کشورهای واقع در قاره آمریکا

معمایی به نام زیر سیگاری در هواپیما

زیرسیگاری در هواپیما

یکی از موارد عجیبی که مسافران شرکت‌های هواپیمایی سرتاسر جهان با آن مواجه می‌شوند، وجود زیرسیگاری در هواپیما است. وجود زیرسیگاری سوال مهمی را در ذهن متبادرمی‌کند که اگر سیگارکشیدن ممنوع‌‌است، پس نقش زیرسیگاری چیست؟ عدم پاسخ قطعی گاها باعث ایجاد رفتارهایی ناشی از سوء‌‌تفاهم می‌شود و مخصوصا افراد عاشق سیگار را وسوسه‌کرده که بی‌درنگ نخ سیگار درآورند و دود‌ و دمی درون هواپیما بر پاکنند. همین موضوع باعث می‌شود تا مهمانداران وادار به متقاعد‌کردن برخی از مسافران شوند. پس همراه ما باشید تا برای همیشه به این سوء‌تفاهم تاریخی پایان‌داده و یکی از بزگترین مشکل بزرگ بشریت را حل‌کنیم. 

تاریخچه کشیدن ممنوعیت کشیدن سیگار در هواپیما

زیرسیگاری در هواپیما

برای اولین بار اتحادیه مهمانداران هواپیما در آمریکا در اواخر دهه 1960، مبارزه برای ممنوعیت سیگارکشیدن را آغازکرد و پرچم‌دار این جنبش شد. سپس در سال 1971، شرکت هواپیمایی یونایتد اولین شرکتی بود که قوانین منع استعمال سیگار را تصویب‌کرد. ماجرا ادامه پیدا کرد و در سال 1984، هیئت هوانوردی غیرنظامی آمریکا (آژانس فدرالی که مقررات خدمات هوانوردی را تنظیم می‌کرد؛ منحل شده در 1 ژانویه 1985) سیگارکشیدن را در تمام پروازهای داخلی 2 ساعته یا کمتر ممنوع‌کرد. امروزه اما تقریباً همه خطوط هوایی سیگارکشیدن در هواپیما را ممنوع کرده‌اند. طبق مقررات FAA (اداره هوانوردی فدرال)، کشیدن سیگارهای روشن یا هر چیز دیگری که دود یا شعله تولید می‌کند، در بیشتر هواپیماهای تجاری ممنوع‎است. این ممنوعیت شامل سیگارهای الکترونیکی نیز می‌شود.( همه این صحبت ها وجود زیرسیگاری در هواپیما را برایمان جالب تر می کند.)

یک نخ سیگار در هواپیما و شروع فاجعه

زیرسیگاری در هواپیما

در بخش قبل اشاره‌شد که خطوط هوایی ایالات متحده به صورت جدی ممنوعیت سیگارکشیدن را از اواخر دهه 1980 آغازکردند. بر اساس گزارش سی ان ان، تا پایان سال 1990، استعمال دخانیات در پروازهای داخلی زیر 6 ساعت ممنوع‌شد. درادامه از سال 2000 ممنوعیت استعمال دخانیات تقریباً در سطح بین المللی وجود داشته‌است. جدای از قوانین دلایل خوبی برای محتاط بودن خطوط هوایی وجوددارد. فقط در یک فقره در سال 1973، 123 مسافر در هواپیمایی که از ریودوژانیرو به پاریس در حرکت بود، در اثر فرود اضطراری خلبان پس از پرشدن دود در هواپیما و کابین کشته‌شدند. علت مشکوک؟ فقط یک سیگار. پس بدانید و آگاه باشید که هیچ مکان امنی برای استعمال دخانیات در هواپیما وجود‌ندارد، حتی سطل زباله دستشویی! چراکه ممکن‌است دستمال‌های قابل اشتعال عصای دست فرشته قبض روح شده و حضرت عزرائیل، مسافران را به دیار باقی بدرقه‌کند.

زیر سیگاری در هواپیما و ریسک خطر!

زیرسیگاری در هواپیما

به طرز باورنکردنی، علیرغم ممنوعیت جدی 19 ساله استعمال دخانیات در خطوط هوایی دنیا، همچنان برخی از افراد سعی می‌کنند در هواپیما سیگار بکشند. با وجود چنین جماعت بی‎‌ملاحظه‌ای، خطوط هوایی باید اطمینان حاصل‌کنند که ایمنی در درجه اول قراردارد. برای مثال اگر زیرسیگاری در دستشویی باشد، فرد سیگاری جایی دارد که سیگارش را خاموش‌کند. پس اگر زیرسیگاری در هواپیما وجود نداشت، این احتمال هست که مسافر سیگار را درون سطل زباله دستشویی بیندازد و به طور تصادفی باعث آتش‌سوزی شود. طبیعتا هیچ یک از خطوط هواپیمایی حاضر به انجام چنین ریسکی نیستند. به طور خلاصه و در یک کلام خطوط هوایی به بعضی از مسافران اعتماد ندارند و بر خلاف تصور عده‌ای، نشانه‌ای وجود ندارد که سیگارکشیدن را درون هواپیما توجیه‌کند.

حالا حکمت پشت زیر سیگاری در هواپیما چیه؟

زیرسیگاری در هواپیما

در سال 2000 سیگار کشیدن برای همه پروازهای ورودی و خروجی به کشورهای صنعتی همچون آمریکا به صورت جهانی ممنوع‌شد. با این حال، همه هواپیماها هنوز دارای زیرسیگاری در هر یک از توالت‌های خود هستند. باوجود ممنوعیت استعمال دخانیات، اگر کسی تصمیم به نقض قانون گرفت، هنوز باید مکانی امن برای خاموش‌کردن سیگار در هواپیما وجود داشته‌باشد. زیرسیگاری‌ها طبق قوانین هوانوردی بین‌المللی برای جلوگیری از خطرات احتمالی آتش‌سوزی و به حداقل‌ رساندن خطرات ناشی از یک سیگار روشن، باید در هواپیما وجود داشته‌باشد. طبق این مقررات، صرف نظر از اینکه سیگارکشیدن در هر قسمت دیگری از هواپیما مجازاست یا خیر، توالت‌ها باید دارای زیرسیگاری‌های جداشونده مستقلی باشند که به طور آشکار، درسمت ورودی هر درب توالت یا نزدیک آن قراردارند.

علاوه براین، یکی از مهمانداران شرکت کاتای پاسیفیک به مجله تایم گفت: ” شما به عنوان مسافر مجاز به سیگارکشیدن نیستید، اما برخی افراد هنوز هم این کار را می‌کنند.” وی توضیح‌داد که هر شش ماه یک بار مچ مسافری را حین سیگارکشیدن می‌گیرد. سپس در ادامه گفت که: “بنابراین اگر سیگارمی‌کشید، باید یک مکان امن برای خاموش‌کردن آن وجود داشته‌باشد.” به همین خاطر زیرسیگاری‌های موجود در هواپیما اکنون به عنوان یک الزام قانونی برای “حداقل تجهیزات” توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) فهرست شده‌است. لازم به ذکر است که اگر خطوط هوایی در هواپیمای خود زیرسیگاری نداشته‌باشند، جریمه خواهند‌شد. به عنوان مثال، در سال 2009، یک پرواز بریتیش ایرویز پس از اینکه مشخص‌شد هیچ زیرسیگاری در هواپیما وجود‌ندارد، متوقف‌شد.

اصلاً چرا سیگار در هواپیما؟

زیرسیگاری در هواپیما

در کل دلایل مصرف نیکوتین مسافران در پروازها متعدد‌است و اکثر آن به اعتیاد مربوط می‌شود. ممنوعیت استعمال دخانیات در هواپیماها بدون شک برای پرسنل پرواز و مسافران هواپیماهای تجاری یک موهبت بهداشت عمومی بوده‌ است. علیرغم وجود زیرسیگاری در هواپیما ، همچنان تلاش‌ها برای محافظت از مسافران در برابر سیگار ادامه خواهد‌یافت. این موضوع به نظر از نکات ایمنی خوبی است تا همه کسانی که بلیط هواپیما تهیه می کنند، پرواز خوبی را داشته باشند.

خط مبحثی به نام سیگار الکترونیکی

زیرسیگاری در هواپیما

امروزه همچنان مصرف سیگار الکترونیکی در هواپیماهای مسافربری ادامه‌دارد. در ژانویه 2019، مقامات چینی یادآورشدند که مقررات وضع‌شده در اکتبر 2017  سیگارکشیدن در همه کابین‌ها و دستشویی‌ها را ممنوع می‌کند و این ضوابط برای خلبانانی که در کابین هواپیما سیگارمی‌کشند نیز، اعمال می‌شود. همچنین در اکتبر 2015 ، وزارت ترابری آمریکا استفاده از سیگارهای الکترونیکی در پروازها را ممنوع‌کرد.

سخن پایانی

سوالی که بیشتر از همه پرسیده می شود این است: اگر خطوط هوایی سیگار کشیدن را ممنوع کرده اند، چرا هواپیماهای جدید هنوز زیرسیگاری دارند؟

زیرا هنوز باید مکانی امن برای خاموش کردن یک سیگار روشن وجود داشته باشد.

سوالات پرتکرار

چه کشوری برای اولین بار سیگار کشیدن را در هواپیما ممنوع کرد؟

ایالات متحده امریکا.

برای اولین بار در چه زمانی مبارزه با سیگارکشیدن در هواپیما آغازشد؟

دهه شصت میلادی.

انگیزه اصلی برای ترغیب به سیگارکشیدن در هواپیما چیست؟

اعتیاد به نیکوتین.

آیا تاکنون سیگارکشیدن باعث سقوط هواپیما شده‌است؟

بله.سقوط پرواز ریودوژانیرو به پاریس در 1973 که باعث جان‌باختن 123 مسافر شد.

آیا وجود زیرسیگاری استعمال دخانیات را در هواپیما توجیه می‌کند؟

خیر. زیر سیگاری برای خاموش‌کردن سیگار مسافران بی‌ملاحظه تعبیه شده‌است.

آیا استعمال سیگار الکترونیکی در هواپیما مجاز‌است؟

خیر قوانین ممنوعیت استعمال سیگار در هواپیما، شامل سیگار الکترونیکی نیز می‌شود.

نظرات کاربران