Sydney Harbor Bridge

پل بندرگاه سیدنی؛ حقایق عجیبی که نمی دانید!

پل بندرگاه سیدنی، بزرگ‌ترین پل قوسی جهان و یکی از مشهورترین جاذبه‌ های دیدنی استرالیا است. این پل از طریق حمل‌ونقل پیاده، ریلی و جاده‌ای زیرساخت شهری مهمی برای جابجایی از مرکز سیدنی به حومه شهر است. پل فولادی و حماسی بندرگاه سیدنی نقشی بیشتر از یک مسیر حمل‌ونقل ساده دارد. این پل قدیمی اسراری منحصربه‌فرد و جذاب زیادی را در خود جای داده است. دانستن این رازها یک ماجراجویی جالب خواهد بود.

رزرو بلیط هواپیما سیدنی همین حالا!

22 حقیقت جالب و سرگرم کننده در مورد پل بندرگاه سیدنی

1.      پل بندرگاه سیدنی تقریباً 100 سال قدمت دارد

Sydney Harbor Bridge

ساخت و ساز پل بندرگاه شهر سیدنی در سال 1923 آغاز گردید و پس از 8 سال در مارس 1932 به پایان رسید. سال 2032 یکصدمین سالگرد رسمی این پل است که قطعا مهمانی بزرگی خواهد شد.

2.      برای تکمیل پل از  1400 کارگر کمک گرفته شد

ساخت پل بندری سیدنی پروژه‌ای عظیم بود که 8 سال زمان برد و از مهارت 1400 کارگر در طول این زمان کمک گرفته شد. در ساخت پل، کارگران از 53000 تن فولاد، بیش از 6میلیون پرچ دستی و 272000 لیتر رنگ استفاده کردند.

3.      پل بندرگاه سیدنی، بزرگترین پل قوسی فولادی جهان است

پل بندری سیدنی 134 متر ارتفاع دارد و به طول 502 متر از داوزپوینت تا میلسونز، سراسر بندر سیدنی را دربر می‌گیرد. این پل طولانی‌ترین نه، اما بزرگ‌ترین پل قوسی فولادی در جهان است.

4.      پل به طور مداوم رنگ‌آمیزی می‌شود

Sydney Harbor Bridge

این پل سیدنی دائماً در حال رنگ‌آمیزی است، هم برای تازه نگاه‌داشتن آن و هم برای محافظت از سازه در برابر مخاطرات طبیعی مانند باد و باران. تیم رنگ‌آمیزی پل بندرگاه سیدنی متشکل از 100 نفر و 2 ربات است. پل به قدری بزرگ است که وقتی رنگ‌آمیزی به پایان می‌رسد زمان شروع مجدد فرآیند رنگ‌آمیزی رسیده است.

5.      بازیگر معروف استرالیایی زمانی از کارگران پل بندرگاه سیدنی بوده است

یکی از حقایق جالب در مورد پل بندری سیدنی این است که ستاره استرالیایی زمانی روی این پل کار می‌کرده است. پل هوگان بازیگر استرالیایی قبل از اینکه در فیلم Crocodile Dundee به شهرت برسد، یکی از کارگران این پل عظیم بوده است. او و همکارانش مسئولیت برپایی سکوها و دسترسی مطمئن به پل را برای تیم نقاشان بر عهده داشتند.

6.      می‌توانید از طاق پل بندرگاه سیدنی بالا بروید

استرالیا و خصوصاً سیدنی بهشت ماجراجویان است. یکی از محبوب‌ترین کارهایی که ماجراجویان در بازدید از جاذبه‌ های دیدنی استرالیا انجام می‌دهند، صعود به طاق پل بندرگاه شهر سیدنی است. از سال 1988 که صعود به پل شروع شد، رد پای بیش از 3 میلیون بازدیدکننده که به طاق آن صعود کرده‌اند، دیده می‌شود. مناظر ویژه‌ای چون خانه اپرای سیدنی، ساحل شمالی و منطقه تجاری مرکزی از بالای طاق پل دیده خواهند شد.

7.      ارتفاع طاق پل تغییر می‌کند

Sydney Harbor Bridge

قوس برج پل بندرگاه سیدنی با تغییرات آب‌وهوایی به اندازه 18 سانتی‌متر بالا یا پایین می‌رود. این به دلیل تغییرات در شرایط جوی است، گرما یا سرمای شدید باعث انبساط و انقباض پل می‌شود.

8.      بیشترین حجم فولاد برای ساخت پل از آن سوی دنیا می‌آمد

تقریباً 80 درصد فولاد مورد استفاده برای پل، از انگلستان وارد شده است. به این معنی که قبل از استفاده در ساخت پل نیمی از جهان را طی می‌کردند.

9.      چهار ستون روی پل کاملاً تزئینی است

پل بندرگاه سیدنی یکی از جاذبه های دیدنی استرالیا است که در جهان با چهار دکل بلندش در هر گوشه شهرت دارد. این چهار دکل، قامت چشم‌گیری به پل می‌دهند و منظره‌ای با شکوه ایجاد می‌کنند. اما حقیقت جالب این است که این چهار دکل کاملاً تزئینی هستند و تنها جنبه زیبایی‌بخشی به پل را دارند.

10.  نام مستعار پل آویز پالتو است

از دیگر حقایق جالب در مورد پل بندری سیدنی، نام مستعاری است که استرالیایی‌ها بر روی آن نهاده‌اند. ساکنان سیدنی به دلیل شکل انحنای پل، آن‌را آویز پالتو نامیده‌اند.

11.  در مراسم افتتاحیه، روبان پل دو بار برید شد

Sydney Harbor Bridge

افتتاح پل بندرگاه سیدنی رویدادی بزرگ در پی یک مسابقه شگفت‌انگیز طراحی برای نشان دادن خروج استرالیا از سال‌های سخت رکود بود. اما در مراسم افتتاحیه، فرانسیس دوگروت از اعضای سازمان راست افراطی، سوار بر اسب به میان جمعیت آمد و با شمشیر روبان را برید. در این زمان جک لانگ، نخست وزیر نیوسات‌ولز به قدری عصبانی شد که دوگروت را دستگیر کرد و روبان جدیدی بر روی پل بست تا بتوانند رسماً آن را افتتاح کند.

12.  یک کارگر از روی پل سقوط کرد

سانحه در حین ساخت پل‌ها رایج است و پل بندرگاه سیدنی نیز از این موضوع مستثنی نبوده، اما بخش شگفت‌انگیز داستان زنده ماندن کارگر ساختمانی وینسنت کلی است. او در اکتبر 1930 به هنگام کار بر روی پل از ارتقاع 55 متری در بندر پایین سر خورد و سقوط کرد اما به طور معجزه‌آسایی، موفق شد در هوا به صورت سالتو حرکت کند و با پای در آب فرود آید. او با چند دنده شکسته جان سالم به در برد و بعداً توسط شرکت مسئول نظارت بر آثار ، مدال دریافت کرد.

13.  در ساخت این پل 16 نفر جان باختند

ساخت پل بندرگاه سیدنی به تلاشی عظیم نیاز داشت و شرایط این پروژه اغلب خطرناک بود. متاسفانه در طول 8 سال ساخت و ساز، 16 نفر بر اثر سانحه جان خود را از دست دادند.

14.  بیش از 250 نفر سنگ‌تراش برای ایجاد پایه‌ها به استرالیا آمدند

گرانیت مورد استفاده برای پایه‌های پل باید از منطقه‌ای در ساحل جنوبی نیوساوت‌ولز استخراج می‌شد. برای دستیابی به این هدف، بیش از 250 سنگ‌تراش با مهارت‌های فنی مناسب به همراه خانواده‌هایشان از اروپا، عمدتاً از اسکاتلند و ایتالیا به سیدنی آورده شدند.

15.  طاق تقریباً قبل از اینکه تمام شود از هم پاشید

Sydney Harbor Bridge

پل بندرگاه سیدنی به روشی غیرمعمول ساخته شد. تیم سازنده ساخت پل را از درون خلیج شروع کردند و به تدریج به سمت خارج از آب ساخت سازه را ادامه دادند. اندکی قبل از اتمام پل، زمانی که دو طرف طاق فقط چند سانتی‌متر از هم فاصله داشتند، بادهای شدید پل را درهم کوبید و باعث شد دو طرف پل به طرز چشم‌گیری تاب بخورند. خوشبختانه این سازه پابرجا ماند و پل در نهایت با موفقیت به پایان رسید.

