25 بهمن 1402
چین

پارک های ملی چین؛ افسانه های مدفون در میان سبزه ها

چین کشوری مستقل در آسیای شرقی، با  بیش از یک میلیارد جمعیت، دومین کشور پرجمعیت جهان است. شاید اکثر مردم شهر چین را با دیوار بزرگ چین و بناهای تاریخی‌اش بشناسند. حقیقت انکار نشدنی راجع‌به چین این است که طبیعت زیبا و کم‌نظیری دارد. این مناطق سرسبز و پارک‌ های ملی، بخشی از شگفتی‌ها و بهترین مناظر دیدنی جهان به‌شمار می‌رود. این کشور دارای بیش از ۲۰۰ پارک ملی منحصربه‌فرد در مرزهای خود است. چین کشوری است که علاوه‌بر آثار باستانی بسیار، 21 درصد مساحتش را فضای سبز و پارک‌های ملی تشکیل می‌دهد. وجود عناصری از گذشته و عبادتگاه‌ها نشان می‌دهد که تاریخ طولانی چین در همین پارک‌های ملی وجود دارد. به دلیل وسعت زیاد کشور چین، این پارک‌های ملی تنوع فراوانی از گیاهان و جانوران را ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر، دولت چین تلاش بسیاری برای گسترش پارک‌های ملی انجام داده‌است؛ بخش عمده این تلاش‌ها برای بهبود زندگی حیوانات، حفظ طبیعت و رفع آلودگی هوا صورت گرفته‌ است. اگر دوست دارید در سفرتان به چین به بهترین پارک های ملی چین نیز بروید، در این مقاله از مجله گردشگری سه‌ کلیک همراه ما باشید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

پارک ملی هئوانگ گوژو( Huangguoshu)؛ یکی از زیباترین پارک های ملی چین

پارک ملی هئوانگ گوژو( Huangguoshu)؛ یکی از زیباترین پارک های ملی چین

پارک ملی هئوانگ گوژو در غرب چین واقع شده است و یکی از پارک‌های شناخته‌شده در چین به‌شمار می‌رود. این پارک ملی، از غارها و آبشارهای بسیار زیبایی تشکیل شده‌است. بزرگ‌ترین آبشار آسیا و چین نیز در این پارک ملی قرار دارد. آبشار هئوانگ‌گوژو که با نام همین پارک ملی شناخته می‌شود، اولین آبشار ثبت شده در ادبیات چین است. پارک ملی هئوانگ گوژو، ۱۶۳ کیلومتر مربع وسعت دارد و بازدید کلی از آن یک روز طول می‌کشد.

پارک ملی لوشان؛ یکی از زیباترین پارک های ملی چین 

پارک ملی لوشان  واقع در جنوب شرقی چین، یکی از ده پارک ملی مشهور چین است. این پارک ملی در گذشته، یکی از مراکز معنوی در چین بود که رهبران معنوی زیادی را به خود جذب می‌کرد. امروزه بیش از 200 معبد باستانی بودایی، تائوئیستی و کنفوسیوس در پارک ملی لوشان وجود دارد. این پارک دارای جاذبه‌های مختلفی همچون باغ‌های هلو، باغ گیاه‌شناسی، چشمه، غار و دریاچه است. لوشان از رودخانه یانگ‌تسه تا دریاچه پویانگ امتداد دارد. پارک ملی لوشان، مسیرهای پیاده‌روی با مناظر خیره‌کننده‌ای دارد که قدم زدن را دلچسب‌تر می‌کند. لوشان را می‌توان در شمار بهترین پارک ‌های ملی چین نام برد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌‌است. 

پارک ملی دریاچه غربی(West Lake)؛ یکی دیگر از بهترین پارک ‌های ملی چین

پارک ملی دریاچه غربی(West Lake)؛ یکی دیگر از بهترین پارک ‌های ملی چین

یکی دیگر از بهترین پارک ‌های ملی چین، پارک ملی west lake است. معابد، بتکده‌ها و باغ‌های مختلف بسیار زیبایی در سراسر پارک west lake قرار دارند. قسمت عظیمی از این پارک را مسیرهای پیاده‌روی مارپیچ در اطراف دریاچه تشکیل داده‌است. این مسیرهای مارپیچ، کوه‌های اطراف و خط افق هانگژو را به منظره‌‌ای چشم‌نواز برای تماشا تبدیل می‌کنند. باغ‌ها و دریاچه این پارک در طول تاریخ، الهام‌بخش شاعران، نقاشان و دیگر هنرمندان بوده‌است. پارک ملی west lake به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های حفظ‌شده باغ‌های کلاسیک در نظر گرفته می‌شود. گردشگران علاوه بر پیاده‌روی، می‌توانند سوار بر قایق در محیط پارک به تماشای زیبایی‌های طبیعت چین بروند. 

پارک ملی پوتاتسو؛ ؛ از زیباترین پارک های ملی چین

یکی دیگر از زیباترین پارک‌ های ملی چین، پارک ملی پوتاتسو است. این پارک ملی در جنوب شرقی فلات تبت در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا قرار دارد. پارک پوتاتسو از اهمیت معنوی بالایی بین مردم تبت برخوردار است. هر ساله بسیاری از جانبازان برای تفریح و گشت‌وگذار به این پارک می‌روند. نام این پارک در زبان تبتی، به معنای «فراموش کردن رنج و درد» است. پارک ملی پوتاتسو اولین پارک ملی افتتاح‌شده در چین است که تنوع زیستی بالایی دارد. پوتاتسو از دو دریاچه، جنگل‌های بسیار زیبا و زمین‌های باتلاقی تشکیل شده‌است. مناظر این پارک ملی در هر فصل، یک تابلوی نقاشی طبیعی شاعرانه را به تصویر می‌کشد. بخش گردشگری پارک ملی پوتاتسو به‌تازگی تاسیس شده‌است و درآمد گردشگری این پارک برای حفاظت از محیط زیست استفاده می‌شود. به‌همین دلیل پوتاتسو یکی از  بهترین پارک ‌های ملی چین به‌شمار می‌رود.

 پارک ملی Sanqingshan

 پارک ملی Sanqingshan

یکی دیگر از زیباترین پارک‌ های ملی چین، پارک ملی Sanqingshan است. این پارک درواقع یک کوه است که توسط دولت چین به‌عنوان پارک ملی ثبت شده‌است. سه قله‌ کوه سنکینگ، چشم‌انداز این پارک ملی باشکوه را تشکیل می‌دهد. این مناظر با جنگل‌ها، دره‌ها، غارها و آبشارهای موجود در پارک، زیباتر به‌نظر می‌رسد. سانجیانگیوان یکی از نخستین پارک های ملی چین در غرب و زیستگاه بیش از دوهزار گونه‌ متنوع از جانوران و گیاهان است. حیواناتی مثل گربه‌ کوهی چینی و پلنگ برفی که در آنجا زندگی می‌کنند، در معرض خطر انقراض هستند. سرچشمه‌ رودخانه‌های یانگ‌تسه، زرد و مکونگ نیز جزو مناطق طبیعی در معرض خطر این پارک به‌شمار می‌رود. سه قله این پارک، نماینده مذهب تائوئیست است. پارک ملی Sanqingshan، بیش از 1500 سال محل زیارت تائویست‌های چینی بوده‌است. معابد باستانی و آثار باستانی نیز در این پارک وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ Sanqingshan که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ های ملی چین است، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.   

پارک ملی هانگ لونگ

یکی دیگر از زیباترین پارک‌ های ملی چین، پارک ملی هانگ لونگ است. استخرها و دریاچه‌های رنگارنگ و آهکی که بین دره‌های کوهستانی و جنگل‌های انبوه قرار گرفته‌اند، مناظر باور نکردنی‌ای را به‌وجود آورده‌. این پارک ملی، به دلیل حوضچه‌های آب‌گرم رنگارنگ خود معروف است. به‌همین دلیل هانگ لونگ یکی از پرطرفدارترین پارک ‌های ملی چین به‌شمار می‌رود. آب این حوض‌ها و دریاچه‌ها، از یخچال‌های طبیعی رشته‌کوه‌ها نشأت می‌گیرد.کلمه هوانگ لونگ در زبان چینی به معنای اژدهای زرد است.  مردم محلی اعتقاد داشتند رسوبات موجود در دیواره‌های چشمه‌های آب‌گرم به شکل اژدهای زرد رنگ‌‌ است. به همین دلیل این اسم را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند. لازم به ذکر است که ورود به این حوض‌های آب‌گرم ممنوع است. دو معبد معروف تائوئیستی نیز در این پارک قرار دارند. 

 پارک ملی امیشان

 پارک ملی امیشان

 امیشان یکی دیگر از زیباترین پارک‌های ملی چین، در ارتفاع بیش از ۳ هزارمتر، بالای چهار کوه مقدس قرار دارد. مناظر این پارک جنگلی را دریایی از مه تشکیل می‌دهد. طبیعت بی‌نظیر در کنار 100 عبادگاه و صومعه، چشم‌انداز این پارک را بهتر می‌کند. باتوجه به مقدس بودن این کوه‌ها، سالانه افراد زیادی برای عبادت به این پارک جنگلی می‌آیند. علاوه بر مناظر خیره‌کننده و آثار باستانی، وجود گونه‌های کمیاب گیاهی و حیوانات بومی از جمله ویژگی‌های طبیعی این منطقه است.

پارک ملی شیلین

 یکی از عجیب‌ترین پارک های ملی چین، پارک ملی شیلین است. این پارک ب‌ دلیل جنگل سنگی معروف است. در این پارک، سنگ‌ها و صخره‌های بزرگ‌ و عجیبی وجود دارد که شبیه به درخت است. این طبیعت بی‌نظیر که از جمله زیباترین پارک‌های ملی چین است، افسانه‌ای از یک دختر زیبا حکایت می‌کند. این افسانه در مورد معروف‌ترین سنگ این پارک یعنی آشیماست. این افسانه، داستان دختری را بازگو می‌کند که برای ازدواج با عشق ممنوعه‌اش به این جنگل فرار می‌کند و تبدیل به سنگ می‌شود. بعد از تماشای جنگل سنگی می‌توان از غارها، دریاچه ها و آبشارهای طبیعی و زیبا این پارک لذت برد. در پارک ملی شیلین که جزو زیباترین پارک های ملی چین است، پرندگان زیادی زندگی می‌کنند.  

پارک ملی هوانگ‌شان؛ یکی از زیباترین پارک های ملی چین

از میان پارک های ملی چین، هوانگ شان زیباترین آن‌هاست. این پارک ملی از قله‌های پوشیده شده با درختان کاج و چشمه‌های آب گرم تشکیل شده‌است. رشته کوه هوانگ‌شان، قله‌هایی به رنگ زرد و بسیار بلند دارد. دلیل نام این پارک ملی هم همین قله‌ها و رنگ زردشان است. هوانگ‌شان، در لغت به معنای کوه‌های زرد رنگ است. هوانگ‌شان در چند قرن گذشته، منبع الهام‌بخش نقاشان و هنرمندان بی‌شماری بوده‌است. بسیاری از این هنرمندان رشته کوه هوانگ‌شان را به‌عنوان دوست داشتنی‌ترین کوه چین اعلام کرده‌اند. با رفتن به این قله‌ها در فصل‌های مختلف، می‌توانید چشم‌اندازهای منحصر‌به‌ردی را تجربه کنید.

پارک ملی گویلین لیجیانگ

پارک ملی گویلین لیجیانگ

یکی دیگر از زیباترین پارک های ملی چین، پارک ملی گویلین لیجیانگ است. هیچ جایی روی زمین پیدا نخواهید کرد که شبیه این پارک باشد. گویلین لیجیانگ در جنوب چین قرار دارد و یکی محبوب‌ترین مقاصد گردشگران است. این پارک ملی، به دلیل وجود غارها و مناطق کارستی خود مشهور است. چینیان باستان، بر اساس ظاهر به هر یک از این سازه‌‌ها نامی داده بودند؛ تپه خرطوم فیل، تپه خروس جنگی و هد اژدها. یک ضرب‌المثل رایج چینی می‌گوید: مناظر بهشت گیلین‌ ​​بهترین است. این ضرب‌المثل دلیل معروفیت غارهای این پارک را مشخص می‌کند. 

 پارک ملی جیوژایگو

پارک ملی جیوژایگو یکی از زیباترین پارک های ملی پین است. اگر از این پارک دیدن کنید، متوجه خواهیدشد که این پارک ملی یک شگفتی طبیعی واقعی است. مناظر طبیعی خیره‌کننده که از آبشارها، دریاچه‌های شفاف و تپه‌های آهکی تشکیل شده‌است، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این پارک در فلات تبت در رشته کوه هیمالیا قرار دارد. جیوژایگو در زبان چینی به معنی ۹ روستا است که به افتخار تبتی‌های بومی روی این پارک گذاشته شده‌است. به همین علت، تعداد زیادی از عبادگاه‌های تبتی در این پارک وجود دارد. پارک ملی جیوژایگو، دارای تنوع زیستی بسیار زیادی است. این پارک خانه تعدادی از حیوانات در معرض خطر از جمله پانداهای سیاه و سفید چینی و میمون طلایی است.

پارک جنگلی ملی ژانگ جیاجی ؛ یکی از عجیب ترین پارک های ملی چین

پارک جنگلی ملی ژانگ جیاجی ؛ یکی از عجیب ترین پارک های ملی چین

در رتبه اول لیست پارک های ملی چین، پارک جنگلی ژانگ جیاجی قرار دارد. این پارک ملی به‌خاطر زیبایی منحصربه‌فرد و خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود. از رشته‌ کوه‌هایی که هزاران سال قبل در این‌جا بوده‌اند، اکنون ستون‌های عظیم سنگی و حیات‌وحشی غنی و فضای سبز دل‌انگیزباقی مانده‌است. رودخانه‌ها و دره‌های بی‌شمار این پارک، زیبایی مناظرش را دوچندان می‌کند. تقریبا 98 درصد ژانگ جیاجی از پوشش گیاهی طبیعی پوشیده شده‌است. 150 گونه جانوری در این پارک جنگلی زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها تحت حفاظت قرار دارند؛ گونه‌ایی مثل میمون رزوس، قرقاول طلایی، گوزن مشک و سمندر غول پیکر. بسیاری از جاهای دیدنی معروف چین در این پارک جنگلی قرار دارد که گشت‌وگذار در طبیعت را برایتان دلچسب‌تر می‌کند.

کلام اخر

در این مقاله به معرفی پارک ‌های ملی چین پرداختیم. از جذابیت‌‌های این پارک‌ها، پوشش‌های گیاهی و جانوری هر یک سخن گفتیم و بهترین و عجیب‌ترین پارک های ملی چین را مشخص کردیم. فرقی نمی‌کند که جزو علاقه‌مندان طبیعت باشید یا آثار باستانی، پارک های ملی چین آثار باستانی و طبیعت را در یک مجموعه به شما ارائه می‌دهد. این پارک‌ها تجربیات بی‌شماری را در میان شکوه طبیعت به شما نشان خواهد داد. امیدواریم سفر خوب و راحتی تجربه کنید. در پایان منتظر تجربیات ارزشمندتان در قسمت نظرات هستیم.

نظرات کاربران