غذاهای سنتی اردبیل
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

غذاهای سنتی اردبیل؛ مزه‌هایی که زیر دندان می‌ماند

اردبیل زیبا شهری سردسیر است، آب‌هوای کوهستانی دارد و در بیشتر روزهای سال در آن برف و باران می‌بارد. به همین دلیل الگوی تغذیه‌ای منحصربه‌فردی دارد؛ در واقع غذاها هماهنگ با امکانات موجود و اصول تغذیه در هوای سرد در این شهر طبخ می‌شود. غذاهای سنتی اردبیل بسیار محبوب است و اکثر آن‌ها در سایر شهرهای کشور نیز شناخته شده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع غذاها، آش‌ها و دسرهای اردبیل آشنا کنیم تا موقع سفر به این شهر زیبا، طعم بی‌نظیر این غذاها را بچشید و نمک‌گیر شوید. غذاهایی مانند یرالما کبابی یا سیب‌زمینی کبابی، قورقا یا گندم بوداده، ایشلی چورک؛ ترکیب انواع سبزیجات یا ترکیب آرد و شکر و… . لازم است که از حلوای سیاه نیز یاد کنیم که دسری خوشمزه و انرژی‌زا است و یک غذای کامل و مقوی در زمستان محسوب می‌شود. با سه‌کلیک همراه شوید تا شما را با غذاهای سنتی و محلی اردبیل آشنا کنیم.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

غذاهای سنتی اردبیل؛ طرز تهیه انواع آش

غذاهای سنتی اردبیل؛ طرز تهیه انواع آش

در ابتدا به سراغ معرفی انواع آش‌های اردبیل می‌پردازیم تا به‌عنوان یک پیش‌غذای خوشمزه در ذهنتان جا بیفتد. پس هرموقع به اردبیل سفر کردید، بدانید که یکی از غذاهای سنتی اردبیل، آش‌های مختلفی است که دستور پخت منحصربه‌فرد و ترکیبات جالبی دارد. با سه‌کلیک همراه باشید تا به دل مزه‌هایی ناب سفر کنیم.

آش میوه

آش میوه اردبیل که به نام‌های آش آلو، اریشته آشی و آش رشته نیز معروف است، طعم ترشی دارد و با انواع میوه‌های خشک طبخ می‌شود. این آش در مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، آش پشت‌پا، برای افطاری، نذری و… پخته می‌شود. 

ترکیبات لازم: برگه قیسی- آلبالو خشک- آلو خورشتی یا بخارا- آلو قرمز خشک‌شده- زغال‌اخته خشک- آلو سیاه- عدس خام- نخود پخته- لوبیا چیتی یا قرمز پخته- رشته آش- سیر- پیاز و ادویه‌های لازم.

برای پخت این آش که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، نخود و لوبیا را از شب قبل بخیسانید و جداگانه بپزید. بعد از تفت دادن پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و اگر خواستید عصاره گوشت یا مرغ  و مقداری آب نیز درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید. سپس تمام میوه خشک‌هایی را که نام بردیم همراه با عدس، درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا بپزد. بعد از پخت عدس و نرم شدن میوه خشک‌ها، نخود و لوبیای پخته‌شده و در آخر رشته آش را به ترکیب اضافه کنید. بعد از پخت رشته‌ها و جا افتادن آش، می‌توانید با پیازداغ، نعناداغ و حتی کوفته‌های قلقلی ریز (ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده، نمک و فلفل) آن را تزیین کنید. نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ آش دوغ 

آش دوغ یا آیرانلی آش، یکی از غذاهای سنتی اردبیل و جزو محبوب‌ترین آش‌ها در سراسر کشور است. این آش رنگی سفید و طعمی ترش و خوشمزه دارد که خوردنش در فصل زمستان بسیار دلچسب است.

ترکیبات لازم: سبزی آش ترجیحا تره، گشنیز، شوید- دوغ که اگر ترش باشد بهتر است- برنج نیم‌دانه- نخود- گوشت چرخ‌کرده- تخم‌مرغ- پیازچه به‌دلخواه- سیر- نعنا و نمک به‌ مقدار لازم.

برای پخت آش دوغ که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید، برنج را به آن اضافه کنید و برای 2 دقیقه با قاشق هم بزنید. در مرحله بعد دوغ را در قابلمه‌ای روی حرارت بالا بریزید و مخلوط برنج و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا دوغ جوش بیاید. بعد از جوش آمدن دوغ، سبزی آش، پیازچه خردشده و نخود را به ترکیب اضافه کنید. بعد از این مراحل، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده، نمک و فلفل به‌شکل کوفته قلقلی درآورده و به آش اضافه کنید. شعله گاز را در حالت ملایم قرار دهید تا آش غلظت پیدا کند. در آخر نعناداغ و سیر رنده‌شده را درون آش دوغ که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است، بریزید و نوش‌جان کنید.

آش یارما

غذاهای سنتی اردبیل؛آش یارما

یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی اردبیل، آش یارما یا بلغور است که یکی از ترکیبات اصلی آن بلغور گندم است، به‌همین دلیل بسیار خاصیت دارد. این آش خوشمزه و مقوی اغلب در اواخر فصل بهار و تابستان طبخ شده و میل می‌شود.

ترکیبات لازم: بلغور گندم- لوبیا قرمز- گوجه‌فرنگی- آب‌غوره- سبزی آش- آب گوشت- ادویه لازم و زعفران- کمی هم پیازداغ.

بلغور و لوبیا را از چند ساعت قبل خیس کنید، گوجه را پوره کنید و با روغن و زردچوبه روی حرارت ملایم قرار دهید. بلغور خیسانده‌شده را با آب گوشت به پوره گوجه اضافه کنید، اگر آب گوشت در دسترس نداشتید، می‌توانید از مخلوط عصاره گوشت با آب‌جوش استفاده کنید. وقتی آب جوش آمد، شعله گاز را کم کنید تا به‌مدت یک ساعت بلغور گندم بپزد و نرم شود. سپس لوبیای پخته شده و پیازداغ را به این آش اضافه کنید که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است. کمی بعد هم سبزی آش را اضافه کنید که شامل کمی گشنیز، اسفناج، تره، جعفری و یک نوع سبزی محلی به‌نام یملیک است که در فارسی به آن شنگ گفته می‌شود. در آخر آب‌غوره را آرام‌آرام درون آش بریزید تا بیش‌ازاندازه ترش نشود و بعد از اینکه مزه آن را چشیدید، با نعناداغ، سیرداغ و پیازداغ تزیین و نوش‌جان کنید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

آش شیر

آش شیر یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود که بسیار مقوی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به اردبیل، حتما طعم این آش را بچشید و یا طبق دستوری که می‌گوییم آن را بپزید.

ترکیبات لازم: شیر- گندم پوست‌کنده- نخود- کشمش- گردو- بادام برای تزیین و نمک و فلفل.

برای پخت این آش که یکی از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود، گندم را از قبل خیس کنید. سپس گندم خیس‌شده را با نخود و آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد و لعاب‌دار شود. وقتی آب نخود و گندم رو به اتمام رفت، شیر را درون آن بریزید و کمی هم نمک اضافه کنید، شعله گاز را ملایم کنید تا آش جابیفتد و غلیظ شود. در آخر با کشمش خیس‌ شده، گردو و بادام خردشده تزیین و نوش‌جان کنید.

غذاهای سنتی اردبیل؛ آش گیلدیک

غذاهای سنتی اردبیل

آش گیلدیک یا گیلایک که به‌عبارتی به نسترن آشی نیز معروف است، به‌خاطر داشتن گوشت، حبوبات، سبزیجات و خشکباری که دارد حاوی پروتئین، فیبر و انواع ویتامین و مواد معدنی است، به‌همین دلیل در تقویت بدن، افزایش انرژی، جوان‌سازی پوست و مو تاثیر زیادی دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. در ادامه درمورد طرز تهیه این آش توضیح می‌دهیم که یکی از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌آید.

ترکیبات لازم: گوشت چرخ‌کرده- گل نسترن کوهی- برنج نیم‌دانه- نخود- لوبیا چیتی- لوبیا قرمز- گردو- آلوچه- برگه زردآلو خردشده- عصاره مرغ یا گوشت به‌دلخواه- پیاز- لواشک و ادویه‌های مورد نیاز.

برای پخت این آش که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است، ابتدا باید از سه روز قبل گل نسترن، و حبوبات را از شب قبل خیس کنید. لواشک خردشده و برگه زردآلو را هم چند ساعتی خیس کنید. پیازها را رنده کنید و آبش را بگیرید، بعد با نمک و فلفل و گوشت چرخ‌کرده ورز دهید و به‌شکل قلقلی درآورید. با سه‌کلیک همراه باشید تا در ادامه طرز پخت این آش که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود را بیان کنیم. در ادامه برنج و آب را درون قابلمه‌ای می‌ریزیم و بعد از جوش آمدن، حبوبات پخته را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از گذشت نیم‎‌ساعت سبزی آش، گوشت قلقلی و عصاره مرغ یا گوشت را هم درون قابلمه می‌ریزیم. بعد از پخت گوشت‌های قلقلی، لواشک، آلوچه و برگه‌های زردآلو را اضافه می‌کنیم. در آخر گل نسترن را از صافی رد می‌کنیم و با گردو خردشده درون قابلمه می‌ریزیم. بعد از چشیدن طعم آش، آن را با نعناداغ و پیازداغ تزیین کرده و نوش‌جان کنید.

آش اوماج یا عوماج آشی

آش اوماج یکی از آش‌های معروف آذری و یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود که در تبریز، اردبیل و برخی نقاط ایران طبخ می‌شود. این آش دارای انواع ویتامین‌ها، آهن، سدیم، فیبر، کلسیم و… است که برای سرماخوردگی و پیشگیری از آن بسیار مفید است.

مواد لازم: عدس- سبزی آش اوماج؛ تره، مرزه و ریحان بنفش- پیاز- آرد- رشته آش- عصاره مرغ- روغن یا کره و ادویه‌های موردنیاز مانند نمک، فلفل سیاه و قرمز و… .

برای پخت آش اوماج که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا پیاز را تفت دهید تا طلایی شود، سپس عدس و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، شعله را کم کنید تا عدس نیم‌پز شود. در ادامه سبزی آش و عصاره مرغ را درون قابلمه بریزید و فلفل سیاه و قرمز را نیز اضافه کنید؛ زیرا این آش اگر طعم تندی داشته باشد، خوشمزه‌تر است. بعد از اینکه عدس و سبزی کامل پخت، اوماج یا عوماج را اضافه کنید. حتما می‌پرسید اوماج چیست؟ به خمیرهای خردشده و ریز می‌گویند. روش درست کردن اوماج به این صورت است که آرد را در مقداری آب حل می‌کنند و به‌تدریج درون آش می‌ریزند یا با آرد، خمیر درست می‌کنند و بعد از اضافه کردن نمک و زردچوبه، آن را ورز می‌دهند و به‌شکل گلوله‌هایی درمی‌آورند و بعد در آش می‌ریزند. در ادامه پخت آش اوماج که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، بعد از اضافه کردن اوماج و جاافتادن آش برای خوش‌عطر شدن آن، کره را اضافه کنید و اگر خواستید تخم‌مرغی درون آن بریزید و هم بزنید، نوش‌جان.

یاوان آشی

غذاهای سنتی اردبیل؛یاوان آشی

آخرین آشی که به شما معرفی می‌کنیم، یاوان آشی است که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود. ترکیبات لازم: گوشت دنده یا گردن گوسفند- اسفناج و گشنیز خردشده- عدس پخته- برنج نیم‌دانه- کره- پیاز- فلفل سیاه- نمک و زردچوبه.

ابتدا گوشت و استخوان را با پیاز و زرچوبه بپزید. بعد از اینکه پخت، گوشت را از استخوان جدا کرده و ریز کنید. سپس گوشت‌های ریزشده را با مقداری آب گوشت در قابلمه‌ای بریزید و سبزی، عدس و برنج پخته، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. در آخر کره را اضافه کنید و بگذارید آش جابیفتد. یاوان آشی، یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل آماده سرو است. نوش‌جان.

طرز تهیه انواع خورش‌های اردبیلی

بعد از آش، به خورش‌ها می‌رسیم که جزو مهم‌ترین غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شوند. در ادامه ترکیبات لازم و طرز تهیه انواع خورش‌های اردبیلی را بیان می‌کنیم که برای چشیدن طعمشان مشتاق شوید به اردبیل زیبا سفر کنید. اگر طبق دستور پختی که بیان می‌کنیم پیش بروید، می‌توانید در منزل نیز این خورش‌ها را تهیه و نوش‌جان کنید.

پیچاق قیمه

یکی از خورش‌های اردبیلی که برای مجالس و سفره‌های نذری پخته می‌شود، پیچاق قیمه است. این خورش که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل محسوب می‌شود، پروتئین زیادی دارد و به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. به‌همین دلیل برای کودکان در حال رشد و ورزشکاران بسیار مناسب است. خورش پیچاق قیمه از ویتامین B12 ، آهن و اسیدفولیک نیز برخوردار است و باعث افزایش گلبول‌های قرمز و رفع کم‌خونی می‌شود؛ به‌همین دلیل برای زنان باردار نیز بسیار مفید است.

مواد لازم: گوشت گوسفند- خلال بادام- پیاز- تخم‌مرغ- آبغوره یا آبلیمو- ادویه خورشتی- فلفل و دارچین- هل ساییده‌شده- رب گوجه‌فرنگی و زعفران دم‌کرده.