16.  حلقه‌های پل المپیک بر روی پل آویزان شده بودند

در طول بازی‌های المپیک سال 2000 در سیدنی، حلقه‌های المپیک از روی پل آویزان شدند و مرکز نمایش آتش‌بازی به مناسبت مراسم اختتامیه را تشکیل دادند.

17.  پل بندرگاه سیدنی محل حرکات جسورانه بوده است

در سال 1973 فیلیپ پتی از طناب بازان معروف، سیمی را بین دو ستون در بخش انتهایی جنوب پل بست و با موفقیت از روی آن عبور کرد.

18.  این پل از پل دروازه جهنمی نیویورک سیتی الهام گرفته شده است

در طراحی پل بندرگاه سیدنی از جاذبه های دیدنی استرالیا، از پل دروازه جهنمی نیویورک الهام گرفته شده است. اگرچه بندر سیدنی به اندازه رودخانه شرقی نیویورک خطرناک نیست، اما این دو پل به سبب شکل قوسی ظریف و دکل‌های باشکوه تزئینی که دارند بسیار بهم شبیه هستند.

19.  پل بندری سیدنی محل آتش‌بازی سال نو میلادی است

Sydney Harbor Bridge

سیدنی به بهترین آتش‌بازی سال نو میلادی مشهور است که این مراسم معمولاً بر روی پل بندرگاه یا اطراف پورت جکسون برگزار می‌گردد. پل بندرگاه شهر سیدنی که معمولاً از طریق نورپردازی با موضوع جشن‌ها تزئین می‌شود جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. گاهی برخی از آتش‌بازی‌ها در آب فرو می‌روند و جلوه‌ای خیره کننده از آبشار نور دارند.

20.  این پل یک موزه دارد

دکل جنوب شرقی پل بندری سیدنی به روی عموم باز است و می‌توان از 200 پله آن بالا رفت تا منظره‌ای فوق‌العاده از بندر را دید. با این حال، یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد پل بندرگاه سیدنی این است که دکل در واقع شامل یک موزه کوچک مملو از اطلاعات جالب در مورد پل و تاریخچه آن است. حتی می‌توانید چند فیلم ویدیویی نادر از سال‌های اولیه ساخت را ببینید.

21.  این پل محلی برای ازدواج جوانان است

صعود از طاق برج فقط متعلق به ماجراجویان و افراد مشهور نیست، بلکه گاهی جوانان بر روی این پل پیمان ازدواج می‌بندند. اولین زوجی که روی پل با هم ازدواج کردند، استفن تیرنی و کلر تولان، اهل اسکاتلند بودند که در ژوئن 2008 با هم ازدواج کردند. ده سال بعد، که وارن اورلاندی و پالی فیلیپس در سحرگاه ازدواج خود را به عنوان اولین عروسی همجنس گرایان روی پل جشن گرفتند.

22.  رکورد بیشترین صعود متعلق به لوید پولتون 89 ساله است

بسیاری از بازدیدکنندگان بارها و بارها به سمت پل بندرگاه شهر سیدنی جذب می‌شوند، اما رکورد بیشترین صعود متعلق به لوید پولتون 89 ساله است که بیش از 125 بار به بالای طاقل پل رسیده است.

در پایان

پل بندرگاه سیدنی یکی از جاذبه ‌های دیدنی استرالیا است که به عنوان یک شاهکار معماری بسیار مورد توجه گردشگران است. این پل که بزرگ‌ترین پل قوسی فولادی جهان لقب گرفته، علاوه بر محلی برای عبور و مرور داستان‌هایی از بندبازی، برگزاری ازدواج و صعودهای ماجراجویانه را به خود دیده است. حتما در سفر به سیدنی از این پل پررمزوراز و دیدنی بازدید کنید و با منظره بندرگاه عکس‌های به یاد ماندنی به ثبت برسانید.

نظرات کاربران