فرودگاه همدان
30 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

فرودگاه همدان؛ از مسیرهای پروازی تا اطلاعات دسترسی

همدان از دیدنی‌ترین شهرهای ایران در دامنه کوه الوند است و سالانه گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصد سفرهای خود در تعطیلات انتخاب می‌کنند. راه‌های مختلفی برای سفر به این شهر وجود دارد. یکی از انتخاب‌ها از بین این راه‌ها سفر هوایی است. عده‌ای از گردشگران ترجیح می‌دهند به جای خودروی شخصی، تاکسی دربستی، اتوبوس و قطار با هواپیما سفر کنند. خوشبختانه همدان دارای فرودگاهی مجهز است که چنین امکانی را برای تعدادی از شهرهای ایران فراهم آورده است. از این‌رو فرودگاه همدان، از جاهای مهم این شهر محسوب می‌شود. در ادامه با تاریخچه، امکانات، مسیرهای پروازی، راه‌های دسترسی به فرودگاه، رستوران‌ها و مکان‌های مهم اطراف فرودگاه آشنا می‌شوید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه و معرفی فرودگاه همدان

فرودگاه همدان

فرودگاه اولیه در دوران رضاشاه و سال ۱۳۱۷ برای پروازهای نظامی ساخته شده بود. در دوران پهلوی دوم و سال ۱۳۴۵، این فرودگاه با فرمان شهردار همدان گسترش یافت و آماده میزبانی از هواپیماهای مسافری گشت. شش‌سال بعد، فرودگاهی نو به بهره‌برداری رسید. این فرودگاه همگانی، ارتفاعش از سطح دریا ۱۷۵۴ متر بوده و روی زمینی به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار بنا شده است. فرودگاه همدان، با برج مراقبت بلند و شیوه‌ای کارآمد در اداره فرآیندهای جاری‌اش، ایستگاه مسافرتی مهمی در غرب کشور به حساب می‌آید. شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۸۴ نشست و برخاست در این فرودگاه ثبت شده است. کد ایکائو OIHH است. 

کد یاتا و کد ایکائو؛ استانداردهای فرودگاه همدان

انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA)، واقع در مونترآل کانادا، برای شناسایی فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و نوع هواپیماها یک کد سه حرفی متشکل از سه حرف بزرگ انگلیسی به هر فرودگاهی نسبت می‌دهد. این کد که امروزه یک استاندارد بین‌المللی در صنعت هواپیمایی به حساب می‌آید، نقش مهمی در افزایش سرعت و راحتی در فرآیندهای رزرو و صدور بلیط، و مدیریت اطلاعات مسافران در سیستم‌های فروش بلیط هواپیمایی ایفا می‌کند. فرودگاه همدان، چون از سوی انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی شناسایی شده‌، دارای کد یاتای HDM است. این کد بیشتر با هدف  تعریف استانداردها، اطلاعات خدمات شرکت‌های هواپیمایی، قوانین قیمت گذاری و کمک به مسافران برای سفری ایمن به کار می‌رود. 

فرودگاه همدان هم مثل تمام فرودگاه‌های دنیا، از سوی سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO)، کدی تحت عنوان ایکائو دارد. این کد با چهار حرف بزرگ انگلیسی ساخته می‌شود و بیشتر برای تعیین چهارچوب جغرافیایی فرودگاه به کار می‌رود. حرف اول کد ایکائو به قاره یا منطقه فرودگاه، حرف دوم آن به کشوری که فرودگاه در آن واقع است و حرف سوم و چهارم به اطلاعات خاص فرودگاه و شهر آن ربط دارد. این کد برخلاف یاتا، ویژه خلبانان و افراد متخصص در زمینه هوانوردی است؛ چراکه با هدف پی‌بردن به امکاناتی همچون ایستگاه‌های هواشناسی، کنترل و برنامه‌ریزی پرواز به کار می‌رود. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

قابلیت‌ها و امکانات فرودگاه همدان

فرودگاه همدان

فرودگاه همدان با وجود ظرفیتی که دارد، هنوز میزبان پروازهای خارجی متنوعی نیست. تنها پروازهای زیارتی به عتبات عالیات در این فرودگاه برقرار است؛ به گونه‌ای که همدان محل اعزام حاجیان استان کردستان هم هست. بنابراین اگرچه باند فرودگاه تجهیزات کافی برای نشست و برخاست استاندارد هواپیماها را دارد؛ این فرودگاه، تقریبا داخلی به حساب می‌آید. 

باند فرودگاه همدان در راستای برقرای وضعیتی استاندارد و مطمئن برای پروازهای داخلی و خارجی، مجهز به سیستم‌های روشنایی برای ایجاد نور مناسب در تمامی ساعات شبانه‌روز است تا خلبان برای برخاستن بهترین شرایط را داشته باشد. همچنین از سیستم‌های مجهزی مثل VOR/DME  و  NDB برای ناوبری و از سوئیچینگ برای تبادل پیام‌های مخابراتی هواپیمایی بهره برده می‌شود.

وسعت باند فرودگاه همدان به اندازه‌ای است که گنجایش ورود و حضور همزمان سه هواپیمای متوسط و حتا برخی از هواپیماهای عریض را دارد. از جمله مهم‌ترین پروازهای این فرودگاه، به مقصد مکه مکرمه است؛ در این راستا، وقت و انرژی قابل‌توجهی برای اعزام حجاج به عربستان صرف می‌شود. 

به گفته مدیر فرودگاه همدان در سال ۱۴۰۲، ترمینال مسافربری، خدمات پارکینگ برای مسافرین، پارکینگ هواپیما، باند پروازی، چراغهای باند و دستگاه‌های ناوبری فرودگاه همدان قابلیت انجام تمام پروازهای حجاج استان‌های همدان و کردستان را همچون سنوات گذشته داشته است.

برای پاسخ‌دهی به نیازهای تغذیه‌ای مسافران و رفاه حال ایشان، رستوران و کافه، شعب بعضی از بانک‌ها و چرخ‌دستی برای حمل بار در سالن انتظار فراهم شده است. همچنین حدود ۷۰۰ جایگاه پارک برای خودروهای شخصی در محوطه بیرون فرودگاه همدان وجود دارد. برای ورود به شهر، تاکسی‌های خطی، و برای نظارت بر کیفیت سفرها و پیگیری مسائل مسافران، دفتر برخی از شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه تامین شده است. 

از دیگر ویژگی‌های مثبت فرودگاه همدان می‌توان به سیستم اتوماسیون اداری منظم، سیستم تهویه مناسب در فصل‌های گرم و سرد سال، زیرساخت‌های مناسب برای رسیدگی به امور فرودگاه، سیستم برق اضطراری و پاویونی دولتی با امکانات مختلف برای پذیرایی از مقامات سیاسی و نظامی کشور اشاره کرد. 

فرودگاه همدان یک ترمینال همگانی دارد که تمامی پروازهای ورودی و خروجی در آن صورت می‌گیرد. فضای این فرودگاه در حال توسعه است و احتمال دارد که ترمینال‌های جدیدی، مخصوصا برای سفرهای زیارتی، در آن افتتاح شود. 

مسیرهای پروازی 

فرودگاه همدان

در گذشته پروازهایی از همدان به مقصد فرودگاه کیش، فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه دبی و فرودگاه ملک عبدالعزیز مدینه برقرار بود. اما امروزه بیشتر آن پروازها از برنامه پروازی فرودگاه حذف شده و فقط به مقصد و از مبدا مشهد، تهران و کیش با شرکت‌های هواپیمایی آتا ایر، ایران‌ ایر و کیش ایر پرواز انجام می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا امیدی به توسعه این فرودگاه هست تا در آن پروازهای داخلی و خارجی با تنوع بیشتری برقرار شود؟

دسترسی به فرودگاه 

فرودگاه همدان در ۸کیلومتری ضلع شمال شرقی شهر و در زمین‌های کناری جاده اصلی تهران قرار دارد. برای رسیدن به این فرودگاه لازم است وارد بلوار سردار همدانی شوید.  متاسفانه هنوز وسیله نقلیه عمومی مثل اتوبوس در این مسیر وجود ندارد، پس تنها و آسان‌ترین راه دسترسی به فرودگاه، استفاده از تاکسی‌های فرودگاه، تاکسی‌های گذری و یا خودروهای اپلیکیشن‌های مسافربری است. 

ممکن است پیش از پرواز خروجی از یا ورودی به فرودگاه همدان، نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره وضعیت پروازها، ارتباط با مدیریت و ثبت شکایت یا پیشنهاد، داشته باشید. در این راستا، برای برقراری ارتباط با قسمت‌های مختلف فرودگاه، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

اطلاعات پرواز مسافران:

(پیش‌شماره استان: ۰۸۱)

۳۲۵۶۹۰۱۱-۱۳

تلفن گویا:

 ۱۹۹

ارتباط با مدیر ترمینال: 

۳۲۵۶۹۰۱۴

ارتباط با مدیریت فرودگاه:

 ۳۲۵۶۹۰۰۱-۳

سامانه پیامک: 

۱۰۰۰۷۰۶۹

سایت فرودگاه:

hamedan.airport.ir

رستوران‌های اطراف فرودگاه

فرودگاه همدان

شهر همدان رستوران‌های فراوانی دارد که برای ذائقه‌های گوناگون غذاهای متنوعی ارائه می‌کنند. اگر در مسیر فرودگاه تصمیم به صرف غذا گرفتید، رستوران‌هایی در جاده فرودگاه همدان وجود دارند که آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند:

  • رستوران ریتون
  • رستوران جوان
  • رستوران ستایش 
  • رستوران باران
  • اکبرجوجه همدان 
  • کباب بناب اصل 

مکان‌های مهم اطراف فرودگاه همدان

در جاده فرودگاه، پیش از رسیدن به میدان شهید همدانی و در حوالی آن مکان‌های مختلفی هست که اهمیت علمی، فرهنگی، خدمات شهری و بین‌شهری، صنعتی و تفریحی دارند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک علم و فناوری همدان 
  • نمایشگاه بین‌المللی همدان 
  • اداره کل راهداری همدان
  • اداره کل پست همدان
  • اداره کل هواشناسی همدان 
  • شهرک صنعتی بوعلی ۲
  • مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی همدان 
  • بوستان شهروند

در پایان

در این مقاله سعی داشتیم ابتدا شما را با تاریخچه و ظرفیت‌های فرودگاه همدان آشنا کنیم. دانستیم که این فرودگاه با داشتن کدهای بین‌المللی و برنامه‌های توسعه، می‌تواند در مسیری قرار بگیرد که تعداد پروازهای آن افزایش پیدا کند. همچنین با مسیرهای محدود پروازی و تنها ترمینال آن آشنا شدید و راه‌های ارتباطی با بخش‌های مختلف فرودگاه را برای کسب اطلاعات ضروری پرواز شناختید. در پایان، برای مواقعی که در فرودگاه و حوالی آن بودید و نیاز به صرف غذا داشتید، رستوران‌هایی را پیشنهاد دادیم تا به نیاز خود پاسخ بدهید. اگر شهر شما هنوز به مقصد همدان پروازی ندارد، امیدواریم در آینده با رشد صنعت هوایی کشورمان، شاهد این اتفاق باشیم.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران