Horta Museum

هنر نو را در موزه هورتا بروکسل کشف کنید!

سفر به بروکسل پر از جذابیت است، حتی وقتی در حال پیاده‌روی هستید با شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای از این شهر روبرو خواهید شد. ساختمان‌های تاریخی که هر کدام برای لحظاتی شما را خیره نگه می‌دارند و حتما با خودتان فکر می‌کنید، نمایی با این زیبایی در داخل چه خبر است. ما امروز شما را به یکی از این خانه‌های شگفت‌انگیز در بروکسل می‌بریم که نظیر آن در جهان بسیار کم است. خانه‌ای که با نام موزه هورتا شناخته می‌شود و یکی از جاهای دیدنی بروکسل به حساب می‌آید. 

راهنمای سفر به بروکسل را در موبایلتان داشته باشید !

موزه هورتا همان خانه ویکتور هورتا است

موزه هورتا یا خانه ویکتور!

موزه هورتا در خانه و استودیوی شخصی معمار ویکتور هورتا (1861-1947) واقع شده است. او این خانه راه که هم محل زندگی و هم کارگاهش بود در بین سال‌های 1898 و 1901 در بروکسل به سبکی جدید و مدرن ساخت. در آن سال‌ها معماری آرت نو یا همان هنر مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. در این سبک معماری از طبیعت و شکل‌های هندسی برای اجرای طرح‌ها استفاده می‌شد. ویکتور نیز در این زمینه پیش‌رو بود و خانه خود را حتی جزئی‌تر بخش را نیز بر همین اساس ساخت. از تزئینات موزاییک گرفته تا شیشه‌های رنگی، جزئیات روی دیوارها، مبلمان و غیره، همگی با یکدیگر هماهنگی زیادی دارند. 

خانه ویکتور چگونه به موزه تبدیل شد؟

ژان دلهای یکی از شاگردان باهوش پروفسور هورتا بود که بین سال‌های 1934 تا 1940 نزد آن تحصیل می‌کرد. او را می‌توان خالق موزه هورتا دانست. ژان برای نگهداشتن آثار و نام استادش یک بنیاد تاسیس کرد و شروع به جمع‌آوری کتابخانه‌ای از نقاشی‌های آثار معمار بزرگ هورتا و همچنین مجموعه‌ای از کتاب‌های تخصصی در مورد آثار سبک آرت نو کرد. هدف اصلی از این کار، حفاظت از پرونده‌ها، آثار و حتی وسایل و مبلمانی بود که هورتا در طول حیاتش جمع‌آوری کرده بود. در این میان به سراغ آثار کمیاب از استاد خود رفت که متاسفانه نتوانست همه آن‌ها را گردآوری کند. 

اما، بالاخره ژان در سال 1961 به عنوان شهردار Saint-Giles انتخاب شد. او سریعا خانه هورتا را خرید و آن را به موزه تبدیل کرد. ژان مرمت و کارهای لازم را خود برعهده گرفت تا در نهایت شما امروز با یکی از شگفت‌انگیزترین موزه‌های بلژیک یعنی موزه هورتا مواجه شوید. جالب است بدانید که در این موزه فروشگاهی قرار دارد که کتاب، کارت پستال و جواهرات (متعلق به برخی هنرمندان) را با الهام از آثار هنری ویکتور هورتا می‌فروشد.

سبک هنر نو چگونه است و ویکتور آن را چگونه به کار گرفت؟ 

داخل موزه هورتا

سبک هنر نو (Art Nouveau) به عنوان کسی ظاهر می‌شود که می‌خواهد از سبک‌های الهام گرفته شده از گذشته یا همان کلاسیک دوری کند. در این سبک جدید که در موزه هورتا نیز به چشم می‌خورد، هنرمند معمار از تمام جزئیات یک اثر (این اثر معمولا طبیعت و اشکال هندسی است) استفاده می‌کند تا مجموعه‌ای هماهنگ مانند یک اثر هنری به وجود بیاورد. در واقع، مطالعه گیاهان و طبیعت یکی از سیستم‌های اصلی آرت نو است که نه تنها در معماری بلکه در طراحی جواهرات نیز به کار گرفته شده‌است.

ویکتور هورتا به عنوان یکی از افراد پیشرو در این سبک، همه هنرش را در ساخت خانه خود به نمایش می‌گذارد. او با الهام از طبیعت فضای بی‌نظیر خلق می‌کند و ان را در جزئی‌ترین دکوارسیون‌اش به کار می‌برد.  

در موزه هورتا یا خانه ویکتور چه می‌بینید؟

هورتا در ترکیب مواد صنعتی و لوکس استاد بود و هنرمندانه این دو را در خانه خود به کار برد. خطوط سینوسی بلند، شیشه‌های منحنی رنگی، موزاییک‌ها و کاغذ دیواری‌های طرح‌دار، همه عناصر با هماهنگی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از طرفی، این خانه چند طبقه با یک پلکان مارپیچ در مرکز آن به یکدیگر متصل می‌شود و هر طبقه زیبایی و کاربرد منحصربفردی دارد.

فضای کلی

خانه و استودیو توسط طبقه همکف با ورودی‌های مجزا در یک قسمت که به آن Rue Américaine می‌گویند، به هم متصل می‌شوند.

بخش‌های خانه

Horta Museum

خانه از یک زیرزمین و پنج طبقه تشکیل شده است که طبقه آخر اتاق زیر شیروانی است. هر کدام از این‌ها با پلکان زیبای مرکزی به هم وصل شده‌اند. 

طبقه همکف، که از درب اصلی و سطح خیابان باز می‌شود، کمی تاریک است. بنابراین این قسمت از طبقه همکف و زیرزمین توسط یک پاسیو زیبا در نمای عقب ساختمان روشن شده‌است.

به سمت اتاق ناهارخوری که بروید، کاشی‌کاری‌های سفید‌رنگ، دیوارها را به زیبایی تمام تزئین کرده‌اند. کف موزاییکی است اما در مرکز اتاق از کف چوبی استفاده شده‌. هم مبلمان و هم شومینه مرکزی، مشرف به اتاق نشیمن چوبی هستند که هماهنگی خاصی با یکدیگر دارند. 

در فضای راه پله اصلی به شکل زیبایی از مصالح مختلفی مانند آهن، مرمر، چوب و کاغذ دیواری به کار رفته تا از نظر رنگ و شکل مکمل یکدیگر باشند. جزئیات نرده‌های طلایی شما را شگفت‌زده خواهند کرد. 

در نهایت، نورگیر بر روی راه پله اصلی، یکی از نمادین‌ترین عناصر این خانه است. سقفی شیشه‌ای که با اشکال الهام گرفته شده از طبیعت ساخته شده و به شکل ساقه‌های گیاهان و گل‌ها است. 

اجازه بدهید بیشتر از این، موزه هورتا را توصیف نکنیم تا در هنگام بازدید چیزهای بیشتری برای سوپرایز شدن شما باقی بماند. در این حد بدانید که اگر به تاریخ و موزه‌گردی علاقه‌ای ندارید؛ حتما باید از این خانه دیدن کنید تا حس مهمان بودن در یک خانه اروپایی در قرن هجدهم را به شما بدهد. 

در موزه هورتا عکسبرداری ممنوع است

موزه هورتا برای محافظت از این گوهر تاریخی، سیاست منع عکاسی سختگیرانه‌ای دارد. یکی از دلایل آن تمرکز افراد در هنگام بازدید از این موزه است. عکاسی حواس دیگران را به راحتی پرت می‌کند و ممکن است گامی اشتباه بردارید به یک مبلمان عتیقه و ارزشمند صدمه بزنید. این قانون را فرصتی برای تماشای با دقت و با حوصله از یک فضای منحصربفرد می‌دانند تا تمامی جزئیات را در ذهنتان حک کنید. 

ساعات بازدید از موزه هورتا  

موزه هورتا

موزه همه‌روزه به جز روزهای دوشنبه و در روزهای تعطیل رسمی باز است. همچنین، به خاطر داشته باشید که بازدید از موزه هورتا در اولین یکشنبه هر ماه رایگان است. این یک فرصت خوب برای کسانی است که بلیط هواپیما آنلاین را رزرو کرده‌اند و به دنبال صرفه‌جویی در بودجه سفرشان هستند.

موزه هورتا کجاست؟

این موزه در خیابان شماره 23-25 Rue Américaine در Saint-Giles، بروکسل، واقع شده‌است. این محله مسکونی در جنوب پایتخت بلژیک قرار دارد و یکی از مناطق هنری این شهر به حساب می‌آید. فقط کافی است شش بلوک از موزه هورتا به پایین خیابان بروید تا خانه تاسل یکی‌دیگر از آثار ویکتور هورتا برسید.

راهنمای موزه هورتا

در قسمت خانه

بخش زیرزمین: سالن رختکن، راه‌ پله اصلی، انبار، آشپزخانه

طبقه اول: اتاق موسیقی، راه پله اصلی، اتاق غذاخوری، هال

طبقه دوم: هال، راه پله اصلی، اتاق خواب، دستشویی، اتاق پرو، حمام

طبقه سوم: اتاق مهمان، راه پله اصلی، تراس زمستانی

قسمت استودیو

سطح پایین: اتاق خواب، کتابفروشی

طبقه اول: اتاق انتظار ویکتور هورتا، دفتر ویکتور هورتا

طبقه دوم: کتابخانه، دفتر برای کارکنان موزه

طبقه سوم: پنت هاوس، دفتر برای کارکنان موزه

کلام آخر

در کل، بازدید از موزه هورتا را صمیمانه به شما توصیه می‌کنیم. در این خانه زیبا به روزهای گذشته بروکسل و زیبایی‌ها آن قدم می‌گذارید و از خیلی چیزها الهام خواهید گرفت؛ احتمالا بخواهید برخی از عناصر خانه‌تان را به این سبک تغییر دهید. بگذریم، یک توصیه دیگر، رزرو هتل را در نزدیکی موزه هورتا قرار دهید تا غرق هنر این منطقه شوید و از سفرتان لذت ببرید.

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

نظرات کاربران