برای پخت پیچاق قیمه که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، ابتدا پیاز را تفت دهید و سپس گوشت، ادویه و هل ساییده‌شده را اضافه کنید و باز هم کمی تفت دهید، آب را اضافه کنید و بگذارید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، شعله را کم کنید تا غذا نیم‌پز شود. خلال بادام را که از چند ساعت قبل خیسانده بودید، در کمی کره تفت دهید و زعفران را به آن اضافه کنید و در خورش بریزید. باز هم تعدادی پیاز را خلالی خرد کنید و تفت دهید، کمی از پیازها را با رب گوجه‌فرنگی به خورش اضافه کنید. وقتی خورش کاملا پخت و آب آن به‌اندازه شد، بقیه پیاز داغ را هم درون قابلمه بریزید و برای طعم بهتر خورش پیچاق قیمه که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، آبغوره یا آبلیمو را به آن اضافه کنید. در آخر به‌تعداد نفرات تخم‌مرغ‌ها را روی خورش بشکنید و در قابلمه را بگذارید تا بپزد. این خورش خوشمزه را با برنج زعفرانی، سبزی خوردن و ماست سرو کنید، نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ ترشی قورمه

غذاهای سنتی اردبیل؛ ترشی قورمه

ترشی قورمه یا قورما، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که بیشتر اوقات در ماه رمضان، برای سحری و یا مناسبت‌های دیگر طبخ می‌شود. این غذا در فصل سرما همراه با پلو یا کته سرو می‌شود و بسیار لذیذ است که دلیل خوشمزه بودن آن، به‌خاطر پیازداغ فراوان است. با سه‌کلیک همراه باشید تا طرز پخت این خورش را توضیح دهیم.

ترکیبات لازم: گوشت گوسفند یا مرغ- لوبیا چشم‌بلبلی- آلوچه- پیاز- لیمو عمانی یا آبلیمو یا آبغوره- زعفران دم‌کرده غلیظ- رب گوجه‌فرنگی- دارچین و مابقی ادویه‌های ضروری.

برای پخت این خورش که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا یک عدد پیاز را خرد کرده و تفت دهید، سپس گوشت قیمه‌شده را به آن اضافه کنید، فلفل و کمی دارچین بزنید و باز هم تفت دهید. در ادامه به آن آب اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، شعله را کم کرده تا جوش بیاید. لوبیا چشم بلبلی که از قبل خیسانده بودید را همراه با آب روی گاز بگذارید تا نیم‌پز شود. دو پیاز را خلالی خرد کنید و با ادویه‌ها سرخ کنید و کمی از آن را کنار بگذارید. در این مرحله رب گوجه‌فرنگی را به نیمی از پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. وقتی گوشت نیم‌پز شد، مخلوط پیازداغ و رب، زعفران دم‌کرده، لوبیای نیم‌پز و آلوچه‌ای که از قبل خیسانده بودید را درون قابلمه بریزید. بعد از پخت گوشت و لوبیا، لیمو عمانی یا آبلیمو و یا آبغوره را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خورش ترشی قورمه که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، جابیفتد. در آخر مابقی پیازداغ و زعفران را درون قابلمه بریزید و کمی بعد شعله گاز را خاموش کنید. ترشی قورمه آماده سرو است، نوش‌جان. 

قیمه اردبیل

 یکی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل، قیمه است که به قیمه خشک نیز معروف است زیرا آب ندارد. یکی از مزیت‌های این خورش خوشمزه، این است که با گوشت چرخ‌کرده طبخ می‌شود، به‌همین دلیل خیلی سریع پخته می‌شود. این غذای خوش‌طعم در شب عید یا چهارشنبه‌سوری همراه با پلو زعفرانی، سرو می‌شود که طعم ترش زرشک با این خورش فوق‌العاده است.

ترکیبات لازم: گوشت چرخ‌کرده- زرشک- پیاز- لپه پخته‌شده- زعفران دم‌کرده- لیمو عمانی یا آبلیمو- خلال بادام به‌دلخواه- فلفل سیاه- دارچین- زردچوبه و نمک.

برای پخت خورش قیمه که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید. سپس گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. لپه را چند ساعتی خیس کنید، جداگانه بپزید و همراه با زعفران دم‌کرده، زرشک و آبلیمو یا لیمو عمانی درون گوشت پخته شده بریزید. خلال بادام را با کمی گلاب و آب بخیسانید و به قیمه اضافه کنید. درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا غذا جابیفتد. این غذا که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل به شمار می‌رود، همراه با کته یا پلو و حتی با نان نیز سرو می‌شود. برای خوش‌رنگ شدن این خورش، می‌توانید یک یا دو قاشق رب گوجه‌فرنگی نیز به آن اضافه کنید. 

غذاهای سنتی اردبیل؛ خورش هویج

غذاهای سنتی اردبیل؛ خورش هویج

یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل که طعم بی‌نظیری دارد و عطر و بوی آن شما را مدهوش می‌کند، خورش هویج است. این خورش با ترکیب منحصربه‌فرد هویج و آلو در کنار گوشت گوسفندی، طعم فوق‌العاده‌ای دارد. با سه‌کلیک همراه شوید تا طرز تهیه این خورش را بیان کنیم.

ترکیبات لازم: گوشت گوسفندی- هویج پوست‌کنده و خلالی شده- آلو بخارا یا خورشتی- پیاز- رب گوجه‌فرنگی- ادویه و زعفران دم‌کرده- خلال پسته و زرشک.

ُبرای پخت این خورش خوشمزه که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا پیاز و زردچوبه را تفت دهید، کمی بعد گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که رنگش تغییر کند. کمی آب درون قابلمه بریزید و وقتی جوش آمد، حرارت را کم کنید تا کامل بپزد. هویج‌های خلال شده را در ظرفی دیگر تفت دهید. آلوهای خورشتی را که از قبل شسته و خیسانده‌اید، همراه با هویج‌های سرخ شده و رب گوجه‌فرنگی به گوشت‌های پخته شده، اضافه کنید. در آخر زعفران را اضافه کرده و شعله گاز را کم کنید تا خورش جابیفتد. اگر دوست داشتید طعم خورشت ترش باشد، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. برای تزیین غذا، خلال پسته‌ و زرشک را کمی تفت داده و روی خورش بریزید. غذا آماده سرو است، نوش‌جان.

طرز تهیه انواع غذاهای سنتی اردبیل که با نان سرو می شود

بعد از معرفی انواع آش‌ها و خورش‌های اردبیلی، غذاهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با نان میل کنید. پس اگر به این سبک غذاها علاقه‌مندید، با سه‌کلیک همراه شوید تا شما را با نوعی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل آشنا کنیم.

تره اسفناج

تره اسفناج یکی از غذاهای ساده و خوشمزه اردبیلی است که علاوه‌بر اسفناج معمولی می‌توانید از اسفناج کوهی، گیاه غازایاقی و یا اسفناج وحشی نیز در آن استفاده کنید. اسفناج موجود در این غذای مقوی دارای خاصیت ضدسرطانی است و در کاهش کلسترول خون، تقویت اعصاب و رفع کم‌خونی موثر است.

ترکیبات لازم: اسفناج- لپه پخته شده- تخم‌مرغ- پیاز- زرشک به‌دلخواه- رب انار- نمک- فلفل و زردچوبه. برای پخت این غذا که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا اسفناج‌ها را شسته و درشت خرد کنید، با کمی آب بپزید و اجازه بدهید تا آبش کشیده شود. لپه را نیز با کمی نمک و آب بپزید، سپس پیاز را تفت دهید، ادویه‌ها و بعد از آن اسفناج را اضافه کنید و سرخ کنید تا جایی که آب اسفناج‌ها تمام شود. در ادامه زرشک شسته‌شده و خیس خورده را با رب انار، لپه پخته شده و تخم‌مرغ به غذای اصلی اضافه کنید تا زمانی که تخم‌مرغ بپزد. غذا را با نان میل کنید، نوش‌جان. 

چیغیرتما

غذاهای سنتی اردبیل چیغیرتما

در زبان آذری چیغیرتما به غذاهایی گفته می‌شود که در انتهای پخت به آن تخم‌مرغ می‌زنند، معروف‌ترین آن املت گوجه است. چیغیرتما که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، با گوشت بوقلمون، مرغ و… طبخ می‌شود.

مواد لازم: تخم‌مرغ- گوشت سینه مرغ- پیاز- گوجه‌فرنگی یا رب- فلفل دلمه- زعفران دم‌کرده به‎دلخواه- جعفری- ادویه و نمک به‌مقدار لازم.

برای پخت چیغیرتما که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شود. سپس مرغ را به ابعاد کوچکی برش بزنید و به پیاز اضافه کنید و حسابی تفت دهید تا بپزد. در ادامه گوجه‌فرنگی و یا رب را اضافه کنید و باز کمی تفت دهید. بعد از سرخ‌شدن همه مواد، زعفران دم‌کرده و فلفل دلمه خردشده را اضافه کنید. در مرحله بعد تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید و با چنگال بزنید تا زرده و سفیده آن کاملا مخلوط شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را روی غذای اصلی بریزید و بدون آن که هم بزنید، در ظرف را بگذارید تا حسابی بپزد. در آخر جعفری خردشده را روی غذا بریزید و نوش‌جان کنید.

یومورتا کوفته سی

یومورتا کوفته سی یا کتلت تخم‌مرغ یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل و همچنین یکی از غذاهای قدیمی آذربایجان است که در پخت آن از گوشت استفاده نمی‌شود.

مواد لازم: لپه- برنج- پیاز- تخم‌مرغ- سبزی که شامل جعفری، گشنیز، تره، مرزه و ترخون است- آرد نخودچی- رب گوجه‌فرنگی- پودر سیر و ادویه‌های موردنیاز به‌مقدار لازم.

برای پخت کتلت تخم‌مرغ که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است، ابتدا برنج را بدون روغن و کته‌ای بپزید و صبر کنید تا خنک شود. لپه را بپزید و درون آسیاب یا هاونگ بریزید و کمی خردش کنید، طوری که کاملا پودر نشود. لپه خردشده، برنج کته، سبزی‌های خردشده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد کمی از مواد را برداشته و با دستتان به آن شکل دهید و در روغن سرخ کنید. پیاز را خرد کرده و با کمی زردچوبه در روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس رب، پودر سیر و ادویه‌ها و مقداری آب به آن اضافه کنید. بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید و کتلت‌ها را در آن قرار دهید. تقریبا 40 دقیقه که گذشت و آب سس کشیده شد، غذا جاافتاده و آماده سرو است. خوردن یومورتا کوفته سی که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، همراه با نان، سبزی خوردن، ترشی و دیگر مخلفات طعم فوق‌العاده‌ای دارد، حتما امتحان کنید.

آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که دارای نخود، لوبیا سفید و رب گوجه‌فرنگی است و در برخی موارد به آن آلوسیاه خورشتی و قیسی هم اضافه می‌کنند.

مواد لازم: نخود- لوبیا سفید یا چشم‌بلبلی خیسانده شده- گوشت ماهیچه یا سردست گوسفندی- دنبه- پیاز- رب گوجه‌فرنگی- کره- نمک و فلفل- گوجه‌فرنگی- سبزی‌هایی مانند تره، جعفری، شنبلیله، مرزه و ترخون- سیب‌زمینی و لیمو عمانی.

برای پخت این آبگوشت خوشمزه که یکی از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود، ابتدا گوشت و دنبه را همراه با پیاز خردشده و ادویه‌ها تفت دهید. سپس به آن آب اضافه کنید، وقتی جوش آمد، حرارت را کم کنید تا آرام‌آرام بپزد. زمانی که گوشت نیم‌پز شد، سبزی خردشده را در روغن تفت داده و همراه با لوبیای خیسانده شده، نخود و لیمو عمانی به گوشت اضافه کنید. در آخر پخت، سیب‌زمینی را پوست بکنید و چهار تکه کنید و در آبگوشت بریزید، نوش‌جان.

کتلت

یکی از ویژگی‌های متفاوت کتلت اردبیلی با دیگر کتلت‌ها، نبود تخم‌مرغ در ترکیبات آن است.

مواد لازم: گوشت چرخ‌کرده گوساله- گوشت چرخ‌کرده گوسفندی- سیب‌زمینی- پیاز- پودر تخم گشنیز- نمک و فلفل- روغن زیتون یا کره.

برای پخت کتلت که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، ابتدا پیاز و سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس پودر تخم گشنیز، ادویه‌ها، و گوشت‌ها را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و ورز دهید، هردفعه مقداری از مواد را برداشته و به آن شکل دهید و درون روغن سرخ کنید. این غذای محبوب را می‌توانید با نان یا کته، ترشی، سبزی خوردن و… میل کنید، نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ کباب کاسه‌ای

غذاهای سنتی اردبیل؛ کباب کاسه‌ای

کباب کاسه‌ای یا کاسه کباب، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که از ترکیب جوجه، کوبیده، چنجه و جگر تشکیل می‌شود. حتما دهانتان آب افتاد، با سه‌کلیک همراه باشید تا درمورد این غذا بیشتر بدانید. 

مواد لازم: فیله گوسفندی- سینه مرغ- گوشت چرخ‌کرده- کنجد و زعفران دم‌کرده- دل و جگر- قلوه- گوجه‌فرنگی- فلفل سبز تند به‌دلخواه- فلفل دلمه به‌دلخواه- کره حیوانی.

برای پخت این غذای خوشمزه و مقوی که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، باید مرحله‌به‌مرحله پیش بروید تا پخت کباب کاسه‌ای به‌اتمام برسد. در مرحله اول چنجه را آماده کنید، به این صورت که فیله گوسفندی را خرد کنید، با پیاز، ادویه‌ها، زعفران و آبلیمو چند ساعت یا حتی یک شب، مزه‌دار کنید و بعد چنجه را به سیخ کشیده و کباب کنید. در مرحله دوم نوبت به جوجه می‌رسد؛ جوجه‌ها در پیاز، زعفران، آبلیمو، ادویه‌ها و فلفل دلمه بخوابانید تا مزه‌دار شود و بعد کباب کنید. در مرحله سوم به تهیه کوبیده می‌رسید؛ گوشت گوسفندی و گوساله را چندبار چرخ کنید، با ادویه‌ها و زعفران طعم‌دارش کنید، خوب ورز دهید و چندساعت در یخچال بگذارید. در مرحله چهارم، دل، جگر و قلوه‌ها را به‌اندازه جوجه‌ها برش بزنید و در سیخ کنید. در آخر همه کباب‌ها را با گوجه‌های کبابی در یک کاسه قرار دهید و روی آن کره ذوب‌شده و کنجد بریزید. این غذای محبوب که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل محسوب می‌شود، آماده سرو است.

غذاهای سنتی اردبیل؛ تاس کباب

برای پخت تاس کباب محبوب که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، به این مواد لازم احتیاج داریم: ران مرغ- سینه مرغ- سیر و موسیر- عصاره مرغ- عسل- روغن زیتون- گردو آسیاب‌شده- نمک و زردچوبه- سماق و زعفران ساییده‌شده- چوب دارچین- پودر زنجبیل- تخم گشنیز و پودر زیره- گشنیز خردشده.

برای پخت تاس کباب اردبیلی، تکه‌های مرغ را با ادویه‌ها مزه‌دارش کرده و در روغن سرخ کنید. سپس موسیر را تفت دهید و به‌آرامی پودر زنجبیل، سیر رنده‌شده، پودر تخم گشنیز، چوب دارچین، پودر زیره و زعفران را اضافه کنید. در ادامه گردوی آسیاب‌شده را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شود. حالا تکه‌های مرغ را دوباره درون تابه بریزید، عصاره مرغ و عسل را هم اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید تا به‌مدت 40 دقیقه غذا بپزد و یا در فری که از قبل گرم شده قرار دهید. در آخر تاس کباب را با جعفری خردشده تزیین کنید. این غذا یکی از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود که خوردن آن شدیدا پیشنهاد می‌شود.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

تفاوت این دلمه با سایر دلمه‌ها در این است که در آن سبزی نمی‌ریزند و طعم شیرینی دارد. در این دلمه که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، برخلاف دلمه تبریز، گوشت چرخ‌شده جزو ترکیبات اصلی محسوب می‌شود.

مواد لازم: گوشت چرخ‌کرده- برنج پخته‌شده- لپه پخته‌شده- شکر- سرکه- برگ مو- پیاز- نمک و فلفل و زردچوبه- روغن و آب.

برای پخت دلمه برگ مو ابتدا گوشت، لپه و برنج پخته، پیاز رنده‌شده و روغن و ادویه را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. برگ‌های مو را در آب جوش قرار دهید تا نرم شود، سپس به‌اندازه یک قاشق از مواد برداشته و روی یک برگ مو قرار داده و آن را بپیچید. در قابلمه مقداری آب بریزید و بشقابی را به‌شکل وارونه کف آن قرار داده و دلمه را کف قابلمه و در کنار هم بچینید. آب، روغن، سرکه و شکر را مخلوط کنید و روی دلمه‌ها بریزید. حالا شعله گاز را کم کنید تا دلمه‌ها بپزد، تا جایی که آب آن کشیده شود. این غذا یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که طعم بی‌نظیری دارد، حتما آن را امتحان کنید.

غذاهای سنتی اردبیل؛ ساج کباب

مواد لازم برای ساج کباب: گوشت گوسفند- پیاز- روغن حیوانی- نان لواش خشک- ماست- سیر له‌شده- نمک و فلفل.

برای پخت ساج کباب که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، گوشت خورشتی را با پیاز بپزید، در حدی که زیاد نپزد و کمی آب داشته باشد. پیاز را تفت دهید، سپس گوشت پخته و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن، از تابه خارج کنید. در ادامه نان لواش خشک و خردشده را در روغن تفت دهید. موقع سرو غذا، نان‌های سرخ‌شده را در ظرف ریخته و روی آن آبگوشت بریزید. بعد از آن، ترکیب ماست و سیر له‌شده را روی نان بریزید و در آخر مایه گوشتی را روی بقیه مواد بگذارید، نوش‌جان.

مرجی شورباسی

مرجی شورباسی از غذاهای سنتی اردبیل

مرجی شورباسی یا شوربای عدس، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه به شمار می‌رود که بسیار محبوب است. ماده اصلی این غذا، عدس و بقیه ترکیبات سلیقه‌ای است.

مواد لازم: گوشت دنده یا گردن گوسفند با استخوان- عدس- آلوچه به‌دلخواه- پیاز- نمک و فلفل و زردچوبه. گوشت را با پیاز و ادویه‌ها بپزید، بعد از پخت استخوان‌ها را جدا کرده، گوشت را ریش‌ریش کنید و دوباره درون آب گوشت بریزید. عدس پخته و آلوچه خیس‌شده را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید غذا جابیفتد. غلظت مرجی شورباسی که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، باید مانند عدسی باشد. می‌توانید در این غذای خوشمزه، هویج خردشده و رشته سویی هم اضافه کنید و یا آبلیمو را جایگزین آلوچه کنید.

خینگل

مواد لازم برای پخت خینگل: آرد- گوشت چرخ‌کرده- پیاز- ماست- سیر- رب گوجه‌فرنگی به‌دلخواه- نمک و زردچوبه- زعفران دم‌کرده.

برای پخت خینگل که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، ابتدا آرد را در ظرف بریزید و یک قاشق مرباخوری نمک به آن اضافه کنید. به‌آرامی در آن آب بریزید تا جایی که خمیر سفتی به‌دست آید، روی خمیر را بپوشانید و یک ساعت استراحتش دهید. روی یک سطح تمیز آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. سپس در ابعاد 3 در 3 سانتی‌متر برش بزنید و این برش‌ها را در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود. ترکیب آب، نمک و زردچوبه را درون قابلمه‌ای بریزید تا جوش بیاید، وقتی جوش آمد خمیرها را درون قابلمه بریزید تا نرم شود. در ادامه خمیرها را آبکش کنید و روی آن، آب سرد بریزید. گوشت و پیاز را تفت دهید و زعفران دم‌کرده و گوجه را به آن اضافه کنید. در آخر خمیرهای آماده‌شده را که به آن، خینگل می‌گویند، در ظرف بکشید و ماست، سیر رنده‌شده و مایه گوشتی را بریزید. این غذا که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود آماده سرو است. نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ کوفته

غذاهای سنتی اردبیل؛ کوفته

تفاوت کوفته اردبیلی با کوفته‌های تبریزی این است که کوفته اردبیلی کوچک‌تر و مقدار لپه، برنج و سبزی آن کمتر است. مواد لازم برای کوفته که یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، شامل: مخلوط گوشت گاو و گوسفند چرخ‌کرده- تخم‌مرغ- لپه پخته‌شده- برنج نیم‌دانه- پیاز- آلو بخارا- زرشک- مغز گردو و بادام- سبزی خشک؛ نعنا، مرزه و ریحان- نمک و فلفل و زردچوبه.

گوشت چرخ‌شده را با ادویه‌ها مخلوط کنید و همراه با پیاز و لپه پخته‌شده چرخ کنید تا حسابی سفت شود. برنج خشک، سبزی و تخم‌مرغ را به ترکیب قبلی اضافه کنید. کمی از مواد کوفته را بردارید و وسطش را گود کنید. سپس آلو، زرشک، مغز بادام و گردو و پیازداغ را در آن قرار داده و گرد کنید. برای تهیه سس کوفته، پیاز را تفت دهید و زردچوبه و رب را به آن اضافه کنید و مقداری آب درون آن بریزید و صبر کنید تا جوش بیاید. سپس کوفته‌های گرد شده را درون سس قرار دهید تا بپزد. این غذا که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، همراه با نان سنگک، پیاز و ترشی خورده می‌شود.

سوغان سو

سوغان سو به‌معنای آب و پیاز است؛ یکی از غذاهای سنتی اردبیل که در آن گوشت نیست و سریع آماده می‌شود.

مواد لازم: پیاز- رشته آشی- تخم‌مرغ- نمک و فلفل و زردچوبه- رب گوجه‌فرنگی به‌دلخواه.

پیاز را خرد کنید و با ادویه‌ها تفت دهید، کمی بعد رب را اضافه کرده و باز تفت دهید و بعد در آن آب بریزید. بعد از جوش آمدن، رشته‎‌ها را اضافه کرده و صبر کنید تا بپزد. بعد از آن تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید، طوری که سفیده و زرده جدا نشود و با حرارت ملایم بپزد. در آخر در آن نان خرد کرده و میل کنید.

غذاهای سنتی اردبیل؛ ساج ایچی

ساج ایچی که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، از کره، پیاز، ماست، سیر و گوشت قرمز تهیه می‌شود. ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت دهید، سپس گوشت خورشی را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگش تغییر کند. مقداری آب در آن بریزید و صبر کنید تا گوشت بپزد. کمی ماست و آرد را با هم ترکیب کنید و درون قابلمه بریزید. وقتی طعم همه مواد با هم ترکیب شد، ادویه‌ها و سیر رنده‌شده را اضافه کرده، هم بزنید و از روی شعله بردارید. غذا آماده سرو است، نوش‌جان.

کوکو اسفناج با گوشت چرخ‌کرده

کوکو اسفناج با گوشت چرخ‌کرده

کوکو اسفناج که یکی از غذاهای سنتی اردبیل است، به‌صورت گرم و سرد و همین‌طور با نان، کته و پلو سرو می‌شود. مواد لازم: اسفناج- گوشت چرخ‌کرده- سیب‌زمینی- پیاز- تخم‌مرغ- گردوی خردشده- زرشک- جوش شیرین- نمک و فلفل و زردچوبه.

ابتدا گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده‌شده را با ادویه‌ها تفت می‌دهیم تا جایی که رنگ گوشت تغییر کند. اسفناج را با کمی آب بپزید تا کمی نرم شود و بعد آن را آبکش کنید. سیب‌زمینی آب‌پز شده را با گوشت و اسفناج چرخ کنید و سپس تخم‌مرغ و مابقی مواد را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مایه کوکو را درون روغن بریزید تا سرخ شود، غذا آماده سرو است، نوش‌جان.

معرفی انواع پلو اردبیلی

بعد از چشیدن آش‌ها و انواع خورش‌ها، نوبت به پلوها است. پلوها نوع دیگری از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود، اگر به غذاهای برنجی علاقه دارید با سه‌کلیک همراه باشید تا خوشمزه‌ترین پلوهای اردبیلی را به شما معرفی کنیم.

سوتی پلو

سوتی پلو از غذاهای سنتی اردبیل

سوتی پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که در مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، شب عید و… در کنار ماهی دودی، کشمش، خرما و روغن حیوانی سرو می‌شود. این غذا بسیار مقوی و انرژی‌زا است، به‌همین دلیل برای افطاری و سحری نیز طبخ می‌شود. در زبان آذری سوت به‌معنای شیر است، به‌همین دلیل این غذا با نام‌های دیگری مانند شیربرنج، شیرپلو و شیرپز نیز نامیده می‌شود. 

مواد لازم: برنج- شیر- آب- کره محلی- گردو- خرما- کشمش- زعفران دم‌کرده.

برای پخت سوتی پلو که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، ابتدا برنج را شسته و همراه با شیر، آب، زعفران و نصف کره روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد و کته شود. یادتان باشد در قابلمه را اصلا نبندید زیرا شیر سر می‌رود، کج بگذارید بهتر است. وقتی شیر و آب کاملا جذب شد، در قابلمه را گذاشته و 20 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد. نصف دیگر کره را در تابه بریزید و گردو خردشده، خرما و کشمش را جداگانه برای مدت کمی تفت دهید. وقتی کته آماده شد، با مابقی گردو، خرما و کشمش تزیین کنید، غذا آماده سرو است، نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ کشمش پلو

یکی از غذاهای سنتی اردبیل که طعم شیرینی دارد و بین اهالی اردبیل بسیار پرطرفدار است، کشمش پلو نام دارد. مواد لازم: برنج- آب-شیر- کشمش- نمک- روغن- هل- دارچین- زنجبیل.

ابتدا برنج را شسته و به آن شیر، آب، نمک و روغن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا آب و شیر جذب شود. در این مرحله کشمش را که از قبل شسته‌اید و خشک شده را با کمی کره تفت دهید، نمک و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد کشمش‌های تفت داده را روی کته بریزید و بگذارید تا با بخار بپزد و برنج دم بکشد. کشمش پلوی محبوب را می‌توانید با مرغ آب‌پز یا سرخ‌شده نیز میل کنید، نوش‌جان.

باسترما پلو

 باسترما پلو از غذاهای سنتی اردبیل

یکی از غذاهای سنتی اردبیل، باسترما پلو است. با سه‌کلیک همراه باشید تا با این غذا آشنا شوید. برای پختن این غذا ابتدا تکه‌های مرغ را همراه با پیاز خرد‌شده، نمک و فلفل، زردچوبه، چوب دارچین و آب روی حرارت قرار دهید تا به‌مدت نیم ساعت آب‌پز شود. برنج را که از قبل با آب و کمی نمک خیسانده‌اید، به روش آبکشی بپزید. کف قابلمه کمی روغن و زعفران دم‌کرده بریزید، مرغ‌ها را از آب دربیاورید و کف قابلمه بچینید. می‌توانید فضای خالی بین مرغ‌ها را با سیب‌زمینی و یا پیاز پر کنید.

نصفی از برنج‌های پخته شده را با کمی زعفران و پیازداغ ( دلخواه) ترکیب کرده و روی مرغ‌ها بریزید و با پشت قاشق فشرده کنید. باز هم با قاشق کمی برنج‌ها را فشار داده و کره محلی را روی آن بریزید، پارچه دمکنی  بگذارید و صبر کنید تا دم بکشد. باسترما پلو یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل بسیار خوشمزه و خوش‌عطر است، آن هم به‌دلیل عطر و بوی زعفران و کره زیادی است که در پخت آن استفاده می‌شود. روش دیگری هم برای پخت باسترما پلو وجود دارد؛ ابتدا گوشت قرمز خورشی را با پیاز و آب بپزید.

پیازی را درون تابه تفت دهید و گوشت‌های پخته شده، زعفران دم‌کرده، کمی مربای به، کمی مربای ازگیل و گردوی خردشده را به آن اضافه کنید و باز هم چندبار دیگر تفت دهید. ته قابلمه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدنش، حلقه‌های سیب‌زمینی را بچینید و کمی زعفران روی آن بریزید. سپس کمی برنج آبکش شده و مایه گوشتی را که تفت دادید، درون قابلمه اضافه کنید. مابقی برنج‌ها را به ترکیب اضافه کرده و با پشت قاشق فشرده کنید. زعفران و کره یادتان نرود، بعد از اضافه کردن این دو به غذا، پارچه دمکنی را بگذارید تا باسترما پلوی شما دم بکشد. هر دو روش برای پخت این غذا که یکی از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود، خوب است. بستگی به خودتان دارد که کدام روش را انتخاب کنید.

دمی یارما

این غذا یکی از غذاهای سنتی اردبیل است که سریع می‌پزد، مدت زمان تهیه و پخت این غذا بیشتر از یک ساعت نمی‌شود. مواد لازم برای پخت دمی یار: بلغور گندم یا یارما خیسانده شده- سیب‌زمینی کوچک- هویج- پیاز- گوشت چرخ‌کرده- رب گوجه‌فرنگی- آب- نمک- فلفل و زردچوبه.

ابتدا سیب‌زمینی و هویج را ریز خرد کنید، پیاز را خرد کرده و تفت دهید. سپس گوشت و ادویه‌ها را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه رب، هویج و سیب‌زمینی را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در مرحله بعد بلغور خیس‌شده را با نمک و آب، به ترکیب قبلی اضافه کنید و صبر کنید تا جوش بیاید. وقتی جوش آمد، حرارت را کم کنید و پارچه دمکنی بگذارید تا غذا دم بکشد و کته شود. درضمن این غذا که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، بدون گوشت هم طبخ می‌شود.

رشته پلو یا قیسی

غذاهای سنتی اردبیل

یکی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل، رشته پلو یا قیسی است که بیشتر در فصل زمستان طبخ می‌شود. مواد لازم برای پخت این غذا: برنج- رشته پلویی- گوشت خورشتی- قیسی- پیاز- زعفران دم‌کرده- کره محلی- چوب دارچین- نمک- فلفل سیاه و زردچوبه. 

برای پخت این غذا، ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت دهید. سپس گوشت، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و باز هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در مرحله بعد چوب دارچین و آب را اضافه کنید تا گوشت بپزد، در اواخر پخت، کمی زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید. برنج خیس‌شده را درون آب در حال جوش بریزید و دو دقیقه آخر رشته را اضافه کنید، برنج را کمی زنده بردارید تا له نشود. رشته پلوی آبکش شده را در یک قابلمه بریزید، کمی کره ذوب شده روی آن بریزید و بگذارید تا دم بکشد. قیسی‌های خوشمزه را کمی تفت دهید و روی پلو بریزید تا بپزد. در آخر رشته پلو را در ظرفی بکشید و گوشت پخته، قیسی و برنج زعفرانی را روی آن بریزید و نوش‌جان کنید. رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد، حتما امتحان کنید.

معرفی سایر غذاهای محلی اردبیل

در این مقاله غذاهای سنتی اردبیل مانند آش‌ها، خورش‌ها و پلوها را معرفی کردیم که هر کدام از آن‌ها طعم منحصربه‌فرد خود را دارد، با سه‌کلیک همراه باشید تا چند غذای مقوی دیگر را نیز معرفی کنیم، هر چند که این لیست تمامی ندارد و غذاهای اردبیل بسار متنوع و بی‌شمار است.

خشیل

خشیل یکی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل است که با بلغور گندم پخته می‌شود و برای وعده صبحانه بسیار مناسب است. این غذا طعم شیرینی دارد و به‌عنوان دسر نیز پخته و میل می‌شود. این غذا ظاهری شبیه به حلیم دارد و بسیار مقوی است، به‌خصوص اگر در روزهای سرد سال میل شود.

مواد لازم: بلغور گندم- آب- آرد- شیره توت یا شیره انگور و یا عسل- کره محلی- دارچین- مقدار خیلی کمی نمک و زردچوبه.

بلغور را یک ساعت خیس کنید، سپس همراه آب و زردچوبه روی حرارت بگذارید تا بپزد و لعاب بیندازد. در مرحله بعد کره را اضافه کرده، آرد را در نصف لیوان آب حل کنید و با مقدار کمی نمک به بلغور پخته شده اضافه کنید. وقتی آرد از خامی درآمد و خشیل غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و با کره و یک کدام از شیره‌هایی که نام بردیم تزیین کنید، نوش‌جان. خشیل که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است را حتما امتحان کنید، بعد از خوردن چند ساعتی سیر می‌مانید.

قویماق

غذاهای سنتی اردبیل؛ قویماق

قویماق یا کاچی یکی از غذاهای سنتی اردبیل و آذربایجان است که طبخ آن در تبریز و اردبیل رایج‌تر است. این دسر شیرین و خوشمزه به‌صورت سرد و گرم سرو می‌شود. آرد و کره استفاده‌شده در این غذا باعث شده تا کالری و انرژی زیادی داشته باشد. 

مواد لازم: آرد- شکر- کره-گلاب- آب-پودر هل- پودر پسته و دارچین برای تزیین غذا.

مخلوط آرد برنج و آرد گندم را همراه با کره روی حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی شود. شکر و آب را در ظرف دیگری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شکر آب شود. وقتی شکر آب شد، گلاب و زعفران را به آن اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. در مرحله بعد، این شهد به‌دست‌آمده را به آرد اضافه کنید و هم بزنید. 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد تا قویماق بپزد و روغن بیندازد. در چند دقیقه آخر پودر هل را به آن اضافه کنید تا خوش‌عطر شود و با پودر پسته و دارچین تزیین کنید. این غذای مقوی یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است که با خوردن آن بسیار پرانرژی می‌شوید، نوش‌جان.

غذاهای سنتی اردبیل؛ دویماج

دویماج یکی از غذاهای سنتی اردبیل است که در دیگر استان‌های کشور، به‌ویژه استان‌های ترک زبان بسیار محبوب است. دویماج را می‌توان به‌عنوان یک عصرانه مقوی همراه با میوه‌هایی مانند هندوانه و انگور میل کرد. مواد لازم: پنیر- نان لواش خشک‌شده- کره- آب یا دوغ- سبزی- گردو.

برای پخت این غذا، ابتدا نان لواش خشک‌شده را خرد کرده و در ظرفی بریزید. آب یا دوغ را به‌تدریج اضافه کرده و هم بزنید. نان‌ها نباید له شود، سپس پنیر رنده‌شده، گردوی خردشده، کره ذوب‌شده و سبزی‌های معطری مانند جعفری و شوید را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و روی ظرف را به‌مدت 1 تا 2 ساعت بپوشانید تا چسبندگی لازم را به‌دست آورد. بعد از مدتی که گذشت، کمی از مواد را بردارید و با دست به آن شکل دهید و یا از قالب‌های سیلیکونی مخصوص استفاده کنید. این عصرانه خوشمزه یکی از غذاهای سنتی اردبیل است که جان می‌دهد برای یک میان‌وعده در روزهای بلند تابستان، نوش‌جان.

کته یا ختاب

غذاهای سنتی اردبیل؛ کته

یکی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل، کته یا ختاب است که طعم لذیذی دارد و بیشتر در بهار سرو می‌شود. 

مواد لازم: یک چونه خمیر نان بربری- پیاز- سبزی محلی که شامل شومون، تره، غازایاقی و اولیک است- لپه پخته- برنج نیم‌دانه پخته- رب انار- زرشک- تخم‌مرغ- کره- نمک- فلفل سیاه و زردچوبه.

برای پخت کته که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، ابتدا سبزی‌ها را شسته و خرد کنید و همراه با کمی آب بپزید و صبر کنید تا آبش کاملا کشیده شود. اگر به سبزی محلی دسترسی نداشتید، از اسفناج استفاده کنید. پیاز را تفت دهید و به آن نمک و زردچوبه اضافه کنید. سبزی پخته و بدون آب، زرشک، لپه، برنج و رب انار را به پیاز داغ اضافه کنید. خمیر نان بربری را پهن کنید و کمی از مواد را روی آن ریخته، سپس نیم دیگر خمیر را روی آن بیاورید و لبه‌ها را به‌هم وصل کنید. تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و آن را با چنگال بزنید و با برس مخصوص روی خمیر بمالید. این خمیر شکم‌پر را در سینی چرب‌شده فر قرار دهید و با دمای 170 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد. بعد از پخت تا نان داغ است، کره را روی آن بمالید. این غذا که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل است را می‌توانید در تابه رژیمی نیز بپزید و یا حتی در روغن سرخش کنید، نوش‌جان.

قیساوا

قیساوا یا املت تخم‌مرغ و خرما یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل محسوب می‌شود که بسیار پرطرفدار است. از آنجا که در تهیه این غذا از قیسی استفاده می‌شود، به آن قیساوا می‌گویند؛ هرچند که با خرما نیز طبخ می‌شود. این غذا را می‌توانید برای صبحانه، ناهار همراه با برنج و برای شام همراه با گردو میل کنید.

مواد لازم: خرما بدون هسته- تخم‌مرغ- گردو- کره- شیر- پودر دارچین به‌دلخواه- گردو و پسته خردشده. برای تهیه قیساوا که یکی از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است، ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هسته خرماها را جدا کنید و کمی از گردوها را داخل خرماها بگذارید و در ظرف نسوزی بچینید. در ظرفی دیگر، تخم‌مرغ و شیر را مخلوط کنید و روی خرماها بریزید. در فضای خالی بین خرماها، گردوهای ریز و خردشده را بریزید. حالا همه این مواد را در طبقه وسط فر قرار دهید، تا زمانی که تخم‌مرغ ببندد و بپزد. در ادامه مواد را از فر درآورید و کره ذوب‌شده را روی آن بمالید و با پودر دارچین و پسته تزیین کنید. این غذا یکی از غذاهای سنتی اردبیل محسوب می‌شود که آن را روی گاز هم می‌توانید طبخ کنید. 

چرا غذاهای سنتی اردبیل پرطرفدار است؟

غذاهای سنتی اردبیل؛

دلیل محبوب بودن غذاهای آذری به‌خصوص غذاهای سنتی اردبیل چیست؟ بعد از نام بردن انواع آش‌ها، خورش‌ها، پلوها، دسرها، غذاهایی که با نان سرو می‌شود و… متوجه شدیم که غذاهایی محلی این شهر، متنوع و زیاد است. پس یکی از دلایل محبوب بودن غذاهای این شهر، تنوع غذایی بالا است که باعث می‌شود هر ذائقه‌ای که داشته باشید متناسب با آن، غذاهای خوشمزه‌ای پیدا کنید. دلیل دوم به‌خاطر ترکیبات مقوی غذاها است که اکثر آن‌ها کالری بالایی دارد و سرشار از انواع ویتامیناست. دلیل سوم شاید وجود انواع سبزیجات و میوه‌ها، چه تازه و چه خشک باشد که در تمام غذاها استفاده شده و محدودیتی وجود ندارد. شما چه گیاه‌خوار باشید چه گوشت‌خوار، درگیر رژیم غذایی خاصی باشید و… می‌توانید در بین غذاهای سنتی و محلی اردبیل، غذایی باب میل خود پیدا کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم، غذاهای سنتی اردبیل را معرفی کنیم تا با مزه‌هایی بی‌نظیری آشنا شوید که باید در طول عمرتان برای یکبار هم که شده، آن‌ها را امتحان کنید. غذاهای محلی این شهر، به‌قدری متنوع و خوشمزه است که هر سلیقه و ذائقه‌ای هم داشته باشید، از این غذاها خوشتان می‌آید. انواع آش‌ها را معرفی کردیم برای مثال آش میوه که ترکیب فوق‌العاده‌ای از میوه‌های خشک است و مزه بی‌نظیری دارد. اگر به کباب علاقه دارید، کباب کاسه‌ای را از دست ندهید که ترکیب فوق‌العاده‌ای از جوجه، چنجه، دل، قلوه و… است. می‌توان گفت بیشتر گردشگرانی که به اردبیل می‌آیند، شاید یکی از دلایل سفرشان به اردبیل، خوردن کباب کاسه‌ای باشد. در کنار غذاهای نانی و آش‌ها، به‌معرفی انواع پلوها مانند کشمش پلوی محبوب، سوتی پلو و… پرداختیم تا به غذاهای ساده‌ای مانند قیساوا، دمی یارما و… رسیدیم. اگر به غذا خوردن بسیار علاقه‌مند باشید، با خوردن غذاهای سنتی و خوشمزه اردبیل قطعا شگفت‌زده می‌شوید. حتی اگر به این شهر هم سفر نکردید، طبق دستور پخت و اطلاعاتی که در این مقاله بیان کردیم، دست‌به‌کار شده و در خانه آشپزی کنید. مطمئن باشید این غذاها جزو برنامه غذایی شما می‌شود و از خوردن چنین غذاهای مقوی و خوشمزه‌ای پشیمان نمی‌شوید. اگر قبلا طعم هر کدام از این غذاها را چشیده‌اید یا خودتان قبلا آن را پخته‌اید، نظرتان را با سه‌کلیک به‌اشتراک بگذارید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران