Batumi Archeological Museum

در بهترین موزه های باتومی چه کارهایی را انجام بدهیم ؟

باتومی چهارمین شهر بزرگ گرجستان، بندر اصلی، مرکز فرهنگی و اقتصادی گرجستان است. شاید در ابتدا تصور کنید که این شهر جذابیت خاصی ندارد اما وقتی در میان خیابان‌های باریک محله‌های قدیمی، میدان‌های مدرن زیبا و پارک‌های سرسبز آن قدم بزنید؛ قطعا نظرتان عوض می‌شود. سواحل، هتل‌ها در کنار رستوران‌ها و کافه‌های دنج و زیبا نیز باعث‌ می‌شوند تا سفرتان از آنچه که تصور می‌کردید نیز متفاوت‌تر باشد. مطمئنا ارزش هزینه کردن و رزرو بلیط هواپیما را خواهد داشت.اما، ما امروز نمی‌خواهیم شما را با راهنمای سفر به باتومی آشنا کنیم. می‌خواهیم آداب رسوم، تاریخ، فرهنگ و گذشته مردم این سرزمین را به شما معرفی کنیم تا در سفرتان بیشتر درباره این مردم بدانید. البته، رفتن به موزه های باتومی و از نزدیک دیدن، قطعا متفاوت‌تر از خواندن است. پس بیایید سفرمان را به درون این موزه‌ها شروع کنیم:

1) موزه ایلیا چاوچاوادزه در باتومی (Ilia Chavchavadze Museum)

موزه باتومی

موزه ایلیا چاوچاوادزه باتومی در آجارا، در خیابان گریبادوف شماره 5 واقع شده است. در این موزه عکس‌ها و مطالب مستند مربوط به زندگی، کار نویسنده و شخصیت عمومی گرجی یعنی ایلیا چاوچاوادزه ارائه شده است. شما شاهد نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و همچنین اشیایی که وجود و قوم‌نگاری را به تصویر می‌کشند،خواهید بود. در اینجا شما همچنین می‌توانید وسایل و وسایل شخصی دوست، نویسنده و پزشک ایلیا، گریگول ولسکی را به عنوان یک شخصیت برجسته ببینید و با آنها آشنا شوید. جالب است بدانید که 278 وسیله متفاوت و باارزش در این موزه نگهداری می‌شود.

کمی درباره ایلیا چاوچاداز بدانیم!

ایلیا چاوچاوادزه (1837-1907) شخصیت مهمی در زندگی فرهنگی، آموزشی و سیاسی گرجستان است. او رهبر جنبش آزادیبخش ملی گرجستان بود و در جهت ارتقای ارزش های اخلاقی و خودآگاهی جامعه تلاش می‌کرد. او نشریه مترقی «ایوریا» را تأسیس کرد که به مدت سه دهه یکی از مراکز اصلی حیات ملی، معنوی و فکری گرجستان بود. ایلیا چاوچاوادزه در 28 اوت 1907 کشته شد. اهمیت این شخصیت تا این حد بوده که کلیسای ارتدکس گرجستان ایلیا چاوچاوادزه را به عنوان یک قدیس با نام – سنت ایلیا درستکار معرفی کرد.

در موزه ایلیا چاوچاوادزه چه می‌بینید؟

موزه ایلیا چاوچاوادزه در سال 2001 به عنوان یکی از موزه های باتومی تأسیس شد. در این موزه محیطی دلپذیر و یک نمایشگاه جالب خواهید دید که در آن اطلاعاتی در مورد کار ایلیا چاوچاوادزه و نقش بزرگ او در تاریخ آجارا به دست خواهید آورد. با وسایل شخصی، مطالب عکس و نقاشی های ایلیا چاوچاوادزه و دیگر شخصیت‌های عمومی آشنا می‌شوید.

در این موزه خدمات و چیزهای زیادی خواهید دید:

  • سالن دائمی نمایشگاه
  • وسایل شخصی چاوچاوادزه و یارانش
  • این موزه کاملا یک مرکز آموزشی است.
  • به صورت سیستماتیک مدیریت می‌شود.
  • محفل‌های دانشجویی بسیاری در اینجا برگزار می‌شود.
  • راهنمای QR صوتی به سه زبان گرجی، روسی و انگلیسی عنوان می‌شود.
  • برنامه‌های آموزشی متنوع
  • تور مجازی

2) موزه باستان شناسی باتومی (Batumi Archeological Museum)

موزه باستان شناسی باتومی در آجارا، در خیابان چاوچاوادزه 77 واقع شده است.

این‌جا به عنوان یکی از  قدیمی‌ترین موزه های باتومی شناخته می‌شود؛ چراکه ساختمان آن، متعلق به مدل معماری دهه 50 قرن بیستم است. این موزه یک مرکز مهم علمی، آموزشی و فرهنگی برای کشور گرجستان محسوب می‌شود.

در موزه باستان شناسی چه می‌بینید؟

تالارهای نمایشگاهی موزه آثاری از سنگ، مفرغ، آهن، دوره باستان، هلنیستی، رومی، بیزانسی و اواخر قرون وسطی را به نمایش می‌گذارند که عمدتاً در جنوب غربی گرجستان یافت می‌شوند ودر نتیجه کاوش‌های باستان شناسی که بیش از نیم قرن انجام شد کشف شده‌اند.

از قدیمی‌ترین نمونه‌های این نمایشگاه می‌توان به ابزارهای سنگی یافت شده در کوه‌های آجارا در نزدیکی استراحتگاه بشوم اشاره کرد که قدمت آن 300 تا 400 هزار سال تعیین شده است. با توجه به مطالب به نمایش گذاشته شده، می‌توان مشاهده کرد که قلمرو آجارا به 10 هزار سال پیش برمی‌گرددو تمدنی بسیار قدیمی دارند.

نتایج روابط نزدیک تجاری، اقتصادی و فرهنگی گرجستان را با جهان باستان، استعمار یونان، گسترش روم و بیزانس در سرامیک‌های ساده و نقاشی شده، مجسمه‌های سفالی، تروتتیک‌ها و جواهرات موجود در جنگل کاج خواهید دید.

مصنوعات شیشه‌ای، مصنوعات آهن و مس، جواهرات و غیره نیز از دیگر اشیای مهم این موزه هستند.

در اینجا به عنوان یکی از موزه ‌های باتومی همچنین شاهد، آثار سکه‌شناسی و گلیپتیک جالبی از طلا، نقره، برنز و آهن خواهید بود. از همه جالب‌تر صندوق طلای موزه است که نشان می‌دهد این کشور زمانی غنی از طلا بوده است.

در این موزه خدمات و چیزهای زیادی خواهید دید:

  • استودیو بی‌ننظیر سرامیک که خیلی دیدنی است.
  • فروشگاه موزه که می‌توانید سوغاتی بخرید.
  • راهنمای QR صوتی به زبان گرجی، انگلیسی و روسی
  • برنامه‌های آموزشی
  • تور مجازی

3) موزه برادران نوبل (Nobel Brothers Batumi Technological)

موزه باتومی

موزه فناوری به نام برادران نوبل در آجارا، در خیابان Leselidze شماره a3  واقع شده است. این موزه در سال 2007 تاسیس شد و ساختمان آن یکی از دفاتر برندگان جایزه نوبل است.

موزه نوبل، به عنوان یکی از مهمترین موزه های باتومی منعکس کننده دستاوردهای فنی باتومی در قرن نوزدهم است. چراکه در آن دوران باتومی یک شهر تجاری و بندی بین‌المللی بود و ارزش بالایی داشت. 

در موزه برادران نوبل چه می‌بینید؟

  • در این موزه مطالب مربوط به فعالیت‌های برادران نوبل، بارون آلفونس روچیلد، مانتاشف، شلنگوفسکی، شرکت ترودی و دیگران در قفقاز جنوبی از جمله باتومی به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
  • در این موزه، شما با تعدادی داستان جالب از توسعه املاک سلطنتی در منطقه باتومی، از جمله دستاوردهای چینی لائو آشنا خواهید شد.
  • فن آوری مزارع چای و پردازش آن از دهه 90 قرن نوزدهم تا دهه 20 قرن بیستم.
  • تاریخچه مربوط به تولید تنباکو و همچنین مطالبی در مورد پروکودین گورسکی، اولین استاد بزرگ عکاسی، نیز در معرض نمایش گذاشته شده است.
  • از نظر اطلاعات، موزه برای علاقه مندان به حرفه های مختلف متنوع و جالب است.

4) موزه ممد آباشیدزه (Memed Abashidze)

خانه موزه Memed Abashidze در آجارا به عنوان یکی از موزه های باتومی در خیابان عباسیزه شماره ۷ قرار گرفته است.

ممد آباشیدزه که بود؟

ممد آباشیدزه یک چهره عمومی، نویسنده و روزنامه‌نگار گرجستانی است. شما می‌توانید در موزه با اشیاء یادبود و زندگینامه او آشنا شوید. ممد آباشیدزه در سال 1873 در شهر باتومی به دنیا آمد. او در آغاز قرن بیستم در عرصه رسمی ظاهر شد و به طور منظم نامه‌های روزنامه نگاری را در مطبوعات گرجستان منتشر کرد.

او همچنین برای بالا بردن خودآگاهی ملی گرجی‌های مسلمان و برای اتحاد گرجستان به طور فعال مبارزه کرد و به همین دلیل چندین بار دستگیر و تبعید شد. ممد آباشیدزه ریاست انجمن خیریه مسلمانان گرجستان را بر عهده داشت. او زبان‌های عربی، فارسی و ترکی را به خوبی می‌دانست و آثار عمر خیام و نامیک کمال را به گرجی ترجمه کرد. به همین منظور و مهم بودن این شخصیت، خیابانی به نام ممد آباشیدزه در باتومی و تفلیس ثبت کرده‌اند.

5) موزه هنر دولتی آجارا (Adjara State Museum)

موزه باتومی

موزه هنر آجارا از زیباترین موزه های باتومی به طور رسمی در 19 دسامبر 1998 افتتاح شد. در حال حاضر نیز به عنوان مهمترین مرکز فرهنگ مدرن گرجستان به شمار می‌آید. این موزه دارای مجموعه‌ای کامل از نمایشگاه‌هایی است که ایده روشنی از مراحل اصلی هنر زیبای گرجستان قرن بیستم ارائه می‌دهند. مجموعه‌ای جالب و دیدنی از هنرمندان شگفت انگیز و از نسل‌های مختلف.

این موزه در یکی از بناهای تاریخی باتومی قرار دارد که توسط معمار معروف کاخا جاواخیشویلی در سال 1949 طراحی شده است. این بنای تاریخی با ساختار عملکردی و البته زیبایی ظاهری که دارد، نسبت به دیگر موزه های باتومی بسیار متمایز شده است.

نیکو فیروسمانی، گیگو گاباشویلی، موز تویدزه، داویت کاکابادزه، لادو گودیاشویلی، النه آخولدیانی، مراب بردزنیشویلی، ادموند کالاندادزه، زوراب نیژارادزه، نیکولوز بوگاتاناتوز، نیکولوز ایگناتو از جمله هنرمندان شگفت‌انگیز این موزه هستند که آثارشان به معرض نمایش گذاشته شده است. برخی از این افراد، استادانی ماهر و شناخته شده در سطح جهانی هستند.

خدمات و چیزهایی که در موزه هنر باتومی خواهید دید:

  • فضایی بزرگ برای نمایشگاه‌های دائمی و موقت
  • فروشگاه موزه با ارائه انواع هنرهای مختلف
  • راهنمای QR صوتی به زبان روسی، انگلیسی و گرجی
  • برنامه‌های آموزشی
  • تور مجازی با محیطی راحت

6) موزه خاریتون آخولدیانی (Khariton Akhvlediani Adjara State Museum)

موزه آجارا یکی از موزه های باتومی به نام خاریتون آخولدیانی در سال 1908 تأسیس شد. به ابتکار گروهی از معلمان و رهبری شخصیت‌های عمومی باتومی به عنوان موزه مدرسه.

موزه دولتی آجارا یکی از قدیمی‌ترین موسسات علمی و آموزشی در گرجستان است. بیش از 180000 نمایشگاه در اینجا وجود دارد که شامل: اقلام منحصر به فرد، مجموعه‌ها، عکس‌ها، آثار هنری، بیش از 2000 نسخه خطی کمیاب به زبان‌های گرجی، روسی، ارمنی، عربی، ترکی، فارسی و سایر زبان‌ها  هستند در صندوق نسخ خطی، موزه نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که کتابخانه موزه شامل 63000 کتاب به زبان‌های مختلف است؛ پس انتظار دیدن کمیاب‌ترین کتاب‌های جهان را داشته باشید.

خدمات و چیزهای دیگری که در این موزه خواهید دید:

  • محیط راحت و فضای باز
  • محل استراحت برای بازدیدکنندگان
  • فروشگاه موزه
  • راهنمای QR صوتی به زبان روسی، انگلیسی و گرجی
  • برنامه‌های آموزشی
  • تور مجازی

7) موزه دینی داویت یا دیوید کوماخیدزه (David Komakhidze Religious Museum)

موزه باتومی

موزه دینی داویت کوماخیدزه در شهر آجارا و شهرک تاماری واقع شده است. این موزه در سال 2004 توسط وزیر فرهنگ وقت آجارا – تیموراز کوماخیدزه و همسرش نرگیز آباشیدزه ساخته شد. تأسیس موزه دین به خواست داویت کوماخیدزه، فرزند فقید تیموراز کوماخیدزه بوده و این موزه به نام وی نامگذاری شده است.

حدود 400 نمایشگاه در اینجا قرار داده شده است، این مجموعه‌ها شامل ویژگی‌های مشخصه ادیان مختلف، کتاب‌ها و اشیای مربوط به عکاسی است. با رفتن به این موزه از موزه های باتومی شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد تمام ادیان برجسته را به دست آورید.

8) موزه قوم نگاری برجقالو (Ethnographic Museum Borjgalo)

موزه قوم نگاری “Borjghalo” در آجارا، و در خیابان شراشیدزه 14 واقع شده است. این موزه 3000 متر مربع مساحت دارد و دارای زیرساخت های مناسب، فضای سبز، مسیرهای پیاده‌روی و حتی آبشار است.

این موزه قوم نگاری، مدل‌هایی از ساختمان‌های مسکونی و تجاری معمول منطقه آجارا، صنایع دستی مردم گرجستان، کشاورزی، زندگی روزمره و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. جالب اینجاست که همه اینها را با موسیقی محلی خواهید دید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور گرجستان به این شهر سفر می‌کنید و زمانتان هم محدود است؛ حتما به این موزه سر بزنید. چراکه در مدت زمان چند ساعت با انواع شغل‌ها، فرهنگ و نحوه زندگی این مردم آشنا خواهید شد. این موزه شبیه به دیگر موزه های باتومی نیست؛ چراکه سراسر ان از آدمک‌ها و مجسمه‌های مختلف در حال انجام کار ساخته شده است تا از این طریق بتواند نحوه زندگی مردم این کشور را بهتر به تصویر بکشد. یادتان نرود دوربین عکاسی با خودتان ببرید.

کلام آخر

سفر به یک مقصد خارجی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؛ اما بیشتر از هر چیز آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم آن کشور جذابیت سفر را دو چندان خواهد کرد. در سفر به باتومی، از نزدیک به موزه های باتومی سر بزنید و با مردمان سخت کوش و تاریخ این کشور بیشتر آشنا شوید!

نظرات کاربران