موزه های اردبیل؛ نمایانگر قدمت و اصالت

موزه های اردبیل؛ از موزه چینی خانه تا صارم السلطنه

موزه‌ها همیشه نمادی از تاریخ، فرهنگ و مردم‌شناسی هر شهر است و بازدید از آن‌ها مانند قدم گذاشتن در دنیایی کهن و فوق‌العاده‌ست. موزه های اردبیل هم از این قاعدع مستثنی نیست. از آن‌جایی که ارردبیل یک شهر تاریخی است، موزه‌هایش نیز نمادی از تمدن و تاریخ پر فراز‌ و نشیب این شهر زیبا است. پس در این مقاله همراه سه‌کلیک باشید تا شما را با موزه های اردبیل آشنا کنیم.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

موزه عمارت شهرداری اردبیل

موزه های اردبیل؛ موزه عمارت شهرداری

موزه عمارت شهرداری اردبیل یا موزه شهروندی، موزه‌ای شگفت‌انگیز است؛ چراکه علاوه بر معماری باشکوه نمای بیرونی‌اش، فضای داخلی بسیار زیبا و تماشایی دارد. معماری این موزه به سبک سنتی ایرانی و اسلامی است. یکی از تالاهارهای موزه، عمارت بلدیه نام دارد که اگر به آن‌جا بروید، می‌توانید تاریخ شهرداری اردبیل و همچنین اسناد و مدارک شهرداران قبلی این شهر را ببینید. جالب است بدانید این عمارت سه‌طبقه روی بقایای به جا مانده از نارین قلعه ساخته شده‌است. این موزه که یکی از موزه های تاریخی اردبیل است، شامل 17 بخش از جمله چاپ و مطبوعات، طب و طبابت، عکاس‌خانه، صنوف، شهرداران، تعزیه و… که نمادی از تاریخ و فرهنگ این استان است.

آدرس: اردبیل، خیابان سی تیر، نرسیده به میدان ورزش

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

این موزه، یکی دیگر از موزه های اردبیل است که در نزدیکی دریاچه شورابیل قرار دارد. 6 بخش جذاب در این موزه وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند برایتان جالب باشد؛ بخش‌هایی همچون تاکسیدرمی، دیرینه‌شناسی، فسیل، آکواریوم و بخش فروش کتاب. در این موزه 120 گونه حیوان تاکسیدرمی‌شده شامل 890 گونه پرنده، 20 گونه پستاندار، 12 گونه دوزیست و 8 گونه حیوانات وحشی و کمیاب وجود دارد. علاوه بر این، می‌توانید به طبقه بالایی این موزه بروید و از مناظر زیبای دشت میشان و کوهستان سبلان لذت ببرید.

آدرس: اردبیل، خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام نور

موزه مردم‌شناسی؛ یکی از موزه های زیبای اردبیل

موزه های اردبیل؛ موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی اردبیل که در حمام تاریخی آقانقی یا ظهیرالاسلام و در میدان عالی‌قاپو قرار دارد، با مجسمه‌هایی با پوشش مردم محلی اردبیل و آثار دست‌نوشته‌های تاریخی که نشانگر فرهنگ و تاریخ و هویت کشور است، پر شده و مکانی مناسب برای آشنایی با آداب‌ورسوم، فرهنگ، خوراک، لباس و همچنین آیین‌های مخصوص این شهر است. اگر به آشنایی با اصالت و هویت این شهر برایتان شیرین است، به موزه مردم‌شناسی که یکی از موزه های زیبای اردبیل است، سر بزنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی

موزه تاریخ علوم اردبیل

این موزه که یکی از موزه های جذاب اردبیل است، در سال 1393 افتتاح شد و موفق شد طی 3 سال متوالی به عنوان موزه برتر کشور دست پیدا کند. در این موزه 500 قطعه سند قدیمی، 500 قطعه اشیاء و تجهیزات و 150 قطعه اسناد مربوط به افتخارات علمی دانشگاه و یادبود قرار دارد.

آدرس: اردبیل، انتهای خیابان دانشگاه، دانشگاه محقق اردبیلی

موزه باستان‌شناسی؛ یکی از موزه های جذاب اردبیل

موزه باستان‌شناسی

موزه باستان‌شناسی در بافت تاریخی اردبیل، یعنی در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد. این موزه با معماری سنتی و گنبدی‌شکل و همچنین فضای داخلی‌ چشمگیر و زیبایش، انواع اشیاء تاریخی شامل ظروف کشف‌شده از مناطق باستانی اردبیل، سنگ‌قبرهای دوره صفویه از جنگ چالدران، سفال‌هایی با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد، ظروف سفالی لوله‌دار متعلق به عصر آهن، سنگ استل مکتب پیرازمیان، اشیاء فلزی مربوط به رزم و جنگ،  انواع سکه های طلا و نقره از دوره‌های بیزانس و ساسانی و انواع دیگری از اشیاء تاریخی و ارزشمند را در دل خود جای داده‌است. اما چیز شگفت‌انگیزی که در این موزه وجود دارد، جسدهای جنین‌شده‌ای از دوره پیش از تاریخ است که غافلگیرتان می‌کند. در سفرتان حتما به موزه باستان‌شناسی که یکی از موزه های تاریخی و زیبای این شهر است، سر بزنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

موزه مفاخر دینی

موزه مفاخر دینی یا خانه تاریخی میرفتاحی، خانه‌ای بسیار زیبا است که قدمتش برمی‌گردد به سال 1250 هجری قمری. این خانه در دوران پهلوی به‌عنوان اولین دبیرستان دخترانه کاربری داشته‌است‌ و بعدها در تاریخ 10 دی 1381 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از جذابیت‌های معماری موزه مفاخر دینی که یکی از موزه های اردبیل است، می‌توانیم به به پنجره‌های ارسی با طرح اسلیمی، شیشه‌های رنگی و تزیینات آجری در نما ب ه‌صورت راسته با نقش و نگار آجرکاری اشاره کنیم. در این موزه عکس، تابلوهای نقاشی و تندیس‌هایی از عالمان شهر اردبیل به نمایش گذاشته شده‌است.

آدرس: اردبیل، حاشیه شرقی شهر، محله تازه میدان

موزه چینی‌خانه اردبیل؛ از موزه های شگفت‌انگیز اردبیل

موزه های اردبیل؛ موزه چینی‌خانه

موزه چینی‌خانه که در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد، بی‌شک شگفت‌زده‌تان می‌کند. معماری و فضای داخلی فوق‌العاده و همچنین اشیاء چینی موجود در این موزه بسیار دیدنی است. این بنا شامل 4 شاه‌نشین و طاق‌نماهای مجلل است که طلاکاری‌ها، نقاشی‌ها و رنگ‌هایش شما را به وجد می‌آورد. شاید برایتان سؤال باشد که این اشیاء چینی از کجا آمده و شامل چه چیزهایی است؟ در پاسخ باید بگوییم آن‌ها اهدایی شاه چین با هدغ احیای راه ابریشم به شاه عباس است و بشقاب، شمعدانی و کاسه را شامل می‌شود. با قدم زدن در این موزه که یکی از موزه های جذاب اردبیل است، می‌توانید با سلسله صفوی بیشتر آشنا شوید.

آدرس: اردبیل- خیابان صفی، میدان عالی قاپو

موزه صنایع دستی اردبیل

این موزه در حمام شیخ قرار دارد؛ حمامی متعلق به دوران صفویه با قدمتی 300ساله با بخش‌های ورودی، هشتی، شاه‌نشین، رختکن و… . مجموعه موزه شامل ۳۰۰ قطعه در رشته‌هایی همچون فرش، معرق چوب، دست‌بافته‌های عشایر، گلیم، ساز سنتی، سفال، نقاشی روی شیشه، منبت، حجاری، مسگری و صنایع چرم است. همچنین کارگاه‌های آموزشی و پژوهش نیز در این موزه که یکی از موزه های اردبیل است، برگزار می‌شود.

آدرس: اردبیل- میدان عالی قاپو- جنب محموعه

موزه نمین (صارم السلطنه)

موزه های اردبیل؛

موزه نمین یکی از موزه های زیبای اردبیل با ظاهری چوبی و معماری قاجار است که توسط معماری روس بنا شده. جالب است بدانید این بنا در سه دوره مهرانی‌ها، عهد میرمصطفی خان تالش و میرکاظم خان موردبازسازی قرار گرفت تا به شکل الانش رسید. این موزه در شهر نمین قرار دارد و آثاری همچون پیکان‌های مفرغی، سکه‌های قدیمی قرن چهارم و نهم، ابزاروآلات نظامی متعلق به دوره زندیه و دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های دوره تیموریان و دیدنی‌های دیگر را در خود جای داده‌است.

آدرس: استان اردبیل، ۲۹ کیلومتری از اردبیل، شهرستان نمین، میدان شهدا

موزه شهدای اردبیل

این موزه یکی دیگر از موزه های اردبیل است، که حال‌وهوای دفاع مقدس و ایثار و شهادت در آن بیدار است. با قدم گذاشتن در این موزه و تماشای وصیت‌نامه، پلاک، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و همچنین تماشای آثار هنرمندان درباره ایثار و شهادت، دلاوری و میهن‌پرستی شهدای بزرگ کشورمان در ذهن تداعی می‌شود. معماری این موزه در سال 1390 و در سه بخش اندرونی، محوطه موزه و حیاط طراحی شد. در این موزه غرفه‌هایی همچون شهدای زن، دانش‌آموز، هنرمند، پزشک، طلبه، ورزشکار و دانشجو وجود دارد.

آدرس: اردبیل، بلوار آیت‌الله کاشانی، محله رضازاده (محله اوچتوکان)

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را ما موزه های اردبیل آشنا کنیم. موزه‌هایی که تاریخ غنی و همچنین فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم این شهر را در خود جای داده‌است. آیا تجربه بازدید از این موزه‌ها را دارید؟ شما به کدام‌یک بیشتر علاقه داشتید؟ خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران