محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

پروازهای طولانی معمولاً برای خلبانان یا خدمه پرواز بسیار خسته کننده است. به همین دلیل نیاز به محل­های خاص و ویژه‌ای دارند تا در مدت پرواز خدمه بتوانند استراحت نمایند. اکثراً در پروازهای که بیش از ۸ ساعت طول می‌کشد، احتمال دارد که در برخی مواقع متوجه شوید که خدمه پرواز مدت کوتاهی نیستند.در چنین مواقعی اکثرا استراحت می­نمایند، تا بتوانند خدمات بهتری را به مسافران ارائه دهند. هدف کلی ما در این محتوا بررسی کامل محل استراحت خلبانان و محل استراحت خدمه پرواز است. برای کسب اطلاعات جامع و دقیق در رابطه با این مورد با ما همراه باشید.

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما کجاست؟

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

در تمام هواپیما یک محل خاص و راحت برای استراحت خلبانان و مهمانداران وجود دارد که دارای امکانات رفاهی خاصی هستند. هنگامی که پروازهای طولانی انجام می‌شود وجود چنین محل­هایی باعث میگردد تا کارکنان بتوانند تایمی را استراحت نمایند. با توجه به این که ارائه خدمات به صورت فول‌تایم می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده شود. ولی خوشبختانه وجود چنین محل­هایی باعث می­شود تا مهمان‌دارها با انرژی بسیار بیشتر بتوانند به مسافران خدمات ارائه دهند.

بررسی محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیمای بزرگ

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

معمولا در هواپیماهای بزرگ محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز نیز بزرگ است و دارای تخت خواب­هایی با تعداد زیاد هستند. هر کدام از تخت خواب­ها دارای پرده بوده و جلوی نور را برای خواب و استراحت کارکنان می­گیرند.

لازم به ذکر است که محل استراحت خلبانان کمی از محل استراحت خدمه پرواز فرق می­کند. معمولا محل استراحت آن‌ها در بخش جلوی هواپیما بوده و یک محل نزدیک به کابین خلبان است که دارای صندلی و یا سیستم‌های خاص برای سرگرمی یا استراحت هستند. با توجه به این که در مسیرهای بسیار طولانی از چندین خلبان استفاده می­شود به همین دلیل خلبان­ها می‌توانند به صورت شیفتی استراحت کرده و با دقت بسیار بالا پرواز را هدایت نمایند. این مورد بسیار حائز اهمیت است. پس باید محل استراحت خلبانان یک جای بسیار آرام و راحت باشد تا بتوانند خستگی خود را رفع کرده و با تمرکز و دقت بسیار بالایی پرواز را انجام دهند.

لازم به ذکر است در هواپیماهایی که اندازه بزرگ ندارند و یا نمی‌توان یک محل استراحت خدمه پرواز را به صورت جدا و ویژه تامین کند؛ در این حالت پرده­هایی در بخش­های خالی ایجاد می­گردد.

بررسی محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیماهای کوچک

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

معمولاً تنها بخش خالی در تمام هواپیماهای کوچک یک راه‌رو است. در اکثر مواقع یکی از سوال­هایی که وجود دارد این است که مهماندارهای هواپیما در کجا استراحت می­نمایند؟ شاید شما هم تاکنون بار­ها این سوال را از خود پرسیده‌اید. در حالت کلی اگر پرواز به حدی طول بکشد که شب‌هنگام انجام گردد؛ در این حالت در ردیف آخر صندلی­ها یک پرده خاص کشیده می‌شود که باعث جدا شدن مسافران از بخش محل استراحت خدمه پرواز می‌گردد. معمولاً ‌این پروازها حدود ۵ ساعت طول می‌کشند. ولی اگر تایم ‌پرواز بسیار زیاد باشد و مهمان‌دارها مجبور باشند که حدود ۱۷- ۱۸ ساعت خدمات ارائه دهند در این حالت باید یک محل استراحت خاص برای خواب وجود داشته باشد.

جاهای مخفی!

محل استراحت خلبانان و خدمه پرواز در هواپیما

تمام هواپیماها دارای راه پله­های مخفی هستند که معمولا اکثر مسافران از آن اطلاعی ندارند و تنها عوامل پرواز هستند که از محل دقیق این راه پله­ها مطلع هستند. در واقع در هواپیمایی کوچک معمولاً در این مکان، اتاق‌هایی جهت استراحت مهماندارها در نظر گرفته می شود که امکانات خاصی در این محل­ها تعبیه میگردد. امکان استراحت راحت و بدون صدا به راحتی امکان‌پذیر می‌شود و این محل‌ها دارای امکاناتی مانند تخت خواب تشک، صندلی های راحت و… هستند.

شرکت‌های هواپیماسازی به این موضوع واقف هستند که نبود چنین محل‌هایی یک مشکل اساسی بوده و تاثیر مستقیمی در کاهش کیفیت خدمات عرضه شده به وسیله مهماندارها دارد. چون در مواقعی که تایم پرواز بسیار طولانی است نیاز به یک محل خاص جهت استراحت عوامل ارائه دهنده خدمات مهم و ضروری است. پس باید در تمام هواپیماها یک محل خاص برای استراحت مهمانداران در نظر گرفته شده باشد که معمولاً فضای استراحت در هواپیماهایی که بزرگ هستند بسیار بزرگتر از هواپیما­های کوچک است.

حالا که جواب این پرسشتان را گرفته اید؛ دوست دارید درباره علت زیرسیگاری های هواپیما با وجود ممنوعیت سیگار، بدانید؟

در آخر

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d196.8814400266135!2d27.243170718462405!3d37.85787937577759!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x14bea9211c2d65d3%3A0x88edc4f0af95681f!2sCarina%20Hotel!5e0!3m2!1sen!2sfr!4v1657009113713!5m2!1sen!2sfr" width="600" height="450" style="border:0;" allowfullscreen="" loading="lazy" referrerpolicy="no-referrer-when-downgrade"></iframe>

ابعاد محل استراحت خدمه پرواز در هواپیماها مختلف است و هواپیماهای که سایز بزرگ دارند معمولا اندازه محل استراحت عواملی ارائه دهنده خدمات بزرگتر است. لازم به ذکر است که محل استراحت خلبانان از محل استراحت خدمه پرواز جدا است و باید محل استراحت خلبانان بسیار راحت و نزدیک به کابین خلبان باشد.

در حالت کلی می‌توان به این نتیجه رسید که وجود محل استراحت برای عواملی که خدمات ارائه می‌دهند ضروری بوده و جزء مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند کیفیت خدمات ارائه شده توسط خلبانان و مهمانداران را حفظ نماید. چون مواقعی که پروازها طولانی هستند در این حالت مسلم است که مسافرت خسته‌کننده می­شود و نیاز به یک محل خاص برای استراحت و خواب است. خوشبختانه این مورد در تمام هواپیماها لحاظ شده است و بدین ترتیب هیچ گونه  افت کیفیتی در رابطه با خدمات ارائه شده توسط افرادی که در طول مسیر خدمات ارائه می­دهند به وجود نمی‌آید. بدین ترتیب امکان جلب رضایت تمام مسافران به راحتی امکان‌پذیر می­شود و می‌توان مطمئن بود که مهماندارها می­توانند بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهند.

آیا شما تا کنون محل استراحت خدمه پرواز را مشاهده کرده‌اید؟

نظرات کاربران