سریع ترین هواپیما

حدس می زنید که سرعت هواپیما در آسمان چقدر است؟

سرعت هواپیما در آسمان

وقتی صحبت از سرعت می‌شود، خیلی از ما به دنبال سرعت بیشتر و سریع‌تر بودن هستیم. اتومبیل‌های سریع‌تر، جت‌های سریع‌تر، هواپیماهای سریع‌تر. اما چقدر سریع‌تر؟ چقدر سرعت می‌تواند ما را راضی کند و آیا اصلا در همه جا سرعت هواپیما در آسمان چقدر است؟ هواپیمای مسافربری معمولی چقدر سرعت دارد و آیا می‌تون منتظر بود که یک هواپیما با سرعت کمتر هم تولید شود؟ برای یافتن پاسخ در ادامه با ما همراه باشید و جهت خرید بلیط هواپیما به سایت سه کلیک مراجعه کنید.

سرعت هواپیما در آسمان چطور اندازه گیری می‌شود؟

سرعت هواپیما در آسمان

سرعت قایق‌ها و هواپیماها را معمولا با واحد اندازه‌گیری گره محاسبه می‌کنند؛ چرا که معادل یک مایل دریایی است.

مایل دریایی چیست؟

سرعت هواپیما در آسمان

مایل دریایی با فاصله خاصی از زمین، اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به این که زمین گرد است، مایل دریایی امکان اندازه‌گیری مسافت‌های خمیده و مسافتی که می‌توان در یک دقیقه طی کرد را ایجاد می‌کند. هر چند هنوز خیلی‌ها ترجیح می‌دهند برای براورد سرعت از واحد اندازه‌گیری مایل بر ساعت mph استفاده کنند.  عدد ماخ هم برای تعیین سرعت هواپیما در آسمانکاربرد دارد. ماخ درواقع برابر است با سرعت صوت است که معادل 767 مایل در ساعت است. برای مثال 1 ماخ می‌شود سرعت صوت یعنی 767 مایل بر ساعت.

چرا برای اندازه گیری سرعت هواپیما در آسمان از گره استفاده می‌شود؟

سرعت هواپیما در آسمان

در دوران مدرن، گره یک واحد سرعت مستقیم است که به سیستم مختصات طول و عرض جغرافیایی متصل شده است. بنابراین در دنیای هوانوردی و دریانوردی گره‌ها معمولا به جای MPH و KPH استفاده می‌شوند چرا که کار کردن با آن‌ها ساده‌تر است. یک مایل دریایی دقیقا برابر است با یک دقیقه عرض جغرافیایی. با وجود این که گره واحد اندازه‌گیری رایج سرعت هواپیما در آسمان است، هنوز هم خیلی‌ها از مایل برای بیان میزان سرعت استفاده می‌کنند.

تاریخچه سریع‌ترین هواپیماهای دنیا

سرعت هواپیما در آسمان

برای سال‌ها تولیدکنندگان به هیچ وجه نمی‌توانستند نیاز بازار را پاسخ بدهند و هواپیمایی تولید کنند که بتواند خریداران هواپیما را راضی کند. تا اینکه Mooney یک هواپیما با سرعت 200 مایل در ساعت تولید نمود و نام یکی از ان‌ها را 201 گذاشت. این میزان در آن سال‌ها بیشترین سرعتی بود که یک هواپیما مسافربری می‌توانست داشته باشد. اگرچه این سرعت در چند دهه گذشته پشت سر گذاشته شده است و هواپیماهایی با سرعت خیلی بیشتر تولید شده‌اند و سرعت 200 مایل در ساعت تنها یک شاخصه برای هواپیماهای تک موتوره است.

اولین هواپیمای مسافربری با سرعت 200 گره را می‌شناسید؟

سرعت هواپیما در آسمان

Slippery با تولید تعدادی هواپیما به خصوص هواپیما  Cirrus SR22‌به خوبی معیارهای سرعت را برای یک هواپیمای مسافربری تغییر داد. هر چند امروزه خریداران به این سرعت راضی نمی‌شوند.

امروزه هواپیماها چقدر سرعت دارند؟

به عنوان یک قاعده کلی، هواپیماها امروزه می‌توانند با سرعت بین 550 تا 580 مایل در ساعت پرواز کنند. اگرچه این بیشتر در خصوص هواپیماهای تجاری صدق می‌کند. با این حال یک پارامتر تقریبی است چرا که عوامل محیطی مانند باد و باران و غیره می‌توانند روی سرعت هواپیما در آسمان تاثیر بگذارند. علاوه‌بر آن، هواپیماهای نظامی، جت‌های خصوصی و سایر انواع هواپیماها ممکن است سرعت بیشتری داشته باشند یا اینکه سرعت‌شان کمتر باشد.

هواپیماها در حالت خاموش چقدر سرعت دارند؟

airplane

زمانی که هواپیما موتورهایش را خاموش کند، معمولا سرعتش بین 160 تا 180 مایل در ساعت حفظ می‌شود.

بیشترین سرعت مختص جت‌ها است؟

اگر شما عاشق سرعت هستید و اعدادی که درباره سرعت هواپیما در آسمان تا اینجا خوانده‌اید، شما را راضی نمی‌کند، شاید سرعت جت سریع AS2 توجه‌تان را جلب کند. این جت می‌تواند مسافت بین نیویورک تا لندن را در زمانی کمتر از 3 ساعت پرواز کند. سرعت این جت می‌تواند به 1200 مایل در ساعت برسد که درک آن هم برای خیلی از ما مشکل است.

کدام هواپیماها سریع‌تر می‌روند؟

به استثنای جت‌های نظامی، دو نوع هواپیما وجود دارد. هواپیماهای مسافربری تجاری مانند بوئینگ 747 و هواپیماهای مسافری خصوصی یا جت‌های خصوصی. از آنجایی که همه ما توان خرید جت خصوصی را نداریم، احتمالا آگاه شدن از سرعت هواپیماهایی که ممکن است روزی از ان‌ها برای سفرهای هوایی‌مان استفاده کنیم، بیشتر به کارمان می‌آید.

5 تا از سریع‌ ترین هواپیماهای مسافربری

Minsk Tear Island

سریع‌ترین هواپیما مسافربری که در حال حاضر در حال کار است، بوئینگ 8i-747 است که به نام بوئینگ بین قاره‌ای 8-747 هم شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین هواپیما در خانواده 747 است. بیش‌ترین سرعت هواپیما در آسمان 86 0. ماخ یا 660مایل در ساعت است

هواپیما سریع بعدی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ است که با سرعتی برابر با 0.855 ماخ یا 655 مایل در ساعت پرواز می‌کند.

  •        بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس ای ۳۸۰

در جایگاه سوم سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری دنیا دو هواپیما با هم رقابت می کنند. یکی بوئینگ ۷۸۷ سری دریم لاینر دوربرد دو موتوره و دیگری ایرباس ای 380 است که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا است. هر دو این هواپیماها با سرعت با سرعت 0.85 ماخ معادل 651 مایل در ساعت پرواز می‌کنند.

  • بوئینگ ۷۷۷

پنجمین هواپیمای مسافربری سریع دنیا بوئینگ ۷۷۷ است که یک هواپیما دوموتوره است و سرعتی معادل 0.84 ماخ یا 644 مایل در ساعت دارد.

آیا این اعداد همیشگی و ثابت هستند؟

airplane

خیر. شرایط متعددی مانند میزان بهره وری سوخت، میزان بار و شرایط تنظیمی روی سرعت هواپیماها تاثیر می‌گذارد. هیچ وقت نمی‌توانید برای طی کردن نقطه A به B یک سرعت مشخص و از قبل تعیین شده را بدون توجه به شرایط جوی، مقاومت باد و غیره براورد کنید.

سوالات متداول


سریع‌ترین هواپیماهای دنیا کدام‌اند؟


بوئینگ 8i-747، بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰، بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس ای ۳۸۰ از جمله سریع‌ترین هواپیماهای دنیا هستند که سرعتی بین ۶۴۰ تا ۶۶۰ مایل در ساعت دارند.

سرعت هواپیما در آسمان بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

سرعت هواپیما را بر اساس مایل می‌سنجند؛ یک مایل دریایی برابر با یک دقیقه عرض جغرافیایی است.

سرعت هواپیماها در حالت خاموش چقدر است؟

سرعت هواپیماها در حالت خاموش معمولا چیزی بین160 تا 180 مایل است.

نظرات کاربران