مسجد ایاصوفیه در ترکیه

16 تا از بزرگ ترین مساجد جهان؛ از جمکران تا ایاصوفیه!

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بزرگ ترین مساجد جهان کدامند؟ با افزایش تعداد مسلمانان در سراسر دنیا، نیاز به مساجدی که نمازگزاران بتوانند نمازشان را به جای آورند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل امروزه مساجدی در دنیا خواهید دید که جمعیتی بیشتر از یک کشور کوچک را می‌توانند در خود جای دهند. شاید اسم برخی از معروف‌ترین این مساجد بزرگ در دنیا به گوش‌تان خورده باشد، اما در این پست لیست 16 مسجد بزرگ در جهان از نظر مساحت را برای‌تان آورده‌ایم. 

تور اروپا

مسجد جمکران در ایران از مسجدهای بزرگ دنیا

مسجد جمکران

جمکران روستای کوچکی در فاصله شش کیلومتری شهر قم است. مسجد واقع در این روستا بنابه اسناد تاریخی در سال 984 میلادی توسط شیخ حسن‌بن‌مثلیح‌جمکرانی ساخته شده است. این مسجد در طول سال‌ها شاهد تغییرات زیادی بود تا این‌که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با کمک 10 میلیون پوندی، این مسجد مورد بازسای و تغییرات اساسی قرار گرفت و به یکی از بزرگ ترین مساجد جهان تبدیل شد که امروزه با وسعت 40 هزار متر مربع به راحتی 150 هزار زائر را در خود جای می‌دهد. 

مسجد 1 نوامبر 1954 در الجزایر  

این مسجد در سال 1980 به مناسبت جنگ استقلال الجزایر که در تاریخ 1 نوامبر 1954 آغاز شده بود، در شهر بطنا ساخته شد. این مسجد 42هزار متر مربعی، قابلیت میزبانی از 30هزار نمازگزار را دارد و یکی از مساجد بزرگ جهان و دومین مسجد بزرگ الجزایر است. 

مسجد مرکز اسلامی ساماریندا در اندونزی

مرکز اسلامی ساماریندا، یکی از بزرگ‌ترین مساجد در جنوب شرقی آسیا است. مساحت آن 43500 متر مربع و ساختمان اصلی از 15 طبقه با ارتفاع 6 متر تشکیل شده است. مسجد ساماریندا دارای 7 مناره، شامل 1 مناره اصلی و شش مناره اضافی برای اشاره به شش رکن اصلی اسلام است. گنبد بزرگ این مسجد با ارتفاع 99 متر اشاره به 99 نام خداوند است و 33 پله که طبقه همکف را به طبقه اصلی می‌رساند، نشان از تعداد تسبیح های اسلامی دارد. این مسجد در میان مسجدهای بزرگ دنیا می‌تواند تا 40 هزار نمازگزار را در خود جای دهد. 

مسجد ملی اوگاندا در اوگاندا

بزرگ ترین مساجد جهان

مسجد ملی اوگاندا یکی از بزرگ ترین مساجد جهان در آفریقا است. پس از ساخت مسجد در سال 2006 این مسجد به نام معمر القذافی نام‌گذاری شد و به جمعیت مسلمان اوگاندا هدیه گردید. اما پس از مرگ سرهنگ قذافی نام مسجد به مسجد ملی اوگاندا تغییر یافت، زیرا دولت جدید لیبی تمایلی به سرمایه‌گذاری در مسجدی که نام قذافی را گرامی می‌دارد، نداشت. امروزه این مسجد محل استقرار شورای عالی مسلمانان اوگاندا است و با مساحت 48562 متر مربع، ظرفیت 20000 نمازگزار را دارد. بارزترین ویژگی این مسجد، برج مناره‌ای به ارتفاع 50 متر است که از طریق 304 پله به بالای آن می‌رسد.

مسجد ملی بیت‌المکارم در بنگلادش 

بنگلادش با 1252 نفر در هر کیلومتر مربع، پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. با توجه به این‌که جمعیت این کشور عمدتاً مسلمان هستند، جای تعجب نیست که داکا پایتخت بنگلادش، خانه یکی از بزرگ ترین مساجد جهان است. مسجد بیت المکارم در سال 1968 ساخته شد و ترکیبی زیبا از عناصر مدرن و سنتی معماری است. این مسجد با مساحت 50هزار متر مربع ظرفیت پذیرش حداکثر 40 هزار نفر را دارد. ساختمان اصلی آن بر روی یک سکوی مرتفع قرار دارد و دارای هشت طبقه است. در بنای اصلی، گنبدی وجود ندارد که این موضوع با رواق‌های ورودی دو گنبدی در ضلع جنوبی و شمالی محوطه جبران می‌گردد.

مسجد ایاصوفیه در ترکیه

در لیست مسجدهای بزرگ دنیا، ایاصوفیه قدیمی‌ترین مسجد با قدمتی 1500 ساله است. ایاصوفیه که در سال 537 در قسطنطنیه آن زمان ساخته شد، بزرگترین کلیسای جامع بیزانس بود. در طول سال‌ها، ایاصوفیه تا سال 1054 یک کلیسای جامع مسیحی، بین سال‌های 1204 تا 1453یک کلیسای ارتدکس، از سال 1204 تا 1261 یک کلیسای جامع کاتولیک رومی، سال‌های 1453 تا 1035 یک مسجد و از 1935 به بعد یک موزه بوده است. اخیراً این موزه بار دیگر توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مسجد تبدیل شده و حداکثر ظرفیت فعلی آن حدود 30000 نمازگزار با مساحت 60هزار متر مربع است.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید و ارزان ترین تور استانبول با سه کلیک تجربه کنید.

مسجد حسن دوم در مراکش

Hassan II Mosque in Morocco

این مسجد که دومین مناره بلند جهان را دارد، بزرگ‌ترین مسجد مدیترانه و دومین مسجد بزرگ در آفریقا است. این بنا بر روی اقیانوس اطلس به عنوان راهی برای ادای احترام به عرش خدا، بر روی آبی که در قرآن به آن اشاره گردیده، ساخته شده است. امروزه این مسجد ترکیبی از سبک معماری اسلامی، موری و مراکشی را داشته و در واقع بسیار بیشتر از یک مسجد است. این مسجد یکی از برجسته‌ترین نقاط دیدنی کازابلانکا است که در بازدید از مسجدهای معروف و بزرگ دنیا نباید آن را از دست داد. مسجد حسن دوم با مساحت 90هزار متر مربع می‌تواند تا 90000 بازدیدکننده را در یک زمان در خود جای دهد.

مسجد استقلال در اندونزی

اگر ظرفیت نمازگزاران را در نظر بگیریم، مسجد استقلال می‌تواند بزرگ‌ترین مسجد در جنوب شرقی آسیا باشد، اما از آنجایی که ما بزرگترین مساجد جهان را برحسب مساحت رتبه‌بندی می‌کنیم، این مسجد دومین مسجد بزرگ در بخش جنوب شرقی آسیا است. مسجد استقلال در سال 1978 ساخته شد و با مساحت 93400 متر مربع گنجایش 200هزار نمازگزار را دارد. 

مسجد بزرگ جاوه مرکزی در اندونزی

تنها مسجد در اندونزی و آسیای جنوب شرقی بزرگ‌تر از استقلال، بر اساس مساحت مسجد بزرگ جاوه مرکزی است. این مسجد دارای معماری متمایز با سه ساختمان U شکل با گنبدی در وسط است. حیاط مسجد دارای شش چتر هیدرولیک است که به اصول شش گانه ایمان اشاره دارد. مسجد بزرگ جاوه یکی از مساجد بزرگ جهان است که امکانات اقامتی برای اقامت زائران در شب دارد. در نهایت، شاید چشم‌گیرترین ویژگی این مسجد سقف آن باشد که شبیه یک خانه سنتی جاوه‌ای است و نماد صعود به بهشت برای هرکسی است که از خداوند برکت می‌خواهد.

مسجد فیصل در پاکستان 

بزرگ ترین مساجد جهان

مسجد فیصل با مساحت 130000 متر مربع، حداکثر ظرفیت 300000 نفر را دارد و برای بازدید از مسجدهای معروف و بزرگ دنیا، یکی از زیباترین مکان‌ها و بزرگ‌ترین مسجد پاکستان است. پادشاه عربستان سعودی فیصل بن عبدالعزیز، مسئول تامین مالی ساخت این مسجد بوده و به همین دلیل نام مسجد، فیصل گذاشته شده است و پس از ساخت در سال 1986 این مسجد تا سال 1993 بزرگ‌ترین مسجد جهان بود.

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب در قطر

این مسجد به نام بنیان‌گذار وهابیت، امام محمد بن عبدالوهاب نام گرفته و مسجد ملی قطر است. قدمت این مسجد به سال 2011 برمی‌گردد و مساحت آن 175164 متر مربع است. اما با وجود اینکه مساحت بسیار بزرگی دارد، تنها ظرفیت پذیرش 30هزار نفر را دارد. علاوه بر این مسجد عبدالوهاب دارای 3 در اصلی و 17 ورودی جانبی با 65 گنبد است. جالب این‌جاست که با وجود این‌که این مسجد در سال 2011 ساخته شده، اتفاقات بحث‌برانگیز زیادی پیرامون آن رخ داده است. برخی از آنها شامل ممنوعیت ورود والدین دارای فرزند به مسجد در هنگام تراویح، انکار حوادث 11 سپتامبر توسط واعظان و دعوت به پایان دادن به یهودیان، مسیحیان و شیعیان در چندین مناسبت مختلف است.

مسجدالنبی در عربستان سعودی 

مسجدالنبی عربستان یکی از بزرگ ترین مساجد جهان است که توسط خود حضرت محمد بنا گردیده، او در ابتدا پس از فرار از مکه بسیار نزدیک به این مسجد در مدینه زندگی می‌کرد و مقبره او نیز در گنبد سبز قرار دارد که شاید برجسته‌ترین قسمت مسجد باشد. مسجدالنبی همچنین به این دلیل که سومین مسجد در تاریخ اسلام و اولین مسجد در عربستان است که از برق استفاده می‌کرد، مشهور است. مسجدالنبی با معماری ترکیبی از سبک‌های اسلامی، ممالیک و عثمانی با مساحت 384هزار متر مربع می‌تواند تا 1میلیون زائر را در خود جای دهد. 

مسجدالحرام در عربستان سعودی

Al Haram Mosque in Saudi Arabia

مسجدالحرام نه تنها یکی از مساجد بزرگ جهان است، بلکه مقدس‌ترین و مسلماً برجسته‌ترین آن‌ها است. این مسجد در قرآن به عنوان اولین خانه ساخته شده برای عبادت خداوند توسط بشریت نام‌گذاری شده است. مساحت آن 400800 متر مربع بوده و هر سال در ایام حج تا 4000000 نفر را در خود جای می‌دهد. یکی از ویژگی‌های برجسته مسجدالحرام سنگ سیاه نام دارد که در مرکز حیاط قرار دارد و دیگری ایستگاه ابراهیم، صخره نشان‌دهنده رد پای ابراهیم است. متأسفانه غیرمسلمانان نمی‌توانند از این مسجد دیدن کنند (درست مانند مسجد النبی) و حتی نمی‌توانند وارد شهر مقدس مکه شوند.

Djamaa el Djazaïr در الجزایر 

Djamaa el Dazair جدیدترین مسجدی است که به فهرست بزرگ ترین مساجد جهان اضافه شده و بلندترین مناره جهان را با 73 متر ارتفاع در خود جای داده است. ساخت‌وساز آن در سال 2012 آغاز شد و در سال 2019 به پایان رسید. مساحت این مسجد 416000 متر مربع و ظرفیت 120000 نفر نمازگزار است. دیدنی‌ترین قسمت‌های مسجد، نمازخانه با 618 ستون هشت ضلعی و گنبد 70 متری هستند. 

مسجد جامع سلطان قابوس در عمان

فهرست بزرگ ترین مساجد جهان بدون یکی از مجلل‌ترین مساجد کامل نمی‌شود. مسجد جامع سلطان قابوس مسقط در مقایسه با مساحت 416هزارمتر مربعی خود دارای ظرفیت نسبتاً کمی در حدود 25هزار نفر است. این مسجد در سال 2001 ساخته شد و تکمیل آن 6 سال طول کشید. نمازخانه مردانه دارای یک لوستر خیره‌کننده است که از 600000 کریستال سواروسکی و روکش طلای 24 عیار تشکیل شده و بزرگ‌ترین فرش دستباف ایرانی جهان را نیز در خود جای داده است.

حرم امام رضا در ایران

بزرگ ترین مساجد جهان

آخرین مسجد در لیست مسجدهای بزرگ دنیا، حرم امام رضا در شهر مشهد است. پس از انقلاب اسلامی، این مرکز معنوی با چندین بارگاه اضافی، یک موزه، یک دانشگاه اسلامی، چهار حوزه علمیه، یک قبرستان و یک کتابخانه توسعه یافته است. حرم امام رضا 598656 متر مربع مساحت دارد که بیشتر آن را اماکن فرهنگی مهم پوشانده است. از این رو جای تعجب نیست که این مکان به «قلب شیعه ایران» نیز معروف است. امروزه این مکان زیارت‌گاه شیعیان از سراسر جهان است و حداکثر ظرفیت 1500000 بازدیدکننده دارد.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

نتیجه‌گیری

مساجد یکی از عبادتگاه‌های مهم مسلمانان برای عبادت با خداوند هستند و افزایش روزافرزون تعداد شیعیان در جهان سبب شده تا تعداد مساجد در کشورهای اسلامی افزایش یابند و حتی مسجدهای بزرگ دنیا که قدمتی از گذشته‌ها دارند نیز فضای خود را توسعه دهند. در میان این مساجد، مسجدهای قدیمی وجود دارند که از همان ابتدا با مساحت زیاد ساخته شده‌اند و پذیرای تعداد بی‌شماری از نمازگزاران هستند، اندونزی یکی از کشورهایی است که در لیست بزرگ‌ترین مسجدهای جهان دارای بالاترین تعداد مسجدهای بزرگ است. 

نظرات کاربران