معبدهای چین

معبدهای چین؛ از معبد بهشت تا معبد نانشان  

در معماری هر کشوری پرستشگاه‌ها از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده‌است. چین، خانه یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان، معابد زیادی دارد. امپراتوری عظیم چین باعث ساخت معبدهای چینی زیادی در این کشور شده‌است. مجموعه معبدهای چین با توجه به تعدد و تنوع ادیان موردقبول کشور چین بسیار متنوع‌ است. این کشور پر از معابد بودایی است. زمانی که به یکی از معبدهای چین بروید، به فضایی وارد می‌شوید که در زمان حاضر وجود ندارد. بودایی‌ها معتقدند که هیچ پایانی برای زمان وجود ندارد؛ یعنی از نظر بودایییان، گذشته و آینده‌ای در کار نیست، پس این معابد را در باغ‌های سرسبز ساخته‌اند. بازدید از این آثار باستانی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در سفر خود به چین انجام دهید. در این مقاله همراه ما باشید تا معبدهای چین را به شما معرفی کنیم.

رزرو تور ارزان با سه کلیک خوبه!

معبد لینگین؛ یکی از زیباترین معبدهای چین

معبدهای چین

معبد لینگین به آیین بودا تعلق دارد و در شمال غربی هانگژو واقع شده‌است. این معبد یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین معابد بودایی است که تعداد زیادی پاگودا و غارهای بودایی را در خود جای داده‌است. منطقه کوهستانی خوش‌منظره اطراف معبد به اندازه خود معبد جذاب است. لینگین بزرگ‌ترین معبد در کوه‌های فیلای‌فنگ محسوب می‌شود و تعداد زیادی غار و کنده‌کاری‌‌های سنگی مذهبی دارد. قله فیلای‌فنگ در نزدیکی معبد لینگین با ارتفاع ۲۰۹ متری، متمایز از دیگر کوه‌های آهکی اطراف است. غارهای این قله دارای ۳۳۰ مجسمه سنگی از قرون ۱۰ الی ۱۴ است. این مجسمه‌ها در ژست‌های متنوع، از نشسته گرفته تا خوابیده و ایستاده، تراشیده شده‌‌است. معبد زیبا لینگین با داشتن غارها و مجسمه‌های مجلل به یکی از ثروتمندترین معبدهای چین تبدیل شده‌است. 

معبد نانشان

یکی دیگر از زیباترین معبدهای چین، معبد نانشان است. این معبد در ۴۰ کیلومتری سانیا واقع شده‌است و به‌عنوان بزرگترین جاذبه گردشگری بودایی از زمان تاسیس جمهوری چین شناخته می‌شود. معبد نانشان ۶۶ هکتار مساحت دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی معبد نانشان، مجسمه‌ی گوآن‌یین است. این مجسمه، الهه مهربانی بودا محسوب می‌شود. ارتفاع گوآن‌یین ۱۰۸ متر است و چهارمین مجسمه بلند جهان به‌شمار می‌رود. مجسمه الهه مهربانی، سه وجه دارد که نشان‌دهنده خیر و برکت این الهه در سرتاسر جهان است. یک صورت این مجسمه به سمت جزیره سانیا و دوتا دیگر به طرف دریا جنوب چین است. ساخت این مجسمه از سال 1999 شروع شد و در سال 2005 به پایان رسید. کل محوطه معبد نانشان، با مناره‌های سفید احاطه شده‌است. هنگام پیاده‌روی در این معبد، می‌بینید که یک طرف مسیر را دریا و طرف دیگر را جنگل‌ها پوشانده‌ است. نام این معبد جنوبی چین برگرفته از یک ضرب‌المثل معروف بودایی است: خوشبختی به اندازه دریای شرق و طول عمر به اندازه نانشان است. با رفتن به این معبد، به بازدید یکی از زیباترین معبدهای چین رفته‌اید.

معبد اسب سفید؛ یکی از زیباترین معبدهای چین

معبدهای چین

در یکی از سنت‌های چینی گفته شده‌ که معبد اسب سفید اولین معبد بودایی است که در چین ساخته شد. این معبد 68 سال قبل از میلاد، در شهر لوئویانگ ساخته شده‌است. اسب سفید با 1900 سال قدمت تاریخی، دارای معماری عظیمی ‌است. معبدی که امروزه می‌بینید طی سال‌های مختلف، بارها و بارها بازسازی شده‌است. معبد اسب سفید نسبت به دیگر معبدهای چین کوچک‌تر است، اما در میان بودییان از ارزش بالایی برخوردار است. باغ‌ها، حیاط، سالن‌ها و گالری‌های آراسته، قسمت‌های مختلفی است که در معبد اسب سفید وجود دارد. هنگام بازدید از این معبد به دیدن مجسمه‌های زیبا بودا و بوداهای معروف جهانی بروید. علت نامگذاری معبد اسب سفید به این نام، داستان جذاب و شنیدنی‌ای دارد؛ این ماجرا به یکی از امپراتوری‌های مینگ مربوط می‌شود که بزرگ‌ترین رویا او ملاقات با بودا بود. امپراتور، کسانی را به سرزمین مرکزی هند فرستاد. فرستاده‌های او با دو بودای هندی به سرزمین چین بازگشتند. در راه بازگشت به چین، بودایی‌ها همراه با کتاب ارزشمند بودا، بر دو اسب سفید سوار بودند. امپراتور مینگ به احترام این راهبان بودایی که بر اسب سفید سوار بودند، دستور داد معبد بزرگی بسازند و نام آن را معبد اسب سفید بگذارند. داستان زیبا این معبد و همچنین معماری آن، این مکان را به یکی از بهترین معبدهای چین تبدیل کرده‌است.

پاگودا غار غول وحشی؛ یکی از زیباترین معبدهای چین 

پاگودا غار غول وحشی، بتکده بودایی در جنوب شی‌آن است. بنای آن در سال ۶۵۲ در زمان حکمرانی دودمان تانگ و در پنج طبقه ساخته شد. این بنا در سال ۷۰۴ میلادی در زمان سلطنت ملکه زتیان بازسازی و آجر نما بیرونی آن در طول سلسله مینگ تعمیر شد. این معبد اکنون هفت طبقه دارد. این هفت طبقه در زمان بازسازی‌های متعدد به معبد اضافه شده‌است. یکی از اهداف متعدد این ساختمان، قرار دادن سوتراها و مجسمه‌های بودا بود که توسط مسافر معروف بودایی از هند بازگردانده می‌شد. در فضای بیرونی غار غول وحشی بزرگ، مکانی برای خرید سوغاتی یا مجسمه‌های بودا وجود دارد. این غار یکی از قدیمی‌‌ترین معبدهای چین است. 

معابد غار لانگمن؛ یکی از قدیمی‌ترین معبدهای چین

معبدهای چین

یکی دیگر از زیباترین معبدهای چین، معابد غار لانگمن است. غارهای لانگمن یا غارهای دروازه اژدها از بهترین نمونه‌های هنر بودایی چینی است. این مجموعه، یکی از سه غار برجسته چین به‌شمار می‌رود. ده‌ها‌ هزار مجسمه از بودا و شاگردانش که در در این غارها حکاکی شده‌، یک شاهکار مهندسی باستانی است. ساخت غارها در سال 493 بعد از میلاد آغاز شد. بیش از 2100 طاقچه، بیش از 100000 مجسمه بودایی، حدود 40 بتکده و 3600 لوح در این غارها وجود دارد. تمام این مجسمه‌ها در زمان‌های مختلف ساخته شده‌است، اما ساخت بخش عمده‌ای از آن‌ها بین قرن 4 تا 10 بوده. سنگ‌های داخلی غارها نمایانگر پیچیدگی‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی طبیعت‌ است که به‌طور طبیعی در طول زمان در غار لانگمن ایجاد شده‌. این غارها برخی از بهترین نمونه‌های هنر چینی جهان را نمایان می‌کند. این صخره‌های حکاکی‌شده که به طرز باورنکردنی حفظ شده‌است، در ساحل رودخانه Yi Riverقرار دارد.

معبد لاما

معبد لاما که با نام کاخ یونگه نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین و سالم‌ترین صومعه لاما در کشور چین است. این معبد که در سال ۱۶۹۴ ساخته شد، محل سکونت امپراطور یونگ‌ژنگ (سومین امپراطور سلسله چینگ) بود. کاخ یونگه، چندین سال پس از مرگ امپراتور، در سال ۱۷۴۴ به صومعه لاما و پس از آن به مرکز ملی لاما تبدیل شد. اگر فقط می‌توانید یکی از معبدهای چین را ببینید، معبد لاما را انتخاب کنید. این معبد در قلب یکی از بزرگ‌ترین شهرهای چین، یعنی پکن قرار دارد. لاما معروف‌ترین معبد بودایی تبتی در خارج از تبت است. این ساختمان به‌عنوان یکی از مشهورترین، بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین مدرن به حساب می‌آید. معبد لاما، پنج سالن زیبا، مجلل و مجزا دارد. در این سالن‌ها، نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده، بودای 18 متری به شکل تبتی، مجسمه‌های با شکوه، طاق‌های زیبا، نجاری‌های دست‌ساز و سقف‌های تزئین شده چشم‌نوازی وجود دارد. معبد لاما یکی از بهترین و زیباترین معبدهای چین است.

معبد شائولین؛ یکی از بهترین معبدهای چین

معبدهای چین

معبد شائولین یک معبد بودایی است که در استان هِنان در جمهوری چین قرار گرفته‌است. به گفته مورخان، این معبد منشأ ورزش رزمی کونگ‌فو است. امروزه در این معبد، علاوه بر انجام احکام دینی بودایی، به آموزش هنرهای رزمی می‌پردازند. در معبد شائولین، همواره هنرهای رزمی‌ای مثل وینگ‌چون ،تای‌چی‌چوان و چی‌کونگ آموزش داده می‌شود. شائولین 1500 سال معبد اصلی بودا و مدرسه بودایی بوده‌است. این معبد و مدرسه در طول قرن‌ها مورد حملات زیادی قرار گرفته‌است. آخرین حمله در سال  1928 اتفاق افتاد و به دنبال آن مدرسه بودایی به آتش کشیده‌شد. تمامی سالن‌های باقی‌مانده از این حملات، برای بازدید گردشگران تعمیر شده‌است. روزانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید از این معبد به آن‌جا می‌روند. در این مرکز آموزشی، رزمی‌کاران کونگ‌فو در محوطه باز در حال تمرین و شکستن تخته‌های چوبی هستند. معبد شائولین یکی از معبدهای چین است که جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید.

جوخانگ

معبد جوخانگ در لهاسا، که با نام معبد جوکانگ نیز شناخته می‌شود، در میان اهالی چین و در تبت، از مقدس‌ترین معبدهای چین و مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. سبک بنای معبد، تلفیقی از معماری هندی، تبتی و نپالی است.  قدمت جوخانگ به دوران سلطنت پایه‌گذار امپراتوری تبت برمی‌گردد. طبق داستان‌های تاریخی، او معبد جوخانگ را برای دو عروس چینی و نپالی خود ساخته‌است. قدیمی‌ترین قسمت معبد در سال ۶۲۵ بنا شده‌است. مجسمه بودای طلایی 1300 ساله در مرکز این معبد قرار دارد. این مجسمه، مورد احترام‌ترین مجسمه بودا در جهان است. روزانه زائران بودایی زیادی برای سجده به مجسمه بودا می‌روند. معبد جوخانگ، تمام فرقه‌های مختلف بودایی را برای عبادت می‌پذیرد. این معبد دو طبقه دارد که با سقف طلایی خیره‌کننده‌ای تزئین شده‌است. فضای داخلی این دو طبقه به رنگ‌های طلایی و قهوه است. در سال ۲۰۰۰، معبد جوکانگ به‌عنوان ضمیمه‌ای از کاخ پوتالا، در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید.

صومعه معلق شوان‌کونگ

معبدهای چین

ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین معبد جهان در استان شان‌شی چین قرار دارد. نام این معبد شوان‌کونگ است که در کوه هنگشان واقع شده‌است. شوان‌کونگ یکی از جاذبه‌های گردشگری هیجان‌انگیز چین و یکی از زیباترین معبدهای چین به‌شمار می‌رود. معبد معلق روی صخره‌‌ای با ارتفاع ۷۵ متر قرار دارد. این معبد مجموعه‌ای با ۴۹ اتاق است که با راهرو‌ها و دالان‌های هوایی به یکدیگر متصل شده‌است. پل‌های باریک و راهروهای کوچک، این عبادتگاه‌ها را به هم متصل می‌کند، اما مدت زمان بازدید از این مکان تاریخی بسیار کوتاه است. به دلیل بازدیدهای بی‌شمار توریست‌ها از معبد معلق، نگرانی‌های بسیاری برای احتمال از بین‌ رفتن پایه‌ها وجود دارد. با وجود این نگرانی‌ها ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، درهای این معبد به روی بازدیدکنندگان بسته شود. در این صورت معبد معلق اولین معبد بین معبدهای چین است که بازدید از آن غیرممکن می‌شود. شگفت‌انگیز بودن ساختمان‌های ناامنی که از دل صخره‌ها بیرون آمده‌است، این معبد را به معبدی فراموش نشدنی تبدیل می‌کند. معبد معلق شوان‌کونگ، به مدت ۱۵۰۰ سال در همین مکان پابرجا بوده‌است. در طول تاریخ تعمیر و توسعه‌های زیادی را در شوان‌کونگ انجام داده‌اند. در معبد معلق بیش از ۸۰ مجسمه برنزی، آهنی و گلی وجود دارد. 

کلام اخر 

باتوجه به پبیشنه فرهنگی طولانی کشور چین، معبدهای زیادی در این کشور ساخته شده‌است. این معابد در دوران امپراتوری چین، مکان‌های بسیار مقدسی برای بوداییان بوده‌است. در این مقاله به بررسی بهترین و زیباترین معبدهای چین پرداخته‌ایم تا شما را با این شگفتی‌های عظیم و خیره‌کننده آشنا کنیم. معبدهای چین داستان‌‌های تاریخی شگفت‌انگیزی دارد که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. اگر به چین سفر کردید و امکان سر زدن به همه معبدهای چین را نداشتید، حتما به یکی از آن‌ها بروید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. خوشحال می‌شویم که نظراتتان را درباره معبدهای چین با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران