Kura-Kura
15 اردیبهشت 1402
بالی

وسایل حمل و نقل در سفر بالی را بشناسیم!

حمل‌ونقل در سفرها همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی است. چرا که این موضوع در هزینه‌های سفر و زمان تاثیر دارد. معمولاً اکثر مقاصد در سفرها با داشتن اتوبوس و مترو کار رفت‌وآمد مسافران را تسهیل می‌کنند، اما باید بگوییم بالی مقصدی متقاوت است. این جزیره زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ندارد و رفت‌وآمد در شهر متفاوت از سفرهای دیگر است. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم یکی از وسایل حمل و نقل در بالی موتورسیکلت است. تقریباً همه مردم محلی برای رفت‌وآمد از موتورسیکلت استفاده می‌کنند و با ورود گردشگران به جزیره، کم‌کم این روش حمل‌ونقل برای مردم محلی و مسافران استفاده می‌شود. البته وسایل حمل‌ونقل دیگری نیز وجود دارد که برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید در این مقاله همراه ما باشید. 

خرید بلیط هواپیما بالی با سه کلیک خوبه!

اجاره موتورسیکلت

Motorcycle rental in Bali

یکی از ارزان ترین روش های حمل و نقل در بالی، موتورسیکلت است. هزینه اجاره یک موتورسیکلت در جزیره حدود 60.000 تا 80.000 روپیه در روز است که البته می‌توانید با چانه‌زنی نرخ را پایین‌تر بیاورید. بسیاری از مراکزی که خدمات اجاره موتور را انجام می‌دهند خدمات تحویل به مشتری در فرودگاه و یا هتل را دارند. یکی از این شرکت‌های محبوب بین مسافران، Pakego است. نکته جالب در اندونزی هرینه پایین سوخت است و با چند ساعت رانندگی در روز، احتمالاً هرگز بیش از 2 دلار در روز هزینه برای سوخت نخواهید داشت.

قبل از اجاره موتورسیکلت مواردی وجود دارد که لازم است، بدانید: 

  • اگر برای رفت و آمد در بالی موتورسیکلت کرایه کردید، یادتان باشد همیشه از کلاه ایمنی استفاده کنید، این موردی ضروری و قانونی است. اگر یک فرد محلی در بالی توسط پلیس دستگیر شود که کلاه ایمنی خود را به سر ندارد، 300000 روپیه جریمه نقدی است. اما اگر همین تخلف را یک مسافر انجام دهد جریمه سنگین‌تری خواهد داشت. با این‌که مردم محلی چندان این قانون را رعایت نمی‌کنند اما استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرید. تصادفات موتورسیکلت در بالی بسیار رایج است و گاهی اوقات تفاوت بین مرگ و جراحات جزئی در استفاده یا عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
  • هزینه پارک کردن موتورسیکلت در اطراف بالی 2000 روپیه است. حواس‌تان باشد مبلغ اضافه‌تری پرداخت نکنید. 
  • برای کرایه موتورسیکت برای حمل و نقل در بالی، لازم است که گواهینامه شما بین‌المللی باشد. بنابراین قبل از سفر برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام نمایید. 
  • ‌در استفاده از Google Mapsو  Wazeحواس‌تان به این نکته باشد که جاده‌های بالی در برخی مسیرها بسیار باریک می‌شوند و یا سر از مزارع برنج درمی‌آورند و این ممکن است شما را با مشکل روبرو کند. بنابراین یادتان باشد که در بررسی نقشه، جاده‌های عریض و اصلی را انتخاب کنید و وارد مسیرهای فرعی و میان‌بر محلی نشوید. 

تاکسی‌های اینترنتی

از سال 2019 به بعد حمل و نقل در بالی توسط مسافران از طریق تاکسی‌های اینترنتی Grab و Gojek انجام می‌شود در صورتی که در سال 2017 اوبر بیشترین استفاده را توسط مسافرین در این جزیره داشته است. 

Grab

حمل و نقل در بالی

Grab برای حمل و نقل در بالی بسیار ارزان، فوق‌العاده آسان و مفید است. تاکسی‌های محلی از فرودگاه دنپاسار تا سمینیاک از شما 350.000 روپیه خواهند گرفت در صورتی که همین مسافت با Grab حدود 60000 تا 70000 روپیه می‌شود. برای استفاده از Grab کافیست از قبل این برنامه را بر روی گوشی تلفن همراه‌تان نصب کنید و در فرودگاه با استفاده از اینترنت فرودگاه تاکسی را برای مقصد موردنظرتان سفارش دهید. به یاد داشته باشید که تاکسی‌های فرودگاه شما را گمراه خواهند کرد و خواهند گفت که مقصدتان خیلی دور است و بیشترین هزینه‌ها را دریافت خواهند کرد. بنابراین اگر می‌خواهید یک سرویس ارزان و بدون سروصدا از فرودگاه با یک راننده خصوصی داشته باشید، Grab را انتخاب کنید. زیرا می‌توانید از قبل رزرو کنید و زمانی که در بالی فرود آمدید، کسی از قبل منتظر شما خواهد بود.

در اینجا چند نکته در مورد Grab وجود دارد:

  • مردم محلی آن را دوست ندارند، بنابراین به شما خواهند گفت که غیرقانونی است، اما این‌طور نیست.
  • برخی مناطق دیدنی در بالی دارای محل مشخصی برای پیاده کردن مسافرین توسط تاکسی‌ها هستند، مانند Canggu. بنابراین توجه داشته باشید که راننده ممکن است نتواند شما را در سمت دری که می‌خواهید به آن برسید، پیاده کند. 
  • ماشین‌های گرب معمولاً از تاکسی‌ها زیباتر هستند و اکثر رانندگان انگلیسی صحبت می‌کنند و می‌خواهند شما را بشناسند و با شما گفتگو کنند. 
  • ماشین گراب کندتر از موتور سیکلت است. اگر سفر شما در Google Maps  15 دقیقه تخمین زده شده، می‌توانید با ترافیک بالی تضمین کنید که دو تا سه برابر بیشتر طول می‌کشد. 
  • شما می توانید موتور سیکلت را نیز برای حمل و نقل در بالی از Grab کرایه کنید که تقریباً نصف قیمت یک ماشین است و به طور کلی سریع‌تر است.
  • حتی می‌توانید رانندگان ساعتی از 4 ساعت تا 10 ساعت اجاره کنید تا شما را در سراسر بالی ببرند که عالی است. 

Gojek

گوجک نیز مانند گرب از تاکسی‌های اینترنتی پراستفاده در بالی است. طبق نظر مسافران، استفاده از برنامه گوجک نسبت به گرب ساده‌تر است. در مسیرهایی که ممکن است گرب ماشین نداشته باشد معمولاً توسط گوجک موفق به پیدا کردن راننده خواهید شد و اینکه در برخی مسیرها هزینه حمل و نقل در بالی با گوجک ارزان‌تر از گرب است. نکته دیگری که در مورد گوجک باید به آن توجه کرد این است که تحویل غذا را نیز انجام می‌دهد و حتی اپلیکیشن دیگری به نام Go Life دارد.

تاکسی‌های دریایی

از دیگر وسایل حمل و نقل در بالی، تاکسی‌های دریایی Bluebird هستند که برای گردشگران تجربه جدید و محبوبی به حساب می‌آیند. این تاکسی‌ها ایمن هستند و برنامه‌ای دارند که می‌توانید مانند Grab آن را بر روی گوشی تلفن‌تان نصب کنید. هزینه تاکسی‌های دریایی نسبت به گرب و گوجک چندان گران‌تر نیست. فقط حواس‌تان باشد که تاکسی‌های دریایی دیگری نیز وجود دارند که شبیه پرنده آبی هستند، اما این‌طور نیستند و هزینه هنگفتی از شما دریافت خواهند کرد، روی تاکسی‌های پرنده آبی کلمه Bluebird نوشته شده است. همچنین شما می‌توانید تاکسی Bluebird را از طریق برنامه Gojek نیز سفارش دهید.

اجاره ماشین با راننده

Car rental with driver in Bali

شما می‌توانید یک ماشین به همراه راننده در بالی برای حدود 8-10 ساعت با قیمت تقریبا 15تا30 دلار کرایه کنید. راننده شما را از مبدا سوار کرده و به هرجایی که بخواهید می‌برد. این گزینه برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان مناسب است. اگر مسافت‌های طولانی‌تری را در اطراف جزیره سفر می‌کنید، از جمله سفرهای یک روزه به Ubud یا Kintamani از مناطق Seminyak/Canggu/Kuta، اجاره یک ماشین با راننده عالی است. یکی از وسایل حمل و نقل در بالی که راحت‌تر هم هست و حتی می‌توانید چند روز یا یک هفته اجاره کنید که ارزان‌تر خواهد بود.

چند راه برای پیدا کردن اتومبیل و رانندگان برای یک روز در بالی وجود دارد که عبارتند از:

Klook 

شما می توانید به راحتی با کمتر از 30 دلار در روز یک راننده آنلاین رزرو کنید. اگر هزینه آن را بین خود و دوستان خود تقسیم کنید به صرفه تر است.

گوگل

یک جستجوی سریع در گوگل، سایت‌های زیادی را برای یافتن چنین رانندگانی به شما معرفی خواهد کرد، یکی از آن‌ها balicarrentalcheap.com است.

Grab

از طرف دیگر، می‌توانید از طریق برنامه Grab رانندگان را برای یک روز با هزینه منطقی و به راحتی انتخاب کنید. 

اتوبوس‌های محلی

حمل و نقل در بالی

از دیگر روش‌های رفت و آمد در سفر بالی، اتوبوس‌های توریستی محلی است که در 8 مسیر رفت‌وآمد می‌کنند. می‌توانید بلیط را از باجه‌های بلیط Kura-Kura یا پس از سوار شدن به اتوبوس خریداری کنید. این اتوبوس‌ها در مسیرهای کوتا، لگیان، سمینیاک، سانور، جیمباران، نوسا دعا، نوسا جنوبی و اوبود توقف خواهند داشت. هر مسیر دارای یک سیستم قیمت‌گذاری استاندارد است. کوتا، لژیان، سمینیاک و جیمباران 20.000 روپیه و سانور، نوسادوآ، نوسادوآ جنوبی و اوبود 50.000 روپیه. در حالی که این مسیرها در ترافیک بسیار طولانی‌تر خواهند بود، اما برای گروه‌های دوستان و مسافران انفرادی بسیار ارزان، عالی و دارای اینترنت رایگان هستند.

اجاره ماشین 

رانندگی با ماشین در بالی با همه جاهای دیگر متفاوت است، حتی با جاکارتا و دیگر شهرهای بزرگ در جنوب شرقی آسیا. کشورهای غربی معمولاً جاده‌های بزرگ‌تر و ترافیک بسیار مناسبی دارند ولی متأسفانه اینجا این‌طور نیست. طوری که توصیه نمی‌کنیم ماشین اجاره کرده و خودتان رانندگی کنید. بنابراین رانندگی با ماشین احتمالاً استرس‌زا خواهد بود و ناگفته نماند که ترافیک بالی، بسیار بد است. با این حال اگر برای حمل و نقل در بالی قصد اجاره ماشین دارید، لازم است که گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.

پیاده‌روی

اگر هزینه حمل و نقل در بالی برای‌تان مهم است، کم‌هزینه‌ترین روش، پیاده‌روی خواهد بود. البته با توجه به این‌که برخی محله‌های بالی مسیر پیاده‌روی مناسبی ندارند. Seminyak و Kuta واقعاً برای پیاده‌روی خوب هستند. اما در بیشتر جاده‌ها در Canggu، به سختی مسیر پیاده‌روی وجود دارد، بنابراین بهتر است از پیاده‌روی خودداری کنید حتی اگر مسافت کم به نظر می‌رسد. اما اگر در نهایت در این خیابان‌های بدون پیاده‌رو راه می‌روید، مطمئن شوید که خیلی نزدیک به سمت چپ راه بروید و جلوی ترافیک را نگیرید.

جمع‌بندی

با روش‌های حمل و نقل در بالی آشنا شدید و ممکن است در لحظه کمی نسبت به سفر بالی دودل شوید. اما باید درنظر داشته باشید که در نهایت این روش‌ها همگی هزینه کمی خواهند داشت و چندان پیچیده و سخت نخواهند بود. مبادا سرسبزی، سواحل بکر و تفریحات بالی را فدای رفت‌وآمد کنید. قطعا جزیره ارزش کمی سختی را خواهد داشت. 

نظرات کاربران