30 مرداد 1400
راهنمای سفر

انواع مدل های هواپیما

زمانی که اسم سفر با هواپیما به گوش می‌خورد اولین سؤالی که قبل از خرید بلیط هواپیما پیش می‌آید این است که تایپ یا مدل هواپیمایی که می‌خواهیم با آن سفر کنیم چه است؟ یا شاید برایتان سؤال شود که مدل هواپیما ایرباس با فوکر چه فرقی دارد یا اصلاً کدام مدل هواپیما بهتر است؟ ما در اینجا می‌خواهیم راجع به انواع مدل های هواپیما صحبت کنیم و تفاوت بین مدل‌های گوناگون هواپیما‌های مسافربری را بررسی کنیم پس ما با در ادامه این مطلب همراه باشید.

انواع مدل های هواپیما بوئینگ

    بوئینگ 727

بوئینگ 727 یکی ازانواع مدل های هواپیما ی مسافر بری

بوئینگ 727  از اولین مدل های هواپیما است که اندازه پیکر آن متوسط و باریک است و ساخت آن از اوایل دهه 60 میلادی شروع شد و تا سال 1984 ادامه داشت. بوئینگ ۷۲۷ گنجایش حمل 149 تا 189 مسافر را دارد و می‌تواند 5000 کیلومتر را بدون هیچ توقفی طی کند. این ّ برای پروازهای نسبتاً کوتاه و متوسط در نظر گرفته شده، نیاز به باند فرود بلند ندارد به همین خاطر برای فرودگاه‌های کوچک بسیار مناسب خواهد بود. از این تایپ هواپیماها معمولاً از آن برای سفرهای داخلی و منطقه‌ای بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ توسط 707 کارخانه امریکایی بوئینگ به صنایع هوایی جهان ارائه شده است که حداکثر سرعت آن را 965 کیلومتر بر ساعت گزارش داده و به ثبت رسانده است.

بوئینگ 737

از دیگرمدل های هواپیما‌ بوئینگ 737

این نوع هواپیما از مدل خانواده‌ای است که شروع ساخت آن از سال 1965 به‌واسطه کارخانه بوئینگ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. این مدل هواپیما دارای تک راهرو است و مخصوص مسافت‌های متوسط است. بوئینگ ۷۳۷ دو موتور توربوفن را در خود جای داده است. اولین پرواز رسمی بوئینگ 737 که در سال 1967 انجام شد، اولین مشتری آن مانند همیشه لوفتهانزا بوده است. این تایپ از بوئینگ که طول آن 36.5 می‌رسد و فاصله بین دو بالش آن 28.88 متر است، دارای ظرفیت 149 تا 189 مسافر است. به هواپیمای بوئینگ 737 به اصطلاح بچه بوئینگ هم می‌گویند و به این اسم معروف است. طبق گفته‌ها این تایپ هواپیما طرف‌داران بسیار زیادی در بین ایرلاین‌های بین‌المللی دارد در حدی که تا به حال 13 هزار فروند از آن سفارش داده شده است و بیشتر از 9 هزار فروند از این مدل های هواپیما به صنعت هواپیمایی دنیا تحویل داده شده است.

انواع مدل های هواپیما ایرباس‌

یکی از معروف‌ترین هواپیماهای ایران هواپیمای ایرباس است که اکثر ایرلاین‌ها از این مدل های هواپیما استفاده می‌کنند. در ادامه شما را باانواع ایرباس آشنا خواهیم کرد و یک‌سری اطلاعات کلی از این هواپیما خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

ایرباس A300

ایرباس A300 یکی دیگر از انواع مدل های هواپیما‌

هواپیمای مدل ایرباس A300 یکی از هواپیماهای ایرباس فرانسه است که در طی سال‌های 1972 تا 2007 میلادی ساخته شده است. هواپیماسازن اروپایی در این مدت 561 فروند از ایرباس A300 به ایرلاین‌های سراسر جهان تحویل داده است و در حال حاضر ایرلاین‌های ایران، امریکا و آلمان بیشترین استفاده را از این تایپ ایرباس دارند. طول مدل B4 هواپیماهای A300 که معمولاً ایرلاین ایران‌ایر از این مدل استفاده می‌کند، 53.61 متر است و ارتفاع آن به 16.72 متر می‌رسد، فاصله بین نوک دو بالِ آن 44.83 متر و ظرفیت این ایرباس نیز حداکثر به 266 مسافر می‌رسد. سرعت متوسطه این هواپیمای دوموتوره که موتورهای آن از موتورهای توربوفن است حدوداً 895 کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. بُرد پرواز ایرباس A300 هم 7700 کیلومتر است. ایرباس به‌علاوه B4 که ویژگی‌های اصلی آن پروازهای طولانی است، مدل‌های F4 ،C4،B2 و B1 سری A300-600 از دیگر مدل های هواپیما می باشد که آنها را هم به بازار هواپیمایی دنیا ارائه کرده که امکاناتی مانند ترابری و تغییر کاربری را می‌توان از خصوصیات متمایزکننده آن نام برد.

ایرباس A320 از دیگر مدل های هواپیما مسافربری

انواع مدل های هواپیما و معرفی ایرباس A320

یکی دیگر از محصولات برجسته و ممتاز ایرباس، خانواده A320 است. ایرباس A320، جزء هواپیماهای باریک پیکری هستند که ساخت آن بعد از سری A300 در ایرباس قرار گرفت. از دیگر محصولات این خانواده می‌توان به A318، A319 و A321 اشاره کرد. از زمان پرواز اولین A320 که در سال  1987 انجام شد، سفارش‌های زیادی از مدل به کارخانه بزرگ ایرباس رسید. به همین ترتیب، A320 بعد از بوئینگ 737 رکورد بالاترین فروش در بین انواع مدل های هواپیما را به افتخارات خود اضافه کرد. این تایپ از ایرباس‌ها متوسط  150 نفر ظرفیت مسافر را در خود جای می‌دهد؛ فاصله میان نوک دو بالش آن 35.80 متر برآورد شده است و به‌خاطر همین موضوع در بین هواپیماهای باریک پیکر دسته‌بندی می‌شود. ارتفاع و طول ایرباس A320 به ترتیب11.76 و 37.57 متر هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این هواپیما باریک پیکر، کاهش چشمگیر مسیر پیموده شده در زمان فرود گزارش شده است که از این رو کاهش مصرف سوخت و همچنین افت تولید میزان دی‌اکسیدکربن را به دنبال خود خواهد داشت.

فوکر 100 یکی دیگر ازمدل های هواپیما ایرباس

فوکر 100 از دیگر انواع مدل های هواپیما

فوکر 100یکی دیگر از مدل های هواپیما است که سایز آن متوسط رو به کوچک می‌باشد و دارای دوموتوره توربوفان است. ساخت این هواپیما هزینه اجرایی خیلی کمی را شامل می‌شود که همین ویژگی بارز این هواپیمای میان سایز هلندی را در دهه هشتاد میلادی جزء یکی از رقابتی‌ترین هواپیما‌ها در صنعت هوانوردی دنیا تبدیل کرد. تا چند سال پیش، تعداد 156 عدد فوکر 100 در 30 ایرلاین در سراسر دنیا فعال بود؛ ولی جت ایرلاینز همچنین بزرگ‌ترین و کاربری به‌حساب می‌شد که از سال 1996 این هواپیما یعنی فوکر ۱۰۰ را وارد ناوگان خود کرد.

هواپیمایی استرالیا و ایران ایر تا به امروز از این هواپیما به عنوان یکی از اصلی‌ترین هواپیما‌های خود استفاده می‌کنند.هواپیمای فوکر 100 دارای یک کلاس پذیرای و بیشترین ظرفیت آن  122 مسافر است. طول این هواپیما میان سایز 35.53 متر است و فاصله بین بال‌های آن 28.08 متر برسی شده است. بیشترین سرعتی که از این تایپ هواپیما به ثبت رسیده 845 کیلومتر بر ساعت است.

کلام آخر

مدل های هواپیما در صنعت بزرگ هواپیمایی بسیار گسترده است که حتی تعداد زیادی از آن‌ها متأسفانه هنوز به ایران وارد نشده‌اند. بهتر است قبل از خرید بلیت هواپیمای خود از کارکنان آژانس هواپیمایی یا پشتیبانی سایتی که از آن خرید می‌کنید تایپ هواپیمایی که می‌خواهید با آن پرواز کنید را بپرسید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. از این که ما را تا انتها این مطلب همراهی کرده‌اید متشکریم و خواهشمندیم نظرات، پیشنهادها و انتقاد‌های کاربردی و سازنده خود را در قسمت نظرسنجی این سایت با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران