اسپانیا به چی معروفه؟ جادوی تاپاس و پائلا در دل اسپانیا

غذاهای خوش‌طعم و تازه، فرهنگ غنی و پرجنب‌وجوش، سواحل زیبا، کلیساهای خیره‌کننده و… باعث شده‌است کشور اسپانیا به دومین مقصد پربازدید گردشگری در کل جهان تبدیل شود. در جواب سوال اسپانیا به چی معروفه؟ علاوه‌بر اشاره به جاذبه‌هایی که نام برده‌شد، باید با نگاهی دقیق و موشکافانه، این جاذبه‌های بکر و زیبا را مشاهده کرد تا بتوان راحت به این سوال پاسخ داد. در این مقاله 14 مورد از چیزها و مکان‌هایی که باعث مشهور شدن اسپانیا شده‌است را نام می‌بریم تا با سفر به این کشور، تصوراتی که در ذهنتان شکل گرفته را مستقیم ببینید و یکی از تجربه‌های هیجان‌انگیز زندگیتان را رقم بزنید. با سه‌کلیک همراه باشید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

La Siesta

 اسپانیا به چی معروفه؟

یکی از جواب‌های سوال اسپانیا به چی معروفه، سبک زندگی راحت مردم و خواب نیمروزی است. شاید به‌نظرتان این دلیل عجیبی باشد ولی اسپانیایی‌ها، Siesta که به‌معنای چرت بعدازظهر است را بسیار جدی می‌گیرند. برخلاف بیشتر کشورها، مردم اسپانیا برایشان مهم است که کمی از مشغله‌های روزمره دور باشند و ساعاتی را فقط استراحت کنند. هرروز از ساعت 13 تا ساعت 17، تمام دفاتر محلی، موسسات دولتی و مغازه‌ها برای صرف ناهار و استراحت تعطیل می‌شوند. در بسیاری از شهرها و روستاهای اسپانیا، این استراحت و ساعات تعطیلی، به‌عنوان یک قانون تصویب شده‌است و همه ملزم به اجرای آن هستند. اگرچه در شهرهای شلوغ، این قانون از بین رفته‌است اما مردم محلی که در منطقه تجاری مادرید کار می‌کنند، به‌فکر پیداکردن راه‌های جدیدی هستند تا بعد از تعطیلات ناهار کمی استراحت کنند و چرت بعدازظهری بزنند.

به‌خاطر خواب نیمروزی یا Siesta ، کافه‌های زیادی در اسپانیا تاسیس شده‌است. پس یکی از جواب‌های سوال اسپانیا به چی معروفه؟ همین قانون شیرین چرت بعدازظهر است.

سواحل زیبا

 اسپانیا به چی معروفه؟

وجود خط ساحلی مدیترانه یکی از دلایلی است که در جواب اسپانیا به چی معروفه می‌گوییم. در این مکان شهرهای ساحلی باشکوه، دهکده‌های ماهیگیری آرام و سواحل بکر و زیبا، جذابیت آن را دوچندان کرده‌است. اما همه سواحل کشور اسپانیا در امتداد خط ساحلی مدیترانه نیست. سواحل اقیانوس اطلس، جزایر بالئاریک و جزایر قناری نیز دارای استراحتگاه‌های دریایی دوست‌داشتنی و متنوع است. 

اسپانیا به چی معروفه؟ تاپاس

افرادی که عاشق یک فضای شاد و سرزنده و در کنار آن خوردن یک غذای سبک هستند، کافه‌ها و غذاخوری‌های اسپانیا، بهترین مقصد برای آن‌ها است. در این کشور مرسوم است که تاپاس یا میان‌وعده‌ها را با نوشیدنی سرو می‌کنند. ماهی مرکب سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌شده، کروکت، پنیر و زیتون و یا در کل تمام اسنک‌ها و فینگرفودها، تنها برخی از پیش‌غذاهای معروف اسپانیا است. تاپاس‌ها به‌دلیل محبوبیت زیاد آن هم به‌عنوان یک غذای ساده، آسان‌پخت و خوشمزه، جوری بین مردم اسپانیا جاافتاده که با فرهنگشان عجین شده‌است. پس در جواب اسپانیا به‌چی معروفه؟ می‌توان گفت به تاپاس‌های خوشمزه و محبوبش. در برخی از کافه‌ها، افراد بعد از اینکه تاپاس‌های سفارشی خود را میل‌کردند، دستمال و خلال دندان را روی زمین می‌اندازند؛ این رفتار آن‌ها نشان‌دهنده میزان رضایتشان از طعم تاپاس است. پس هرچه تعداد خلال دندان و دستمال روی زمین بیشتر باشد، مشخص است که طعم غذا عالی بوده‌است. به‌جرئت می‌گوییم با رفتن به اسپانیا و سفارش تاپاس در گوشه‌کنار آن، روی زمین را پر از دستمال و خلال دندان می‌کنید و در جواب به سوال اسپانیا به چی معروفه، در حالیکه دهانتان آب افتاده‌است، بااطمینان می‌گویید تاپاس، تاپاس، تاپاس.

جشن گوجه یا لا توماتینا 

 اسپانیا به چی معروفه؟

اسپانیا به چی معروفه؟ به جشن‌های پرسروصدای خیابانی که بسیار جالب و متفاوت است. تعداد این جشن‌های جالب، زیاد است به‌گونه‌ای که غیرممکن است یک هفته بدون برگزاری هیچ جشنواره‌ای بگذرد. این مراسمات چه مذهبی باشد و چه غیرمذهبی، مهم برگزار شدن آن است؛ زیرا مردم اسپانیا دوست دارند از هر فرصتی برای رفتن به خیابان‌ها، خوش‌گذرانی، جشن و مهمانی استفاده کنند. از بین همه رویدادهای سرگرم‌کننده، لاتوماتینا یا جشن گوجه بیشتر از هم معروف است. در آخرین چهارشنبه ماه اوت، هرساله اهالی شهر بونیول یک دعوای غذایی بزرگ، نمادین و یک ساعته دارند. در این دعوا تنها سلاح مجاز گوجه‌فرنگی است، به‌همین دلیل به لا توماتینا یا جشن گوجه معروف است. البته در این جشن از گردشگردان نیز استقبال می‌شود. ممکن است به‌نظرتان این جشن گوجه، یک نوع هدر دادن باشد، شاید هم حق با شما باشد. هیچکس نمی‌داند که لاتوماتینا چگونه و چرا شروع شد. این سنت آنقدرها هم قدیمی نیست، فقط 70 سال است که شروع چنین جشنی در اسپانیا رقم خورده‌است. قطعا در جواب دادن به سوال اسپانیا به چه دلیل مشهور است؟ باید گفت لاتوماتینا. ناگفته نماند که گوجه‌فرنگی‌های استفاده‌شده در این جشن برای خوردن نیستند. زیرا مردم به‌صورت جداگانه گوجه‌فرنگی‌های خارج از فصل و بی‌کیفیتی را برای این جشنواره می‌کارند. بااین‌حال اگر ترجیح می‌دهید با آب گوجه خیس نشوید، از شرکت در این مبارزه صرف‌نظر کرده و در Patum de Berga شرکت کنید. این جشن سنتی کوچک در شهر کوچکی در شمال بارسلونا برگزار می‌شود و از رژه‌ها و جشن‌های قرون وسطایی سرچشمه می‌گیرد. یونسکو این جشنواره را در فهرست شاهکارهای میراث شفاهی و ناملموس بشریت قرار داده است. 

اسپانیا به چی معروفه؟ Paella

 اسپانیا به چی معروفه؟

پائلا یا پائیا یک غذای برنجی معروف در جهان و یکی از غذاهای اصلی کشور اسپانیا است که در جواب سوال اسپانیا به چی معروفه باید اسم این غذا را بیان کنیم. مردم اسپانیا این غذا را با گوشت یا غذاهای دریایی تهیه می‌کنند. دستور اصلی پخت این غذا مربوط به والنسیا است که شامل سبزیجات، گوشت و برنج است. اما مردمی که در مناطق ساحلی این کشور زندگی می‌کنند، غذاهای دریایی را جایگزین گوشت کرده‌اند. تعدادی از مردم در تهیه پائیا، گوشت و غذاهای دریایی را با هم مخلوط کرده و ترکیب جدیدی می‌سازند. در اسپانیا موقع گردهمایی‌های بزرگ و خانوادگی این غذا را درست می‌کنند. اینطور که مشخص است، پائیا در سراسر این کشور بسیار بین مردم محبوب است. بااین وجود هنوز بهترین پائیا مختص به شهر والنسیا است.

ساگرادا فامیلیا

کشور اسپانیا به چی معروفه؟ به ساختمان‌های ماورائی و معماری باشکوهش. یکی از این ساختمان‌های باشکوه و زیبا که باوجود ناتمام بودنش، چشم‌ها را خیره می‌کند، کلیسای ساگرادا فامیلیا است. یک کلیسا در شهر بارسلون که علاوه بر مذهبی بودن، یکی از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا نیز محسوب می‌شود. سبک این بنا ترکیبی از معماری هنر نو و گوتیک است. آنتونی گائودی از کاتالان، یکی از معماران این ساختمان بوده‌است. گائودی به‌خاطر سبک معماری خاصش، بسیار شناخته‌شده است. قرار است به‌مناسبت صدمین سالگرد مرگ گائودی، ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا را تکمیل کنند. اگر برای بازدید از این جاذبه گردشگری بی‌نظیر به شهر بارسلون رفتید، از دیگر آثار تاریخی ساخته‌شده توسط گائودی نیز بازدید کنید. این آثار به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به‌ثبت رسیده‌است. پس اگر بپرسند اسپانیا به چه دلیل مشهور است؟ نام‌بردن آثار تاریخی گائودی به‌خصوص کلیسای ساگرادا فامیلیا، می‌تواند یکی از این دلایل باشد.

اسپانیا به چی معروفه؟ فوتبال

 اسپانیا به چی معروفه؟

یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا، فوتبال و بازیکنان مشهورش در سطح بین‌المللی است. در این کشور، فوتبال یعنی زندگی و مردم به‌صورت جدی پیگیر آن هستند و به‌شدت روی این موضوع تعصب دارند. ال کلاسیکو یا ال دربی و… فهرستی از تمام بازی‌هایی است که میان باشگاه‌های فوتبال اسپانیا، ازجمله بارسلونا و رئال مادرید برگزار می‌شود. مسابقه بین این دو تیم معروف، حداقل دوبار در سال برگزار می‌شود. این دو رقیب سرسخت روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و یک رویداد فوق‌العاده را برای هواداران خود رقم می‌زنند. بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال، این دو تیم را بهترین‌های جهان می‌دانند. هنگام برگزاری مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا، سطح تعصب فوتبالی در اسپانیا به اوج خود می‌رسد. حتی اگر طرفدار محبوب‌ترین ورزش اسپانیا نیستید، حضور در ال کلاسیکو یک تجربه فراموش‌نشدنی برای شما می‌شود. اسپانیا به چی معروفه؟ قطعا به فوتبالش، چون ادعای محکمی در این زمینه دارد.

اسپانیا به چی معروفه؟ کاخ الحمرا

یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا کاخ سلطنتی و قدیمی الحمرا است که بر روی تپه‌ای بالای گرانادا قرار دارد. این کاخ ترکیبی از دو سبک معماری اسلامی و گوتیک است. قدیمی‌ترین قسمت‌های این بنا به قرن نهم برمی‌گردد. رنگ این بنای زیبا مایل به قرمز است، به‌همین دلیل اینگونه نام‌گذاری شده‌است. بسیاری از بازدیدکنندگان کاخ الحمرا، با دیدن معماری قرون وسطایی موروها و میزان تاثیرگذاری آن‌ها در این کشور شگفت‌زده می‌شوند. کاخ الحمرا یکی از اولین بناهای اسلامی است که موردمطالعه علمی قرارگرفت و از قرن نوزدهم بارها مرمت شد. این مجموعه تاریخی در حال حاضر یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری اسپانیا محسوب می‌شود که به ثبت‌ میراث جهانی یونسکو رسیده‌است. اسپانیا به چی معروفه؟ به کاخ الحمرای چشمگیر که تلفیقی از دو فرهنگ متفاوت است.

پابلو پیکاسو

 اسپانیا به چی معروفه؟

به‌غیر از فرهنگ و تاریخ، هنر هر کشوری نیز باید موردتوجه قرار بگیرد. در کشور اسپانیا هنرمندان مشهوری بودند که وجود آن‌ها یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا محسوب می‌شود. پابلو پیکاسو در عرصه هنر این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران جنبش کوبیسم و مخترع کولاژ بسیار مشهور است. این هنرمند بزرگ علاوه‌بر نقاشی به دکورسازی، سرامیک، چاپ و مجسمه‌سازی نیز روی‌آورد. پیکاسو بااینکه در مالاگا به‌دنیا آمد و در شهر بارسلونا بزرگ شد، بیشتر دوران زندگی‌اش را در فرانسه سپری کرد. گرنیکا و دوشیزگان آوینیون در سبک کوبیسم، دو اثر هنری معروف او است. اثر هنری گرنیکا، بمباران دهکده‌ای به همین نام که توسط بمب‌افکن‌های آلمان نازی در سال 1937 و جنگ داخلی اسپانیا به‌وقوع پیوسته را به‌تصویر کشیده‌است. این اثر به‌گفته بسیاری از منتقدین، یکی از تاثیرگذارترین آثار ضدجنگ در تاریخ است. اثر هنری دوشیزگان آوینیون نیز به‌گفته هفته‌نامه نیویورک تایمز، تاثیرگذارترین کار هنری در صدساله گذشته است. پس اگر بپرسید اسپانیا به چی معروفه؟ قاطعانه نام آثار پابلو پیکاسو را می‌آوریم.

اسپانیا به چی معروفه؟ کامینو د سانتیاگو

کامینو د سانتیاگو که در زبان انگلیسی به‌عنوان راه سنت جیمز شناخته‌ می‌شود، شبکه‌ای از مسیرهای زیارتی است. این مسیر به زیارتگاه سنت جیمز در کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا در گالیسیا منتهی می‌شود. سالانه حدود 300 هزار زائر در این مسیر پیاده‌روی می‌کنند. در وهله اول زائران برای باسازی خود و به‌منظور رشد معنوی در این راه قدم می‌گذارند، درحالیکه قصد بعضی از افراد آزمایش قدرت و استقامتشان است. یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا همین مسیر زیارتی و جذب زائرانی است که در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند. مسیرهای اصلی این رویداد مذهبی به شرح زیر است: راه فرانسوی؛ از سنت ژان پید دو پورت شروع می‌شود و 765 کیلومتر طول دارد، مسیر ابتدایی؛ 7 مرحله دارد و با 330 کیلومتر مسافت از ابیه‌دو شروع می‌شود، راه نقره‌ای؛ این مسیر 965 کیلومتری 16 مرحله دارد و از سویل شروع می‌شود، جاده شمالی؛ این راه 820 کیلومتری 18 مرحله دارد و از ارون شروع می‌شود. امروزه به‌غیر از افرادی که پیاده راه می‌روند، دوچرخه‌سواران و تورهای گردشگری نیز در این سفر زیارتی شرکت می‌کنند. در آخر می‌پرسیم اسپانیا به چی معروفه؟ با قاطعیت می‌گوییم پیاده‌روی در Camino یا راه سنت جیمز. 

ایبیزا

 اسپانیا به چی معروفه؟

ایبیزا یکی از شهرهای مهم و گردشگری کشور اسپانیا است. در این جزیره بیش از 40 ساحل وجود دارد که توجه گردشگران زیادی را با هر نوع سلیقه‌ای جلب کرده‌است. یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا، مهمانی‌هایی است که در این کشور به‌خصوص در جزیره ایبیزا برگزار می‌شود. مهمانی‌های شبانه و پرجنب‌وجوشی که با حضور گروه خوانندگانی مانند Sven Vath ، David ، Carl Cox و Guetta، شادتر می‌شود. برخی از این گروه‌ها، ایبیزا را اقامتگاه دائمی خود کرده‌اند و برای خواندن در مهمانی‌های این جزیره بسیار مشتاق هستند. اگر علاقه چندانی به‌شرکت در این مهمانی‌ها ندارید، به بازدید از آثار تاریخی این شهر بروید. ایویسا دالت ویلا یا Eivissa Dalt Vila یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های این شهر است که به‌دستور دولت محلی، منطقه حفاظت‌شده اعلام شده‌است. دیگر جاذبه‌های ایبیزا، کلیسای جامع سانتا ماریا دی ایویسا و گورستان چندهزارساله نکروپولیس پوچ دس مولینز است. ناگفته نماند که بخش بزرگی از این شهر قدیمی، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. پس آوردن اسم شهر ایبیزا، قطعا یکی از جواب‌های محکم به سوال اسپانیا به چی معروفه است. 

اسپانیا به چی معروفه؟ فلامنکو

موسیقی یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا است. وقتی صحبت از موسیقی اسپانیایی می‌شود، فلامنکو در ردیف اول قرار می‌گیرد؛ زیرا جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم این کشور دارد. فلامنکو فقط یک ژانر موسیقی نیست، بلکه بخش مهمی از فرهنگ و هنر اسپانیا محسوب می‌شود. فلامنکو سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این موسیقی تحت تاثیر سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلف به‌شکل امروزی درآمده اما بیشترین تاثیر خود را از کولی‌های اسپانیایی گرفته‌است. اجزای معمولی این سبک از شش عنصر اصلی تشکیل شده که شامل Cante؛ موسیقی یا آهنگ، Baile؛ رقص، jaleo؛ آواز و گروه کر، toque؛ نوازندگی گیتار، pitos؛ کوبیدن انگشت و palmas ؛ کف‌زدن با دست است. پس اگر بپرسید اسپانیا به چی معروفه؟ بخش جدانشدنی از فرهنگ اسپانیا یعنی فلامنکو جواب این سوال است. اگرچه این سبک موسیقی در سراسر اسپانیا محبوب است، اما بیشتر مختص به مناطق جنوب اسپانیا مانند مورسیا، اکسترمادورا و اندلس است. فلامنکو توسط نوازندگان رومی در قرن 19 ساخته‌شد. بااین‌حال خاستگاه این موسیقی که یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا است را می‌توان در اروپای شرقی جستجو کرد؛ جایی که اجداد موسیقی‌دانان اسپانیایی از آنجا آمده‌اند. همچنین فرهنگ غنی موروها و یهودیان نیز در این سبک موسیقی تاثیر داشته، پس فلامنکو، تلفیقی از فرهنگ‌های مختلف در طی چندین قرن است.

Bullfighting

 اسپانیا به چی معروفه؟

وقتی از مردم اسپانیا بپرسید اسپانیا به چی معروفه؟ قطعا یکی از جواب‌ها، گاوبازی است. امروزه به این سنت قدیمی، infamous یا بدنام می‌گویند. Corrida de Toros که در سایر نقاط جهان به‌عنوان گاوبازی شناخته می‌شود، هنوز در چند منطقه اسپانیایی بسیار محبوب است. این مبارزه از ماه آوریل تا سپتامبر، نهایتا هفته‌ای یک‌بار در شهرهای بزرگ اسپانیا برگزار می‌شود. اگرچه اکثر مردم به‌خاطر ظلم به حیوانات، مخالف برگزاری این مبارزه هستند و برگزاری تمرین گاوبازی بسیار بحث برانگیز است، ولی همچنان در بعضی شهرها برگزار می‌شود. اگر شدت مخالفت‌ها بیشتر شود، ممکن است در آینده قانونی برای لغو این سنت قدیمی تصویب شود. یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا که سنت قدیمی گاوبازی است، از زمان رومیان در شبه‌جزیره ایبری شروع شد و به‌مرور به‌لطف ارنست همینگوی که مدتی در پامپلونا زندگی می‌کرد، مردم کشورهای دیگر با این سنت آشنا شدند. همینگوی نویسنده بزرگ آمریکایی شیفته تماشای گاوبازی بود. او مانند سایر نویسنده‌ها سرانجام به این شیفتگی خود معنا بخشید و گاوبازی، موضوع نوشتن همینگوی شد. داستانی درمورد یک گاوباز که در مجموعه داستان مردان بدون زنان به‌چاپ رسید.

جمع‌بندی

در این مقاله تاحدودی به سوال اسپانیا به چی معروفه اینگونه جواب دادیم؛ از خواب نمیروزی و استراحت اسپانیایی‌ها، سواحل بکر و زیبا، تاپاس‌های خوشمزه و پائیای معروفش گفتیم. به لاتوماتینا یا همان مبارزه‌ای که سلاح مجاز آن گوجه‌فرنگی بود، ساگرادا فامیلیا و معماری باشکوهش و کاخ الحمرا رسیدیم. گفتیم که یکی از دلایل معروف بودن اسپانیا، قاطعانه فوتبال آن و بازیکنان مشهورش است. از پابلو پیکاسوی هنرمند و دو اثر جاودانه‌اش و موسیقی فلامنکو یا قلب فرهنگ اسپانیا نوشتیم تا به سنت قدیمی گاوبازی و دیگر دلایل معروف بودن این کشور رسیدیم. برای نشان دادن اینکه اسپانیا به چه دلیل مشهور است؟ موارد زیادی برای نوشتن وجود دارد و بیان این موارد محدود، ظلمی است در حق فرهنگ و تاریخ این کشور. از آنجا که اسپانیا کشوری افسانه‌ای و پر از راز است، پس برای کشف آن هیچ راهی بهتر از گشت‌وگذار در این کشور وجود ندارد. اگر با خواندن این مقاله برای سفر به اسپانیا ترغیب شدید، تجربه بعد از سفر خود و لمس این جاذبه‌ها را حتما با ما به‌اشتراک بگذارید.

  

نظرات کاربران