بهترین زمان سفر به همدان
22 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

بهترین زمان سفر به همدان؛ کی به غار علیصدر برویم؟

همدان اولین پایتخت ایران در دوران حکومت مادها بوده است و در غرب کشور قرار دارد. این شهر تاریخی و کوهستانی یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای کشور در فصل بهار و تابستان محسوب می‌شود. همدان علاوه‌بر هوای مطبوع، آثار باستانی بسیار چشمگیری نیز دارد که هر سال باعث جذب گردشگران زیادی به این شهر زیبا می‌شود. در این مقاله شما را با آب‌وهوا و جاذبه‌های تاریخی همدان در فصل‌های مختلف آشنا می‌کنیم تا بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان را متناسب با علایق خود درنظر بگیرید.

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

سفر به همدان در بهار پر شکوفه

بهترین زمان سفر به همدان

بهار برای شما می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر همدان باشد، اگر به سرمای اندک هوای کوهستانی علاقمندید. این فصل یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی محسوب می‌شود. در بهار سراسر همدان از گل و شکوفه پوشیده می‌شود. در این فصل سرسبز و چشم‌نواز می‌توانید از مکان‌های تاریخی و طبیعت کوهستانی بی‌نظیر همدان لذت زیادی ببرید. توصیه می‌کنیم در بهار حتما از تپه عباس‌آباد و آبشار خروشان گنج‌نامه همدان دیدن کنید.

بازدید از تپه عباس ‌آباد در بهترین زمان سفر به همدان

دشت‌ها و باغ‌ها از بهترین و زیباترین جاذبه‌های همدان است. اگر در بهار که بهترین زمان سفر به شهر همدان و بازدید از طبیعت شگفت‌انگیز آن محسوب می‌شود، سفر کردید حتما از تپه‌ عباس‌ آباد دیدن کنید. از بالای تپه عباس‌ آباد به خوبی می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت این شهر لذت ببرید. همچنین این تپه یک آبشار مصنوعی با ارتفاع ۶۰ متر و طول ۲۰۰ متر نیز دارد. شما به سادگی با رانندگی در جاده‌های دلنواز و پرپیچ‌وخم آن نیز می‌توانید به کافه و رستوران‌های تپه عباس‌آباد بروید و از غذاها و نوشیدنی‌های آن نوش جان کنید. این تپه پارکینگ نیز دارد. توصیه می‌کنیم در فصل بهار در بازدید از تپه عباس‌ آباد، لباس گرم به همراه داشته باشید.

آبشار گنج‌نامه

آبشار گنج‌نامه یکی از جاذبه‌های مشهور همدان است. این آبشار ۱۲ متر طول و ۲ تا ۴ متر عرض دارد. در فصل بهار شکوفه‌ها و گل‌های زیبای اطراف گنج‌نامه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. همچنین می‌توانید در نزدیکی این آبشار از کتیبه‌های تاریخی دیدن کنید که قدمت آن‌ها به دوران هخامنشی‌ها می‌رسد. بهار می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان و بازدید از آبشار گنج‌نامه باشد.

تابستان؛ بهترین زمان سفر به شهر همدان

بهترین زمان سفر به همدان، بهار

همدان در تابستان بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر دارد. آب‌وهوای این شهر کوهستانی در تابستان ملایم است. این فصل می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به همدان باشد، به‌خصوص در شهریور ماه که آب‌وهوا متعادل می‌شود. در تابستان از سرمای سخت زمستان و باران گاه‌وبی‌گاه بهار و پاییز در امان هستید. همچنین در این فصل تمام راه‌های این شهر باز است و به سادگی می‌توانید در همدان گشت‌وگزار کنید و از جاذبه‌های زیبای آن لذت ببرید.

روستاگردی در تابستان همدان

تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان و بازدید از طبیعت روستاهای آن باشد. توصیه می‌کنیم در این فصل حتما از روستاهای زیبای همدان دیدن کنید. هر کدام از روستاهای همدان ساختار و ویژگی خاص خود را دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. روستای ورکانه، روستای سیمین ابرو، روستای گشانی، روستای ملحمدره، روستای شهرستانه، روستای اشتران، روستای مانیزان و روستای خاکو از زیباترین جاذبه‌های گردشگری همدان محسوب می‌شود. در این بخش شما را تعدادی از روستاهای این استان آشنا می‌کنیم.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

روستای ورکانه

روستای ورکانه در نزدیکی سد اکباتان قرار دارد و می‌تواند یکی از بهترین‌ها مقصدها برای شما باشد. این روستا دارای اقلیم کوهستانی و طبیعت زیبا است و همچنین یکی از روستاهای گردشگری همدان محسوب می‌شود. از غذاهای محلی روستای ورکانه می‌توان به انواع کباب و آش مانند آش اوماج، آش پلته، آش واره، آش جو و ترخینه اشاره کرد. قدمت این روستا به دوران صفوی می‌رسد و اغلب بناهای آن از سنگ ساخته است. تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر همدان و بازدید از روستای ورکانه باشد.

تابستان؛ بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از روستای سیمین ابرو

بهترین زمان سفر به همدان؛  روستای سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو آب‌وهوای کوهستانی دارد و یکی از زیباترین روستاهای همدان محسوب می‌شود. این روستا معماری سنگی و بسیار زیبایی دارد و به صورت پلکانی در کوهپایه ساخته شده است و کوچه‌های باریکی دارد. خانه‌های روستای سیمین ابرو رو به آفتاب و اکثر آن‌ها دوطبقه ساخته است. قدمت این روستا به دوران ساسانی می‌رسد. تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر همدان و بازدید از روستای سیمین ابرو است.

روستای گشانی

روستای گشانی یکی از مقصدهای گردشگران در شهر همدان است. طبیعت بسیار زیبا و خانه‌های پلکانی این روستا می‌تواند شما را مجذوب خود ‌کند. اکثر خانه‌های روستای گشانی دارای تراس است و برای جلوگیری از بروز سرمای شدید دیوارهای ضخیم و پنجره‌های کوچک دارد. آب‌وهوای این روستا کوهستانی است و تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان و بازدید از روستای گشانی باشد.

روستای ملحمدره 

روستای ملحمدره یکی از روستاهای زیبای همدان محسوب می‌شود. شغل اکثر مردم این روستا باغداری و دامداری است. چهار طرف روستای ملحمدره را کوه و دره‌های سرسبز فرا گرفته است و اکثر خانه‌های آن ساختار پلکانی دارد. روستای ملحمدره در دره‌های شمال غربی الوند و دامنه کوه حفاظت شده آلماباغ قرار گرفته است و در زمستان آب‌وهوای سرد و برفی دارد. تابستان برای شما می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر همدان و بازدید از روستای ملحمدره باشد.

روستای مانیزان

بهترین زمان سفر به همدان؛ روستای مانیزان

روستای مانیزان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان ملایر در استان همدان است. این روستا در ۲۶ کیلومتری ملایر و ۱۱۳ کیلومتری همدان قرار دارد. روستای مانیزان پایخت شیره‌انگور در ایران محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید در مراسم شیره‌پزان این روستا شرکت کنید، اواخر شهریور تا اوایل مهر برای شما ماه بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از روستای مانیزان است. همچنین این روستا آب‌هوای بسیار خوب و طبیعت سرسبزی نیز دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

روستای خاکو

روستای خاکو در ۹ کیلومتری همدان و در سراشیبی کوه قرار دارد. فصل تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر همدان و بازدید از این روستای زیبا باشد. خانه‌ها در روستای خاکو پلکانی شکل است و بام آن‌ها در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شود. این روستا آب‌وهوای کوهستانی دارد و سرشار از درخت است. از میان محصولات روستای خاکو می‌توان به گردو، بادام و سنجد اشاره کرد.

تابستان؛ بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان و بازدید از مراسم شیره‌پزان

تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان باشد؛ اگر می‌خواهید مراسم شیره‌پزان را تماشا کنید. برای دیدن مراسم شیره‌پزان می‌توانید از اواخر شهریور تا اوایل مهر به شهر ملایر همدان بروید. در این مراسم می‌توانید تمام مراحل درست کردن شیره را مشاهده کنید. در مراسم شیره‌پزی علاوه بر شیره انگور، شربت و شیرینی نیز درست می‌کنند. 

بازدید از جاذبه‌های گردشگری همدان در تابستان

بهترین زمان سفر به همدان؛ جاذبه ها

تابستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی باشد. در این فصل از صبح تا شب می‌توانید از بازدید جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بسیار زیبای این شهر لذت ببرید. 

جاذبه‌های  گردشگری شهر همدان که در سفرتان می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید عبارت‌اند از:

غار علیصدر 

آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه استر و مردخای

دشت میشان

گنبد علویان

شهر زیرزمینی سامن

تپه باستانی هگمتانه

برج قربان

میدان امام همدان

باغ موزه نظری همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همان

باغ موزه تاریخ طبیعی همدان

جشنواره صنایع‌دستی همدان

تابستان برای شما می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر همدان باشد، اگر می‌خواهید در جشنواره صنایع‌دستی این شهر شرکت کنید. در این جشنواره می‌توانید از آثار منبت‌کاری، معرق، میناکاری، سفال‌های خوش‌نقش‌ونگار لالجین و آثار چرمی که هنر دست هنرمندان‌ همدانی است، بازدید کنید. همچنین در جشنواره صنایع‌دستی همدان می‌توانید برای عزیزان خود سوغات بسیار زیبا و مرغوبی تهیه کنید.

پاییز برگ‌ریزان همدان 

بهترین زمان سفر به همدان؛ پاییز

در فصل پاییز گردشگران همدان، کم‌تر و آب‌وهوای آن خنک‌تر و بارانی می‌‌شود. اگر به آب‌وهوای خنک علاقمند هستید و همچنین نمی‌خواهید در سرمای شدید سفر کنید، پاییز می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان باشد. مهر و ابتدای آبان می‌تواند بهترین زمان برای سفر شما محسوب شود‌. در این فصل می‌توانید از طبیعت بی‌نظیر مه‌آلود این شهر زیبا نیز لذت ببرید. 

پاییز؛ بهترین زمان سفر به شهر همدان و تله‌کابین سواری

در پاییز رنگارنگ همدان می‌توانید از تله‌کابین سواری لذت زیادی ببرید. تله‌کابین این شهر در نزدیکی کتیبه‌های تاریخی گنج‌نامه قرار دارد. این تله‌کابین دارای دو ایستگاه دره گنج‌نامه و دشت میشان است. مسیر تله‌کابین همدان از انتهای دره عباس‌آباد شروع می‌شود و از یکی از ارتفاعات سرسبز الوند به پایان می‌رسد. پاییز می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان و تله‌کابین سواری باشد. در این فصل می‌توانید از ارتفاعات منظره‌های بسیار زیبای این شهر را ببینید و لذت زیادی ببرید.

جشنواره گردو در تویسرکان

یکی از مرغوب‌ترین گردوهای ایران در تویسرکان کاشته می‌شود. بیش از پنج‌هزار متر از زمین‌های تویسرکان پوشیده درخت‌های گردو است. فصل پاییز می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به همدان باشد، اگر می‌خواهید از جشنواره گردو بازدید کنید. در مهر ماه  می‌توانید در جشنواره گردو در تویسرکان شرکت کنید و گردوهای تازه و مرغوب بخرید و همچنین برای عزیزان خود سوغات ببرید.

بازدید از حمام قلعه همدان

حمام قلعه همدان یکی از بهترین جذابه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این حمام تمام ویژگی‌های یک حمام خوب را دارد. امروزه این حمام شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفته است. حمام قلعه معماری ایرانی و اسلامی دارد و مساحت آن ۱۵۰۰ مترمربع است. در حمام قلعه مجسه‌هایی به شکل انسان‌های واقعی قرار دارد تا دوران رونق حمام را نشان دهد. این حمام یک حمام معمولی قدیمی نیست بلکه بیشتر مانند موزه مردم‌شناسی است. همچنین یک چای‌خانه سنتی هم در حمام قلعه قرار دارد که می‌توانید در روزهای خنک پاییزی در آن چای و انواع دمنوش نوش جان کنید . فصل پاییز برای شما می‌تواند بهترین سفر به شهر همدان و بازدید از حمام قلعه باشد.

زمستان سفیدپوش؛ بهترین زمان سفر به شهر همدان

بهترین زمان سفر به همدان؛ زمستان

همدان در غرب ایران و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته است. این شهر زمستان‌های سرد و پر برف دارد. برخی اوقات دمای هوای همدان در این فصل تا منفی سی درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. اگر تحمل سرما را ندارید، بهار و تابستان برای شما می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان باشد، اما اگر عاشق برف، منظرهای سفیدپوش و ورزش‌های زمستانی هستید، زمستان بهترین زمان برای سفر شما به همدان است.

زمستان؛ بهترین زمان سفر به همدان و گشت‌وگزار در بازار سنتی همدان

زمستان برای شما می‌تواند بهترین زمان سفر به همدان و گشت‌وگزار در بازار سنتی این شهر زیبا باشد. در این بازار می‌توانید صنایع‌دستی و سوغات همدان مانند نقل، حلوا ارده، حلوا لوزی و صنل تهیه کنید و برای عزیزان خود سوغات ببرید. همچنین در بازار سنتی همدان فرش، قالی و طلا نیز یافت می‌شود. این بازار یکی از جاذبه‌های تاریخی همدان نیز محسوب می‌شود. بازار سنتی همدان دارای سقف و گنبدهایی با معماری ویژه و خاص است. 

تجربه اسکی در پیست‌اسکی تاریک دره

اگر به اسکی علاقمند هستید، زمستان می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به شهر همدان باشد. در این فصل می‌توانید به پیست اسکی تاریک دره بروید و از هوای برفی و مناظر سفیدپوش این شهر لذت ببرید. پیست اسکی تاریک دره یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران محسوب می‌شود و طول آن به ۱۶۰۰ متر می‌رسد. این پیست دارای چشم‌انداز بی‌نظیر و زیبای کوهستانی است و بهترین مکان برای اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

همدان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که هر ایرانی حداقل یک بار باید به آن سفر کند. اگر علاقمندید در هوای خنک و ملایم سفر کنید و از طبیعت بسیار زیبای روستاهای این شهر لذت ببرید، بهار و تابستان برای شما بهترین زمان سفر به شهر زیبای همدان محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید طبیعت هزار رنگ و برگ‌ریزان زیبای همدان را ببینید یا در جشنوار گردوی تویسرکان شرکت کنید، پاییز بهترین زمان برای سفر شما است. اگر عاشق برف هستید و می‌خواهید از منظره‌های برفی شهر لذت ببرید، زمستان بهترین زمان برای سفر شما به همدان محسوب می‌شود. 

لطفا تجربیات خود را درباره سفر به همدان در فصل‌های مختلف با ما به اشتراک بگذارید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران