چشمه ملک همدان
27 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

چشمه ملک همدان؛ جاری در طول تاریخ

آیا شما قصد سفر و بازدید از چشمه دیدنی ملک در همدان را دارید؟ پس با ما همراه باشید؛ زیرا همه آنچه که در این مقاله گفته خواهدشد، پیرامون این چشمه‌ بسیار زیبا است. همدان به‌عنوان یک شهر بسیار کهن و تاریخی ایران، اماکن دیدنی زیادی دارد که بر همه ما به‌عنوان یک ایرانی واجب است از نزدیک آنه‌ا را ببینیم. یکی از این جاهای دیدنی آن، چشمه ملک همدان است که ما در این مقاله به‌تفصیل از آن سخن خواهیم‌گفت. اما بهتر است قبل از پرداختن به اصل مطلب، نخست شناختی نسبی از شهر تاریخی همدان داشته‌باشیم. 

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

شهر همدان

 همدان

همدان یکی از شهرهای بسیار قدیمی در غرب ایران است که زمانی پایتخت هخامنشیان بود. اما جالب است بدانید قدمت این شهر به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ بلکه همدان خیلی پیش‌تر از این‌ها به‌عنوان نخستین پایتخت اولین شاهنشاهی ایران یعنی مادها شناخته‌ شده‌بود. باید بگوییم، این شهر باز هم به پیش‌تر از قوم مادها بازمی‌گردد؛ شگفت‌انگیز است؛ اینطور نیست؟ همدان قبل از آمدن اقوام آریایی محل زندگی قومی به‌ نام کاسی‌ها بود. به‌این ترتیب ما قرار است از شهری سخن بگوییم که ریشه‌ای بسیار طویلی دارد. بنا به گفته هرودوت، این شهر نخستین بار توسط دیاک، نخستین شاه ماد، تأسیس‌شد که در حمله اعراب به دست مسلمانان افتاد. این واقعه آن‌قدر بزرگ بود که اعراب پس از فتح نهاوند، سلطه بر همدان را بزرگ‌ترین پیروزی خود بر ساسانیان می‌دانستند. از نظر جغرافیایی این شهر چون در دامنه کوه الوند واقع شده، دارای آب‌وهوایی سردسیر است. 

شگفت‌آورتر از همه‌چیز، این است که وقتی شهر همدان را از بالا بنگرید، آن را شبیه یک پیتزای دایره‌ای برش‌خورده می‌بینید. در مرکز این دایره، میدان مرکزی شهر واقع‌شده و در فاصله دورتر از این میدان، خیابان‌هایی با شعاع بزرگ قراردارد. گفتنی‌ها درباره این شهر تاریخی بسیار است؛ اما ما به همین بسنده می‌کنیم تا با داشتن شناختی نسبی به‌سراغ معرفی چشمه تاریخی ملک در همدان برویم.  

همه چیز درباره چشمه ملک همدان

در بخش مرکزی شهر همدان و به‌فاصله 7کیلومتری تا مرکز شهر، روستای زیبا چشمه ملک و در دل آن چشمه‌ای جاری به‌ همین نام وجوددارد. منطقه‌ای که این چشمه در آن قرارگرفته، بسیار خوش‌آب‌وهوا است؛ مکانی آرام برای دوری از شلوغی‌های شهر. امروزه ازدحام جمعیت، سروصدا، آلودگی و فشار کار در شهرها، انسا‌ن‌ را وادار می‌کند برای آرامش و آسایش مأمنی برگزیند و در آنجا خودش را از انرژی‌های منفی تخلیه کند. در این منطقه انواع گیاهان خودرو را می‌توان دید. چشمه تاریخی ملک در همدان مکانی بسیار مناسب برای این کار است. به‌طوری که در میان مردم بومی این شهر نیز محبوبیت ویژه‌ای دارد. آب این چشمه بسیار گوارا و خنک است و طبیعت این چشمه در شب بسیار دیدنی است؛ طوری که چراغ‌هایش از دور به ستارگان آسمان شباهت دارد. افزون‌براین چشمه ملک همدان که سرچشمه رودخانه جاری در دیون است، در سال 1398 در میراث طبیعی ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است.

چشمه ملک و کوهنوردی

چشمه ملک همدان

اگر قصد صعود به چهارقله و قسمتی از راس‌الخط الوند را دارید، چشمه ملک شهر همدان بسیار گزینه مناسبی است. ورزشکاران زیادی از اقصی‌نقاط ایران برای کوهنوردی به سمت این چشمه می‌آیند. شما می‌توانید شب را در کنار این چشمه زیر چادر و با تجهیزات لازم سر کنید. ما به شما قول می‌دهیم که از نسیم خنک این چشمه و هوای خوشش غرق لذت خواهیدشد.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

سنگ‌نگاره‌های موجود در چشمه ملک شهر همدان

چشمه ملک در همدان سنگ‌نگاره‌هایی به‌قدمت 3 تا 6 هزارسال قبل از میلاد دارد. این اثر در تلریخ 18 دی 1387 به‌ثبت ملی رسیده‌است. نقش‌های حکاکی‌شده بر این سنگ‌ها به‌احتمال زیاد مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است. نقش این سنگ‌نگاره‌ها بیشتر تصویر انسان و حیواناتی مثل بز، سگ، گرگ، بز و اسب است. وجود این سنگ‌نگاره‌ها خود گویای قدمت این منطقه است. بنابراین اگر روزی به همدان سفر کردید، حتما به این روستای تاریخی سری بزنید. 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک چشمه ملک همدان

پس از بازدید از چشمه ملک، شما این فرصت را دارید که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری که در نزدیکی این منطقه قراردارد، دیدن کنید. قرارگرفتن این جاذبه‌های تاریخی در کنار هم برای شما به‌عنوان بازدیدکننده مزیتی است که با یک تیر چند نشان می‌زنید. از جمله‌ آنها می‌توان از دره مرادبیگ، تپه عباس‌آباد، عمارت بدیع‌الحکما، روستای سیلوار و قلعه بهمن‌میرزا نام‌برد.

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مطالب شناساندن یکی از مناطق تاریخی همدان به نام چشمه ملک همدان بود. شهر همدان به دلیل قدمت دیرینه‌ای که دارد، اماکن و بناهای کهن بسیاری دارد که متأسفانه عموم افراد چند تای آن‌ها را که شناخته‌شده‌تر است، می‌شناسند. به‌این‌ترتیب رسالت ما به‌عنوان نویسنده حکم می‌کند تا جاهای کمترشناخته‌شده را که مثل گوهری پنهان ماندند، به همگان بشناسانیم. حال شما دوست عزیز، اگر روزی به این استان سفر کردید، تمایلی برای رفتن به  چشمه ملک دارید؟  خوشحال می‌شویم، نظرات باارزشتان را با ما به‌اشتراگ بگذارید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران