چین

کارهای ممنوعه در چین؛ از عدد نحس 4 تا میوه ممنوعه!

کارهای ممنوعه در چین

مهمترین و اساسی‌ترین مسئولیت هر توریستی که به هر کجای جهان سفر می‌کند؛ پیروی از قوانین و مقررات آن کشور است. رعایت نکردن این قوانین نه تنها شما را در مشکلات و دردسر قرار می‌دهد، بلکه دیدگاه منفی از کشورتان هم نشان خواهد داد. پس اگر قصد سفر به چین و رزرو بلیط هواپیما را به این مقصد دارید؛ بهتر است در مورد کارهای ممنوعه در چین بیشتر بدانید.  

چین با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. در حالی که یک مقصد شگفت‌انگیز و فوق‌العاده برای سفر است، اما چیزهای عجیب و غریبی وجود دارد که در هیچ جای دیگری نخواهید یافت. مردم چین دوستانه و خوش برخورد هستند، اما مرزهای اجتماعی و اخلاق فرهنگی خاصی وجود دارد که گردشگران نباید با آن مخالفت کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید زمانی آرام و بدون استرس در چین داشته باشید، در اینجا لیستی از کارهایی که نباید در آنجا انجام دهید را به شما ارائه کرده‌ایم.

به چینی‌ها دست نزنید

به معابد بی‌احترامی نکنید.

معمولا چینی‌ها با تکان دادن دست به یکدیگر سلام می‌کنند و حتی یک دست دادن هم بعضی اوقات برای آنها بسیار صمیمی به نظر می‌رسد. پس وقتی به یک چینی می‌رسید، عجله نکنید و با خم شدن به یکدیگر سلام کرده و احترام بگذارید. این مورد نشان دهنده سرد بودن این مردم نیست، آنها فقط فرهنگشان با ما فرق می‌کند.

به معابد بی‌احترامی نکنید

به معابد بی‌احترامی نکنید.

مسلما همه ما می‌دانیم که باید به مکان‌های مقدس در هر مذهبی احترام بگذاریم. در مورد چین هم به همین شکل است. نباید رفتار نادرستی در معابد انجام دهید، چراکه به عنوان یکی از کارهای ممنوعه در چین شناخته می‌شود.. بهترین کار این است که هنگام بازدید از معابد از چینی‌ها تقلید کنید. برای مثال، اگر هنگام نزدیک شدن به یک ساختمان یا مجسمه مهم، کفش های خود را در می‌آورند، شما نیز باید این کار را انجام دهید.

در مورد سیاست صحبت نکنید

سیاست

سیاست یکی از موضوعات حساس برای شهروندان چینی محسوب می‌شود. برخی از آنها معتقدند که مائوتسه تونگ یک ناجی برای کشور بوده و برخی دیگر مخالف رژیم کمونیستی هستند. در کل، سیاست به ندرت در چین مورد بحث قرار می‌گیرد و باعث ناراحتی و درگیری بین افراد خواهد شد.

توهین نکنید

توهین

ارزش‌های اخلاقی در بین مردم چین از جایگاه بالایی برخوردار است. شما همواره شاهد این هستید که از کلماتی مانند لطفا یا متشکرم استفاده می‌کنند. بهتر است اگر از این خصوصیات برخوردار نیستید در رفتار با چینی‌ها مودب باشید. این مورد شاید یکی از کارهای ممنوعه در چین به نظر نرسد، ولی نوعی توهین محسوب می‌شود.

در حضور دیگران از چینی‌ها انتقاد نکنید، چرا که باعث از دست رفتن اعتبار و چهره آن فرد خواهید شد. به این دلیل که، در فرهنگ چینی، “چهره” بسیار مهم است. در مجموع، یک چینی را علنا ​​تحقیر یا شرمنده نکنید. می‌توانید اشتباه او را به طور خصوصی گوشزد کنید.

این هدیه ها را نخرید!

هدیه گرفتن

بدون هدیه به خانه چینی‌ها نروید. البته در فرهنگ ما ایرانی‌ها نیر به همین شکل است که وقتی به جایی که قبلا نرفته‌ایم؛ دست خالی و بدون هدیه نمی‌رویم. مردم چین هم به همین صورت هستند. پس اگر برای شام در خانه یکی از دوستان چینی دعوت شده اید، مودبانه است که یک هدیه بیاورید. این می‌تواند یک سبد میوه، یک جعبه شکلات باشد. اما یک سری چیزها اصلا نباید در چین هدیه داد شود:

  • کلاه سبز: کلاه سبز به سر کردن به معنای خیانت مرد به همسر خود است. نه تنها برای هدیه، بلکه پوشیدن کلاه سبز یکی از کارهای ممنوعه در چین به حساب می‌آید.
  • ساعت: هدیه دادن ساعت به معنای مرگ است. یعنی دیدن عزیزان شما در حال مرگ که آخرین نفس خود را می‌کشد.
  • چتر: چتر به معنای جدا کردن است. وقتی چتر هدیه می‌دهید به او خواهید گفت که خواهان پایان رابطه با آن فرد هستید.
  • گل داوودی: معمولا یک دسته گل هدیه قابل قبولی است. با این حال، گل‌های داوودی به طور سنتی برای سوگواری مرگ یک نفر در مراسم تشییع جنازه یا قرار دادن روی قبرها استفاده می‌شود.

در هنگام غذا خوردن حواستان به چاپستیک‌ها باشد

خانه چینی‌ها

یکی از لذت‌های سفر به چین یاد گرفتن غذا خوردن با چاپستیک است. اما مراقب باشید که چاپستیک‌ها را به صورت عمودی در کاسه فرو نکنید. اگر چاپستیک‌های خود را به صورت عمودی در کاسه خود بچسبانید، نشان دهنده یک دستگاه بخور با دو چوب عود است. مردم چین از این روش برای افرادی که در گذشته‌اند، استفاده می‌کنند. در کل، نوعی بی احترامی است؛ چاپستیک‌ها را کنار کاسه خود قرار دهید.

از معابد و موزه‌ها عکس نگیرید

موزه‌ها

برای محافظت از مجسمه ها یا تصاویر بودا، عکاسی در اکثر معابد چین ممنوع است. اگر فلش را خاموش کنید، ممکن است برخی معابد به شما اجازه عکس گرفتن را بدهند. در اغلب مکان‌ها، علائمی وجود دارد که به شما درباره عکس گرفتن هشدار دهد.

انعام ندهید

انعام ندهید.

انعام یکی از کارهای ممنوعه در چین است. در واقع، در چین انعام دادن معمول نیست و حتی در برخی شرایط بی ادبانه و شرم‌آور تلقی خواهد شد. پس نیازی نیست در رستوران یه به راننده تاکسی انعام دهید.

گلابی را تقسیم نکنید!

هیچ وقت گلابی را بین خود و دوستانتان تقسیم نکیند؛ مگر اینکه بخواهید هیچ وقت او را نبینید!

عدد 4 را از ذهنتان حذف کنید!

شاید تا به الان فکر می کردید که فقط عدد 13، یک عدد ممنوعه است! اما اینطور نیست. بلکه در چین نباید با عدد 4 کار داشته باشید. مثلا اگر 4 شاخه گل بخواهید؛ باید این عدد را به 3 یا 5 تغییر دهید!

در آخر

قبل از سفر به هر کشوری بهتر است هر چند کم درباره عقاید، فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها اطلاعات کسب کنید. بنابراین با آشنایی بیشتری به گردش خواهید پرداخت و مشکلی در هنگام سفر برای شما پیش نخواهد آمد. پس اگر به چین سفر می‌کنید، کارهای ممنوعه در چین را بدانید تا سفری راحت و خاطره‌انگیز را پشت سر بگذارید.      

  • دوست دارید درباره عجایب کشور چین بخوانید؟ (لینک مقاله)
نظرات کاربران