موزه ساکیب سابانجی استانبول

موزه ساکیب سابانجی استانبول یا عمارت اسب

موزه ساکیب سابانجی استانبول

موزه ساکیب سابانجی استانبول یک موزه خصوصی هنرهای زیبا در استانبول ترکیه است که به هنر خوشنویسی، مذهبی و دولتی و همچنین نقاشی‌های دوره عثمانی اختصاص دارد، این موزه استانبول در ژوئن سال 2002 تاسیس و افتتاح گردید. این موزه درنمایشگاه‌های دائمی میزبان نمایشگاه‌های موقت داخلی و خارجی و همچنین رویدادهای فرهنگی در آخر هفته‌ها نیز است.اخیرا موزه توجه گسترده و جهانی را به دست آورده است زمانی که آثار «پابلو پیکاسو» و «آگوست رودین» در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه ساکیپ سابانچی استانبول با موقعیت برجسته‌ای که در سراسر تنگه بسفر دارد، ممکن است کمی از جاذبه‌های گردشگری معمولی دور باشد، اما هم مجموعه دائمی و هم نمایشگاه‌های موقت آن ارزش سفر را دارد. همچنین این فرصت را به شما می دهد که از شلوغی دور شوید و از تور استانبول، خاطره منحصر به فردی داشته باشید!

تاریخ عمارت بزرگ

موزه ساکیب سابانجی استانبول

قدمت ساختمان موزه ساکیب سابانجی به چندین خانواده عالی رتبه پاشا، خدویس، دولتمردان مصری تعلق دارد و از سال 1848 تا 1884 به دستور «سلطان عبدالحمید» توسط گنجینه عثمانی خریداری شد و به عنوان هدیه به شاه «نیکلای اول» از «مونته نگره» ( یکی از جمهوری های یوگسلاوی) پیشکش شد.

30 سال بعد ساختمان به عنوان یک عمارت سلطنتی و سفارت‌خانه «مونته نگرو» به کار گرفته شد و در سال 1913 دولت عثمانی آن را مصادره کرد و به خانه نوه بزرگ دختری «سلطان مهمت وی رشت»، تبدیل شد.

بعد از تاسیس جمهوری ترک، شاهزاده «مهمت علی حسن» نوه بزرگ «خدویس اسماعیل پاشا»، خانه متروکه را خریداری کرد و معمار «ادوارد دی ناری» را برای ساختن خانه حاضر به کار گماشت. با این حال خانه تا سال‌های زیادی بلا استفاده باقی ماند تا زمانی که خواهر بزرگ شاهزاده مصری آن را برای او در سال 1944 ساخت.

در سال 1951 حاجی «عمر سابانجی» پدر «ساکیب سابانجی» و موسس «ملک ساکیب»، عمارت را برای گذراندن تعطیلات تابستانی با خانواده‌اش خریداری کرد و در ورودی داخل عمارت یک مجسمه برنزی اسب‌سوار که در مزایده خریداری کرده بود، قرار داد.

مجسمه توسط «لوئیس جوسف دوماس» در پاریس در سال 1864 طراحی شد و توسط «وور تیهات» قالب گیری شد و عمارت به عنوان ویلای اسب سوار مشهور گشت. حاجی «عمر سابانجی» و خانواده‌اش تا وقتی که در سال 1966 مریض شد، در این مکان زندگی کردند و بین سال‌های 1969 و 1999 عمارت متعلق به «ساکیب سابانجی» بود.

عمارت در سال 1998 به مدت 49 سال با تمامی اثاثیه‌های عتیقه و مجموعه‌های هنری به دانشگاه سابانجی اجاره داده شد و امروزه عمارت اصلی ضمیمه گالری مدرن و میزبان مجموعه‌های هنری وسیعی در قرن 19 و 20 است.

آثار نمایشی موزه ساکیب سابانجی

موزه ساکیب سابانجی استانبول

حاجی «عمر سابانجی» مجموعه آثار هنری دکوراتیو را که شامل مجسمه‌های کوچک، ظروف چینی، زیور هنری و اثاثیه در سال 1940 شروع کرد و «ساکیب سابانجی» مجموعه هنری پدرش را از سال 1970 گسترش داد.

مجموعه دائمی از مجموعه‌های خوشنویسی، مجوعه نقاشی و مجموعه اثاثیه و هنرهای دکوراتیو تشکیل شده و شامل بعضی از نمونه‌های پرشکوه هنرهای سنتی عثمانی و اسلامی و مستندات و تاریخ به درازای 14 قرن است.

بخش های مختلف موزه :

موزه ساکیب سابانجی استانبول

از جمله مجموعه هنری می‌توان به ظروف چینی خانواده سیاه و سبز، گلدان‌های رنگارنگ و بشقاب‌های دکوراتیو که مربوط به قرن 18 و 19 هستند، اشاره کرد.

مجموعه ظروف فرانسوی قرن 19 شامل تعداد گسترده‌ای از گلدان‌های محکم، ظروف چینی تولید شده کشور برلین و وین است که از جمله با ارزش ترین آیتم‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

مجموعه خوشنویسی تقریبا شامل400 نمونه نمایش جامع ارائه شده خطوط هنری عثمانی در طول یک دوره 500 ساله است که شامل نسخه‌های قرآن، کتاب‌های دعا، فرمان و دستورات و مستندات سلطنتی، اظهارنامه‌ها، کتاب‌های شعر و ابزارهای خطی هستند.

بیشتر از 320 نقاشی انتخاب شده عثمانی و دوره جمهوری‌خواه در مجموعه موزه ساکیب سابانجی در معرض دید عموم قرار دارد. از نمونه آثار عثمانی‌های سرشناسی چون «عثمان حمیدی بی»، «ابراهیم شالی»، «هلیل پاشا»، «فکرت مولا» و هنرمندان اروپایی مانند «فاستو زونارو» و «ایوان» که در امپراطوری عثمانی زندگی می‌کردند، است.

رستوران آزمایشی موزه ساکیب سابانجی توسط مربی و آشپزان فارغ‌التحصیل شده آکادمی استانبول اداره می‌شود، جایی که دانشجویان دوره‌های کارآموزی خود را در یک محیط رستوران واقعی کامل می‌کنند. به عبارت دیگر مربیان و آشپزان با دانشجویان به صورت تیمی هستند که در آینده آشپزان درخشانی خواهند شد. این رستوران بر دستورهای پخت سنتی آناتولی تمرکز دارد که ترکیبی از دستور پخت‌های جهانی را شامل و بهترین نوع و روش ممکن و درست آماده می‌شود. همچنین در داخل موزه ساکیب سابانجی کنفرانس‌ها، کنسرت‌های کلاسیک، جشن‌های خاص برگزار می‌شود.

از مسولیت‌های دیگر بخش حفاظت موزه ساکیب سابانجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه ساکیب سابانجی استانبول
  • ایمن سازی فضا و ثبت آثار هنری جدید
  • حفاظت از قسمت‌های نمایشگاه‌های موقت که میزبانی می‌شود
  • تمیز کردن و امانت داری از آثار هنری
  • بسته بندی درست و سازماندهی کردن آثار هنری
  • مشورت با طراحان نمایشگاه جهت حفظ ایمنی آثار هنری
  • بررسی همه روزه آب‌وهوا، رطوبت، سطح نور

اگر به تاریخ ترکیه و هنرهای مدرن ترکیه علاقه‌مند هستید، استانبول آپشن‌های زیادی به‌جز موزه ساکیب سابانجی برای ارائه دارد. از جمله آن‌ها می‌توان اشاره کرد به :

موزه ساکیب سابانجی از روزهای یکشنبه تا سه شنبه از ساعت 12 ظهر تا 8 عصر برای بازدیدکنندگان باز است و هزینه ورودی به طور معمول 40 لیر در نظر گرفته شده. در روزهای چهارشنبه هزینه آن برای بازدیدگنندگان رایگان است.

نظرات کاربران