع شده است، یک منطقه حفاظت‌شده طبیعی و یک پارک ملی است. یکی از بهترین پارک‌ها و جاهای دیدنی چین یعنی جیوژایگو، مجموعه‌ای خیره‌کننده از قله‌های پوشیده از برف، آبشارها و دریاچه‌های زمردی‌رنگ است. این پارک ملی، 108 دریاچه آبی، فیروزه‌ای و سبز دارد که بسیار شفاف است و می‌توان عمق آن‌ها را دید. این دریاچه‌ها از ذوب برف و با نهرهای متعدد به‌وجود آمده‌اند و آبشارهای دیدنی‌ای را ایجاد می‌کنند. کوه‌ها ودریاچه‌ها مجموعه‌ای از دره‌ها را تشکیل می‌دهند که مناظر این پارک ملی را بسیار خیره‌کننده می‌کند.

این مکان، زیستگاه پانداهای غول پیکر است، اما به دلیل وسعت پارک و تعداد گردشگران، شانس دیدن آن‌ها کم است. اگر در تابستان به جیوژایگو سفر می‌کنید، بهترین زمان برای کوهنوردی و شکوفه دادن گل ها را تجربه خواهیدکرد. اما اگر هدف شما سفر در زمستان است، منتظر برف باشید و سرزمین عجایب زمستانی را در این پارک ملی تجربه کنید.

غارهای لانگمن؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی چین

غارهای لانگمن؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی چین

غارهای لانگمن در جنوب لویانگ یک شاهکار مهندسی باستانی است. غارهای لانگمن، خانه حدود 100000 مجسمه بودا و پیروانش است. ساخت غارها در سال 493 بعد از میلاد آغاز شد. بیش از 2100 طاقچه، بیش از 100000 مجسمه بودایی، حدود 40 بتکده و 3600 لوح در این غارها وجود دارد. غارهای لانگمن در امتداد کوه‌های شیان‌شان و لانگمن در بخش مرکزی شرقی چین قرار دارد. هر یک از این مجسمه‌ها به‌طور قابل توجهی با بقیه آن‌ها متفاوت است.

کوچک‌ترین مجسمه موجود در این غارها 25 سانتی‌متر و بزرگ‌ترین مجسمه به ارتفاع 17 متری می‌رسد. تمام این مجسمه‌ها در زمان‌های مختلف ساخته شده‌است، اما ساخت بخش عمده‌ای از آن‌ها بین قرن 4 تا 10 بوده. در قلب چین، غارهای لانگمن به‌عنوان یک مقصد برجسته برای توریستان و یکی از برترین جاهای دیدنی چین به‌شمار می‌رود. ورود به این غارها شما را به دنیایی از جریان‌های آبی هزاران سال گذشته و نحوه ایجاد این غارها می‌برد. سنگ‌های داخلی غارها نمایانگر پیچیدگی‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی طبیعت‌ اس‌ت که به طور طبیعی در طول زمان در غار لانگمن ایجاد شده‌.

خط افق پودونگ؛ از جاهای دیدنی چین در شانگهای

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین که سر زدن به آن خالی از لطف نیست، خط افق پودونگ است. این ناحیه‌ در شرق رودخانه هوانگپو در شانگهای قرار دارد. این منطقه به‌عنوان مرکز مالی و تجاری چین شناخته شده‌است. حدود سی سال پیش، پودونگ از زمین‌های کشاورزی تشکیل شده‌بود که اکنون جای خود را به برج‌های بلند مدرن داده‌است. این آسمان‌خراش‌ها، شامل برج نمادین مروارید شرقی، مرکز مالی جهانی شانگهای و برج شانگهای است. جالب است بدانید این ساختمان‌های مدرن هرکدام متمایز با دیگری ساخته شده‌ و جزو بلندترین برج‌های جهان نیز است.

تراس‌های برنج هونگ هه هانی

جاهای دیدنی چین

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین، در استان یوان‌یانگ قرار دارد. استان یوان‌یانگ که در جنوبی‌ترین بخش چین و در مسیر رود سرخ قرار گرفته‌‌است، به‌خاطر مزارع برنج تراسمانند زیبایش شهرت جهانی دارد. این تراس‌های برنج حدود ۱۳00 سال پیش توسط مردم هانی و با دست ساخته شده‌است. همین اتفاق باعث شده‌ که هر یک از این تراس‌ها با دیگری متفاوت باشد. صدها تراس به‌وجود آمده در این منطقه، نقاشی انتزاعی را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. تراس‌های هانی، برای کشت محصولات برنج و آبیاری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیند. این تراس‌ها در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته‌ و زمینی به وسعت ۲۰,۰۰۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده‌است.

جاهای دیدنی چین و بودای غول پیکر لشان 

یکی دیگر از عجیب‌‌ترین جاهای دیدنی چین، مجسمه غول‌پیکر بودا لشان یا لیشان است. این مجسمه بزرگ‌ترین مجسمه از بودا در جهان است که در سال ۱۹۹۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این مجسمه در بخش جنوبی استان سیچوآن در چین، در نزدیکی شهر لشان قرار دارد و در دوران سلسله تانگ (حدود ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح) ساخته شده‌است. بودای غول پیکر لشان در کنار کوه حک شده‌است.

ساخت این شاهکار 90 سال طول کشید و اکنون حدود 71 متر ارتفاع دارد. بقایای سنگ‌های مجسمه که به داخل آب انداخته شد، نیروی عظیم موج‌ها را آرام کرد و بستر رودخانه زیر مجسمه بودا را برای کشتی‌رانی آماده‌کرد. با این که مجسمه بودا در طول سالیان دراز در معرض آب‌وهوا قرار داشته‌ و آسیب‌هایی زیادی دیده‌، اما از عظمت آن کم نشده‌است. مطمئن باشید بعد از دیدن جاهای دیدنی چین و تماشای بودای غول‌پیکر، ابهتش شما را شگفت‌زده خواهدکرد.

کوه هوانگ؛ یکی از جاهای دیدنی چین در لیست میراث ملی یونسکو

کوه هوانگ؛ یکی از جاهای دیدنی چین

کوه هوانگ یکی از مقاصد اصلی گردشگران چین، رشته کوهی در شرق چین است که به نام هوانگشان (کوه زرد) نیز شناخته می‌شود. در زبان چینی هوانگ به معنی زرد و شان، به معنای کوهستان است. این کوهستان توریستی در استان آنهویی در شرق چین قرار دارد و تقریبا 500 کیلومتر از جنوب غربی شانگهای فاصله دارد. این محدوده به لطف زیبایی بکرش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. در دوران باستان تقریباً 60000 پله سنگی در کنار این رشته کوه حک شده‌بود تا مردم برای تماشای مناظر از آن بالا بروند.

امروزه علاوه بر پله‌ها، تله‌کابین‌هایی نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند برای رفتن به یکی از قله‌ها از آن‌ها استفاده کنند.  برای دیدن مناظر شگفت‌انگیز، به قله گل نیلوفر آبی، پایتخت آسمانی بروید. این کوه‌ها به دلیل مناظر، غروب خورشید، قله‌های گرانیتی با شکل خاص و چشم انداز ابرها از بالا، جزو یکی از جاهای دیدنی معروف چین است. در این کوه هوانگ شما می‌توانید زیباترین طلوع خورشید در دنیا را ببینید. جالب است بدانید بخش‌هایی از فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» در آنجا فیلم برداری شده‌است. بسیاری از طراحی‌ها و ایده‌هایی که در فیلم معروف «آواتار» می‌بینید نیز از این کوه تاثیر گرفته‌است.

رودخانه لی

رودخانه لی، معروف‌ترین رودخانه شهر گویلین که باعث شهرت این شهر نیز شده‌است، آنجا را با مسیری باشکوه به شهر یانگ شوو متصل می‌کند. رودخانه لی که یکی از جاهای دیدنی چین به‌شمار می‌رود، از دل شهر عبور‌ می‌کند و کوه های کارست نیز به زیبایی مناظر اطراف این دریاچه اضافه می‌کند. با مناظر خیره‌کننده و دور از کلان شهرهای بتنی، سفر دریایی در امتداد رودخانه لی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در چین انجام دهید. بسیاری از شاعران و نویسندگان مشهور تاریخ به این رودخانه آمده‌اند تا برای نوشتن شعر و داستان‌هایشان، از این مناظر الهام بگیرند. بازدید از رودخانه لی که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های چین است، با کشتی تفریحی امکان‌پذیر است. توریست‌هایی که به این مکان رفته‌اند، پیشنهاد می‌کنند فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید تا مناظر جذاب‌تری را ببینید.

ارتش تراکوتا؛ یکی از جاهای دیدنی چین در لیست میراث ملی یونسکو

جاهای دیدنی چین

ارتش تراکوتا یکی از جالب‌ترین جاذبه های چین است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی و هنگام حفاری در شهر شیان کشف شد. این بنای باستانی مدفون در زیر شهر، معبد اولین امپراتور چین است. پس از دفن امپراتور، 8 هزار سرباز، 520 اسب و حدود ۱۳۰ کالسکه نظامی سفالی ساخته‌شد تا از روح امپراتور مراقبت کنند. این مجسمه‌ها در سایز و اندازه انسان‌‌های عادی ساخته‌شده‌ است و هیچ کدام از آن‌ها شبیه دیگری نیست. پژوهشگران حدس می‌زنند در ساخت این سربازان از هشت نوع قالب متفاوت استفاده شده‌باشد. بعد از قالب‌گیری، جزئیات دیگری را با گل به صورت و لباس سربازاران اضافه کرده‌اند تا هرکدام ویژگی ظاهری متفاوتی با دیگری داشته‌باشد. این ارتش درست روبه‌روی آرامگاه امپراتور ساخته‌ شده‌است.

بدن سفالی این سربازان بیش از دوهزار سال زیر خاک‌های شهر شیان مدفون بود. بعد از کشف اتفاقی سربازان امپراتور به دست افراد محلی در سال 1974، این مکان به صورت کامل کشف شد. پنجاه سال بعد، ارتش سفالی به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی چین تبدیل شد. با وجود این که بسیاری از مجسمه‌ها به دلیل گذشت زمان خراب شده‌‌بود، اما دولت چین تمام آن‌ها را مرمت کرد. امروزه ارتش تراکوتا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

 بندر ویکتوریا؛ یکی از جاهای دیدنی چین

بندر ویکتوریا یک بندرگاه طبیعی درجنوب هُنگ‌کُنگ است. این بندرگاه یکی از جاذبه‌های مهم توریستی هُنگ کُنگ، در یکی از عمیق‌ترین بنادر جهان واقع شده‌است. در دوران حاکمیت بریتانیا بر هنگ‌کنگ، نام بندر به افتخار ملکه ویکتوریا، ملکه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر، نام‌گذاری شد. وقتی به تماشای این بندر بروید، زندگی‌ای که در هنگ‌کنگ جریان دارد را حس می‌کنید. کشتی‌های نفت‌کش، قایق‌های ماهیگیری کوچک و منظره آسمان‌خراش‌های هنگ‌کنگ شما را به وجد می‌آورند. 

شهر ممنوعه؛ یکی از جاهای دیدنی و باستانی چین

شهر ممنوعه؛ یکی از جاهای دیدنی و باستانی چین

شهر ممنوعه یا کاخ موزه پکن، مجموعه‌ای از قصرها را شامل می‌شود که در مرکز شهر پکن قرار گرفته‌است. این مجموعه توسط دیوارهای قلعه قدیمی احاطه شده‌است. ساخت قصرها از قرن ۱۵ میلادی، در زمان حکمرانی سلسه مینگ آغاز و تا دوران سلطنت سلسله چینگ طول کشید. تا زمانی که آخرین امپراتور چین در سال 1912 از سلطنت کنار رفت، شهر ممنوعه به‌عنوان خانه امپراتورهای سلسله‌های مینگ و چینگ بود. این مجتمع افسانه‌ای دارای حدود 980 ساختمان و 9هزار اتاق است. این کاخ عمارت‌های شگفت‌انگیزی را در خود جای داده‌است و بیش از ۲۴ امپراتور سلسله‌های مختلف چین در آن‌جا زندگی می‌کردند.. 

در زمان سلسله امپراتوران چین، هیچ‌کس جز خانواده سلطنتی حق ورود به این مکان را نداشته‌است؛ به همین دلیل نام این مکان را شهر ممنوعه گذاشته‌اند. شهر ممنوعه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه‌ بناهای باستانی چوبی به‌جامانده در دنیا، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است و جزو یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی چین به‌شمار می‌رود. در حال حاضر موزه مجموعه آثار کشف‌شده از سلسله‌های مینگ و چینگ در این کاخ قرار دارد و محل مناسبی برای آشنایی با تاریخ کشور چین است. این مکان از نظر تاریخ آیین‌ها در چین بسیار مهم است و سالانه بیش از 16 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

کاخ پوتالا

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین که اهمیت بسیار زیادی برای این کشور دارد، قصر پولاتا است. این کاخ زیبا نام خود را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آیین بودایی محسوب می‌شود، گرفته‌است. این کاخ یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین معماری‌های تاریخ چین را به نمایش گذاشته‌ و برای سال‌ها محل زندگی دالای لاما بوده‌است. تا سال 1959، رفتن دالای لاما در فصل زمستان یک سنت بود که در کاخ پوتالا برگزار می‌شد. در آن سال، در جریان تهاجم چین، دالای لاما به هند گریخت و پایان یک سنت ماندگار را به ارمغان آورد. سالیان سال این کاخ یکی از مراکز سیاسی و مذهبی چین محسوب می‌شد و بسیاری از گنجینه‌های مذهبی کشور در این کاخ قرار گرفته‌است.

طبق افسانه‌ها پادشاه تبت در قرن هفتم میلادی برای ادای احترام به عروس خود که شاهزاده‌ای از خاندان تانگ چین بود، این قصر را ساخت. کاخ پوتالا شامل دو بخش است؛ قصر قرمز و قصر سفید. این کاخ بخش‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها شامل اتاق مطالعه، محل استراحت، اتاق اصلی و باغ جواهر است. این باغ که به دستور خود دالای لاما ساخته‌شده‌است، یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ پوتالا محسوب می‌شود. نام این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. اگر قصد سفر به چین و بازدید از زیباترین جاهای دیدنی گردشگری چین را دارید، بازدید از کاخ پوتالا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

دیوار بزرگ چین؛ یکی از جاهای دیدنی چین در لیست میراث ملی یونسکو

جاهای دیدنی چین

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی چین، دیوار چین است که در سال ۱۹۸۷ در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد. این دیوار، بلندترین سازه ساخته‌شده در جهان است که حدود 21 کیلومتر طول و تقریباً چهار میلیون آجر در دیوار‌های خود دارد. ارتفاع این دیوار در بیشتر نقاط بین ۴ تا ۸ متر است، اما در برخی از مناطق به ۱۶ متر هم می‌رسد. عرض دیوار چین به قدری است که پنج اسب بتوانند کنار هم از آن عبور کنند. دیوار چین که شرق چین را به غرب آن وصل کرده‌است و از بسیاری از شهرهای چین عبور می‌کند، در تاریخ چین و حفظ امپراتوری نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌است. در زمان امپراتوری چین، این دیوار برای دفاع کشور در برابر حمله دشمنان از مناطق شمالی ساخته شده‌است و بسیاری از کارگران چینی هنگام ساخت این دیوار جان باختند.

امروزه با رفتن میلیون‌ها گردشگر به چین، دیوار برعکس کاری که برای آن ساخته‌ شده‌است را انجام می‌دهد و سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر است که برای بازدید به آن کشور سفر می‌کنند. برخی از بهترین شهرها که بهترین بخش‌های دیوار چین را به نمایش می‌گذارد، شهرهای  نینگشیا و گانسو است. امروزه دیوار چین، به‌عنوان نمادی از قدرت پایدار تمدن چین به‌حساب می‌آید. در واقع یک ضرب‌المثل باستانی چینی می‌گوید که نمی‌توان قهرمان شد، مگر این‌که به دیوار بزرگ قدم گذاشت.

کلام آخر

در این مقاله دیدنی ترین جاهای دیدنی چین را با هم بررسی کردیم. این کشور، کشوری بزرگ و غنی از فرهنگ و تاریخ است؛ به همین دلیل می‌توانید جاذبه‌های دیدنی باستانی زیادی را در این کشور ببینید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چین یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین کشورهای جهان با تاریخی غنی است.درباره بسیاری از جاهای دیدنی چین مانند شهر ممنوعه و ارتش تراکوتا، داستان‌ها و افسانه‌های زیادی وجود دارد. حتی اگر به بناهای باستانی و تاریخی چین علاقه نداشته باشید، طبیعت این کشور می‌تواند شما را مجذوب خود کند. حتما با تمام جاهای دیدنی چین آشنا شوید و یک برنامه سفر خوب را برای خود تهیه کنید. اگر دوست‌دارید بیشتر با کشور چین یا سفر به آن‌جا آشنا شوید، توصیه می‌کنیم دیگر مقاله‌های ما را در مورد کشور چین بخوانید. خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران