batumi

راهنمای سفر به باتومی؛ شهری آسیایی و اروپایی!

batumi

باتومی مقصدی است که این روزها نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. شهری سرزنده با تفریحات و سرگرمی‌های مخصوص به خود و البته مقرون به صرفه. فرقی نمی‌کند تور گرجستان را انتخاب کنید یا خودتان بلیط هواپیما آنلاین را تهیه کنید؛ این شهر، تجربه‌ای جالب و متفاوت از سفر را برای شما به ارمغان می‌آورد.پیشنهاد ما این است که اگر چندین بار به ترکیه رفته‌اید و دخل و خرجتان به سفرهای اروپایی قد نمی‌دهند؛ گرجستان پیشنهاد عالی خواهد بود. اما، قبل از هر کاری راهنمای سفر به باتومی را مطالعه کنید تا از تصمیم خود مطمئن شوید.

باتومی کجاست؟

گرجستان کشوری با طبیعت زیبا در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. در این کشور، شهرهای دیدنی و جذاب زیادی وجود دارد که مقصد گردشگری هستند؛ اما باتومی چیز دیگری است. شهری مدرن با جاذبه‌های گردشگری فراوان و تاریخی پر فراز و نشیب که جز مقاصد محبوب و متفاوت برای ایرانی‌ها است. البته سواحل آن نیز در این محبوبیت بی‌تاثیر نیست.

آب و هوا در باتومی

batumi

باتومی از آب و هوای معتدل اقیانوسی (با تابستان گرم) برخوردار است. هر چند که میزان بارندگی در این شهر زیاد است؛ اما به شکل باران‌های سیل‌آسای شهرهای استوایی نیست. بنابراین خیالتان در سفر به باتومی از لحاظ هوا راحت باشد.

تابستان باتومی گرم است.

از انجایی که خیلی افراد به دلیل تعطیلات تابستانی، این فصل را برای سفر انتخاب می‌کنند؛ باید بدانید که هوا در باتومی واقعا گرم است و میانگین دما به 25 درجه و حتی بیشتر می‌رسد. هر چند که تفریحات آبی ارزش گرما را دارد.

انتظار برف در زمستان را نداشته باشید!

زمستان باتومی سرد است و دما به حدود 8 درجه سانتی گراد می‌رسد. اما انقدر که انتظار می‌رود برف به چشم نمی‌آید. با این حال، فکر شنا و ورزش‌های آبی را از سرتان بیرون کنید چراکه هوا آنقدرها هم خوب نیست.

راهنمای سفر به باتومی؛ بهترین فصل چه زمانی است؟

batumi

در راهنمای سفر به باتومی باید بگوییم که شهری فصلی است؛ در تابستان مملو از توریست ها و در زمستان در کم است. در طول زمستان افراد زیادی به این شهر می‌آیند، بنابراین باتومی همچنان رونق خود را دارد. از طرف دیگر تابستان بسیار گرم و مرطوب است.

بخوانید: معرفی شهر باتومی؛ شهری اروپایی برای زندگی یا سفر

در این میان، بهار و پاییز زمان خوبی برای بازدید است زیرا نه خیلی شلوغ است و نه خیلی آرام. اواخر سپتامبر یا اکتبر به عنوان “فصل مخملی” در باتومی شناخته می‌شود و معمولا شرایط آب و هوایی ایده آل را به همراه دارد. در کل:

  • بهترین ماه‌ها برای آب و هوای خوب در باتومی می، ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر و اکتبر است.
  • به طور متوسط گرم‌ترین ماه‌ها ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر است.
  • ژانویه سردترین ماه سال است.
  • پرباران‌ترین ماه ها ژانویه، مارس، سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر هستند.
  • بهترین ماه‌ها برای شنا، جولای و آگوست است.

راهنمای سفر به باتومی؛ بخش هیجان انگیز سفر

این سوال خیلی از افرادی است که می‌خواهند یک مقصد متفاوت یعنی باتومی را انتخاب کنند. در این شهر چکار کنیم؟ چه تفریحاتی وجود دارد؟

1)   با قدم زدن یا دوچرخه سواری در امتداد بلوار باتومی شروع کنید.

Batumi Boulevard

بلوار باتومی مایه افتخار و شادی شهر است. این پارک که در سال 1884 ساخته شده و به طول 7 کیلومتر در ساحل امتداد دارد، یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های باتومی و یکی از بزرگترین پارک‌ها در اروپا است.

منطقه بلوار شامل مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است که از میان باغ‌های سرسبز و آراسته، مناطق تفریحی و همچنین مجموعه‌ای از کافه‌ها عبور می‌کنند. در نهایت هم گردشگاه وسیع ساحلی، خط ساحلی دریای سیاه را از فانوس دریایی و بندر تا انتهای پارک لچ و ماریا کاچینسکی در آغوش می‌گیرد. پس تماشای این نقطه جذاب شهر را در سفر به باتومی از دستش ندهید.

2)   در باغ گیاه شناسی باتومی، سری به بهشت بزنید و برگردید.

این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در باتومی است که باید از آن دیدن کنید. در داخل باغ، مسیرهای پیاده‌روی زیبایی وجود دارد که منظره‌های زیبا . دیدنی از گل‌های رنگارنگ را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهد.

باغ گیاه شناسی باتومی در سال 1912 تأسیس شد و مهمترین تأسیسات در نوع خود در اتحاد جماهیر شوروی بود. این مکان، در 12 کیلومتری شمال مرکز شهر قرار گرفته و به راحتی با اتوبوس یا تاکسی قابل دسترسی است.

باغ‌ها بر روی سربالایی شیب‌دار قرار گرفته‌اند، بنابراین برای پیاده‌روی زیاد در سربالایی آماده باشید. وقتی به بالای آن رسیدید، منظره‌ای زیبا از دریای سیاه خواهید دید که وصف آن در کلام نمی‌گنجد. در صورت تمایل می توانید یک ماشین الکتریکی را تا انتها ببرید و به پایین برگردید.

3)   پرسه زدن در خیابان‌های باتومی را امتحان کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کشف باتومی فراتر از تصویر ساحلی آن، شناخت تاریخی این شهر است آن هم با پیاده روی یا همان پرسه زدن در شهر. پیشنهاد ما امتحان کردن تورهای پیاده‌روی است.

تورهای پیاده‌روی در سفر به باتومی، شهر قدیمی و جدید را ترکیب می‌کنند تا تصویری از چگونگی تکامل شهر در طول سال‌ها به شما ارائه دهند. نکته مهم وجود یک محلی است که به شما اطلاعات لازم را در هر گوشه از شهر بدهد. باور کنید که با این تور عاشق باتومی خواهید شد.

4)   بهترین هنرهای خیابانی باتومی را شکار کنید.

Big panoramas of Batumi

باتومی از پانوراماهای بزرگ (از جمله بزرگترین نقاشی دیواری کشور) گرفته تا سبک‌های مختلف، هنر خیابانی واقعا شگفت انگیزی دارد. برخی از هنرمندان محلی که نشانه‌های خود را از دریا یا فرهنگ آجاریه گرفته‌اند؛ این آثار را خلق کرده‌اند. البته، برخی دیگر از این نقاشی‌ها توسط هنرمندان بین المللی از ایران، فرانسه و فراتر از آن نقاشی شده‌اند.

صحنه هنر خیابانی یکی از چیزهایی است که در باتومی بیش از همه شما را شگفت زده می‌کند. می‌توانید نقاشی‌های دیواری زیادی را در شهر قدیمی و خیابان‌های حومه شهر در اطراف پارک 6 می پیدا کنید.

بهترین کارهای که در هنگام باران می‌توان انجام داد:

باران شدید و رعد و برق های خود به خودی در باتومی غیرعادی نیستند و جز جدانشدنی این شهر هستند، بنابراین ایده خوبی است که چند فعالیت در داخل خانه را در آستین خود نگه دارید. هر چند که برای رفتن به این جاذبه‌ها نیاز به روز بارانی نیست ولی خوب برای این روزها مناسب‌تر هستند.

5) از فرهنگ گرجی در کافه‌های باتومی لذت ببرید.

قهوه به سبک ترکی در باتومی بسیار محبوب است و این همان چیزی است که بیشتر مردم در کافه‌های کنار خیابان می‌نوشند. همچنین «قهوه شنی» را امتحان کنید، قهوه‌ای که با گرم کردن قابلمه روی بستری از ماسه داغ ساحل دم می‌شود.

در یک روز بارانی، هیچ چیز بهتر از چند ساعت استراحت در یک کافه با یک کتاب خوب یا گپ زدن با مردم محلی نیست. برخی از کافه‌های باحال باتومی را زیر نظر داشته باشید در راهنمای سفر به باتومی به دردتان می‌خورد.

کافه رهینو (Rhino Coffee): اولین کافی‌شاپ تخصصی باتومی که قهوه و شیرینی‌هایی به سبک ایتالیایی را می‌فروشد.

کافه توپیا (Coffeetopia): این کافه دارای یک فضای داخلی گچ کاری باورنکردنی است که یادآور کافه لیلا در تفلیس است. جالب اینجاست که چند صحنه از فیلم عشق و کبوتر شوروی-گرجستان در اینجا فیلمبرداری شده است. قیمت‌ها گران، اما کیفیت قهوه بسیار خوب است.

ارتی کاوا (Erti Kava): یکی از بهترین کافه‌های تخصصی تفلیساست که شعبه‌ دیگر خود را در شهر قدیمی باتومی در ژوئن 2020 افتتاح کرد.

فریجچیو (Freeduchio): تزئین شده با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ فریدا کالو،این کافه دارای یک اتاق نشیمن دنج و یک تراس کوچک است که در آن می‌توانید قهوه عالی و غذاهای سبک و سالم را میل کنید.

گریجین (Greejeen Coffee): یک قهوه خانه تخصصی جدید در نزدیکی میدان مرکزی شهر است که طعم دانه‌های برشته کننده قهوه و کیک‌های خانگی خوشمزه آن حالتان را دگرگون می‌کند.

6)   موزه گردی یا گالری‌ها را امتحان کنید.

Archaeological Museum Batumi

چندین مؤسسه فرهنگی در باتومی وجود دارد که برای گذراندن یک بعد از ظهر بارانی مناسب هستند. جالب‌ترین آنها موزه باستان شناسی باتومی در خیابان چاوچاوادزه است.

این موزه که در دو سطح دسته‌بندی شده است؛ یکی، آثار باستانی کشف شده در حفاری‌های اطراف آجارا، عمدتاً از گورستان یونانی پیچوانری را به نمایش می‌گذارد. دیگری هم سفال‌های نقاشی شده تا سکه‌ها و جواهرات طلا را که قدمت برخی از آنها به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد به معرض نمایش می‌گذارد.

بخوانید: بهترین موزه های باتومی

موزه باستان شناسی همه روزه (به جز دوشنبه ها) از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است.

دیگر موزه‌های باتومی که ارزش بازدید دارند عبارتند از:

موزه فناوری برادران نوبل باتومی: این موزه کوچک که در شمال شهر و درست از کنار ایستگاه راه‌آهن می‌گذرد، فصل‌های جالبی از تاریخ باتومی (با تمرکز بر صنعت نفت، چاپ و عکاسی) را از طریق عکس‌ها و اسناد آرشیوی مستند در معرض دید گردشگران می‌گذارد. اگر می‌خواهید درباره میراث برادران نوبل، روچیلدها و الکساندر مانتاشف بیشتر بدانید، این موزه مختص شماست.

موزه هنر: این گالری هنری کوچک که در سال 1995 تأسیس شد، آثار نقاشان برجسته گرجستانی از جمله نیکو پیروسمانی و لادو گودیاشویلی را به نمایش می‌گذارد.

موزه قوم نگاری Borjgalo: این موزه باورنکردنی کار یک مرد به نام کمال تورمانیدزه است که وظیفه خود را حفظ و نمایش فرهنگ آجاری کرده است. نمایشگاه‌های مختلف، منبت‌کاری، لباس و خانه‌های سنتی را در این موزه به نمایش می‌گذارند. این موزه در جنوب باتومی، در مسیر ماچاخلا/آجارای علیا واقع شده است.

7)   به کلیسای جامع و کنیسه باتومی بروید.

Cathedral Batumi

بزرگترین کلیسای ارتدکس باتومی، کلیسای جامع ولادت باکره مقدس، یک کلیسای با ابهت احیای گوتیک در حاشیه غربی شهر قدیمی است.

در سال 1897 با کمک‌های مالی برادران زوبالاشویلی (هر دو تاجر ثروتمند که ده‌ها هتل، پناهگاه و کتابخانه عمومی در سراسر گرجستان را تامین مالی می‌کردند) ساخته شد. این کلیسا در ابتدا به عنوان یک کلیسای کاتولیک استفاده می‌شد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، قبل از اینکه در سال 1989 به عنوان کلیسای ارتدکس تقدیم شود، بسته شد و به عنوان یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از نقاشی‌های دیواری که در این فرآیند از بین رفتند، اما در حال حاظر در حال احیای آنها هستند.

8)   برای خرید سوغاتی‌های باتومی به فروشگاه‌های محلی بروید.

اگر می‌خواهید چیز خاصی برای یادگاری سفر خود به باتومی بخرید یا به دنبا سوغاتی برای دوستانتان هستید؛ باتومی دارای چند بوتیک و مغازه است که محصولات محلی را می‌فروشند.

  • برای اهل غذا و خرید، منطقه آگرومانیا طیف وسیعی از غذا و نوشیدنی، به‌علاوه چای محلی گرجستان، محصولات نارنگی، عسل، پنیرهای دست‌ساز و غیره دارد. خرید دمپایی‌های دست ساز نمدی هم می‌تواند یک یادگار خوب برای خودتان باشد
  • در صورتی که به خرید عتیقه‌جات و محصولاتی از طراحان مد محلی علاقه دارد، می‌توانید از محلی در Yuliko & Friends خرید کنید.
  • برای صنایع دستی سنتی گرجستان مانند سفره‌های آبی سوپرا آبی لورجی، میناکاری و سرامیک نیز توصیه می‌کنیم به بوتیک‌های مرکز شهر مراجعه کنید.  

بهترین کارهایی که در شب‌های باتومی می‌توان انجام داد:

به تفریحات شبانه در راهنمای سفر به باتومی می‌رسیم. در ماه‌های گرمتر، باتومی با غروب خورشید زنده می‌شود. کل شهر دستخوش دگرگونی خواهد شد؛ چراکه خورشید به سمت دریا می‌رود و چراغ‌های باتومی روشن می‌شوند. پس از آن، باتومی تا صبح بیدار است. برخی اتفریحات شبانه باتومی عبارتند از:

9)   نوشیدنی و رقص در بهترین اسکای بار باتومی

یکی از تفریحات لوکس و گران اما باحال باتومی در شب، رفتن به اسکای بار است. در اینجا می‌توانید علاوه بر خوشگذرانی، موسیقی زنده و رقص مناظر زیبایی از شهر را ببینید و عکس‌های به یاد ماندنی را ثبت کنید.

10)  تماشای غروب و طلوع خروشید در کارتولی

هتل کارتولی که در بلوار جدید باتومی قرار دارد، بهترین مکان برای تماشای غروب و طلوع خورشید است. مناظر زیبای دریای سیاه و اسکله از طبقه 37 این هتل شما را مجذوب خود خواهد کرد. جالب تر اینکه هر اتاق و فضای مشترک این هتل مرتفع دارای منظره ای پانوراما از دریای سیاه است. خورشید مستقیماً در محدوده دید هتل غروب می‌کند. پس گزینه خوبی برای اقامت و تفریح شبانه خواهد بود.  

11) به تماشای در آغوش کشیدن علی و نینو

Ali and Nino

شما درباره افسانه علی و نینو باتومی و عشق نافرجام آنها شنیده‌اید که بایک مجسمه در پارک شهر به نمایش گذاشته می‌شود.. این مجسمه فلزی که با نام “مجسمه عشق” نیز معروف است، در سال 2010 توسط هنرمند گرجستانی تامارا کوسیتادزه ساخته شد. این دو شخصیت، علی و نینو، از صفحات رمان فوق‌العاده قربان سعید به همین نام آمده‌اند.

شما می‌توانید در هر زمان از روز به آنجا بروید، اما بهتر است ساعت 7 بعد از ظهر که سکوی گردان شروع به حرکت می‌کند، بیایید. این دو مجسمه به سمت هم می‌لغزند و برای یک لحظه در هم ادغام و دوباره از هم دور می‌شوند.

12) فواره های رقصنده را تماشا کنید

فواره‌های رقصنده ممکن است یکی از زیباترین جاذبه‌های باتومی باشد. هر شب در تابستان ساعت 20:30، موسیقی از طریق بلندگوها در اطراف تالاب پخش می‌شود و نوار فواره‌ها شروع به شلیک  شدن در آسمان می‌کند. فواره های آب با ریتم بتهوون یا زوربای یونانی، نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را اجرا می‌کنند که می‌توانند پایان سرگرم کننده یک روز در باتومی باشند.

محل اقامت در سفر به باتومی

موردی دیگر که در راهنمای سفر به باتومی به آن می‌پردازیم؛ اقامت در این شهر است. درست است که باتومی شهری بزرگ و وسیع به نظر می‌رسد؛ اما رفت و آمد با پای پیاده، دوچرخه یا اتوبوس در آن بسیار آسان است. پس درباره محل اقامت خود زیاد سخت‌گیر نباشید.

منطقه ساحلی و شهر قدیمی باتومی سرزنده‌تر هستند و می‌توانند گران‌تر باشند. از طرفی، می‌توانید اقامتگاه‌های خوبی را در جنوب در امتداد ساحل در بخش جدیدتر شهر، پیدا کنید که قیمت مناسب‌تری هم دارند. در کل چند پیشنهاد از طرف ما شامل:

هتل کارتولی:

هتلی بینظیر که سفر به باتومی را برای شما ماندگار می‌کند. این هتل در طبقات 37 و 38 برج ساحلی اربی (Orbi) واقع شده و با دکوراسیون لوکس و حال و هوای بی نظیرش، قطعا بهترین و البته گران‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

هاستل باتومی (Batumi Surf Hostel):

Batumi Surf Hostel

یک هاستل مقرون به صرفه است که در آن خوابگاه‌های مختلط تختخواب به همراه اتاق‌های خانوادگی خصوصی با حمام‌های مشترک به گردشگران ارائه می‌شود. یک آشپزخانه مجهز و چندین فضای استراحت مشترک وجود دارد. این را هم اضافه کنیم که هاستل در موقعیت مناسبی است و تنها 5 دقیقه پیاده تا ساحل فاصله دارد.

آپارتمان مستقل (Banana Apartments):

این آپارتمان‌های در منطقه بسیار خوبی واقع شده‌اند و سفر به باتومی را مقرون به صرفه‌تر می‌کنند. در فاصله چند قدمی کافه‌ها و رستوران‌های بزرگ، فروشگاه‌های مواد غذایی و بلوار قرار دارد که دسترسی و گشت و گذار را راحت می‌کند. اگر سه نفر بیشتر هستید؛ این گزینه معقولی برای اقامت در باتومی است.

هتل مجلل Radisson Blu:

این هتل در فاصله کمی از قسمت اصلی بلوار و شهر قدیمی باتومی، رادیسون بلو دارای موقعیت بی نظیری است. اتاق‌ها بزرگ هستند و به زیبایی مبله شده‌اند و منظره‌ای تماشایی از آب را در جلوی چشمانتان قرار می‌دهند.

راهنمای سفر به باتومی و خوشمزه گردی!

جدا از رستوران‌ها و کافه‌هایی که قبلاً در بالا ذکر شد، در اینجا چند توصیه دیگر برای خوردن و نوشیدن در سفر به باتومی برای شما تهیه کرده‌ایم:

رستوران پیروسمانی

پیروسمانی یک رستوران محلی ست که طعم گرجی را برای شما سرو می‌کند. سالادهای خوشمزه و محبوبی دارد و قیمت‌های عاقلانه هستند.

رستوران توادوری

اگر به دنبال یک غذای گرجی با ارزش و تازه هستید، تاوادوری یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام است. بالکن این رستوران و نمای شهر می‌تواند یم تجربه عالی از غذاخوردن و سفر به باتومی باشد.

بخوانید: بهترین رستوران باتومی

رستوران بیضی شکل

Oval که به تازگی در سال 2021 افتتاح شده است، جدیدترین رستوران گورام باغدوشویلی (همان سرآشپز پشت رستوران معروف Chveni در تفلیس) است. کروکت‌های معروف گرجی او را در منوی غذا در کنار غذاهای منطقه‌ای مسختی و توشتی و غذاهای دریایی محلی، از جمله صدف‌های دریای سیاه با ترخون و نوشیدنی خستگی را از تنتان بیرون می‌کند. البته قیمت‌ها هم به نسبت کیفیت بالا هستند.

Privet IZ Batuma

کافه رستورانیعجیب و غریب و نوستالژیک که ارزش یکبار دیدن را دارد. البته منو غذا کاملا متضاد دکوراسیون است. گزینه‌های ناهار مدرن و تازه (از جمله ساندویچ) و قهوه‌های سرد عالی در آن سرو می‌شود.  

وقت چاچا

Chacha Time

Chacha Time بهترین برگرها را در باتومی سرو می‌کند. “برگر طعم گرجی” با پنیر سولگونی و سس آلو ترش ارزش امتحان کردن را دارد، اما من معمولا چیزبرگر کلاسیک این رستوران در بالای منو قرار دارد.

فن فن باتومی

اگر به رستوران‌های کوچک، زیبا  با ذائقه فرانسوی علاقه داشته باشید، Fanfan را دوست خواهید داشت. دکور ناهنجار رستوران مکمل منویی است که غذاهای دریایی محلی را با طعم‌های گرجی (مانند ماهی قزل آلا با گردو) ترکیب می‌کند. فن‌فان یکی از گران‌ترین رستوران‌های باتومی در این فهرست است.

کلام آخر

بلیط هواپیما تهران باتومی را رزرو کنید و به سمت شهری برودی که فرهنگ آسیایی و اروپایی آن بیشتر از هر چیزی دیدنی است. در این شهر سرگرمی‌ها و تفریحات متفاوتی برای گذراندن تعطیلات پیدا می‌شود. راهنمای سفر به باتومی را مطالعه کنید تا بیشتر این شهر عجیب و جالب گرجستانی را بشناسید.

سوالات متداول

چند روز در باتومی بمانیم؟

از قبل آب و هوا را چک کنید و اگر قصد کاوشی سریع را دارید؛ حدود 3 تا 4 روز کافی است.

آیا باتومی امن است؟

مانند سایر نقاط گرجستان، باتومی به طور کلی برای گردشگران بسیار امن است. اما احتیاط‌های لازم در شهر بزرگ را در نظر بگیرید تا سفرتان به خوبی و خوشی پیش برود.

آیا باتومی گران است؟

باتومی از شهر کوتایسی گرجستان گران‌تر و از تفلیس ارزان‌تر است. مثل همیشه، این به انتخاب محل اقامت شما و جایی که برای غذا خوردن انتخاب می‌کنید؛ بستگی دارد. در تابستان هم قیمت‌ها بیشتر خواهد بود.

نظرات کاربران