Osaka, Japan

بهترین شهرهای جهان برای زندگی کدامند؟ از اوکازا تا زوریخ!

هرگز در تاریخ بشریت جهان به اندازه اکنون قابل دسترسی نبوده است. انتخاب محل زندگی و کار، دیگر این نیست که در کشور خود به کجا مهاجرت کنید، بلکه بیشتر این است که کدام کشور را انتخاب کنید و در آنجا خانه خود را کجا بسازید. البته عوامل تاثیرگذار زیادی برای تصمیم گیری وجود دارد، چه قصد داشته باشید به طور موقت سفر کزده و یک مکان جدید را تجربه کنید یا اینکه بخواهید به طور دائم به کشور جدید مهاجرت کنید. چه مجرد باشید یا با خانواده، چه به دنبال کار جدید باشید یا تحصیل. به همین دلیل براساس شاخص زیست پذیری جهانی بهترین شهرهای جهان برای زندگی در گزارشی سالانه اعلام می شوند تا برمبنای آن افراد راحت تر بتوانند تصمیم گیری نمایند. این شاخص برمبنای فاکتورهای ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت های موجود 173 شهر را در رتبه بندی لیست خواهد کرد. 

تور اروپا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

ملبورن، استرالیا

Melbourne, Australia

امتیاز کلی (از 100): 95.1

پایداری: 95

بهداشت و درمان: 83.3

فرهنگ و محیط‌زیست: 98.6

تحصیلات: 100

زیرساخت: 100

ملبورن در میان کشورهای منطقه اقیانوسیه یکی از ده شهر برتر است که برای هفت سال رتبه نخست بهترین شهرهای جهان برای زندگی را داشته و به سبب محدودیت‌های طولانی زمان کرونا و بسته بودن مرزها در استرالیا دو پله افت در سال 2022 داشته است. اما همچنان ملبورن با داشتن فاکتورهایی مانند آموزش عالی و زیرساخت‌ها بهترین گزینه برای ساختن یک زندگی جدید است. 

اوزاکا، ژاپن

امتیاز کلی: 95.1

پایداری: 100

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 83.1

تحصیلات: 100

زیرساخت: 96.4

تنها شهر آسیایی در لیست بهترین شهرها برای زندگی در دنیا، سومین شهر ژاپن یعنی اوزاکا است. یک کلان شهر بزرگ و یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین مکان‌ها برای زندگی که امتیاز بالایی در مراقبت‌های بهداشتی و آموزش دارد. اوزاکا در بین شهرهای ژاپن با عنوان لیبرال‌ترین شهر شناخته می‌شود که محافظه‌کاری‌های سنتی فرهنگ ژاپن را نیز تا حدی رعایت می‌کند. خیابان‌های نورانی با تابلوهای نئون رستوران‌های ژاپنی در اوزاکا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند. 

آمستردام، هلند

Amsterdam, Netherlands

امتیاز کلی: 95.3

پایداری: 90

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 97.2

تحصیلات: 91.7

زیرساخت: 96.4

اولین شهر اروپایی در میان شهرهای برتر دنیا برای ساختن یک زندگی خوب، شهر آمستردام است. رتبه سوم لیست مربوط به شهری است که بیش از یک دهه از ثبت آن در فهرست یونسکو به دلیل کانال‌های آبی و خیابان‌های سنگفرش با عمارت‌های قدیمی می‌گذرد. آمستردام با داشتن سیستم مراقبت بهداشتی عالی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی که از موزه‌های جنسی تا موزه‌های هنری و فاخر مانند ون‌گوگ گستره دارد، یکی از برترین شهرها در اروپا برای زندگی است.  

تورنتو، کانادا

امتیاز کلی: 95.4

پایداری: 95

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 95.4

تحصیلات: 100

زیرساخت: 89.3

و اما اولین نماینده از قاره آمریکا، ما را به تورنتو در آمریکای شمالی خواهد برد. بزرگ‌ترین شهر کانادا، جایی که آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به درستی دارای شهرت و محبوبیت هستند. علاوه بر این‌ها تورنتو شهری چندفرهنگی با انواع غذاها، زبان‌ها، رویدادها و آداب و رسوم است که در کنار هم فضایی پرهیجان، فرهنگی و دلپذیر را ایجاد می‌کنند. همه این ویژگی‌ها سبب شده تا تورنتو تبدیل به یکی از برترین شهرهای جهان برای ادامه زندگی شود.

فرانکفورت، آلمان

Frankfurt, Germany

امتیاز کلی: 95.7

پایداری: 90

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 96.3

تحصیلات: 91.7

زیرساخت: 100

شهر فرانکفورت در آلمان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته است. مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت عالی سبب جمعیت رو به رشد مهاجران ناشی از دستمزدهای بالا شده است. از جذابیت‌های فرانکفورت به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی، پیوند مدرنیته با شهر قدیمی و ریشه‌های سنتی و منطقه‌ای آن است. دولت آلمان به خوبی از فضاهای موجود در شهر مانند پارک‌ها، میادین، باغ‌ها و مسیرهای متعددی که رودخانه را در قلب شهر دنبال می‌کنند، برای بهبود زندگی در فرانکفورت استفاده کرده است. 

ژنو، سوئیس

امتیاز کلی: 95.9

پایداری: 95

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 94.9

تحصیلات: 91.7

زیرساخت: 96.4

ژنو که در حاشیه بزرگ‌ترین دریاچه اروپای مرکزی قرار دارد، به همان اندازه که مقر از سازمان‌های تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است، به عنوان یکی از بهترین شهرها برای زندگی در دنیا نیز شناخته می‌شود. در میان مزایای درمانی فوق‌العاده این شهر، قیمت‌های شگفت‌انگیز دلیل دیگری بر این است که از سراسر جهان افراد به سمت ژنو کشیده شوند. 

ونکوور، کانادا

Vancouver, Canada

امتیاز کلی: 96.1

پایداری: 90

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 100

تحصیلات: 100

زیرساخت: 92.9

دومین شهر از برترین شهرهای دنیا در کانادا، ما را به سواحل غربی و ونکوور می‌برد، شهری که زیبایی، فرهنگ و شگفتی‌های طبیعی کم ندارد. ونکوور که به خاطر رویکرد لیبرال، آرام و در عین حال فعال، به زندگی شهروندان چندملیتی خود مشهور است، پایتخت ناهارخوری کانادا نیز شناخته می‌شود که بهترین غذاهای جهان را در گستره شهری خود به طرز شگفت‌آوری جای داده است. ونکوور نیز مانند تورنتو امتیاز بالایی در مراقبت‌های بهداشتی و آموزش کسب نموده است اما علاوه بر آن‌ها به لطف همسایگان کوهستانی و اقیانوسی و انبوه جاذبه‌ها و رویدادهای فوق‌العاده، در فرهنگ و محیط زیست نیز رتبه خوبی دارد. 

کلگری، کانادا

امتیاز کلی: 96.3

پایداری: 95

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 90

تحصیلات: 100

زیرساخت: 100

شهرهای کانادا جلوه نمایی زیادی در لیست شهرهای برتر دنیا برای مهاجرت دارند. کلگری یکی دیگر از نقاط داغ کانادا در این لیست است. کلگری در آلبرتا، آن‌قدر نزدیک به کوه‌های راکی است که می‌توانید بوی برف را در میان دانه‌های قهوه کافی‌شاپ‌ها استشمام کنید. کلگری ترکیبی از شهر و طبیعت است که از زیرساخت‌های عالی برخوردار بوده و زندگی را برای افراد راحت می‌کند. اگرچه لزوماً اولین جایی نیست که به عنوان شهری برای نقل مکان به ذهن می‌آید، اما وضعیت جهانی آن به عنوان میزبان قبلی بازی‌های المپیک زمستانی و میزبان کنونی شهر معروف کلگری و همچنین انتخاب اولین شهردار مسلمان آمریکای شمالی، کمی شرایط را برای انتخاب تغییر می‌دهد. 

زوریخ، سوییس

Zurich, Switzerland

امتیاز کلی: 96.3

پایداری: 95

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط زیست: 96.3

تحصیلات: 91.7

زیرساخت: 96.4

زوریخ که اغلب به‌عنوان پایتخت سوئیس اشتباه گرفته می‌شود، بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهر آن است، به این معنی که از سراسر جهان مردمی را که به دنبال زندگی بهتری هستند، به خود جذب می‌کند. به محض ورود، متوجه جذابیت‌های شهر همچون تمیزی، مراقبت‌های بهداشتی خوب و آموزش به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی خواهید شد. کوه‌ها و دریاچه‌های اطراف به شما فرصت ماجراجویی و لذت بردن از طبیعت را می‌دهند و رفت‌و‌آمد به محل کار با شناور شدن در رودخانه لیمات قطعاً برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود.

کپنهاگ، دانمارک

امتیاز کلی: 98

پایداری: 100

بهداشت و درمان: 95.8

فرهنگ و محیط‌زیست: 95.4

تحصیلات: 100

زیرساخت: 100 

مقام نایب قهرمان بهترین شهرها برای زندگی در دنیا به کپنهاگ زیبا در دانمارک می‌رسد که به خاطر رستوران‌های پیشرو در جهان مشهور است. صمیمیت بین شهروندان و فرهنگ فوق‌العاده استفاده از دوچرخه به محبوبیت این شهر افزوده است. اگرچه همه کپنهاگ را به عنوان شهری گران‌قیمت می‌شناسند، اما باید دانست که همه هزینه‌ها برای بهبود زندگی شهروندان انجام می‌شود. مزایای تحصیلات عالی، مراقبت‌های بهداشتی و ثبات سیاسی دانمارک مهم‌ترین عامل مهاجران برای سکونت در شهر کپنهاگ است. 

وین، اتریش

Vienna, Austria

امتیاز کلی: 99.1

پایداری: 100

بهداشت و درمان: 100

فرهنگ و محیط‌زیست: 96.3

تحصیلات: 100

زیرساخت: 100

وین تاریخی و باشکوه که قبلاً به عنوان قابل زندگی‌ترین شهر جهان در سال‌های 2018 و 2019 برگزیده شده بود، به لطف محدودیت‌های مربوط به کووید در طول همه‌گیری، پس از یک وقفه کوتاه از ده شهر برتر به رتبه اول لیست بهترین شهرهای جهان برای زندگی بازگشت. با کسب امتیازهای برتر در هر دسته بندی، به راحتی می‌توان فهمید که چرا وین قابل زندگی‌ترین شهر جهان است. در میان خیابان‌های باروک و کاخ‌ها و پارک‌های بسیار تاریخی، هنرمندان و نوازندگان مدرن و کلاسیک در گالری‌ها، تئاترها و خانه‌های اپرا و بهترین غذاها از سراسر جهان در این شهر پیدا می‌شوند. اما چیزی که آن را از همسایگان اروپایی خود در این فهرست متمایز می‌کند، رویکرد دولتی به زندگی با زیرساخت‌ها و مسکن عالی است که زندگی در آن‌ را بسیار ارزان‌تر از زوریخ یا کپنهاگ می‌کند.

جمع‌بندی

اگرچه سرزمین مادری جاییست که قلب انسان در آن می‌تپد و دوری از وطن و عزیزان همیشه سخت است، اما گاهی برای اهداف بزرگ‌تر یا زندگی بهتر مجبور به ترک وطن خواهیم شد و این موضوعی است که در سراسر جهان در تمام طول زندگی بشر وجود داشته است. این مقاله راهنمای کوچکی برای انتخاب شهری است که بتوان زندگی بهتری در آن برای خود و خانواده رقم زد. لیستی از برترین شهرهای جهان که هرکدام در یک بخش توجه ویژه به زندگی شهروندانشان دارند و این انتخاب با شماست که به کدام مقصد عزیمت کنید. 

نظرات کاربران