Batumi
18 فروردین 1402
گرجستان

معرفی شهر باتومی؛ شهری اروپایی برای زندگی یا سفر

در معرفی شهر باتومی قصد داریم تا شما را با شهری که در سواحل دریای سیاه نهفته شده آشنا کنیم. شهری که در سال‌های اخیر مورد توجه خیلی از ایرانی‌ها قرار گرفته است. وجود طبیعتی سرسبز، هوایی آفتابی و مطبوع و از همه مهمتر جاذبه‌های دیدنی و مدرنیته در این شهر برخی از دلایلی هستند که باتومی را به مقصدی شگفت‌انگیز تبدیل کرده‌اند. چنانچه قصد سفر یا مهاجرت به این شهر زیبا را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره آن را دراختیارتان قرار دهیم. 

باتومی کجاست؟

Batumi

باتومی، پایتخت جمهوری خودمختار گرجستان آجارا، شهری است که در سال‌های اخیر دگردیسی باورنکردنی را پشت سر گذاشته و همه چیز را بر روی گردشگری شرط‌بندی کرده‌است تا به یکی از مقاصد نوظهور اروپا تبدیل شود. اینگونه بگوییم که باتومی در چند دهه گذشته سرعت چشمگیری در پیشرفت خود داشته و هر روز بیشتر از قبل به یک شهر اروپایی مدرن نزدیک می‌شود. 

اما قبل از اینکه به شهر باتومی بپردازیم، بگذارید تا نگاهی کوتاه به دیگر شهرهای مهم گرجستان بیندازیم:

تفلیس: پایتخت اصلی کشور گرجستان و بزرگ‌ترین شهر در شرق اروپا است. تفلیس با داشتن مکان‌های دیدنی و از همه مهمتر طبیعتی منحصربه‌فرد یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور گرجستان به شمار می‌آید. علاوه‌براین‌ها به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

کوتائیسی: مرکز ناحیه ایمرتی و دومین شهر بزرگ گرجستان است. این شهر با داشتن هوای نیمه‌گرمسیری و بیشتر به تولیدات کشاورزی مشغول است و اغلب در صنعت تراکتورسازی فعالیت می‌کند. 

روستاوی: این شهر به دلیل اینکه یکی از مراکز اصلی صنعتی گرجستان است، یکی از شهرهای مهم به شمار می‌آید. اما به لحاظ گردشگری چندان تاثیر برای گرجستان تا به امروز نداشته.  

متسختا: از شهرهای توریستی گرجستان است که به دلیل داشتن بافت تاریخی و معماری‌های باستانی در کنار یک طبیعت خاص و زیبا معروف شده و گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است. 

بخوانید: راهنمای سفر به باتومی

معرفی شهر باتومی

Batumi

باتومی دومین شهر بزرگ و سریع‌ترین شهر در حال توسعه در گرجستان است. این شهر در ساحل دریای سیاه، در ارتفاعات آجری، در جنوب غربی کشور و در یک منطقه نیمه گرمسیری واقع شده‌است. بیشتر اقتصاد باتومی حول محور گردشگری می‌چرخد. این شهر به دلیل طبیعت شگفت‌انگیز، آب و هوای نیمه گرمسیری، هوای تازه از کوه و دریا، مایل‌ها و مایل‌ها سواحل، مکان‌های تفریحی مختلف، کازینو، و تفریحات شبانه روشن محبوب است و سالانه صدها هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند.

باتومی در سال 2019 برنده جایزه معتبر «جایزه سفر جهانی» شد و عنوان سریع‌ترین مقصد گردشگری را به خود اختصاص داد. همچنین فوربس (مشهورترین مجله آمریکایی در حوزه اقتصاد) باتومی را در فهرست بهترین شهرهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در سال 2020 قرار داد.

با داشتن ثبات، محیطی مناسب برای کسب‌وکار، توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا، مالیات‌های پایین، مشوق‌های عالی برای سرمایه‌گذاران، قوانین اقتصادی لیبرال و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، شکی نیست که چرا افراد برای مهاجرت و حتی سفر این شهر را انتخاب می‌کنند. 

بااین‌حال، این موارد همه چیز درباره باتومی نیست و در ادامه خصوصیات جزئی‌تر درباره آن در اختیارتان می‌گذاریم. 

اطلاعات کلی شهر باتومی

نام شهر: Batumi

زبان: گرجی

مذهب: مسیحی و پیرو کلیسای ارتدوکس شرقی

جمعیت: حدود 153000 نفر (2023)

واحد پول: لاری گرجی (GEL)

اختلاف ساعت ایران با شهر باتومی: 30 دقیقه عقب‌تر از ایران است. 

طول پروازهای تهران باتومی: حدود 2 ساعت 

آب و هوای شهر باتومی

Batumi

باتومی به دلیل موقعیتش در کنار دریای سیاه آب و هوای گرمی دارد. این بدان معناست که دمای هوای آن در تمام طول سال مطلوب است و آن را به مقصدی در تمام طول سال تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که باتومی به خاطر زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم، درختان نخل و سایر گیاهان نیمه گرمسیری و مزارع مرکبات شهرت دارد. 

با وجود این نوع از آب‌وهوا بهترین زمان سفر برای دیدن زیبایی‌های این شهر، فصل بهار و اوایل پاییز خواهد بود که هوا خنک، گردشگر کمتر و هزینه‌ها نیز ارزان‌تر است. 

اگر شما هم قصد دارید که باتومی، میتوانید به رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک اقدام نمایید.

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های باتومی

گرجستان در زمینه آموزش و تحصیل نیز توسعه و پیشرفت خود را حفظ کرده و دارای بزرگ‌ترین موسسات آموزشی است ک برخی از آن‌ها در شهر باتومی قرار دارند. تعدادی از این دانشگاه‌ها حتی به زبان انگلیسی هستند تا دانشجویان از سراسر دنیا بتوانند برای ادامه تحصیل به این شهر سفر کنند. 

ما در معرفی شهر باتومی چند مورد از مهمترین دانشگاه‌های این شهر را برای شما عنوان می‌کنیم که شامل:

دانشگاه باتومی شوتا روستاولی: فیزیک، ریاضی، زبان و ادبیات گرجستان، تاریخ، تربیت بدنی از رشته‌های آموزشی این دانشگاه هستند.

دانشگاه بین المللی BIU: در زمینه مباحث آزمایشگاهی و تحقیقاتی فعالیت می‌کند.

دانشگاه هنر: سینما، تئاتر، هنرهای بصری و تجسمی و… از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه هنر باتومی هستند. 

رفت‌وآمد و گردش در شهر باتومی

Batumi

در معرفی شهر باتومی قصد داریم تا شما را با نحوه رفت و آمد در این شهر آشنا کنیم. گزینه‌های حمل و نقل در این شهر شامل: اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و دوچرخه است. مسلما سریع‌ترین روش استفاده از تاکسی است و باید بدانید که قیمت پایه تاکسی در باتومی بیشتر از تفلیس پایین‌تر است. همچنین تاکسی‌ها خودروهای مناسبی هستند (تویوتا پریوس، کمری و برخی از سدان های قدیمی مرسدس بنز معمولی).

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز به صورت گسترده در سطح شهر پراکنده هستند و از قیمت خوبی هم برخوردارند. اما وجود سر و صدا و شلوغی برای اغلب گردشگران باعث شده تا تاکسی و حتی دوچرخه در اولویت قرار گیرند. 

هزینه های زندگی در شهر باتومی

در معرفی شهر باتومی به بخش مهم آن یعنی هزینه‌های زندگی می‌رسیم. با توجه به شرایط زندگی ایده آل و موقعیت‌های تحصیلی و سرمایه‌گذاری، خیلی از افراد باتومی را انتخاب می‌کنند. اما هزینه زندگی در این شهر از اهمیت زیادی برخوردار است و این کاملا به سبک و سیاق زندگی شما بستگی خواهد داشت. اینکه قصد اقامت در چه منطقه‌ای را دارید یا چه تفریحاتی را در طول ماه انجام می‌دهید. 

خلاصه‌ای از هزینه‌های زندگی در باتومی:

  • خانواده چهار هزینه برآورد شده بدون اجاره ماهانه: ۲،۰۰۹دلار یا ۵،۱۲۳.۴GEL  است.
  • هزینه ماهانه یک نفر ۵۶۸.۷ دلار یا  ۱،۴۵۰.۱GEL بدون اجاره است.
  • باتومی ۱۸ درصد گران‌تر از تهران است
  • نرخ تورم در باتومی به طور متوسط ۱۱.۳ درصد کمتر از تهران است.

بخوانید: هزینه سفر به باتومی

شرایط دریافت ویزا شهر باتومی

Batumi

گرجستان با داشتن روابط دوستانه با ایران، فرهنگ مشابه و اقتصادی پویا از جمله کشورهایی است که ایرانیان آن را برای اقامت انتخاب می‌کنند. در این میان شهر باتومی نیز با موقعیت جغرافیایی خوب، طبیعت زیبا و امکانات رفاهی مناسب زندگی از شهرهای خاص و در عین حال محبوب این کشور برای ادامه زندگی به شمار می‌آید (در بخش‌های قبل معرفی شهر باتومی خصوصیات بیشتری درباره این شهر ارائه کردیم). چنانچه قصد اقامت در این شهر را دارید، بایستی یکی از ویزاهای تحصیلی، کاری یا سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. 

چگونه ویزای توریستی باتومی را بگیریم؟

 باتومی در سال‌های اخیر به یک مقصد گردشگری برای ایرانی‌ها تبدیل شده و علت آن هم جاهای دیدنی این شهر، طبیعت بکر و تفریحات تمام نشدنی‌آن است. در هر صورت اگر قصد سفر و گذراندن تعطیلات در این شهر بی‌نظیر را دارید، باید بدانید که قبل از رزرو بلیط هواپیما باتومی باید به سراغ ویزای توریستی این شهر بروید. 

اما با توجه به روابط دوستانه بین ایران و گرجستان شما نیازی به اخذ ویزا ندارید و به محض ورود به این کشور با یک مهر بر روی پاسپورتتان می‌توانید 30 روز در این شهر اقامت داشته باشید. البته اگر ویزای یکبار عبور را انتخاب کرده باشید. 

فرودگاه‌ های شهر باتومی

Airports of Batumi city

فرودگاه بین‌المللی الکساندر کارتولی باتومی در جنوب شهر، در ساحل راست چوروکی و در فاصله ۸ کیلومتری مرکز باتومی قرار دارد. با استفاده از اتوبوس در حدود 20 دقیقه و با تاکسی 15 دقیقه زمان می‌برد تا به مرکز شهر برسید.

قوانین و فرهنگ شهر باتومی

  • مهمان‌نوازی جزو ثابت فرهنگ مردم گرجستان است. فقط اگر به خانه یک گرجی دعوت شدید، همراه خود یک هدیه کوچک داشته باشید. 
  • در سفر خود به باتومی به یاد داشته باشید که باید به قوانین مدنی و اجتماعی آنان احترام بگذارید و هر گونه تخطی موجب دیپورت شدن شما خواهد شد.
  • معمولا سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی و سر بسته جایز نیست.
  • نحوه لباس پوشیدن در سطح شهر خیلی باز نیست و بیشتر در سواحل معمول است. 

کلام آخر

در معرفی شهر باتومی شما را با شهری کهن و مدرن آشنا کردیم. شهری که خیابان‌ها و میدان‌های شهر قدیمی با آسمان‌خراش‌های عظیم و مجلل کنار دریا کاملا در تضاد است. اما به خوبی توانسته زیبایی خود را حفظ کند و گردشگران زیادی را به این شهر بکشاند. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم. 

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران باتومی یا قیمت بلیط هواپیما باتومی تهران به سه کلیک مراجعه کنید. همکاران ما با پشتیبانی 24 ساعته آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.

نظرات کاربران