آرامگاه فردوسی
16 خرداد 1402
مشهد

بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن؛ خاطراتتان را قاب بگیرید!

مشهد فقط یک شهر زیارتی نیست. طبیعت زیبا و ییلاقی، باغ‌های باصفا، جاهای دیدنی تاریخی و چندین و چند خانه تاریخی بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن هستند. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک قرار است سراغ بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن برویم. اولین لوکیشن عکاسی در مشهد جایی نیست جز حرم مطهر امام رضا (ع). 

رزرو تور مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد تنها با سه کلیک!

حرم امام رضا (ع) 

بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن

برای یک شیعه چه چیزی لذتبخش‌تر از زیارت و هم‌صحبتی با امام رضا (ع) آن هم در صحن و سرای بارگاهش. در کنار زیارت، با کمی خلاقیت، دانش عکاسی و دوربین موبایل می‌توانید بهترین عکس‌های یادگاری را در حرم ثبت کنید. شاید جالب باشد که بدانید اولین عکس ثبت شده از حرم امام رضا (ع) در سال 1346 ثبت شده است و محل آن صحن آزادی بوده است. 

خانه توکلی مشهد

خانه‌های تاریخی مشهد بسیار معروف‌اند. خانه توکلی نیز سرآمد همه خانه‌های تاریخی مشهد است. قدمت 180 ساله، معماری به سبک قاجاری و رایگان بودن بازدید از خانه توکلی باعث شده تا این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد و انتخابی بسیار خوب برای عکس گرفتن در این شهر باشد. به ویژه اگر به عکاسی در دیدنی‌های تاریخی علاقه داشته باشید. 

عمارت توکلی شامل ایوان با ستون‌ها و سرستون‌های برجسته، تزئینات گچ‌بری در داخل خانه، مطبخ و اتاق‌های زمستانی در طبقه همکف است. اسکلت خانه از چوب ساخته شده و این یکی دیگر از زیبایی‌های این خانه است. این خانه تاریخی یک طبقه است. با کمک پلکان دو طرف خانه می‌توانید به طبقه اول بروید. در طبقه اول دو اتاق نشیمن برای پذیرایی وجود دارد که توسط ارسی‌ها از یکدیگر جدا می‌شود.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه صفوی هفتم.

بهای بلیط: رایگان

ساعت کاری: هر روز به جز تعطیلات رسمی و ایام عزاداری محرم از ساعت 8 تا 21 

خانه اردکانی مشهد

خانه اردکانی مشهد

خانه اردکانی در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است و به همین منظور می‌تواند یکی از نزدیک‌ترین مکان های مشهد برای عکاسی به حساب بیایید. شاید به این دلیل که خانه اردکانی از معماری سنتی ایرانی پیروی کرده است به یکی از بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن بدل شده باشد. تمام عناصر معماری سنتی ایرانی از جمله حیاط مرکزی، بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین، آب انبار، حوض‌خانه، تنور خانه و تزیینات گچ‌بری و منبت‌کاری در جای جای این خانه مشاهده می‌شود.

لیست کامل خانه های تاریخی مشهد

آدرس: مشهد، بلوار وحدت، خیابان وحدت 21 یا خیابان شهید سالاری مقدم، کوچه بن‌بست.

بلیط ورودی: 10 هزار تومان 

ساعت کاری: 8 تا 14 و 16 تا 19

باغ پرندگان مشهد

اگر به دیدن و بودن کنار پرندگان علاقه دارید این باغ زیبا در مشهد می‌تواند انتخاب خوبی برای عکاسی باشد. این باغ یکی از مکان های مشهد برای عکس گرفتن است. مسافران مشهد می‌گویند ارزش وقت گذاشتن دارد چرا که می‌توانید کمیاب‌ترین پرنده‌ها را ملاقات کنید. علاوه بر این قدم زدن بین درختان، تماشای پرنده‌های خوش‌رنگ و استراحت در آلاچیق‌هایی که آفتاب مشهد را مهار می‌کند لذت زیادی دارد.

اگر سررشته‌ای در عکاسی ندارید از غرفه عکاسی باغ پرندگان مشهد کمک بگیرید. پس اگر می‌خواهید تصاویرتان در این باغ با دوربین حرفه‌ای ثبت شود سراغ غرفه عکاسی باغ پرندگان بروید و با پرداخت مبلغ معین عکس‌های یادگاریتان از غذا دادن به پرندگان را دریافت کنید. 

آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام، بلوار بهارستان، بالاتر از میدان بهارستان، خیابان بهارستان 3.

بهای بلیط: 10 هزار تومان

ساعت کاری: 9 تا 20

بام هفت تیر مشهد

بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن

برای عکاسانی که به عکاسی در شب علاقه‌مند هستند بام مشهد انتخاب مناسبی است. به خصوص اگر سفرتان در فصل پاییز باشد و یکی از غروب‌های پاییزی به بام مشهد بروید منظره‌های زیبایی برای عکاسی پیدا خواهید کرد. شاید بتوان گفت نورپردازی در شب، اشراف به شهر و رایگان بودن بام هفت تیر باعث شده است تا به یکی از بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن تبدیل شود. 

آدرس: مشهد، انتهای بلوار هفت تیر، پلکان کوه آب و برق. 

بهای بلیط: رایگان

ساعت کاری: 24 ساعت شبانه‌روز 

آرامگاه فردوسی

بنا و باغ کنونی آرامگاه فردوسی بنا بر روایتی همان باغ خانه شخصی اوست که جسدش را در حیات آن دفن کردند. بعدا یکی از سپهداران توس در اولین آرامگاه را برای فردوسی بنا کرد. این آرامگاه در زمان حمله مغول تخریب شد تا اینکه در زمان ناصرالدین‌شاه بنایی دو طبقه برای آن ساخته شد. سپس در زمان پهلوی، باغی که آرامگاه در آن قرار داشت پیشکش شاه شد و همزمان آرامگاهی در خور این شاعر پارسی بنا شد. این آرامگاه تاریخی و مزار هنرمندانی چون مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان، بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را وسوسه می‌کند تا چند عکس زیبا در کنار آن ثبت کنند و خاطره مشهدگردی خود را برای همیشه ثبت کنند. همچنین می‌توانید در باغ این آرامگاه منظره‌های زیبایی برای عکس گرفتن پیدا کنید.

آدرس: مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان.

بهای بلیط: 5 هزار تومان

ساعت کاری: 9 تا 17

طرقبه

طرقبه

طرقبه فقط یک منطقه ییلاقی نیست و به دلیل وجود مناطق تفریحی و سیاحتی و روستاهای زیبا به یکی از بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن تبدیل شده است. به طور مثال دهکده آبی ویلاشهر یکی از بهترین و زیباترین مناطق طرقبه است که اتفاقا برای عکاسی هم مناسب است. قایق سواری، غذاهای محلی رستوران‌های سنتی، پیک‌نیک و طبیعت ویلاشهر همگی از سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند. بند گلستان، چالیدره، رودخانه طرقبه، پارک کمر مقبولا و روستای کنگ هم برای علاقه‌مندان به عکاسی در طبیعت بهترین انتخاب در طرقبه خواهد بود. 

آدرس طرقبه: مشهد، جنوب غربی مشهد، بلوار وکیل‌آباد، 16 کیلومتری مشهد، شهرستان طرقبه.

پارک ملی چهل بازه

قطعا یکی از بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن بعد از طرقبه پارک ملی چهل بازه است. در پارک ملی چهل بازه به یک دریاچه مصنوعی زیبا، رصدخانه و برج چشم‌انداز دسترسی دارید و می‌توانید بهترین تصاویر مشهدگردی را ثبت کنید. یادتان باشد که نورپردازی پارک و دریاچه در شب آن را دیدنی‌تر می‌کند. پس اگر به عکاسی در شب علاقه دارید پارک ملی چهل بازه را در فهرست مشهدگردی خود قرار دهید. 

برای دسترسی به پارک چهل بازه با اتوبوس، سوار خط شماره 42 اتوبوس‌رانی مشهد شوید و در ایستگاه فارغ‌التحصیلان پیاده شوید. بعد از حدود 3 دقیقه پیاده‌روی به پارک چهل بازه خواهید رسید.

آدرس: مشهد، منطقه ۱۱، خیابان نمایشگاه پانزدهم.

بها بلیط: رایگان

ساعت کاری: 24 ساعت شبانه‌روز

برای رزرو بهترین هتل های مشهد کلیک کنید.

روستای زشک؛ برای عاشقان طبیعت

بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن

در فاصله 20 کیلومتری از مشهد در جنوب شرقی مشهد و در شهرستان شاندیز روستایی به نام زشک قرار دارد که به سرچشمه دره شاندیز نزدیک است و به همین دلیل طبیعت زیبایی دارد. بهترین زمان برای سفر به این روستای ییلاقی و عکاسی طبیعت بهار و تابستان است. اگر هم به دنبال بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن در پاییز و زمستان باشید باز این روستا انتخاب خوبی خواهد بود. باغ‌های متعدد و سرسبز، چشمه‌های خروشان و آبشارهای زیبا باعث شده تا روستای زشک به یکی از بهترین مکان های مشهد برای عکس گرفتن میان عکاسان تبدیل شود. 

آدرس: مشهد، بلوار وکیل‌آباد، شاندیز، روستای زشک.

سخن پایانی

اگر تا به حال به مشهد سفر کرده‌ای بگویید به کدام یک از مکان های مشهد برای عکس گرفتن رفته‌اید؟ اگر تصویری از مشهدگردی خود ثبت کرده‌اید بگویید در کدام یکی از جاهای دیدنی مشهد بوده است؟ اگر قصد سفر به این شهر بسیار زیبا را هم دارید، با سه کلیک تور مشهد را همین حالا رزرو کنید. 

نظرات کاربران