سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

اندرحکایت سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

سیستم فاضلاب

بدون هیچ شک‌و‌تردیدی اگر از مسافران هواپیما بپرسید که چندش‌آورترین بخش سفرهوایی مربوط به چه زمان‌هایی است، قطعاً به استفراغ‌کردن مسافران در دست‌اندازهای هوایی و عدم دفع فضولات انسانی درصورت از‌کارافتادن سرویس بهداشتی هواپیما اشاره می‌کند. شاید در نگاه اول این موضوع به هیچ عنوان مهم به نظرنرسد، اما در نگاه برخی از افراد شدیداً کنجکاو این سوال مطرح‌است که فارغ از سایر بخش‌های پیچیده و فوق فنی هواپیما، خاصتا سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما چگونه کار می‌کند؟. درادامه با ما همراه باشید تا زمانی که بلیط هواپیما خود را رزرو کردید؛ جواب این سوال را بدانید!

تخلیه دستگاه گوارش در مسافرت هوایی به روایت آمار

دستشویی هواپیما

وقتی با هواپیما مسافرت می‌کنید، جاذبه و زمین و زمان و کابین تحت فشار، شما را در امر خطیر تخلیه معده یاری می‌کند. ممکن‌است متعجب شوید ولی در یک پرواز بوئینگ ​​۷۴۷ با مسافت طولانی (مثلاً یک پرواز با ۷۴۷-۴۰۰ صندلی در شرایط معمولی سه کلاسه)، هر مسافر به طور میانگین ​​۲.۴ بار در طول پرواز به توالت می‌رود و در کل ۱۰۴۵ لیتر فضولات تولید می‌شود. به صورت دقیق‌تر تقریباً به اندازه حجم یک جکوزی ۴ نفره. قطعاً مهندسان باید برای این حجم از فضولات انسانی فکری بکنند.

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما چگونه کار می کند؟

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

برای مدیریت حجم بیان‌شده از فضولات انسانی درقسمت قبل است که فلاش هواپیما و توالت مثل سوپرمن وارد می‌شود، صدایی هم که تولید می‌شود دست‌کمی از غرش شیر نر ندارد و آنقدر بلند است که گویی کاسه توالت با محتویات آن به سمت آسمان پرتاب می‌شود تا محتویات آن آزاد شود. به همین خاطر جای تعجب نیست که شایعات می‌گویند نیروی فلاش به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند روده‌ها را درست از باسن شما بمکد! این صدای بلند مطمئناً حیرت‌انگیزاست و هیچ شباهتی به توالتی که در خانه خود استفاده می‌کنید، ندارد.

برخلاف توالت زمینی آب در کاسه وجود‌ندارد. توالت‌های روی زمین از سیفون برای شستشو استفاده می‌کنند. دراین فرانید آب وارد سیفون می‌شود و از طریق گرانش به سیستم فاضلاب یا مخزن سپتیک تخلیه می‌شود. اما توالت‌های هواپیما را نمی‌توان با استفاده از سیفون ساخت، زیرا آب نمی‌تواند در یک کاسه در هواپیما بنشیند زیرا نشت می‌کند و فضولات بر سر انسان بی‌گناهی تخلیه می‌شود.

تاریخچه سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

جیمز کمپر توالتی را مطابق با نیازهای هوانوردی مدرن اختراع‌کرد و توالت خلاء را در سال ۱۹۷۵ به ثبت‌ رساند. اختراع وی در سال ۱۹۸۲ در هواپیماهای بوئینگ استفاده‌شد و مصائبی که توالت سیفونی نمی‌توانست انجام دهد، مثل ریختن آب را حل ‌کرد. او یک کاسه نچسب اضافه‌کرد که در آن از یک ماده آبی به نام Skykem ، برای جایگزینی آب و یک مکش خلاء قدرتمند استفاده می‌کرد که هیچ نوع فضولاتی را پشت سر نمی‌گذاشت. همچنین Skykem (ماده اصلی در “یخ آبی”) به ازبین‌بردن بوها و ضد عفونی‌کردن کاسه توالت هواپیما کمک می‌کند. به‌علاوه، توالت‌های وکیوم نسبت به توالت‌های سیفونی آب بسیار کمتری مصرف می‌کنند و بسیار سبک‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی نصب‌کرد. از حق نگذریم استفاده از چنین توالت‌هایی از نظر سوخت و فضا برای هواپیما کارآمدتر هستند.

کارکردن با ناز و ادا، به سبک توالت هواپیما

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

وقتی دکمه فلاش را فشارمی‌دهید، دریچه‌ای در پایه توالت بازمی‌شود و Skykem کاسه را پرمی‌کند. با وجود افسانه‌هایی که از مسافران نقل می‌شود، غرش بلندی که هنگام شستشو می‌شنوید، در واقع تلاش مواد ضایعاتی برای خروج از هواپیما به داخل جو نیست، بلکه خلاء است که محتویات کاسه بدون آب را بیرون می‌کشد. بد نیست بدانید که سرعت خروج محتویات از کاسه با سرعتی بیشتر از یک ماشین مسابقه فرمول ۱ است. از توالت، زباله‌ها از طریق لوله‌ها به عقب هواپیما می‌روند و در مخزنی باقی می مانند که فقط از قسمت بیرونی هواپیما قابل دسترسی است. طبعا خلبان‌ها نمی‌توانند در طول پرواز مخازن را تخلیه ‌کنند و فضولات بعد از اینکه هواپیما به سلامت بر روی زمین فرود آمد، مخزن توسط کامیون‌های خدمات ویژه تخلیه می‌شود.

وقتی نمی‌شود از شر فضولات خلاص‌شد!

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

البته همانطور که می‌دانید، خلبانان نمی‌توانند فضولات انسانی را در وسط پرواز به بیرون پرتاب‌کنند، حتی برای سبک‌کردن بار هواپیما هم این کار نه تنها مجازنیستند بلکه غیر قانونی نیز است. با این وجود اما درچند دهه گذشته موارد متعددی وجود داشته‌است که خانه‌ها با یخ آبی که از آسمان سقوط کرده‌است، برخورد کرده‌است. یخ آبی ترکیبی از فضولات انسانی و Skykem است که در ارتفاعات بالا یخ می‌زند و از زیر هواپیما بیرون می‌ریزد.

پیشرفت سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما

توالت‌های وکیوم بیش از ۳۰ سال است که بدون تغییر یا حداقل تغییر استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۱۶، بوئینگ نمونه اولیه یک دستشویی جدید را منتشرکرد که نه تنها بزرگتر از انواع معمولی است، بلکه خود تمیزگر نیز است. پس از هر بار استفاده، نور فرابنفش به مدت سه ثانیه به دستشویی می‌تابد و ۹۹.۹۹ درصد از عوامل بیماری زا را از بین می‌برد. چراغ‌ها به گونه‌ای قرارگرفته‌اند که به تمام قسمت‌های مهم مانند صندلی توالت و شیر آب برخورد‌می‌کنند و تمام سطوح آن در معرض نور ماوراء بنفش قرارمی‌گیرد.

این سبک از ضد عفونی‌کردن حتی بو را از بین می‌برد. ناگفته نماند که استفاده از نور فرابنفش، دستگاه پخش صابون، درب زباله و خشک کن دستی بدون دکمه را هم پوشش می‌دهد. اما همچنان بوئینگ در حال تحقیق در مورد راه‌هایی برای تعبیه یک قفل درب جدید و یک سیستم هواکش خلاء است تا، توالت‌ها را تا حد ممکن بهداشتی نگه‌دارد. ( این اتفاق در سیستم تخلیه فاضلاب و دستشویی هواپیما می تواند خبر خوبی باشد.)

سوالات پرتکرار

چه حجمی از فضولات انسانی در یک پرواز طولانی بوئینگ ۷۴۷ تولید می‌شود؟

در مجموع ۱۰۴۵ لیتر معادل حجم یک جکوزی ۴ نفره

اولین بار توالت هواپیما توسط چه کسی و درچه سالی اختراع‌شد؟

جیمز کمپر – ۱۹۷۵

اولین بار توالت هواپیما در چه سالی و توسط چه شرکتی استفاده‌شد؟

۱۹۸۲ – شرکت بوئینگ

فضولات انسانی چه مسیری را در سیستم فاضلاب هواپیما طی می‌کنند؟

فضولات از کاسه توالت به لوله‌ها و از این راه به عقب هواپیما می‌روند و در مخزنی جمع می‌شوند.

از چه ماده‌ای در توالت‌های هواپیماها استفاده می‌شود؟

یک ماده یخ آبی به نام Skykem

آیا خلبان می‌تواند درحین پرواز فضولات انسانی و سیستم فاضلاب هواپیما را تخلیه‌کند؟

خیر. خلبان باید تا زمان فرود برای تخلیه مخزن فاضلاب هواپیما صبرکند.

نظرات کاربران