ali nino batumi

افسانه علی و نینو باتومی؛ داستان عشقی نافرجام و تلخ

ali nino batumi

گرجستان، کشوری زیبا با آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر به یکی از مقصدهای گردشگری برای ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. البته فقط این نیست، شما در این سفر نیازی به طی کردن مراحل زیاد اداری و اخذ ویزا نخواهید داشت و شاید به همین خاطر باشد که تور گرجستان محبوب شده است.پا که به این سرزمین می‌گذارید. جاذبه‌های طبیعی آن شما را مجذوب خود می‌کند؛ مخصوصا پایتخت زیبای آن یعنی شهر ساحلی باتومی. در این شهر گشت و گذار رنگی دیگر دارد و هزینه‌ها معقول است. در کنار مردم مهمان نواز آن، سری به یکی از جاذبه‌های جهانی و افسانه قدیمی یعنی افسانه علی و نینو باتومی در پارک میراکل این شهر بزنید.

بخوانید: راهنمای سفر به باتومی؛ شهری آسیایی و اروپایی!

درباره رمان علی و نینو

علی و نینو رمانی از کوربان سعید (قربان سعید) نویسنده‌ای با این نام مستعار است که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد. این کتاب بی شک یکی از شاهکارهای ادبیات جنوب قفقاز است.

علی و نینو در سطح بین المللی به عنوان یک دستاورد ادبی بزرگ به حساب می‌آید. با این حال، هویت نویسنده یک راز باقی مانده است. اکثر محققان بر این باورند که این رمان توسط Lev Nussimbaum، یک یهودی که به اسلام گرویده است، نوشته شده است، اگرچه برخی دیگر بر این باورند که Nussimbaum آثار نویسنده آذربایجانی یوسف وزیر چمنزمینلی را سرقت علمی کرده است.

علی و نینو» تاکنون به 33 زبان ترجمه و تقریباً 100 بار منتشر شده است. در حالی که نویسندگان و پژوهشگران درباره قربان سعید و رمان او صحبت می‌کنند. فیلیم زیبا و دیدنی نیز از روی این رمان محبوب ساخته شده که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت.

افسانه عشق نافرجام علی و نینو

ali nino batumi

علی پسر هجده ساله یک خانواده مسلمان برجسته در باکو است. علی‌رغم اینکه به فرهنگ و دین اسلام بسیار وفادار است، اما به شکل فزاینده‌ای به عقاید غربی کشیده می‌شود. او در یک مدرسه پسرانه روسی درس می‌خواند و عاشق نینو کیپیانی، دختر هفده ساله گرجی است. خانواده نینو به اندازه خانواده علی قابل احترام هستند، اما مسیحی و ثروتمند که به شکل خانواده‌های انگلیسی زندگی می‌کنند. داستان عشق این دو نفر با مخالفت خانواده‌هایشان، جنگ جهانی اول و فراز و نشیب‌های زیادی روبرو می‌شود.

بخوانید: 14 حقیقت جالب از باتومی

در هر صورت و با هر شیوه‌ای مانند کمک گرفتن از دوستان مشترک خانوادگی، بالاخره علی و نینو از والدینشان برای ازدواجشان رضایت می‌گیرند‌. پدر علی اجازه می‌دهد، اما او شرط می‌کند که ابتدا نینو باید مدرسه را تمام کند و علی نباید “اجازه دهد او ایمان بیگانه خودش را به خانه ما بیاورد.” در این میان، پدر نینو خواسته دیگری دارد: او از هر دو می‌خواهد که تا پایان جنگ صبر کنند.

یک سال بعد، نینو مدرسه را تمام می‌کند و عاشقان به تفلیس، گرجستان می روند تا مقدمات عروسی خود را فراهم کنند. اما، گرجستان به میدان نبرد تبدیل می‌شود؛ جنگی بین آلمان و اتحاد جماهیر شوروی که به این کشور هم کشیده شده است.

در این رمان محبوب این گونه آمده که:

با هر سختی که بود، علی و نینو بالاخره با هم ازدواج می‌کنند و چند ماهی با خوشی و راحتی زندگی می‌کنند. با این حال، با فروپاشی انقلاب روسیه در هرج و مرج و از طرفی تصرف باکو، این دو مجبور می‌شوند به تهران، ایران فرار کنند، جایی که باید به عنوان مسلمانان ارتدوکس زندگی کنند. علی با این بازگشت به ریشه‌هایش احساس نشاط می‌کند، اما نینو در برابر محدودیت‌هایی که بر زنان ایرانی تحمیل می‌شود، مقاومت می‌کند.

سرانجام، آذربایجان خود را به عنوان یک جمهوری مستقل تثبیت می‌کند و علی و نینو به خانه خود باز می‌گردند. زندگی زیاد با این دو عاشق جوان مهربان نبود و پس از مدتی ارتش سرخ دوباره به آذربایجان حمله می‌کند و علی تصمیم می‌گیرد شمشیر بکشد و برای کشورش بجنگد. در نهایت، نینو با فرزند تازه متولد شده خود به گرجستان فرار می‌کند، در حالی که علی در جنگ با بازپس‌گیری آذربایجان توسط شوروی کشته می‌شود. افسانه علی و نینو باتومی به پایان می‌رسد.

مجسمه عشق علی و نینو

ali nino batumi

اما، فقط رمان و افسانه علی و نینو باتومی نیست که معروف شده است. در این میان مجسمه این دو که جادوی وصال لقب گرفته نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و دیدنی در گرجستان و شهر باتومی است. این دو مجسمه به شکل شیارهایی که بین هر کدام نورپردازی قرار گرفته، طراحی و ساخته شده‌اند و بر روی چرخ‌های به سممت یکدیگر در حرکت هستند. زمانی که به هم نزدیک می‌شوند و در هم ادغام می‌گردند، این نورها به رنگ قرمز درمی‌آیند و نمادی از عشق آنها را به نمایش می‌گذارد و وقتی دور می‌شوند و نورپردازی با رنگ‌های سرد روایت عشق نافرجام افسانه علی و نینو باتومی را نشان می‌دهد.

این نمایش در حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. تماشای این مجسمه‌ها به طول 8 متر ارتفاع در پارک میراکل شهر باتومی بسیار جالب و دیدنی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مجسمه‌ها یک معمار زن معروف گرجی به نام تامار کوسیتادزه در سال 2010 طراحی کرده است.

در آخر

افسانه علی و نینو باتومی سمبلی از عشق‌های نافرجام در دنیا است. بیشتر کسانی که بلیط هواپیما آنلاین را رزرو می‌کنند، حتما دیدن این مجسمه‌ها را در لیست کارهای خود قرار می‌دهند، تماشای حرکت آنها و نرسیدن این دو ععاشق به یکدیگر در کنار امواج دریای سیاه بسیار دیدنی است.

نظرات کاربران