جاهای دیدنی اردبیل
31 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

جاهای دیدنی اردبیل؛ دریاچه، موزه، بازار و یا خانه های تاریخی؟

اردبیل، شهری با آب‌وهوای خنک و غنی از تاریخ و طبیعت؛ جایی که همه آن‌چه برای تفریح و گشت‌وگزار و غذا و آداب‌ورسوم احتیاج داشته‌باشید، در اختیارتان می‌گذارد. جاهای دیدنی اردبیل از داخل شهر تا اطرافش را در بر می‌گیرد و غافلگیرتان می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آشنا کنیم.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

طبیعت و جاذبه‌های طبیعی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

شهر زیبای اردبیل علاوه بر تاریخ غنی، جاذبه‌های طبیعی بهشتی فراوانی را در خود جای داده‌است؛ جاذبه‌هایی مانند جنگل، دریاچه و پیست اسکی. در این قسمت از مقاله شما را با این جاذبه‌ها آشنا می‌کنیم.

جنگل فندقلو؛ از جاهای دیدنی بهشتی اردبیل

جنکل فندقلو یکی از جاهای دیدنی و زیبای اردبیل است. بهشتی پوشیده از گل و دشت‌های وسیع که چشم از دیدن آن سیر نمی‌شود. سه‌چهارم فندقلو از دشت و یک چهارمش از جنگل‌هایی با درختان تمشک، فندق، گیلدیک و….تشکیل شده‌است. این جنگل که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌، زیستگاه 11 رأس مارال در منطقه حفاظت‌شده‌اش است. جذابیت‌های این جنگل تنها به چیزهایی که گفتیم محدود نمی‌شود؛ چراکه شما می‌توانید در چشمه آب‌گرم مشه‌سویی آب‌تنی کنید، در پیست چمنش اسکی کنید‌ و در طبیعت زیبایش گشت‌وگزار کنید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور از جاهای دیدنی اردبیل است که در مرز بین استان گیلان و اردبیل و در دامنه کوه‌های تالش قرار دارد و مکانی دنج برای کوهنوردان است. راه رسیدن به این دریاچه کمی سخت است؛ چراکه باید از مسیر پرپیچ‌وخم در کوه تالش بالا بروید تا به این دریاچه برسید. در اطراف دریاچه نئور، دشت‌هایی وجود دارد که از اواخر بهار تا پایان تابستان پوشیده از سرسبزی و گل‌های رنگارنگ است. البته در فصل زمستان آب این دریاچه یخ می‌زند. از تفریحات جذاب این دریاچه می‌توانیم به عکاسی، کوهنوردی تا رسیدن به قله بغروداغ، دوچرخه‌سواری کوهستانی و تماشای مناظر کوهپایه‌ای تالش نام ببریم. خوب است در اینجا اشاره‌ای کنیم به معنی «نئور». این واژه به زبان آذری به دریاچه‌هایی گفته می‌شود که آب رودخانه در آن نمی‌ریزد و راه به جایی ندارد. درواقع دریاچه نئور از آب شدن برف‌های کوهستانی و جمع شدن آب چند چشمه ایجاد شده‌است.

دریاچه شورابیل

جاهای دیدنی اردبیل؛ دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از جاهای دیدنی قدمت‌دار اردبیل است؛ چراکه بسیاری از زمین‌شناسان اعتقاد دارند که این دریاچه از اوایل دوره چهارم زمین‌شناسی وجود داشته؛ یعنی چیزی حدود دو و نیم میلیون سال قبل! همان‌طور که از اسم این دریاچه پیدا است، آبش شور است. دلیلش هم برخورد آب دریاچه با سنگ‌های نمک زیرِ زمین است. البته امروزه به دلیل پایین آمدن سطح آب دریاچه، آب شیرین رودخانه بالیقلی چای نیز به آن می‌ریزد. در فصل پاییز پرندگان مهاجری همچون لک‌لک سیاه، غاز، پلیکان خاکستری، غاز زنگوله‌بال و اردک تاجدار و چشم‌طلایی به آن‌جا می‌آیند و جلوه‌ای زیبا به شورابیل می‌بخشند. همچنین پرندگان بومی مانند قرقاول، مرغابی، حواصل، آنگوت و… نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی همچون زمین بازی کودکان، زمین چمن، کافه و رستوران، دستگاه‌های ورزشی، کافی‌نت، بازارچه صنایع دستی، پارکینگ، سوپرمارکت و… هم وجود دارد.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در فاصله 50کیلومتری از شهر قرار دارد. پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه سبلان قرار گرفته و مکانی عالی برای اسکی‌ در فصل سرد است. البته در فصل تابستان هم که برف‌ها آب می‌شود، دامنه‌های سبلان پر می‌شود از گردشگرانی که برای تماشای زیبایی‌های طبیعت به آن‌جا می‌آیند. ناگفته نماند که وجود چشمه‌های آبگرم در اطراف این پیست نیز افراد زیادی را به آنجا می‌کشاند. در این پیست امکاناتی همچون تله‌سیژ، بالابر، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه صنایع دستی و زمین بازی وجود دارد.

موزه‌های اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

یکی از جاهای دیدنی اردبیل، موزه‌های آن است که قدم گذاشتن در آن مانند قدم گذاشتن در تاریخی زنده و فرهنگی غنی از این شهر و فرهنگ و آداب‌ورسومش است. در ادامه شما را با موزه‌های اردبیل آشنا می‌کنیم.

موزه چینی‌خانه؛ از جاهای دیدنی اردبیل

موزه چینی‌خانه یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد.  این بنا شامل 4 شاه‌نشین و طاق‌نماهای مجلل است که طلاکاری‌ها، نقاشی‌ها و رنگ‌هایش و همچنین معماری و اشیاء چینی موجود در آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. این اشیاء چینی اهدایی شاه چین با هدف احیای راه ابریشم به شاه عباس بود؛ اشیایی همچون بشقاب، شمعدانی و کاسه. اگر به اربیل سفر کردید، به این موزه سر بزنید.

موزه باستان‌شناسی

این موزه که در بافت تاریخی اردبیل قرار دارد، دارای معماری سنتی و گنبدی‌شکل و همچنین فضای داخلی‌ چشمگیر و زیبا است که اجساد جنین‌شده پیش از تاریخ را در خود جای داده‌است. همچنین انواع اشیاء تاریخی شامل ظروف کشف‌شده از مناطق باستانی اردبیل، سنگ‌قبرهای دوره صفویه از جنگ چالدران، سفال‌هایی با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد، ظروف سفالی لوله‌دار متعلق به عصر آهن، سنگ استل مکتب پیرازمیان، اشیاء فلزی مربوط به رزم و جنگ،  انواع سکه های طلا و نقره از دوره‌های بیزانس و ساسانی و انواع دیگری از اشیاء تاریخی نیز در این موزه که یکی از جاهای دیدنی اردبیل است، وجود دارد. 

موزه نمین؛ از جاهای دیدنی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل؛ موزه نمین

موزه نمین یا صارم‌السلطنه از جاهای دیدنی اردبیل با معماری قاجار است که آثاری همچون پیکان‌های مفرغی، سکه‌های قدیمی قرن چهارم و نهم، ابزاروآلات نظامی متعلق به دوره زندیه و دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های دوره تیموریان و دیدنی‌های دیگر را در خود جای داده‌است. این موزه یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌آید.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

این موزه از جاهای دیدنی اردبیل است که در نزدیکی دریاچه شورابیل قرار دارد و دارای 6 بخش جذاب شامل تاکسیدرمی، دیرینه‌شناسی، فسیل، آکواریوم و بخش فروش کتاب است. در این موزه 120 گونه حیوان تاکسیدرمی‌شده شامل 890 گونه پرنده، 20 گونه پستاندار، 12 گونه دوزیست و 8 گونه حیوانات وحشی و کمیاب وجود دارد.

موزه عمارت شهرداری؛ از جاهای دیدنی اردبیل

موزه عمارت شهرداری اردبیل یا موزه شهروندی یکی از جاهای دیدنی اردبیل با معماری زیبا به سبک سنتی ایرانی و اسلامی است. در تالار بلدیه این موزه می‌توانید تاریخ شهرداری اردبیل و همچنین اسناد و مدارک شهرداران قبلی این شهر را ببینید. این موزه همچنین شامل 17 بخش از جمله چاپ و مطبوعات، طب و طبابت، عکاس‌خانه، صنوف، شهرداران، تعزیه و… به‌عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ این استان است.

موزه مردم‌شناسی

جاهای دیدنی اردبیل؛ موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی اردبیل در حمام تاریخی آقانقی یا ظهیرالاسلام و در میدان عالی‌قاپو قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. در این موزه مجسمه‌هایی با پوشش مردم محلی اردبیل و آثار دست‌نوشته‌های تاریخی که نشانگر فرهنگ و تاریخ و هویت کشور است قرار دارد و برای آشنایی با آداب‌ورسوم، فرهنگ، خوراک، لباس و همچنین آیین‌های مخصوص اردبیل مکان مناسبی است.

موزه صنایع دستی اردبیل

این موزه مجموعه‌ای از ۳۰۰ قطعه در رشته‌هایی همچون فرش، معرق چوب، دست‌بافته‌های عشایر، گلیم، ساز سنتی، سفال، نقاشی روی شیشه، منبت، حجاری، مسگری و صنایع چرم را در خود جای داده‌است. موزه صنایع دستی در حمام شیخ با 300سال قدمت قرار دارد و از جاهای دیدنی اردبیل است.

موزه شهدای اردبیل

موزه شهدای اردبیل موزه‌ای با حال‌وهوای دفاع مقدس و ایثار و شهادت است. اگر به این موزه بروید، می‌توانید وصیت‌نامه، پلاک، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و همچنین آثار هنرمندان درباره ایثار و شهادت را تماشا کنید. این موزه در سال 1390 و در سه بخش اندرونی، محوطه موزه و حیاط طراحی شد. در این موزه غرفه‌هایی همچون شهدای زن، دانش‌آموز، هنرمند، پزشک، طلبه، ورزشکار و دانشجو وجود دارد.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

گشت‌وگزار در اردبیل مانند گشت‌وگزار در دوران صفویه است. جاذبه‌های تاریخی زیادی در اردبیل وجود دارد که این امر را به وضوح نشان می‌دهد. در ادامه شما را با دیدنی‌های تاریخی این شهر که از جاهای دیدنی اردبیل است، آشنا می‌کنیم.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ از جاهای دیدنی اردبیل

این آرامگاه که به حرم شیخ صفی‌الدین و مجموعه خانقاه معروف است، در خیابان شیخ صفی قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. شیخ صفی‌الدین رهبر روحانی و استاد صوفی در قرن سیزدهم میلادی در آنجا مدرسه عرفانی تأسیس کرده بود. بعد از فوت او، نوادگانش آرامگاهی برایش ساختند که بعدها تبدیل به زیارتگاه شد و در زمان شاه اسماعیل اول به شاهکار باشکوهی از معماری تبدیل گشت. آرامگاه شیخ صفی‌الدین دارای یک حیاط بیرونی بزرگ، چند طبقه با اتاقک‌های مختلف، گنبد باشکوه با کاشی‌کاری‌های و نقوش خیره‌کننده، هنر معماری دوران صفویه را به رخ می‌کشد. این آرامگاه دارای بخش‌های مختلفی همچون سردر و ورودی اصلی، حیاط داخلی و صحن آرامگاه، ایوان و سنگ‌مزارهای مرمری، جنت‌سرا، گنبد الله‌الله و مقبره شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل اول، عمارت چینی‌خانه، حرم‌خانه آرامگاه، چله‌خانه قدیم و جدید، دارالحفاظ آرامگاه، دارالحدیث و گورستان شهدا است.

بازار سرپوشیده اردبیل

بازار سرپوشیده یا بازاربزرگ مجموعه‌ای تاریخی است که یکی از جاهای دیدنی جذاب اردبیل به‌حساب می‌آید. این بازار در مرکز شهر اردبیل قرار دارد قدمتش برمی‌گردد به قرن هفتم و هشتم هجری و شاید قدیمی‌تر؛ چراکه در برخی منابع نام این بازار را در قرن چهارم هجری نیز آورده‌اند. این بازار در دوران صفویه رونق گرفت. در این بازار آثاری از دوران صفویه و قاجاریه و بخش‌هایی همچون تیمچه‌ها، سراها، راسته‌ها، مسجد و گرمابه دارد. در داخل این بازار همچنین مسجد جامع و مسجد اعظم نیز وجود دارد. بازارهای مختلفی همچون بقالان، قصابان، خراطان، کلاه‌دوزان، زرگران و ده‌ها بازار دیگر در این مجموعه وجود دارد.

پل هفت‌چشمه

جاهای دیدنی اردبیل؛ پل هفت‌چشمه

پل هفت‌چشمه یا ججین، پل یدی گوزلی، کورپی قرمزی یا پل داش کسن یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. پل هفت‌چشمه پلی قدمت‌دار با هفت دهانه آجری همراه با قوس پنج و هفت و موج‌شکن‌های سنگی است. ناگفته نماند این پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ و از اهمیت بالایی برخوردار است.

خانه تاریخی رضازاده؛ یکی از جاهای دیدنی اردبیل

خانه تاریخی رضازاده یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که قدمتش برمی‌گردد به اواخر دوره قاجار. این خانه که در سال 1378 به ثبت آثار باستانی رسیده، از مرحوم رضازاده اردبیلی که از بزرگان محله اوچ دکان در قدیم بود، به یادگار مانده است. خانه تاریخی رضازاده، خانه‌ای دوطبقه و نعلی‌شکل است. در طبقه اول دو اتاق گوشواره و در طبقه دوم اتاق شاه‌نشین و اتاق‌های گوشواره قرار دارد. فضای داخلی و بیرونی این خانه بسیار چشم‌نواز است و ارزش بازدید را دارد.

مقبره امین‌الدین جبرائیل یا آرامگاه شیخ کلخوران

آرامگاه شیخ کلخوران، پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که قدمتی دیرینه دارد و امروزه از جاهای دیدنی اردبیل به‌شمار می‌آید. این آرامگاه با معماری چشمگیر و کاشی‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های دیدنی و هنرمندانه‌اش دارای بخش‌هایی مانند رواق و بقعه است که به زیبایی منبت‌کاری شده. یک صندوق چوبی وسط آرامگاه قرار دارد که دیوارهای دورتادورش کاشی‌کاری شده‌اند؛ کاشی‌هایی به‌رنگ آبی فیروزه‌ای‌، آبی تیره و طلایی. بالای کاشی‌کاری، نوشته‌هایی به خط کوفی دیده می‌شود که جالب و دیدنی است.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با جاهای دیدنی اردبیل آشنا کنیم. همان‌طور که خواندید، جاهای دیدنی اردبیل از طبیعت زیبا تا بناهای تاریخی و موزه‌های گوناگون بسیار جذاب و دیدنی است. اگر تجربه‌ای از سفر به اردبیل و بازدید از جاهای دیدنی‌اش را دارید، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران