Khachapuri

14 مورد از حقایق جالب درباره باتومی که شگفت زده می شوید!

سفر به گرجستان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌است. نزدیکی این کشور به ایران در کنار زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های متفاوتی که دارد، باعث شده تا اغلب ایرانی‌ها تعطیلات خودشان را در این کشور و شهرهای آن بگذرانند. باتومی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور، همواره مورد توجه بوده و جاذبه‌های خاص خودش را دارد. ساحلی بودن این شهر و آب و هوای دلپذیر آن موجب شده تا استقبال زیادی از این شهر شود. اگر می‌خواهید این بار مقصدی متفاوت را انتخاب کنید و درباره این شهر هم چیز زیادی نمی‌دانید، حقایق جالبی درباره باتومی در این مقاله ارائه شده تا شما را برای این سفر مصمم‌تر کند.

1)  پایتخت گردشگری گرجستان

Batumi

وجود طبیعت بکر و دست نخورده، خط ساحلی طولانی، هتل‌های لوکس و مراکز خرید باعث شده تا شهر باتومی به عنوان پایتخت گردشگری گرجستان شناخته شود.

2) باتومی پایتخت تجاری گرجستان

مهم‌ترین بنادر گرجستان در این شهر قرار دارد و همین کافی است تا آن را پایتخت تجاری گرجستان بدانند. درست است که درصد قابل توجهی از درآمد این کشور به گردشگری اختصاص دارد، اما بنادر مهم باتومی نیز سهمی مهمی از اقتصاد گرجستان را برعهده گرفته است.

3)  دومین شهر بزرگ گرجستان

بزرگ‌ترین شهر گرجستان بعد از تفلیس، باتومی است. در واقع به لحاظ وسعت، جمعیت و میزان گردشگری این شهر جایگاه دوم را بعد از تفلیس دارد.

4)  آب و هوایی دلپذیر

Batumi

اگر بخواهید از آب و هوای گرجستان بدانید، این کشور کوهستانی، زمستان‌های بسیار سردی دارد؛ اما اوضاع در باتومی متفاوت‌ است. این شهر از یک طرف به دریا و از طرف دیگر در میان کوه‌های قفقاز محاصره شده‌است. پس داشتن آب و هوایی معتدل و دلپذیر برای آن کاملا طبیعی است. بد نیست بدانید که بهترین زمان سفر به به این شهر خوش آب‌و‌هوا، از مرداد ماه تا اوایل مهر ماه است.

5)  شهری برای همه ادیان

یکی از حقایق جالب دیگر درباره باتومی، دین مردم این شهر است. در اینجا مسیحی، ارمنی، کاتولیک، مسلمان و حتی یهودی در آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ این ویژگی پایتخت گردشگری گرجستان، باعث جذابیت هرچه بیشتر آن شده‌است.

6)  باتومی شهری آسیایی یا اروپایی

موقعیت جغرافیایی گرجستان به خصوص باتومی، آن را به شهری اروپایی-آسیایی تبدیل کرده‌است. هنگامی که در شهر قدم می‌زنید ساختمان‌هایی با نماهای سنگی به سبک اروپایی می‌بینید. در حالی که وجود مساجد و فرهنگ مردم بیشتر به آسیایی‌ها می‌خورد. تماشای مناظری که تلفیقی از فرهنگ و تفکر اروپایی و آسیایی است قطعا جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

7)  علی و نینو نماد باتومی

Ali and Nino

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این شهر زیبا که موجب شهرتش شده مجسمه علی و نینو است. سرگذشتی تلخ و عشق نافرجام این دو نفر در زمان جنگ جهانی دوم باعث شد تا یک معمار گرجی مجسمه این زوج عاشق را در کنار ساحل بسازد. از آن موقع تا به امروز این مجسمه به نمادی برای شهر تبدیل شده‌است؛ در صورتی که دوست دارید بیشتر درباره آن‌ها بدانید مقاله افسانه علی و نینو باتومی را مطالعه کنید.

8)  شهر اراک خواهر خوانده باتومی

کشورها برای تعاملات فرهنگی خودشان اقدام به یک سری پیوندهای نمادین می‌کنند. برای مثال چند شهر را در هر کشور به عنوان خواهرخوانده همدیگر ثبت کرده و به نوعی روابط دو کشور را تحکیم می‌بخشند. در حال حاضر باتومی خواهرخوانده اراک در ایران، بورگاس در بلغارستان، وانادوز در ارمنستان و ساوانا در آمریکا است.

9)  1200 گونه گل رز در باغ گیا‌ه‌شناسی باتومی

یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر باتومی که بدون دیدن آن سفرتان کامل نمی‌شود، باغ گیاه‌شناسی این شهر است. حدود 5 هزار گونه گیاهی مختلف در بخش‌های متنوع این باغ به چشم می‌خورد که 1200 گونه آن، انواع گل رز هستند. قطعا تماشای این تنوع زیبا از گل‌های رز، بهترین خاطره سفرتان خواهد شد.

10)  جذاب‌ترین سواحل گرجستان

حقایق جالب درباره باتومی را می دانید؟

سواحل طولانی باتومی یک مورد دیگر ازجذابیت‌های این شهر به حساب می‌آید و البته از مهم‌ترین دلایل برای جذب گردشگر است. قرارگیری این شهر در کنار دریای سیاه با داشتن آب‌و‌هوای مطبوع، آن را به یکی از بهترین شهرهای گرجستان برای تفریحات آبی تبدیل کرده‌است.

11)  داشتن مردمی مهربان و صمیمی

یکی از ویژگی‌های بارز مردم گرجستان به ویژه باتومی‌ها، مهمان‌نوازی آن‌ها است. این مردم به حدی خون‌گرم‌اند که هیچ‌وقت از رزرو تور گرجستان و سفر به این شهر پشیمان نخواهید شد.

12)  قدیمی‌ترین شهر گرجستان

یکی از حقایق جالب درباره باتومی، تاریخچه این شهر است! قدمت شهر باتومی به سال‌های پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. بناهای تاریخی و کهن هنوز هم در گوشه و کنار این شهر به چشم می‌خورد. اگر به محله‌های قدیمی آن سر بزنید، خانه‌هایی که در قرن نوزدهم ساخته شده‌اند را از نزدیک خواهید دید.

13)  خاچاپوری محبوب‌ترین غذای گرجی

حقایق جالب درباره باتومی ؛ غذای محبوب مردم محلی

در سفرتان به باتومی حتماً غذای خوشمزه و مورد علاقه مردم محلی را امتحان کنید. این غذا که خاچاپوری نام دارد با خمیر، پنیر، تخم مرغ و کره درست می‌شود. شما به هر رستوران و مغازه کوچکی که وارد شوید، می‌توانید این غذای خوشمزه را با قیمت مناسب نوش جان کنید.

بهترین رستوران های باتومی را می شناسید؟ (لینک مقاله)

14)  تماشای رقص دلفین‌ها

از جاذبه‌های چشم‌گیر شهر باتومی که هر گردشگری به دیدن آن خواهد رفت، دلفیناریوم است. تماشای رقص دلفین‌ها یا شنا کردن با این موجودات دوست‌داشتنی واقعا لذت بخش است.

چند نکته کلی شهر باتومی

  1. زبان رسمی مردم باتومی، گرجی است.
  2. پول رایج کشور گرجستان لاری بوده و با کد اختصاری GEL مشخص می‌شود.
  3. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 2018 انجام شده است، شهر باتومی جمعیتی در حدود 122 هزار نفر دارد.
  4. دین و مذهب مردم شهر باتومی در این شهر متفاوت بوده و آمار دقیق از هر کدام در دست نیست. اما می‌توان اغلب مردم شهر را پیرو کلیسای ارتدوکس شرقی دانست.
  5. از نظر شاخص‌های امنیت جهانی، شهر باتومی در جایگاه 85 در دنیا قرار گرفته است. در کل نرخ جرایم در این شهر پایین بوده و می‌توان آن را یکی از شهرهای امن گرجستان دانست.
  6. جشنواره‌های زیادی در این شهر در فصول مختلف برگزار می‌شود که بیشتر آن‌ها در فصل تابستان هستند.

کلام آخردرباره حقایق جالب درباره باتومی

این مقاله به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از این شهر به دست آورید و یک تصور کلی از آن داشته باشید. درصورتی‌که برای اولین بار است که می‌خواهید به این شهر سفر ‌کنید، توصیه می‌کنیم راهنمای سفر به باتومی را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل‌تری از این شهر داشته باشید. اگر هم تجربه سفر به این شهر را دارید، خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران