Swiss National Museum

موزه ملی سوئیس | تاریخ سوئیس از پیدایش تا امروز

موزه ملی سوئیس (به آلمانی: Landesmuseum) در زوریخ، بزرگ‌ترین شهر سوئیس، واقع شده است. 

این موزه بزرگ‌ترین مرکز در کشور سوئیس است که تعداد زیادی از گنجینه‌های تاریخ سوئیس در آن نگهداری می‌شود. به بیان دیگر، موزه ملی سوئیس شامل نمایشگاه‌هایی است که تاریخ این کشور را از پیدایش تا امروز روایت می‌کند؛ به‌ویژه تاریخ توسعه تولید ملی، هنر و صنایع دستی.

موزه ملی سوئیس مجموعه‌ای متشکل از یک ساختمان تاریخی زیبا متعلق به سال ۱۸۹۸ و یک بال مدرن مجاور است که در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در فضای قدیم و جدید به طور توامان قدم بزنند. 

اگر دوست دارید با هنر، فرهنگ و تاریخ سوئیس آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به بازدید از موزه ملی سوئیس بروید؛ اما قبل از آن، با این مقاله همراه شوید. مطمئن باشید آشنایی با قسمت‌های مختلف موزه در این مقاله، انگیزه شما را برای این بازدید دو‌چندان خواهد کرد.   

تاریخچه موزه ملی سوئیس

Swiss National Museum

در اروپا، قرن نوزدهم را عموماً قرن ملت‌ها و دولت‌های ملی می‌دانند. با این حال، در حالی که سایر کشورها مشغول ساختن یادبودها، بناهای تاریخی و مؤسسات بودند، ایالت فدرال جوان سوئیس ایده راه‌اندازی یک موزه ملی را مطرح کرد.

طرح‌های اولیه با شک و تردید زیادی مواجه شد و دلایل کاملا موجهی برای رد این طرح وجود داشت. تقریباً هر یک از کانتون‌ها (کنفدراسیون سوئیس ۲۶ بخش دارد که به هریک از آنها کانتون گفته می‌شود) مجموعه‌های مخصوص به خود را داشتند که منعکس‌کننده شخصیت فدرال ایالت جوان بود. با این حال، در سال ۱۸۸۳ با افزایش محبوبیت نمایشگاه هنر ملی که به عنوان بخشی از نمایشگاه ملی سوئیس در زوریخ برگزار شد، سالومون وگلین از زوریخ، عضو شورای ملی سوئیس، بحث‌های جدی‌تری را درباره تاسیس موزه ملی آغاز کرد.

پس از کشمکش‌های فراوان بر سر مکان پیشنهادی موزه ملی سوئیس، شهر زوریخ سرانجام در سال ۱۸۹۱ پیروز شد و رقبای خود را که شهرهای لوسرن، بازل و برن بودند، کنار زد. گوستاو گول، معمار جوان این بنا، از ویژگی‌های معماری تاریخی متفاوتی برگرفته از اواخر دوره قرون وسطی و دوران مدرن استفاده کرد و آنها را برای ایجاد یک مجموعه واحد، با یکدیگر ادغام کرد.

طراحی بال جدید ساختمان که توسط معماران سوئیسی به‌نام‌های کریست و گاتنبین (Christ & Gantenbein) صورت گرفت، مکمل بی‌عیب و نقصی برای بال گوستاو گول است. سالن‌های نمایشگاهی بزرگ و انعطاف‌پذیر، کتابخانه مدرن و سالنی برای رویدادهای عمومی در این بال ساختمان قرار گرفته است. 

امروزه موزه ملی زوریخ به عنوان یکی از بناهای برجسته قرن نوزدهم و یک بنای معماری با اهمیت ملی در‌نظر گرفته‌می‌شود.

محوطه موزه ملی سوئیس

با رسیدن به ایستگاه اصلی زوریخ، مستقیماً به آستانه معروف‌ترین پارک آن می‌رسید: پلاتز‌سپیتز.  این پارک در دهه ۱۹۸۰ در دسترس طبقه پایین جامعه بود و به‌عنوان میدان تیراندازی و سپس یک بیشه تفریحی استفاده می‌شد. در آن زمان این پارک، پارک بدنامی بود و به «پارک سوزن» (مرکز معتادان به مواد مخدر) معروف شده‌بود. از زمان بازسازی آن در سال ۱۹۹۳، پلاتز‌سپیتز بار دیگر وجهه مردمی پیدا کرد. پس از گسترش موزه ملی، ماهیت چند وجهی این پارک به خوبی آشکار شد و در اختیار همگان قرار گرفت.

 از ویژگی های این مکان می‌توان به چنارهای تنومند آن اشاره کرد که قدمتی حدود دویست ساله دارند و بخشی از چشم انداز رودخانه و شهر را تشکیل می‌دهند. سایه شاخه‌های آن‌ها بر روی رودخانه تصاویری از مکان‌های بکر در دره‌های رودخانه خنک کرواسی را تداعی می‌کند و یادآور خیابان‌های پر‌درخت و آبراه‌های شهرهای بزرگ اروپا است.

وجود این پارک با درختان تنومند و زیبایی خارق‌العاده‌ در نزدیکی موزه ملی سوئیس، جذابیت این مکان را برای گردشگران دوچندان کرده‌است. 

حیاط داخلی زیبا با مناظر کم‌نظیر، بخش رمانتیک این موزه است و اغلب به عنوان پس‌زمینه‌ای جذاب برای نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف استفاده می‌شود. نمایش‌های ویژه‌ای دو بار در سال با مدت زمان ۳ تا ۶ ماه در این محل برگزار می‌شود.

ساختمان موزه ملی سوئیس

Swiss National Museum

ساختمان موزه ملی سوئیس از دو بخش تاریخی و مدرن تشکیل شده‌است. با وجود تفاوت‌هایی که در ساختمان جدید و قدیمی وجود دارد، شباهت‌ها و ویژگی‌های معماری مشترکی نیز  به‌وفور در آنها دیده‌ می‌شود که ادغام سبک قدیم و جدید را جذاب می‌کند. دیوارهای سنگی مستحکم ساختمان قدیمی قرن نوزدهمی در برابر دیوارهای ۸۰ سانتی متری بال جدید با عایق حرارتی بالا نمای جالب‌توجهی را به وجود آورده‌است. 

بتن توف (یکی از فراورده‌های آتشفشانی بسیار مستحکم) که بیشتر در بال جدید استفاده شده‌است، با نمای توف ساختمان قدیمی مطابقت دارد و کف‌ بتنی صیقلی در بال جدید، تفسیری مدرن از کف تزئینی ساختمان قدیمی است. استفاده از بتن در فضای داخلی موزه جدید غالب است. این سازه در ترکیب با عناصر فنی که عمداً روی سقف‌ها قرار گرفته‌اند، فضایی تقریباً صنعتی را ایجاد می‌کند که مستحکم و جادار بوده و برای انواع مختلف نمایشگاه و ارائه مناسب است.

فضاهای جدید در موزه ملی زوریخ به عنوان سالن‌های چندمنظوره (حفاظتی و در عین حال آزمایشی) در نظر گرفته شده‌است. مرحله ساخت بال جدید شامل اقدامات مقاوم‌سازی (ایمنی در برابر زلزله و آتش سوزی) و نوسازی بخش بزرگی از ساختمان قدیمی بود که بر اساس معیارهای میراث ملی صورت گرفت.

ورودی اصلی موزه به نقطه‌ای منتقل شد که بال قدیمی و بال جدید در سمت رودخانه لیمات به هم می‌رسد؛ محلی که در ابتدا مدرسه هنرهای زیبا را در خود جای داده‌بود. هم‌زمان با ساخت ورودی جدید، کل زیرساخت‌ها از جمله سرسرا، فروشگاه و رستوران بازسازی شد. 

در طول تابستان، رستوران و بار امکانات ناهار‌خوری در فضای باز را در میدان موزه ارائه می‌دهد و سرزندگی خاصی به این مکان مرکزی شهری، درست روبروی ایستگاه اصلی زوریخ، می‌بخشد. یک مرکز مطالعه عمومی مدرن اکنون در قسمت بالایی رودخانه لیمات قرار دارد و مدیریت موزه در طبقه بالای ساختمان قدیمی موزه قرار گرفته‌است.

نمایشگاه‌هایی از تاریخ سوئیس

موزه ملی سوئیس علاوه بر نمایشگاه‌های دائمی، نمایشگا‌ه‌های موقتی نیز دارد که در طول سال برگزار می‌شود. در این قسمت درباره هر‌یک از این نمایشگاه‌ها توضیحاتی را به اختصار خواهید خواند:

نمایشگاههای دائمی

Swiss National Museum

موزه ملی سوئیس مجموعه‌ای منحصر به فرد از تاریخ فرهنگی، صنایع دستی و آثار هنری سوئیس را از آغاز تا به امروز ارائه می‌دهد. این مجموعه شامل بیش از ۸۷۰۰۰۰ شی است و به ۱۴ گروه مجموعه تقسیم می‌شود.

بخش اصلی نمایشگاه موزه متعلق به دوره پیش از تاریخ و بیشتر مربوط به عصر نوسنگی است. بسیاری از غرفه‌ها نشان‌دهنده هنر قرون وسطی هستند. در اینجا می توانید مجسمه‌های هیراتیک چوبی و نمادهایی از دوران شوالیه‌ها، محراب‌های چوبی کنده‌کاری شده و نقاشی‌ها را ببینید.

یکی از غرفه‌های این نمایشگاه اقلام استخراج شده توسط باستان شناسان سراسر کشور را به‌نمایش می‌گذارد. در این قسمت بازدید‌کنندگان می‌توانند از وسایل خانه و صنایع دستی، لباس و سلاح دیدن کنند. قدیمی‌ترین آثار متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد است.

غرفه ساخت ساعت سوئیسی جایگاه اصلی کل نمایشگاه موزه را به خود اختصاص داده‌است. غرفه‌ای جداگانه نیز به تاریخ جنگ سوئیس اختصاص داده شده‌است.

کمی با جزئیات!

موزه ملی سوئیس اقلام هنر مقدس مانند کاشی‌ها، نقاشی‌های شیشه‌ای و نقاشی‌های دیواری را در خود جای داده‌است؛ اقلامی که در زمان ویران شدن کلیساها در قرن شانزدهم به‌طرز معجزه‌آسایی حفظ شده‌اند. به همین دلیل است که برخی از این اقلام ارزش هنری و  تاریخی خاصی دارند. 

غرفه‌ها و سالن‌های موزه ملی سوئیس بزرگ‌ترین مجموعه مستند از تاریخ فرهنگی سوئیس را به نمایش می‌گذارند. صنایع دستی، اشیاء روزمره، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها از دوران پیش از تاریخ تا امروز، مجموعه‌ای از داستان‌های جالب را روایت می‌کنند. علاوه بر این، موضوعات اجتماعی مرتبط در غرفه‌های مختلف موزه ملی بررسی می‌‌شود. راهنماهای صوتی به زبان های مختلف، در دستگاه اجاره‌ای یا از طریق برنامه تلفن هوشمند «موزه ملی» در دسترس هستند.

نمایشگاه دائمی «به سادگی زوریخ» در طبقه اول بخش تاریخی موزه، بطور رایگان در اختیار بازدید‌کنندگان قرار دارد. در این قسمت، تنوع شهر و کانتون زوریخ به شیوه‌ای جذاب نمایش داده می‌شود. وسط این نمایشگاه، ویترینی حاوی ۶۰ شی قرار دارد که هر‌یک داستانی درباره تاریخ سوئیس را روایت می‌کند. این نمایشگاه برای مهمانان بین‌المللی و محلی جذابیت بسیار زیادی دارد. 

نمایشگاههای موقتی

علاوه بر شش نمایشگاه دائمی، همه ساله حدود هشت نمایشگاه موقت در موزه ملی سوئیس بر‌پا می‌شود. این نمایشگاه‌های موقت به موضوعات تاریخی و فرهنگی و همچنین مسائل مربوط به جامعه و هستی اجتماعی می‌پردازد و با بحث، گفتگو، کتابخوانی و کارگاه‌های آموزشی همراه است. 

مرکز مطالعه

Swiss National Museum

مرکز مطالعات عمومی شامل مجموعه‌های کتابخانه، اتاق مطالعه، آرشیو تصاویر و اسناد مجموعه است. اشیاء و اسناد فقط در محل و با هماهنگی قبلی قابل بررسی است. برای گروه‌ها، اتاق مطالعه در صورت درخواست در دسترس قرار می‌گیرد.

کتابخانه موزه ملی سوئیس با محوریت حوزه‌هایی مانند تاریخ فرهنگی، تاریخ و تاریخ هنر فعالیت کرده و کاتالوگ‌های نمایشگاه‌ و آخرین مجلدات تعداد زیادی از مجلات را ارائه می‌کند. کتابخانه موزه با چشم‌اندازی از پارک زیبای پلاتزسپیتز و رودخانه لیمات، فضای بسیار جذابی را برای مراجعه‌کنندگان فراهم کرده و در تابستان امکان استفاده از بالکن نیز فراهم می‌شود. 

آرشیو تصاویر، مرکز اسناد عکاسی تخصصی موزه ملی سوئیس است. آرشیو عمدتا حاوی تصاویری از اشیاء موجود در مجموعه‌ها، نمایشگاه‌ها، معماری و رویدادها است.

بازدید از موزه ملی سوئیس

موزه ملی زوریخ پربازدیدترین موزه تاریخ فرهنگی سوئیس است. این موزه تاریخ سوئیس را از زمان‌های بسیار دور تا امروز ارائه می‌دهد و شما را با پیچیدگی‌های تاریخی و تنوع فرهنگی این کشور آشنا می‌سازد. 

حیاط داخلی زیبای موزه ملی زوریخ اغلب برای کنسرت‌ها و رویدادهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تضاد بسیار جذابی بین زمان گذشته و زمان کنونی را ایجاد می‌کند.

با بازدید از موزه ملی سوئیس، می توانید از فروشگاه عالی موزه، سوغاتی‌ها و محصولات باکیفیتی را بخرید که توسط صنعتگران سوئیسی ساخته و طراحی شده‌اند. حالا که از تمام زوایا با موزه ملی سوئیس در قلب زوریخ آشنا شدید، احتمالاً به این اطمینان رسیده‌اید که با بازدید از این مکان جذاب و دیدنی، ساعاتی مفرح و در عین حال آموزنده برای خودتان خواهید ساخت. 

خرید بلیط هواپیما آنلاین با سه کلیک!

نظرات کاربران