فرودگاه تورنتو کانادا

معرفی فرودگاه تورنتو کانادا | فرودگاه بین المللی پیرسون + عکس

فرودگاه بین‌المللی تورنتو کانادا با کد یاتا YYZ و ایکائو CYYZ معمولاً با نام فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو شناخته می‌شود. این فرودگاه بین‌المللی در میسیساگا، انتاریو، کانادا منطقه‌ای که به نام نعل اسب طلایی شناخته می‌شود، واقع شده است. فرودگاه پیرسون به افتخار لستر بی پیرسون، که به عنوان چهاردهمین نخست وزیر کانادا خدمت کرد و در سال 1957 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، نامگذاری شده است.

در این مطلب تصمیم داریم شما را با صفر تا 100 فرودگاه بین المللی پیروسون ترونتو آشنا کنیم. بنابراین اگر بلیط هواپیما تورنتو را در دست دارید و عازم پایتخت هستید، خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

  • همچنین اگر به دنبال خرید ارزان ترین بلیط هواپیما تورنتو هستید: (لینک مقاله)

فرودگاه بین‌المللی پیرسون کجاست؟

فرودگاه پیرسون در 22.5 کیلومتری (14 مایلی) شمال غربی مرکز شهر تورنتو در امتداد سیلور دارت درایو در شمال رنفورث درایو واقع شده است که تا ناحیه غربی تورنتو اتوبیکوک امتداد دارد. این فرودگاه دارای پنج باند و دو پایانه مسافربری به همراه امکانات باربری و انبارهای متعدد در مساحتی است که 1867 هکتار (4613 هکتار) را پوشش می دهد.

حقایق جالب درباره فرودگاه بین المللی تورنتو

  • این فرودگاه بزرگترین و شلوغ‌ترین فرودگاه در کانادا است. قبل از همه‌گیری کووید-19 که در سال 2020 آغاز شد، فرودگاه پیرسون دومین پایانه مسافربری بین‌المللی هوایی در قاره آمریکا (پس از فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی) و30 مین فرودگاه شلوغ جهان از نظر ترافیک مسافر بود.
  • فرودگاه تورنتو پیرسون مرکز اصلی ایر کانادا است. همچنین این فرودگاه به عنوان یک مرکز برای وست جت، شرکت هواپیمایی باربری فدکس اکسپرس و به عنوان پایگاه اصلی برای ایرترنست و سان‌وینگ ایرلاینز در دنیا شناخته می‌شود.
  • تورنتو پیرسون توسط اداره فرودگاه‌های تورنتو بزرگ (GTAA) به عنوان بخشی از سیستم فرودگاه‌های ملی حمل و نقل کانادا اداره می‌شود و بزرگترین فرودگاه در جهان با امکاناتی برای پیش‌پرداختهای مرزی ایالات متحده است.
  • شبکه گسترده‌ای از پروازهای داخلی بدون توقف از فرودگاه تورنتو پیرسون توسط چندین شرکت هواپیمایی به تمام شهرهای اصلی و فرعی در سراسر استان های کانادا انجام می شود. از سال 2014 (تا قبل از همه‌گیری کووید-19)، بیش از 75 خط هوایی روزانه حدود 1250 پرواز را از فرودگاه به بیش از 180 مقصد در تمام شش قاره جهان انجام می‌دادند.

ترمینال‌های فرودگاه پترسون تورنتو

 فرودگاه تورنتو

فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو دارای دو ترمینال عمومی به نام ترمینالهای 1 و 3 است. هر دو ترمینال برای انجام هر سه بخش سفر (داخلی، فرامرزی و بین‌المللی) طراحی شده‌اند.

سومین ترمینال عمومی، Infield Concourse (IFC)، در حال حاضر به عنوان طرح توسعه ترمینال 3 عمل می‌کند که  چندین گیت اضافی را ارائه می‌دهد.

به منظورگسترش ترمینال 1 ترمینال 2 در سال 2007 تخریب شد. اما همچنان برای جلوگیری  از سردرگمی مسافران ترمینال 3 شماره گذاری خود حفظ کرده است.

ترمینال 3 فرودگاه تورنتو

ترمینال VIPفرودگاه بین المللی تورنتو

 ترمینال 3 ترمینال اصلی برای خطوط هوایی بین المللی کانادا بود که از سال 2001 منحل شد و اکنون مرکز تورنتو برای وست جت است که به هیچ اتحاد هواپیمایی وابسته نیست.

ساختمان این ترمینال یک سازه به مساحت 178000 متر مربع (1916000 فوت مربع) است. ترمینال 3 دارای 46 گیت است

 همه خطوط هوایی این ترمینال شامل ایر ترانسات، هواپیمایی اتحاد، خطوط هوایی بین المللی پاکستان، خطوط هوایی فیلیپین ، سان‌وینگ ایرلاینز و SkyTeam و وان‌ورلد هستند.

در این ترمینال یک پارکینگ پنج طبقه با مساحت 3800 هزار مترمربع فضای پارکینگ عمومی (شامل 600 جای ماشین کرایه ای) دقیقاً روبروی ترمینال به همراه هتل شرایتون قرار دارد که هر دو توسط یک پیاده رو متحرک به ترمینال 3 متصل می شوند.

ترمینال جانبی کنکور اینفیلد

ترمینال تورنتو

ترمینال جانبی کنکورد اینفیلد در اصل برای رسیدگی به ترافیک جابجا شده در طول توسعه و ساخت ترمینال 1 فعلی ساخته شد. این ترمینال 11 گیت (521 تا 531) دارد که به تدریج در سال 2002 و 2003 باز شدند و یک سالن تجاری در سال 2005 افتتاح و بدان اضافه شد. کنکور اینفیلد در سال 2009، همزمان با افتتاح رسمی ترمینال 1 تازه ساخته شد.

این ترمینال در اواخر سال 2015 به طور قابل توجهی بازسازی شد تا به عنوان یک پایانه اختصاصی برای پناهندگان ورودی تحت حمایت دولت در جنگ داخلی سوریه سرویس‌های ویژه ارائه کند. بازسازی‌های بیشتر در Infield Concourse در اوایل سال 2018 انجام شد و در 5 ژوئن 2018، ترمینال برای عملیات تابستانی توسط GTAA دوباره فعال گشت تا به عنوان گسترش ترمینال 3 با هدف ارائه گیتهای اضافی عمل کند. از این ترمینال غالبا برای فضای مناسب فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی و سریال استفاده می‌شود.

ترمینال VIPفرودگاه بین المللی تورنتو

ترمینال VIPفرودگاه بین المللی تورنتو

ترمینال بین‌المللی تورنتو دارای یک ترمینال VIP خصوصی به مساحت 800 متر مربع (8611 فوت مربع) است. این ترمینال اکثر هواپیماهای خصوصی را که به پیرسون می‌رسند و یا تورنتو را به مقاصد دیگر می‌روند را ساپورت می‌کند. ترمینال VIP شامل خدمات مسافری، نگهبانی 24 ساعته، گمرکات خصوصی و تسهیلات مهاجرتی، پذیرایی شخصی، دوش‌های حمام کاملا بهداشتی، خدمات حمل مستقیم چمدان‌ها و خدمات حمل‌ونقل زمینی VIP است.

اتوبان های منتهی به فرودگاه پیرسون تورنتو

 فرودگاه تورنتو

فرودگاه تورنتو پیرسون دارای پنج باند است که سه باند آن در جهت شرقی-غربی و دو باند در جهت شمال-جنوب قرار دارند. شبکه بزرگی از تاکسی‌وی که مجموعاً بیش از 40 کیلومتر (25 مایل) طول دارند، دسترسی بین باند و پایانه‌های مسافربری، مناطق بار هوایی و مناطق آشیانه خطوط هوایی را فراهم می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو آشنا شدید.این فرودگاه علاوه بر اینکه بسیار بزرگ است از ایرلاین‌های زیادی نیز ساپورت می‌کند. باندهای فرود، پارکینگ‌ها و ترمینال‌های مجهز، ایرلانیهای معتبر جهانی همه و همه، پیرسون را به فرودگاهی معتبر در سطح جهان بدل کرده است.در ضمن در خارج از هر یک از ترمینالها قطار، اتوبوی، تاکسی وخودروهای اجاره‌ای وجود دارند که برای جابه‌جایی مسافران به تمام نقاط تورنتو به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.

دوست دارید درباره شرکت هواپیمایی ایر کانادا بخوانید؟ (لینک مقاله)

نظرات کاربران