راهنمای سفر به اردبیل

راهنمای سفر به اردبیل؛ قدم در دل جاده ابریشم

اردبیل یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای ایران است که در بهترین نقطه از کشورمان قرار دارد؛ جایی بین کوه‌های سبلان و باغرو. اردبیل در گذشته آرتاویل نامیده می‌شد، به‌معنای شهر مقدس. اردبیل دارای طبیعتی بکر و چشم‌نواز و تاریخچه‌ای غنی و باارزش است. همچنین به‌دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم از گذشته تاکنون رونق اقتصادی در این شهر رواج دارد. قطعا سفر به این شهر باستانی و تاریخی، یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های شما می‌شود. با سه‌کلیک همراه شوید تا با ارائه مطالبی، راهنمای سفر به اردبیل باشیم و بتوانیم شما را تا حدودی با تاریخ، طبیعت، انواع غذاهای محلی، آداب‌ورسوم و… آشنا کنیم. برای یک سفر لذت‌بخش آماده‌اید؟ 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

راهنمای سفر به اردبیل؛ معرفی اردبیل زیبا

راهنمای سفر به اردبیل؛ معرفی اردبیل زیبا

اردبیل با ارتفاع 1500 متری از سطح دریا در شمال غربی ایران و در میان دشتی به‌نام اردبیل واقع شده است. استان زیبای اردبیل از شمال با جمهوری آذربایجان، از غرب با آذربایجان شرقی، از شرق با استان گیلان و از سمت جنوب با استان زنجان هم‌مرز است. گویش مردم اردبیل، زبان شیرین ترکی آذربایجانی است. در طول تاریخ، شهر اردبیل به دو دلیل اهمیت زیادی داشته‌است و یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می‌شده؛ دلیل اول به‌خاطر موقعیت جغرافیایی این شهر است که در مسیر ابریشم قرار گرفته و دیگری به‌دلیل وجود مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی در بافت شهر که نشان‌دهنده برجسته‌ترین دوران تاریخی این شهر یعنی دوران صفویان است.

بنابراین با کمک راهنمای سفر به اردبیل برای سفر به این شهر جذاب، یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا این زیبایی‌ها را به‌صورت مستقیم مشاهده کنید. راستی در گذشته این شهر به نام‌های دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان و شهر مقدس نیز معروف بوده است.

همه‌چیز درمورد آب‌وهوای اردبیل؛ بهترین زمان پیشنهادی

آب‌وهوای شهر اردبیل در سراسر ایران شناخته شده است، آن هم به‌دلیل زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و خنکی که دارد. حدودا نصف سال در اردبی، شاهد بارندگی و یخبندان هستیم و به‌طور کلی یکی از دلایل معروف بودن اردبیل، به‌غیر از آثار باستانی و قرار گرفتن در مسیر ابریشم، آب‌وهوای بی‌نظیر این شهر است. اردبیل زیبا در فصل گرما، به‌خاطر آب‌وهوای معتدل و خنکی که دارد، مسافران و گردشگران زیادی را جذب می‌کند که دلیل وجود چنین آب‌وهوای خنکی، کوهستان‌های مرتفع است.

راهنمای سفر به اردبیل، بهترین زمان برای سفر به این شهر را غالبا فصل تابستان معرفی می‌کند. با سه‌کلیک همراه باشید تا توضیحات بیشتری ارائه دهیم. به‌طور کلی استان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل است. شهر اردبیل، یک شهر سردسیر محسوب می‌شود؛ زیرا بارش باران و برف در این شهر بین 5 تا 8 ماه ادامه دارد. پس همان‌طور که بیان شد، در فصل تابستان که آب‌وهوا معتدل است به اردبیل سفر کنید که بهترین زمان محسوب می‌شود.

وجود کوهستان سبلان در غرب این شهر باعث اعتدال آب‌وهوای آن شده و همینطور آب‌های جاری از این کوهستان باعث آبادانی اردبیل زیبا شده است. میانگین دما در این شهر به 7 درجه سانتیگراد می‌رسد، در حالیکه در زمستان علاوه‌بر بارش برف، دما به 35- درجه می‌رسد و بسیار سرد است. بنابراین طبق توضیحاتی که به‌عنوان راهنمای سفر به شهر اردبیل بیان کردیم، بهترین زمان سفر به اردبیل اواخر بهار، سه ماه تابستان و اوایل پاییز است. اگر می‌خواهید به تماشای گل‌های بابونه بر روی دامنه کوه استوار سبلان بروید، باید در اواخر خردادماه به این شهر سفر کنید.

استثنایی نیز وجود دارد که عده‌ای بخواهند برای انجام تفریحات زمستانی مانند اسکی بر روی کوه‌های آلوارس، در فصل زمستان به اردبیل سفر کنند. در کل توصیه ما در راهنمای سفر به اردبیل زیبا، این است که هنگام سفر به این شهر در هر فصلی، لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ زیرا در همه فصل‌ها حتی تابستان نیز شب‌ها هوا سرد می‌شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ جاذبه‌های گردشگری اردبیل

راهنمای سفر به اردبیل؛ جاذبه‌های گردشگری اردبیل

استان اردبیل به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی که دارد، جاذبه‌های گردشگری و دیدنی زیادی دارد که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را جذب می‌کند. با سه‌کلیک همراه باشید تا در راهنمای سفر به اردبیل به‌معرفی جاهای دیدنی این شهر بپردازیم:

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. این اثر تاریخی، مجموعه‌ای باشکوه از معماری، کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس، منبت‌های زیبا، خطاطی‌هایی از هنرمندان دوره صفویه و… است. در این بقعه، مقبره شاه اسماعیل اول و چند تن از کشته‌شدگان جنگ چالدران قرار دارد. قسمت‌های مختلف این بقعه شامل چینی‌خانه، جنت‌سرا، خانقاه، چله‌خانه، شهیدگاه، چراغ‌خانه و حرم‌خانه است.

این مکان یکی از مهم‌ترین مکان‌های ملی و سیاسی در دوران صفویه بوده که به شکل یک برج استوانه‌ای است و گنبد کوتاهی بر بالای آن قرار دارد. یکی از مکان‌های پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل، بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که در سال 2010 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. برای بازدید از این اثر تاریخی به خیابان شیخ صفی و میدان عالی قاپو بروید، بازدید از این مکان از ساعت 8 صبح تا 8 شب امکان‌پذیر است که باید بلیط ورودی تهیه کنید.

آبگرم‌های معدنی اردبیل

یکی از جاذبه‌های اردبیل که در راهنمای سفر به شهر اردبیل بازدید از آن پیشنهاد می‌شود، آبگرم‌های معدنی است که خاصیت شفابخشی دارد. استان اردبیل دارای 118 چشمه آبگرم است که در شهرهای سرعین، خلخال، نیر، مشگین‌شهر و اردبیل پراکنده‌اند. چند مورد از این چشمه‌ها را نام می‌بریم؛ سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه. این آبگرم‌ها خواص شیمیایی و درمانی با درجه حرارت متفاوت دارد و برای بیماری‌های مفاصل، بسیار مفید و اثربخش است. چشمه‌های آبگرم این روزها مانند استخر شده‌ و می‌توانید با خیال راحت و با رعایت نکات بهداشتی، از این چشمه‌ها استفاده کنید.

راهنمای سفر به اردبیل؛ دریاچه شورابیل

راهنمای سفر به اردبیل؛ دریاچه شورابیل

در جنوب شرقی اردبیل، دریاچه شورابیل خودنمایی می‌کند که تنها دریاچه طبیعی داخل شهری ایران محسوب می‌شود. همان‌طور که از نامش پیدا است، آب این دریاچه شور است و قدمتی بیش از دریاچه ارومیه دارد. به‌همین دلیل یکی از جاذبه‌هایی است که بازدید از آن، در راهنمای سفر به اردبیل زیبا پیشنهاد می‌شود. در اطراف دریاچه شورابیل فضای سبز، تپه، دریاچه نقره‌ای و امکانات تفریحی مناسبی قرار دارد که می‌تواند مکان مناسبی برای گذراندن یک تفریح به‌یادماندنی باشد.

در گذشته دریاچه شورابیل به‌دلیل آب شور و لجن طبی، بسیار شهرت داشت که در سال‌های اخیر با افزودن آب شیرین به این دریاچه، امکان پرورش ماهی در آن فراهم شده است. تفریحاتی مانند قایق‌رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، باغ وحش و رستوران و… نیز در این منطقه وجود دارد و می‌توانید حسابی خوش بگذرانید. سالانه صدها پرنده مهاجر از روسیه به این دریاچه می‌آیند که می‌توانید با توجه به راهنمای سفر به اردبیل، بازدید از دریاچه و پرندگان مهاجر را در لیست سفر خود قرار دهید، درضمن شکار در این منطقه ممنوع است.

جنگل فندقلو

جنگلی سرسبز با طبیعتی بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده که سالانه مسافران زیادی را جذب می‌کند. جنگل فندقلو در میان دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد که در میان این جنگل زیبا، آبگرم و میوه‌های زیادی نیز وجود دارد. جنگل فندقلو که یکی از جاذبه‌های پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل زیبا است، در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین قرار دارد. این جنگل زیبا یکی از مکان‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات تابستانی است و به‌علت نزدیکی به گردنه حیران، منطقه مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت محسوب می‌شود. 

بنابراین بازدید از جنگل فندقلو به‌دلیل طبیعت زیبا و هم‌جواری با گردنه حیران و استان گیلان، یکی از موارد پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل است. برای دسترسی به این جنگل، باید وارد جاده آستارا شوید و بعد با ورود به جاده فرعی، وارد روستای دودران شده و همین جاده را تا خانقاه سفلی ادامه دهید که در نهایت با ورود به روستای آرپاتپه و پیمودن 4 کیلومتر، به پارکینگ فندقلو می‌رسید.

راهنمای سفر به اردبیل؛ دریاچه نئور

یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان اردبیل، کوه باغرو است که دریاچه‌ زیبای نئور در 36 کیلومتری آن قرار دارد و قزل‌آلای رنگین کمان نیز در این دریاچه پرورش داده می‌شود. دسترسی به دریاچه نئور سخت است ولی به تماشای زیبایی‌هایش می‌ارزد. این دریاچه جذاب بین شهر اردبیل و خلخال قرار دارد و از درخشان‌ترین جا‌های دیدنی اردبیل است که بازدید از آن، یکی از موارد پیشنهادی راهنمای سفر به اردبیل زیبا محسوب می‌شود.

برای رسیدن به دریاچه نئور باید 35 کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال حرکت کنید، بعد از گذر از ده بودالالو باید 13 کیلومتر را طی کنید و به روستای عباس‌آباد برسید. بالاخره بعد از روستای عباس‌آباد، به دریاچه زیبای نئور با عمق 5 متری خواهید رسید. در تمام این مسیری که درموردش گفتیم، جاده آسفالت است ولی جاده دور دریاچه کاملا خاکی است. به‌دلیل بارندگی‌های فصلی و چشمه‌های فراوان، این دریاچه همیشه پر از آب است، در ضمن شکار پرندگان آبی در این دریاچه ممنوع است.

بازار بزرگ اردبیل

بازار بزرگ اردبیل

بازار بزرگ و قدیمی اردبیل یکی از مکان‌های دیدنی و به‌جامانده از دوران صفویه است که دارای چند تیمچه، حمام، مسجد و سرا است که با این قدمت هنوز سرپا هستند. تاریخچه این بازار به سده‌های 7 و 8 هجری قمری برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری اردبیل به‌شمار می‌آید. در برنامه راهنمای سفر به اردبیل زیبا، بازدید از این بازار و رفتن در دل تاریخ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. طاق‌های جناغی و گنبدهای ساده و محوطه داخلی بازار که از روزنه‌های موجود در گنبدهای آن، نور و روشنایی متوسطی به داخل بازار می‌تابد، واقعا دیدن دارد. بخش‌های مختلف بازار عبارتند از چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه، بازار اصلی، بازار چاقوسازان، راسته پارچه‌فروشان، سراجان، بازار زرگران، راسته کفاشان، مسگران، راسته پیر عبدالملک، علافان و… .

کلیسای مریم مقدس

اردبیل با تاریخ پرفرازونشیب خود همیشه مورد توجه گردشگرانی است که به تاریخ علاقه‌مند هستند. یکی از آثار تاریخی و مذهبی این شهر، کلیسایی قدیمی است که در سال 1876 میلادی توسط خانواده گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان بنا شده و تا سال 1944 میلادی میز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بنای کلیسا، آجری است و داخل آن نقاشی‌های زیبایی به چشم می‌خورد. متاسفانه قسمت‌های مربوط به حمام و مدرسه در این کلیسا از بین رفته‌است. در اطراف کلیسای مریم مقدس که یکی از جاذبه‌های پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل است، پارکینگ، رستوران، بوفه و امکان دسترسی به اینترنت نیز وجود دارد.

آبشار و پیست اسکی آلوارس

آلوارس نام روستایی در دامنه کوه سبلان است که در فاصله 12 کیلومتری سرعین قرار دارد و دارای بزرگترین پیست اسکی در زمستان است. در اطراف آن چشمه‌های متعدد و رودخانه خیاوچای وجود دارد که با دیدن این مناظر، مسحور و شگفت‌زده می‌شوید. یکی از تفریحات جذاب در راهنمای سفر به شهر اردبیل، رفتن به این روستا است تا به‌غیر از تماشای مناظر زیبا، هیجان را هم تجربه کنید. این پیست 9 ماه در سال قابلیت اسکی را دارد و در 12 ماه سال نیز پوشیده از برف است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ غذاهای معروف و محلی اردبیل

راهنمای سفر به اردبیل؛ غذاهای معروف و محلی اردبیل

غذای هر شهر، نشان‌دهنده فرهنگ و آداب‌ورسوم آن منطقه محسوب می‌شود. این روزها غذاهای محلی هر منطقه را می‌توان در سایر شهرها نیز پیدا کرد. ولی اصالت هر چیزی به‌خصوص غذا، به شهر اصلی خود برمی‌گردد و با نام همان شهر شناخته می‌شود. یک قسمت از راهنمای سفر به شهر اردبیل، معرفی غذاهای محلی و خوشمزه این شهر است که قصد داریم به‌معرفی آن‌ها بپردازیم، پس با سه‌کلیک همراه باشید:

آش میوه

 یکی از آش‌های مخصوص آذربایجان به‌ویژه استان اردبیل، آش میوه است که ترکیبات آن شامل لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست‌کنده، رشته آش، آلبالو خشک، گوشت چرخ‌کرده، آلوی خورشی، برگه زردآلو، قیسی زردآلو، گوجه برقالی و سبزی‌هایی مانند تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر است. این آش ارزش غذایی بالایی دارد و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. پس دلیل معرفی آن بین غذاهای معروف در راهنمای سفر به اردبیل، واقعا به‌جا است.

آش رشته اردبیل یا اریشت آشی

این آش یکی از آش‌های معروف اردبیل است که برای چهارشنبه سوری و سفره‌های افطاری و نذری می‌پزند. ترکیبات این آش شامل حبوبات پخته‌شده، رب، رشته آش، آلبالو خشک یا تازه، ذغال اخته، آلو بخارا، گوجه سبز تازه یا خشک است که یکی از آش‌های معروف و نام‌برده در راهنمای سفر به اردبیل محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ آش دوغ

راهنمای سفر به اردبیل؛ آش دوغ

یکی از معروف‌ترین آش‌های اردبیل، آش دوغ است که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. ترکیبات این آش شامل نخود، برنج، دوغ محلی ترش، تره و گشنیز است که عده‌ای گوشت‌های قلقلی نیز به ترکیباتش اضافه می‌کنند. در کنارآش دوغ، آش شیر را هم معرفی می‌کنیم که بسیار ساده و خوشمزه است و ارزش غذایی بالایی دارد. پس این دو نوع آش، به‌عنوان غذاهای پرطرفدار اردبیلی، در راهنمای سفر به اردبیل جای می‌گیرد.

آش گیلدیک

در اردبیل و ارسباران، آش گیلدیک شهرت دارد و شامل سبزی، گل نسترن کوهی، برنج، نخود، عدس، لوبیا، مغز گردو، آلوچه و برگ زردآلو است. گل نسترن طبع گرم و خشکی دارد و سرشار از ویتامین سی است که در درمان انقباض ماهیچه‌های معده، بیماری‌های کلیه و سنگ کلیه تاثیر زیادی دارد. پس معرفی آن در راهنمای سفر به شهر اردبیل به‌جا است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ پیچاق قیمه

این خورش یکی از غذاهای معروف و خوشمزه اردبیل است که به خورش بادام نیز شهرت دارد؛ زیرا یکی از ترکیبات آن خلال بادام است که خاصیت ضد سرطانی دارد و برای دیابت و فشار خون بالا مفید است. دیگر ترکیبات این غذا شامل گوشت گوسفندی، پیاز، برگ بو، تخم‌مرغ و هل ساییده شده است که با برنج سرو می‌شود. پس این خورش معروف باید به‌عنوان یک غذای محلی در راهنمای سفر به اردبیل، جا بگیرد.

چیغیرتما

غذایی خوشمزه که به‌راحتی آماده می‌شود. مفهوم این نام در زبان آذری یعنی اضافه کردن تخم‌مرغ در آخرین مرحله پخت. این غذای خوشمزه انواع مختلفی دارد که در طبخ آن از بوقلمون، مرغ و گوشت استفاده می‌کنند. ساده‌ترین نوع چیغیرتما همان املت است که مردم اردبیل به آن مرغ هم اضافه می‌کنند. پس این غذای آسان پخت، یکی دیگر از غذاهای معروف در راهنمای سفر به اردبیل زیبا محسوب می‌شود.

خورش ترشی قیمه

خورش ترشی قیمه

یکی از غذاهای معروف ماه رمضان در اردبیل، خورش ترشی قیمه است که یک خورش سنتی محسوب می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده آن شامل پیاز، زردچوبه، گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، آلوچه خورشتی، زعفران و رب است که همراه برنج سرو می‌شود. بنابراین نام بردن این خورش مخصوص ماه رمضان، در راهنمای سفر به اردبیل زیبا کاملا به‌جا است.

تاس کباب

این غذا یکی از غذاهای خوش‌رنگ و لعاب در سراسر ایران است که در انواع مختلف، با مرغ و گوشت طبخ می‌شود. در اردبیل تاس کباب با مرغ شهرت بیشتری دارد و علاوه‌بر مرغ از زنجبیل تازه، سیر، موسیر، زیره، چوب دارچین، گردو، تخم گشنیز، روغن زیتون، عسل، زعفران و فلفل چیلی استفاده می‌شود. به‌غیر از طعم، عطر و بوی این غذا یکی از دلایل نام بردن آن در راهنمای سفر به اردبیل است.

یر کوکی خورشی

این غذا همان خورش هویج است که در سراسر ایران طبخ می‌شود. ترکیبات این غذای اردبیلی که در راهنمای سفر به اردبیل جا دارد، شامل هویج پرخاصیت و مغذی، گوشت قرمز، روغن، پیاز، زعفران، آبلیمو، آبغوره، رب، زعفران و نمک است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ تره اسفناج

راهنمای سفر به اردبیل؛ تره اسفناج

سبزی بومی یا تره با خاصیت‌های زیادی ازجمله ضد سرطانی، کم‌خونی، تقویت اعصاب و… در اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب تره با لپه، سیر، پیاز، رب انار و تخم‌مرغ غذای خوشمزه‌ای به‌نام تره اسفناج است که به‌دلیل مقوی بودن، در بخش غذاهای محلی در راهنمای سفر به اردبیل جا دارد.

از دیگر غذاهای سنتی اردبیل می‌توان به خشیل؛ غذایی مناسب فصل سرما، کشمش‌پلو؛ غذای پرطرفدار اردبیلی، سوتی‌پلو؛ غذای مخصوص چهارشنبه آخر سال، باسترماپلو؛ غذایی از باکو، لونگی؛ اردک یا مرغ شکم‌پر، سوغان سو و… اشاره کرد. دسرهایی مانند قیقاناق یا خاگینه، قویماق یا کاچی، انواع حلواها و… نیز بسیار محبوب است. همان‌طور که مشخص شد، اردبیل از نظر غذاهای محلی، بسیار پربار است و این لیست در راهنمای سفر به اردبیل، لیستی طولانی است که تمامی ندارد.

رستوران‌های اردبیل

هنگام سفر به اردبیل، برای سفارش انواع غذاها، ضروری است که رستوران‌های معروف این شهر را بشناسید. پس با سه‌کلیک همراه شوید تا در راهنمای سفر به اردبیل، چندتا از رستوران‌های معروف این شهر را معرفی کنیم. رستوران حاجی قربان که واقع در چهارراه باغمیشه، نرسیده به فلکه سعدی است و از ساعت 12 ظهر تا 12 شب، یکسره باز است. رستوران سعادت واقع در خیابان جمهوری و کوچه باغ صدر که کباب‌های معروف و با قیمت مناسبی دارد. رستوران کافه باغ، رستوران دنج و آرامی است که در کنار دریاچه شورابیل قرار دارد و غذاهای سنتی می‌پزد. رستوران تانتونی پرسیس نیز در خیابان حافظ قرار دارد و با ارائه کباب‌های ترک بسیار خوشمزه از ساعت 10 صبح تا 12 شب فعالیت دارد.

راهنمای سفر به اردبیل؛ مراکز خرید و بازارهای اردبیل

راهنمای سفر به اردبیل؛ مراکز خرید و بازارهای اردبیل
بهترین مراکز خرید اردبیل

یکی از خوشایندترین قسمت‌ها در هر سفری، خرید کردن است. در شهر اردبیل، مراکز خرید بزرگ و مجهزی وجود دارد که باعث جذب گردشگران زیادی شده است. در راهنمای سفر به اردبیل، به‌معرفی بهترین مراکز خرید این شهر می‌پردازیم تا هنگام سفرتان، بدون اتلاف وقت خریدی راحت داشته باشید.

مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل

یکی از مشهورترین مراکز خرید اردبیل، مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل است که در سال 1384 در خیابان عطایی و ورودی قبلی شورابیل افتتاح شده‌است و یکی از مراکز مدرن این شهر محسوب می‌شود. در واقع در این مرکز خرید آنقدر تنوع زیاد است که هر سلیقه‌ای داشته باشید، می‌توانید خریدی دلچسب را تجربه کنید اما باید توجه داشته باشید که قیمت‌ها بالا است. در راهنمای سفر به شهر اردبیل، رفتن به این مجتمع خرید پیشنهاد می‌شود زیرا برندهای مشهوری مانند زارا، پوما و آدیداس و… عرضه می‌شود و می‌توانید لوازم منزل، پوشاک، کفش، زیورآلات و… بخرید. این مجموعه از 10 صبح تا 11 شب، به‌صورت یکسره باز است مجهز به فضایی برای بازی کودکان، سرویس بهداشتی و پله برقی است اما رستورانی ندارد و برای شکم‌گردی باید به رستوران‌های اطراف این مرکز خرید بروید.

مرکز خرید مجلل الماس شهر

اینجا با نمایی زیبا و خاص یکی از زیباترین و بزرگترین مراکز خرید در اردبیل است که 12 طبقه دارد. در این مرکز خرید که یکی از موارد پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل است، بیشتر لوازم آرایشی و پوشاک عرضه می‌شود و فست‌فود و شهربازی نیز در طبقه آخر قرار دارد. برای دسترسی به این مرکز خرید باید به میدان شریعتی بروید. این مرکز خرید از ساعت 10 صبح تا 11 شب یکسره باز است.

مجتمع تجاری صدف اردبیل

مجتمع تجاری صدف اردبیل

این مرکز خرید در چهارراه امام اردبیل واقع شده‌است و برای خرید موبایل، کامپیوتر و لوازم جانبی کاربرد دارد. ساعت کاری این مجموعه از 9 صبح تا 9 شب است که محصولات جدیدی در دنیای تکنولوژی برای عرضه دارد. این مجتمع دارای 2 طبقه، پله برقی و آسانسور است و یکی از موارد پیشنهادی در برنامه راهنمای سفر به اردبیل به شمار می‌آید.

راهنمای سفر به اردبیل؛ بازار جدید طلافروشان

یک مجتمع تجاری بسیار شیک، واقع در خیابان سی متری اردبیل که مانند جواهری در دل شهر می‌درخشد. این مجتمع، معماری بسیار شیکی دارد و یک بهشت واقعی برای عاشقان طلا و جواهر است. این بازار در 3 طبقه احداث شده و بازدید از آن، یکی از موارد پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل به شمار می‌آید. حتی اگر قصد خرید هم نداشتید، برای بازدید از این ساختمان زیبا و ویترین‌های جذاب و زیبایش بروید.

مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطائی

در سال‌های اخیر در روبه‌روی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجتمع تجاری بی‌نظیری بنا شده‌است که تندیس زیبایی از شاه اسماعیل خطائی در ورودی آن قرار دارد. این مرکز خرید در 3 طبقه همراه با پارکینگ، پله برقی و آسانسور است. چیزی که باعث جذابیت این مجتمع شده، معماری مدرن آن است که در کنار بافت قدیمی شهر اردبیل، بسیار بی‌نظیر است. انواع پوشاک، زیورآلات و صنایع دستی در این مرکز خرید، به فروش می‌رسد که تقریبا قیمت بالایی دارد. کافی‌شاپ و رستوران نیز در این مجتمع تجاری مدرن وجود دارد که بازدید از آن در راهنمای سفر به شهر اردبیل پیشنهاد می‌شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی اردبیل 

راهنمای سفر به اردبیل؛ جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی اردبیل 

در بین همه سرگرمی‌هایی که در شهر زیبای اردبیل وجود دارد، شرکت در جشنواره‌های مخصوص این شهر بسیار پیشنهاد می‌شود. یکی از جشنواره‌های این شهر، جشنواره ملی غذاهای سنتی است که در اواخر تابستان هر سال برگزار می‌شود. در فصل زمستان نیز جشنواره‌ای با نام جشنواره زمستانی بیدار اردبیل برگزار می‌شود که شامل 16 رویداد ورزشی مانند مسابقات تیراندازی، اسکی، تراپ و بازی‌های بومی است.

شرکت در جشنواره‌های این شهر یکی از موارد پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل است که جذابیت زیادی دارد. پس سفر خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید در این جشنواره‌ها حضور داشته باشید. از دیگر جشنواره‌ها می‌توان به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مربوط به صنایع دستی که در فصل‌های بهار و تابستان برگزار می‌شود و جشنواره عسل و معرفی تولیدات باغ‌های میوه به‌خصوص انگور اشاره کرد. جشنواره‌های سنتی مانند جشن آلاه لاما که به جشن شکرگزاری در هنگام برداشت گندم معروف است نیز از دیگر جشنواره‌های پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل، محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ سوغاتی‌های اردبیل

کمتر کسی پیدا می‌شود که در هنگام سفر به فکر خرید سوغاتی نباشد. در این مقاله و راهنمای سفر به شهر اردبیل، تعدادی از خوراکی‌ها و صنایع دستی اردبیل را معرفی می‌کنیم. این شهر دارای خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که می‌شود به‌عنوان سوغاتی خرید. یکی از منحصربه‌فردترین سوغاتی‌های اردبیل، عسل سبلان است که طعم‌های مختلفی دارد؛ مانند عسل گون، آویشن، گشنیز و… . از دیگر خوراکی‌های خوشمزه شهر اردبیل می‌توان به حلوای سفید و سیاه اشاره کرد که قدمتی 100 ساله دارد و از محبوب‌ترین حلواها محسوب می‌‎شود.

تخمه آفتابگردان نیز از مفیدترین خوراکی‌های اردبیل و سوغات خوشمزه این شهر به ‌شمار می‌آید. نان فطیر هم با عطر خوشی که دارد، یکی از محصولاتی است که در هنگام سفر به اردبیل باید طعم بی‌نظیر آن را بچشید. علاوه‌بر خوراکی‌های خوشمزه می‌توان به صنایع دستی مانند گلیم و جاجیم اشاره کرد که رنگ‌بندی‌های خاص و زیبایی دارد و جزو هنرهای عشایر محسوب می‌شود. ظروف مسی نیز جزو پررونق‌ترین صنایع دستی اردبیل به شمار می‌رود و بسیار باکیفیت است. پس اگر به سازه‌های دستی علاقه دارید، طبق این قسمت از راهنمای سفر به شهر اردبیل، دست‌سازه‌های هنرمندان اردبیلی را بخرید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

 راهنمای سفر به اردبیل؛ چگونه به اردبیل سفر کنیم؟ 

 راهنمای سفر به اردبیل؛ چگونه به اردبیل سفر کنیم؟ 

یکی از بخش‌های راهنمای سفر به اردبیل، چگونه رفتن و از چه مسیرهایی عبور کردن است که می‌خواهیم توضیحات مختصری بدهیم، پس با سه‌کلیک همراه شوید. برای رفتن به شهر زیبای اردبیل می‌توانید از هواپیما، اتوبوس و یا خودرو شخصی استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که این شهر هنوز به شبکه ریلی و راه آهن متصل نشده است. برای سفر زمینی با خودرو شخصی، می‌توانید چندین مسیر را انتخاب کنید؛ مسیر اول از طریق اتوبان تهران-قزوین و سپس قزوین-رشت گذر کنید و در ادامه مسیر به اردبیل برسید.

در مسیر دوم می‌توانید از سمت تهران به زنجان رفته و بعد به اردبیل برسید. یکی از موارد پیشنهادی در راهنمای سفر به اردبیل زیبا، پیشنهاد سفر هوایی است که سریع‌تر و راحت‌تر به این شهر برسید. فرودگاهی در شمال غرب اردبیل قرار دارد و هواپیماهای شرکت‌های ایران‌ایر، آتا و آسمان در روزهای مشخصی در این فرودگاه پرواز می‌کنند. برای دریافت اطلاعات به‌روز کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید. درضمن در این فرودگاه بین‌المللی، همه‌روزه از شهر تهران پرواز انجام می‌گیرد که فقط باید بلیط بخرید و آماده سفر به اردبیل شوید. اگر خواستید با اتوبوس به این شهر بروید، می‌توانید همه روزه از بیشتر شهرهای ایران مانند تهران، تبریز، رشت و… به سمت اردبیل حرکت کنید.

هزینه‌های سفر به اردبیل

بخش دیگری از برنامه راهنمای سفر به اردبیل، پرداختن به هزینه‌های این سفر است.

  • هزینه سفر از تهران تا اردبیل با هواپیما از 510 هزار تومان تا 530 هزار تومان متغیر است.
  • هزینه سفر از تهران تا اردبیل با اتوبوس از 80 هزار تومان تا 115 هزار تومان متغیر است.
  • هزینه هر وعده غذایی در اردبیل نسبت به شهرهای دیگر ارزان است و برای هر نفر از 20 هزار تومان تا 80 هزار تومان متغیر است.
  • هزینه اقامت در اردبیل نیز از 85 هزار تومان تا 375 هزار تومان متغیر است.

البته تمام این هزینه‌ها به‌روز نیست و طبق روزی که می‌خواهید سفر کنید، باید در اینترنت جست‌وجو کنید.

فاصله و مدت سفر زمینی از تهران

سفر زمینی از تهران به اردبیل

 در راهنمای سفر به اردبیل، یکی از شهرها برای مثال تهران را انتخاب می‌کنیم و فاصله آن تا اردبیل را تقریبی می‌گوییم. اگر مبدأ مسیر شما، تهران باشد که خوش‌شانس هستید و می‌توانید طبق این فاصله‌ای که بیان می‌شود، برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید:

  • مسیر اول؛ از سمت قزوین و شهرهای شمالی کشور، به‌طول 580 کیلومتر است که تقریبا 8 ساعت طول می‌کشد.
  • مسیر دوم؛ از زنجان به سمت اردبیل، تقریبا 590 کیلومتر است و حدودا 7 ساعت طول می‌کشد.
  • فاصله و مدت زمان سفر هوایی از تهران، به‌ترتیب 398 کیلومتر و 1 ساعت و نیم زمان است.

حمل‌ونقل عمومی در اردبیل

برای گشت‌وگذار داخل شهر اردبیل می‌توانید از اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده کنید که اکثر مسیرهایش به مرکز شهر بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی ختم می‌شود. به‌غیر از اتوبوس‌ها، تاکسی‌های زرد رنگ به‌صورت عمومی و دربستی، آماده ارائه خدمات‌اند. تاکسی‌های دربستی دیگری هم به رنگ سبز با شماره تماس 133، در هر نقطه از شهر قابل  دسترس‌اند. دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، یکی از بخش‌های راهنمای سفر به اردبیل است که باید بیشتر درموردش بگوییم، پس با سه‌کلیک همراه باشید.

پایانه اتوبوسی در اردبیل

 بلوار مقدس اردبیلی؛ از ترمینال تا مرکز شهر تقریبا 10 دقیقه فاصله است که از طریق خطوط مختلف اتوبوس‌های شهری می‌توانید به هر کجای شهر که بخواهید، بروید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های ترمینال نیز استفاده کنید.

فرودگاه اردبیل

در 10 کیلومتری جاده اردبیل-آستارا قرار دارد که برای رفت‌وآمد از فرودگاه، دو تاکسی وجود دارد. نوع اول تاکسی‌های دربستی و نوع دوم تاکسی‌های مشترک که تا میدان جهاد می‌روند و بقیه مسیر را باید با تاکسی دیگری بروید. این موارد ازجمله موارد لازم در راهنمای سفر به اردبیل بود که در حد اختصار توضیح دادیم.

هتل‌ها و محل‌های اقامت در اردبیل

هتل‌ها و محل‌های اقامت در اردبیل

یکی دیگر از بخش‌های حائز اهمیت در راهنمای سفر به اردبیل زیبا، معرفی انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها است که چند مورد از بهترین‌ آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

هتل 4 ستاره: هتل سارای.

هتل 3 ستاره: هتل دریا، هتل سبلان، مهمانسرای ایده‌آل و هتل شورابیل.

هتل 2 ستاره: هتل مهدی.

اقامتگاه بومگردی: باجیلار، اوماسلان، شوون. 

تلفن‌های ضروری اردبیل

در بخشی از راهنمای سفر به اردبیل برای اطمینان خاطر و پیش‌آمدهای احتمالی، تعدادی از شماره تلفن‌های این شهر را بیان می‌کنیم تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

  • کد تلفن شهر: 045
  • فرودگاه: 33447902-045
  • بیمارستان آرتا: 33335244-045
  • بیمارستان بوعلی: 33252251-045
  • بیمارستان علوی: 33231206-045

سخن پایانی

در این مقاله شما را به اردبیل زیبا بردیم؛ جایی بین کوه‌های سبلان و باغرو که مردمان باصفایی دارد. اردبیل شهری باستانی و تاریخی است که یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده در این شهر، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. دریاچه نئور با عمق 5 متر، جنگل فندقلو و میوه‌های تازه‌اش، چشمه‌های آبگرم معدنی، دریاچه شورابیل و… ازجمله جاذبه‌های گردشگری اردبیل بود که درمورد آن‌ها توضیح دادیم. اردبیل در زمینه غذا و خوراکی، دست پری دارد که ما به‌طور خلاصه به‌معرفی انواع آش، خورش، دسر و… پرداختیم.

آشنایی با صنایع دستی و جشنواره‌های مختلف این شهر نیز در راهنمای سفر به اردبیل، جزو واجبات بود تا با فرهنگ ارزشمند اردبیل بیشتر آشنا شوید. تردید نکنید و در فصل تابستان که بهترین زمان ممکن برای رفتن به این شهر است، بلیط هوایی یا زمینی تهیه کرده و به این شهر باستانی سفر کنید. راستی رفتن به مراکز خرید به‌خصوص بازار جدید طلافروشان را فراموش نکنید. اگر این برنامه راهنمای سفر به شهر اردبیل، برای داشتن یک سفر راحت به شما کمک کرد، نظر ارزشمند خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران