Washington

22 تا از حقایق جالب درباره واشنگتن که هرگز نشنیده‌اید!

فهرست مطالب

هر شهر و کشوری، ناگفته ‌هایی دارد؛ ناگفته‌ های رازمانندی که ممکن است کس زیادی از آنان باخبر نباشد. مطمئنا تابه‌حال نمی‌دانسته‌اید که شهر واشنگتن –شهری که به‌افتخار جورج واشنگتن به این صورت نام‌گذاری شده- تابه‌حال رنگ و روی او را به خود ندیده است، بله! جورج واشنگتن هرگز آن‌جا زندگی نکرده است. علاوه بر این حقیقت جالب، حقایق دیگری نیز درباره واشنگتن وجود دارد. ما در این مقاله از 22 مورد از حقایق واشنگتن پرده برمی‌داریم و همه‌ چیز درباره آن را برملا می‌کنیم؛ کافی‌ست همراه ما باشید.

برای رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک همسفر شوید!

در حقیقت واشنگتن دی سی یک ایالت نیست!

Washington

یکی دیگر از حقایقی که می‌توان درباره واشنگتن برشمرد، تعداد زیاد ساکنان آن است. واشنگتن دی سی، خیلی بیش‌تر از برخی از ایالات ساکن دارد؛ به‌طوری که با جمعیت 706 هزار نفر، پرازدحام‌تر از ایالت وایومینگ و ایالت ورمانت آمریکا‌ به شمار می‌آید. همین آمار، باعث شده تا ساکنان و نمایندگان آن بیش از هر زمان دیگری در تکاپوی تبدیل کردن آن به یک ایالت منحصربه‌فرد باشند. در ژوئن 2020، برای اولین بار، مجلس لایحه تبدیل واشنگتن دی سی به یک ایالت را تصویب کرد، اما تا به امروز، در این خصوص، هیچ پاسخ مشخصی از سمت مجلس سنا داده نشده است؛ اما مردم و نمایندگان، هم‌چنان پیگیر این مسئله هستند.

طبق قانون اساسی، ایالتی بودن آن ممنوع بود!

زمانی که پدران بنیان‌گذار قانون اساسی را نوشتند، نمی‌خواستند یک کشور قدرت نامتناسبی داشته باشد؛ آن‌ها معتقد بودند که پایتخت چنین حکمی را خواهد داشت. بنابراین آن‌ها به‌طور خاص در ماده یک، بخش ۸ قانون اساسی نوشتند که کرسی دولت یک منطقه فدرال تحت صلاحیت انحصاری کنگره خواهد بود؛ بنابراین هم ویرجینیا و هم مریلند زمین‌های خود را برای تشکیل چنین منطقه‌ای واگذار کردند. مطابق با پیمان ۱۷۹۰ که در آن دولت فدرال بدهی ایالت‌ها را از جنگ انقلابی پس گرفت، ایالاتی مانند مریلند و ویرجینیا پیش از این بدهی‌های خود را پرداخت کرده بودند و تمایلی به دریافت مالیات برای کمک به کاهش بدهی‌های سایر ایالت‌ها نداشتند؛ بنابراین موقعیت پایتخت یک ابزار چانه‌زنی برای آنان بود. این موضوع، یکی دیگر از حقایقی‌ست که باید درباره واشنگتن برشمرد.

ساختمان های دولتی بخشی از دولت نخواهند بود

حقایق جالب درباره واشنگتن

یکی دیگر از چیزهایی که باید درباره واشنگتن بدانید آن است که شهروندان، وقتی به ایالتی شدن واشنگتن می‌اندیشند، تصور می‌کنند که بناهای تاریخی، کاخ سفید، کاخ کنگره، مرکز خرید National Mall و ساختمان‌های دولتی نیز دیگر در زمره ایالت نخواهند ماند، اما در این رابطه لایحه‌ای وجود دارد. طبق لایحه اخیر ایالتی H.R. 51، ساختمان‌های فدرال که بخش زیاد و قابل مشاهده‌ای از شهر را اشغال کرده است، متعلق به واشنگتن بوده و در شمار اموال دولت نخواهند بود. به عبارت دیگر، مساحت 177 کیلومتر مربعی واشنگتن، پس از تبدیل شدن به ایالت تغییری نخواهد کرد.

مساحت واشنگتن کاهش یافته است!

یکی دیگر از حقایقی که می‌توان درباره واشنگتن برشمرد آن است که این شهر در سال 1791، توسط جورج واشنگتن و در زمین‌های مریلند و ویرجینیا، به‌عنوان پایتخت ایالات متحده آمریکا انتخاب شد؛ در آن زمان مساحت این شهر به 259 کیلومتر مربع می‌رسید. بااین‌حال، در سال 1847، 80 کیلومتر مربع از مساحت این کشور که متعلق به زمین‌های ویرجینیا بود از دست رفت؛ در نتیجه واشنگتن به یک‌سوم مساحت اولیه خود رسید.

احتمال تغییر نام واشنگتن وجود دارد!

یکی دیگر از دانستنی ‌هایی که باید درباره واشنگتن بدانید آن است که هدف از لایحه کنونی که در مجلس قرار دارد، تغییر نام شهر است. این شهر، هم‌چنان واشنگتن دی سی نامیده می‌شود؛ دی سی، مخفف Douglass Commonwealth است. این نام، برای ادای احترام به فردریک داگلاس که یکی از رهبران بزرگ ضدبرده‌داری در آمریکا بود و مدت زیادی از عمر خود را در این منطقه گذرانده بود، نام‌گذاری شده بود. 

در حقیقت جورج واشنگتن هرگز این‌جا نزیسته!

واشنگتن، به‌افتخار جورج واشنگتن -نخستین رئیس‌جمهور فدرال آمریکا- نام‌گذاری شده است. حقیقت جالبی که باید بدانید آن است که آقای واشنگتن، هرگز در این شهر زندگی نکرده است؛ او که قرار بود در کاخ سفید زندگی کند، پیش از پایان کار درگذشت. کاخ سفید در 13 اکتبر 1792 شروع به ساخت کرد و در تاریخ اول نوامبر 1800 آماده رونمایی شد، اما جورج واشنگتن در 14 دسامبر 1799، حدود یک‌سال قبل، چشم از جهان فروبسته بود. در حقیقت، جان آدامز اولین رئیس‌جمهوری بود که در پایتخت زندگی کرد.

هیسسس! یک رئیس‌جمهور در این خاک خفته!

Washington National Cathedral

یکی دیگر از حقایقی که می‌توان درباره واشنگتن برشمرد آن است که یک رئیس‌جمهور در کلیسای جامع ملی این‌ شهر دفن شده است. اشتباه نکنید، جسد متعلق به جورج واشنگتن یا جان آدامز نیست، بلکه متعلق به وودرو ویلسون است. وودرو ویلسون، 28امین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود که در سال 1919 گرفتار بیماری شد که او را فلج کرد. او سرانجام در 3 فوریه 1924 درگذشت و در کلیسای جامع ملی واشنگتن به خاک سپرده شد.

حقایق جالب درباره واشنگتن؛ هیچ جسدی در سرداب نیست! 

قرار بود جورج واشنگتن در سرداب زیر ساختمان کنگره ملی آمریکا که به آن ساختمان کاپیتول نیز می‌گویند دفن شود، اما او وصیت دیگری کرده بود. سرانجام جورج واشنگتن، در خانه‌اش که در کوه ورنون ویرجینیا بود آرام گرفت. حقیقت آن است که هیچ جسدی در سرداب این ساختمان خاک نشده، بااین‌حال، خیلی از مردم آن را مکانی وحشتناک و نفرین‌شده می‌پندارند.

مجسمه آزادی، پرجزئیات است!

حقایق جالب درباره واشنگتن

حقیقت دیگری که باید درباره واشنگتن برشمرد، وجود مجسمه آزادی در بالای ساختمان کاپیتول است. این مسجمه، از دور کوچک به‌نظر می‌رسد اما حدود 6 متر قد و 6803 کیلوگرم وزن دارد. این مجسمه، زنی با موهای بلند را به تصویر می‌کشد که کلاهی بر سر دارد. این کلاه و تاج روی آن، همگی از سر و پرهای عقاب تشکیل شده است. هم‌چنین او لباسی کلاسیک پوشیده که روی آن سنجاق‌‌سینه‌ای با علامت U.S. زده شده است. روی لباس نیز، عبایی سنگین پوشیده که پایین آن با خز و توپ‌های تزئینی تزئین شده است. دست راست او روی قبضه شمشیری غلاف‌شده تکیه داده شده و در دست چپش نیز، تاج گل پیروزی و سپر ایالات متحده با 13 شیار وجود دارد. 

کلاه برنزی مجسمه آزادی، به 9 ستاره مزین شده است. هم‌چنین 10 تکه برنز با سر پلاتینی به کلاه، شانه‌ها و سپر او وصل شده تا از آن در برابر صاعقه محافظت کند. مجسمه آزادی بر روی یک پایه چدنی کُره‌ای ایستاده که در بالای آن یک شعار E Pluribus Unum نوشته شده است؛ معنای این شعار، «انتخاب یکی از میان بسیاری»ست؛ این عبارت بر روی بسیاری از سکه‌ها و مُهرهای بزرگ ایالات متحده آمده است. بیش‌تر مردم واشنگتن، هیچ‌ چیز درباره جزئیات این مجسمه نمی‌دانند.

حقایق جالب درباره واشنگتن؛ چندگانگی فرهنگی

حقیقتا واشنگتن، یکی از قومی‌ترین شهرهای ایالات متحده است. بر اساس داده‌های اداره سرشماری، ساکنان واشنگتن دی سی حداقل به 168 زبان مختلف صحبت می‌کنند. این شهر هم‌چنین دارای بیش از 175 سفارت‌خانه و مرکز فرهنگی بین‌المللی‌ست.

مردم به‌تازگی حق رای پیدا کرده‌اند

The people of Washington vote

قبل از سال 1961، ساکنان واشنگتن دی سی حق رای نداشتند؛ چرا که تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات به تعداد سناتورها –اعضای مجلس سنا- و تعداد اعضای مجلس نمایندگان بستگی داشت؛ از آن‌جایی که واشنگتن یک ایالت نیست، هیچ نماینده‌ای در کنگره نداشت. سرانجام در بیست‌وسومین متمم قانون اساسی که در سال 1961 مصوب شد، حق رای به آن‌ها داده شد. این یکی دیگر از حقایقی‌ست که می‌توان درباره واشنگتن برشمرد.

حقایق جالب درباره واشنگتن و دو مجسمه منحصربه‌فرد

یکی دیگر ازحقایق واشنگتن، وجود دو مجسمه منحصربه‌فرد در این شهر است. مجسمه توماس جفرسون -سومین رئیس‌جمهور آمریکا- و مجسمه اندرو جکسون -هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا- از جمله آنان هستند. مجسمه سومین رئیس‌جمهور آمریکا، به‌دلیل جیره‌بندی‌بودن فلز در طول جنگ جهانی دوم، از گچ ساخته شد. این مجسمه گچی، بعدها با مسجمه برنزی 5 متری امروزه جایگزین شد. مجسمه هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا نیز در میدان لافایت، درست روبه‌روی کاخ سفید قرار دارد. بخشی از این مجسمه از توپ‌های بریتانیایی ذوب‌شده که در جنگ 1812 استفاده شده بود، ساخته شده است. 

یک بنای یادبود به جنگ جهانی اول اختصاص دارد

Washington

یکی دیگر از چیزهایی که درباره واشنگتن صادق است، وجود تنها بنای یادبود متعلق به جنگ جهانی اول است. D.C. War Memorial ، به‌پاس قدردانی از مردمی‌ که در این جنگ شرکت کرده‌ بودند، ساخته شد. این بنای یادبود که در مرکز خرید nationall mall قرار دارد، بنایی مدور بوده که تماما با سنگ مرمر ورمونت ساخته شده است. D.C. War Memorial، دارای 5 متر ارتفاع است و قطر آن نیز به 13 متر می‌رسد. در این بنا، نام مردان و زنانی که جان خود را در جنگ جهانی اول از دست داده‌اند، به‌عنوان میهن‌پرستان واقعی و شجاع کشور ثبت شده است.

حقایق جالب درباره واشنگتن؛ خانه بلندترین سازه جهان بوده است!

Washington Monument، بنای یادبودی‌ست که توسط رابرت میلز طراحی شد و در نهایت توسط توماس کیسی و سپاه مهندسین ارتش ایالات متحده تکمیل شد. این بنای پرهیبت، برای قدردانی از جورج واشنگتن ساخته شد. حقیقت جالبی که درباره این بنای مرمری توخالی صدق می‌کند آن است که Washington Monument با 13 متر ارتفاع، پس از تکمیل در سال 1884 تا پنج سال، لقب بلندترین سازه جهان را حفظ کرد. 

کتاب‌خانه کنگره بزرگترین کتاب‌خانه جهان است!

حقایق جالب درباره واشنگتن

یکی از جاذبه‌های دیدنی واشنگتن، کتاب‌خانه کنگره است. این کتاب‌خانه، بزرگ‌ترین کتاب‌خانه جهان به شمار می‌رود که در آن، بیش از 170 میلیون نسخه کتاب قرار دارد. حقیقت جالبی که درباره کتاب‌خانه کنگره آمریکا صدق می‌کند آن است که یک کتاب‌چه راهنمای بازجویی فوق‌محرمانه FBI – سرویس اطلاعاتی و امنیتی داخلی ایالات متحده- در آن‌جا قرار دارد. همان‌طور که گفتیم، این کتاب‌چه فوق‌سری‌ست اما متاسفانه توسط عده‌ای از افراد کپی شده است؛ طبق قانون نیز، هرچیزی که کپی‌رایت شده باشد، باید در کتاب‌خانه کنگره در دسترس قرار گیرد تا اعضای کتاب‌خانه که کارت عضویت دارند، به آن دست یابند.

در حقیقت طراح این ساختمان یک پزشک است!

حقیقت دیگری که باید درباره واشنگتن از آن پرده برداریم، طراح ساختمان کاپیتول است. جورج واشنگتن و توماس جفرسون، مسابقه‌ای را برای انتخاب طرح ساختمان برگزار کردند. جایزه برنده طرح، 500 دلار در نظر گرفته شده بود، اما هیچ‌یک از 17 اثر دریافتی، به دل این دو نفر ننشست. سرانجام پس از پایان مهلت ارسال آثار، ویلیام تورنتون که یک پزشک اسکاتلندی بود، طرح خود را فرستاد؛ واشنگتن و جفرسون آن را به‌اندازه کافی دوست داشتند؛ در نهایت تورنتون برنده مسابقه شد.

شکوفه‌های گیلاس ژاپن این‌جاست!

Washington cherry blossoms

همان‌طور که می‌دانید، ژاپن به فصل شکوفه‌های گیلاس در بهار معروف است. حقیقت آن است که شهردار اوزاکی یوکیئو، در سال 1912، این هدیه گران‌بها و زیبا را برای واشنگتنی‌ها تقدیم کرد. از همان زمان به بعد، واشنگتن با حدود 3 هزار درخت گیلاس مزین به شکوفه‌های صورتی‌رنگ، در فصل بهار به استقبال گردشگران می‌رود. هم‌چنین به‌منظور گرامی‌داشت ایجاد رابطه بین ایالات متحده و وژاپن نیز، همه‌ساله جشنواره ملی شکوفه‌های گیلاس در فصل بهار برگزار می‌شود. 

حقایق جالب درباره واشنگتن؛ در حقیقت یک خیابان در واشنگتن گم‌ شده!

تمامی خیابان‌های واشنگتن، به‌ترتیب حروف الفبا نام‌گذاری شده است. در میان این خیابان‌ها، خیابان J قرار ندارد. حقیقت جالب آن است که مردم تصور می‌کنند حرف J با حرف I اشتباه گرفته شده است؛ چرا که در قرن هجدهم، این دو حرف به‌جای یکدیگر استفاده می‌شدند، هم‌چنین J آخرین حرف اضافه‌شده به حروف الفبا بوده است.

یک بنای دورنگ در این شهر قرار دارد!

حقایق جالب درباره واشنگتن

حقیقت جالبی که تابه‌حال درباره Washington Monument نمی‌دانستید، دورنگ‌بودن آن است. ماجرا از این قرار است که بودجه انجمن یادبود ملی واشنگتن، در طول ساخت و ساز تمام شد؛ از همین رو، پروژه برای مدتی به‌حالت تعلیق درآمد. سرانجام، 25 سال بعد، دولت ایالت متحده مسئولیت تکمیل این بنا را برعهده گرفت؛ اما او در این پروژه از سنگ مرمر متعلق به معدن دیگری استفاده کرد. حقیقت آن است که با گذشت زمان، سنگ‌ها نسبت به باران و فرسایش، واکنش‌های متفاوتی از خود بروز دادند؛ به همین دلیل، رنگ بخش پایینی Washington Monument، کمی متفاوت‌تر از رنگ قسمت بالایی آن است. این اختلاف رنگ، حتی از دور نیز عیان است.

حقایق جالب درباره واشنگتن؛ ساخت یادبود لینکلن بیش از حد طول کشید

دو سال پس از ترور لینکلن در سال 1865، کنگره یادبود دستور ساخت بنای یادبود لینکلن را صادر کرد، اما ساخت این بنا تا سال 1914 آغاز نشد. سرانجام این بنا ساخته و در سال 1922 افتتاح شد. بنای یادبود لینکلن یا Lincoln Memorial، از سنگ‌های ماساچوست، کلرادو، ایندیانا، تنسی، آلاباما و جورجیا تشکیل شده است. حقیقت جالب درباره این بنا آن است که معمار Henry Bacon، عامدانه آن را به‌صورت قرینه و پایدار ساخت تا نشان دهد کشوری که در اثر جنگ از هم پاشیده شده، هنوز هم می‌تواند یک‌پارچه و متحد باشد و چیزی جدید خلق کند. حقیقت جالب دیگری نیز وجود دارد: 36 ستون بنای یادبود، نماد هریک از ایالت‌های اتحادیه پس از مرگ لینکلن به شمار می‌رود.

در آخر

در طول این مقاله شما را با 22 حقیقت جالب درباره واشنگتن آشنا کردیم؛ مطمئنا از آنان هیچ اطلاعی نداشته‌اید. از جمله جالب‌ترین حقایق می‌توان به مجسمه پرجزئیات آزادی، وجود شکوفه‌های گیلاس ژاپنی در واشنگتن، اشتباه تایپی در متن کتیبه دومین سخنرانی افتتاحیه لینکلن، خیابان گم‌شده در این شهر و مجسمه‌های منحصربه‌فرد آن اشاره کرد. شما بگویید: کدام‌یک از حقایق بالا برای‌تان جالب‌تر بود؟

نظرات کاربران