غذاهای سنتی رامسر

غذاهای سنتی رامسر؛ برای عاشقان خورشت ترش

خطه سرسبز شمال پر است از زیبایی و جاذبه‌های طبیعت. رامسر نیز به‌عنوان یکی از شهرهای شمالی، سراسر شگفتی است. این شهر که لقب عروس مازندران را از آن خود کرده، علاوه بر خط ساحلی آبی و جنگل‌های شگفت‌انگیز دارای غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای است؛ به‌طوری که با یک بار امتحان کردن آن‌ها تا همیشه طعم لذیذشان زیر زبانتان می‌ماند. در این مقاله از سایت سه‌کلیک به معرفی غذاهای سنتی رامسر می‌پردازیم.

پاسپورت دومینیکا

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

مالابیج

 غذاهای سنتی رامسر؛ مالابیج

هر شهری که کنار دریا قرار داشته باشد، از ماهی‌های خوشمزه بی‌نصیب نیست. یکی از ماهی‌های خوش‌طعم و لذیذ دریای خزر که بافتی نرم و پنبه‌ای دارد، ماهی سفید است. حالا تصور کنید این ماهی را که به خودیِ خود خوشمزه است، با رب‌انار، سبزیجات معطر، گردو، نمک، فلفل و گلپر طعم‌دار کنند. دیگر نور علی نور می‌شود از خوشمزگی! پس اگر به رامسر سفر کردید، حتما ماهی‌بیج که یکی از غذاهای سنتی رامسر است را امتحان کنید.

نازخاتون

یکی دیگر از غذاهای سنتی رامسر که به‌عنوان چاشنی هم استفاده می‌شود، نازخاتون نام دارد. محتویات نازخاتون شامل بادمجان، رب انار، گوجه‌فرنگی، آبغوره، نعنا خشک، گلپر، پیاز، سیر و ریحان است. این غذا که علاوه بر مازندران، در گیلان نیز طرفدار دارد، در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود.

باقلاقاتق؛ از غذاهای خوشمزه و سنتی رامسر

چه شمالی باشید چه نباشید، حتما اسم باقلاقاتق به گوشتان خورده‌است. باقلاقاتق که یکی از غذاهای خوشمزه سنتی رامسر است، از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن طبخ می‌شود. اگر به رامسر سفر کردید، حتما این خورشت لذیذ را امتحان کنید.

آغوزمسما؛ از غذاهای سنتی رامسر

 غذاهای سنتی رامسر؛ آغوزمسما

آغوزمسما یکی از غذاهای سنتی رامسر است که ترکیبی جادویی دارد. این غذای خوشمزه ترکیبی از فسنجان و گوشت اردک است که با رب انار، گردو، پیاز سرخ‌شده، آب، شکر، دانه ساییده‌شده انار، و نمک و زردچوبه و فلفل ترکیب می‌شود و طعمی خوشمزه و لذیذ می‌سازد. این‌که آغوزمسما ترش باشد، یا شیرین و ملس، بسته به ذائقه افراد دارد. مازندرانی‌ها که بیش‌تر ملس و ترش می‌خورند، اما اگر شیرین دوست داشته‌باشید، می‌توانید رب‌انار شیرین یا کمی شکر به آن اضافه کنید.

بیج بیج؛ از غذاهای سنتی خوش‌طعم رامسر

بیج‌ بیج که گیلانی‌ها به آن واویشکا می‌گویند، شبیه به مایه ماکارونی است. این خورشت خوشمزه از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل و کمی زردچوبه درست می‌شود و طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد. این غذا را هم با برنج و هم با نان میل می‌کنند. اگر به رامسر سفر کردید، حتما بیج بیج که یکی از غذاهای سنتی رامسر است را امتحان کنید.

اسپناساک

اسپناساک یکی از غذاهای سنتی و مقوی رامسر است که از ترکیب انواع گوشت (مرغ، گوشت گوسفندی یا غاز) به همراه اسفناج، هویج، ادویه‌جات، سبزیجات معطر، پیاز، نعنا و برگ سیر درست می‌شود. می‌توانید اگر مزاجتان می‌گیرد، روی این غذا تخم‌مرغ نیز بگذارید و میل کنید.

خورشت آلو

 غذاهای سنتی رامسر؛ خورشت آلو

خورشت آلو یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی رامسر و مازندران است. این غذا که از ترکیب مرغ و آلو به‌همراه آب نارنج، دانه‌های انار ترش، زعفران، گردو و پیاز درست می‌کنند، طعمی فوق‌العاده دارد. این خورشت که طعمی ملس دارد، در بعضی از مناطق شمال ممکن است ترکیباتش کم‌تر باشد، اما در هر جایی از شمال پخت شود، بسیار خوش‎طعم است.

رزرو هتل داخلی ارزان با سه کلیک خوبه

کئی پلا

کئی پلا که از ترکیب کدوحلوایی، مرغ یا گوشت چرخ‌کرده، کره محلی، زیره و پیاز درست می‌شود، یکی از غذاهای سنتی رامسر و مازندران است که با برنج میل می‌شود. اگر به کدوحلوایی علاقه داشته باشید، احتمالا از این غذا خوشتان می‌آید.

آش کدو؛ از غذاهای سنتی رامسر

آش کدو از غذاهای سنتی رامسر است که از ترکیب کدوحلوایی، برنج، عدس، نمک و شکر طبخ می‌‎شود. این آش اغلب به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود و در فصل پاییز و زمستان سفره‌های اهالی این شهر را رنگارنگ می‌کند.

ترش ترشو

 غذاهای سنتی رامسر؛ ترش ترشو

ترش ترشو نیز یکی از انواع آش‌های محلی است که در دسته غذاهای سنتی رامسر قرار می‌گیرد. این آش خوشمزه از ترکیب سبزیجات معطر (جعفری، تره، چغندر، گشنیز) به‎همراه پیاز، کدو حلوایی، سیب‌زمینی، برنج، دانه انار، رب انار ترش، نمک، روغن و سیر درست می‌شود. ترش ترشو را به‌ویژه در شب چهارشنبه‌سوری زیاد می‌خورند.

 ترش سماق

همان‌طور که از نامش پیدا است، سماق در ترکیبات این خورشت خوش‌طعم وجود دارد. حالا ممکن است بگویید سماق با چه چیزهایی؟ در پاسخ باید بگوییم در ابتدا مرغ یا گوشت را به همراه پیاز و زردچوبه تفت می‌دهند و می‌گذارند بپزد. سپس سماق و لوبیا پخته‌شده را به آن اضافه می‌کنند. اگر زیاد طرفدار غذای ترش نیستید، می‌توانید سماق کم‌تری در آن بریزید. اگر هم خودتان بلد نبودید بپزید، در سفر به رامسر ترش سماق را که یکی از غذاهای سنتی رامسر است، میل کنید.

خورشت ترش انار؛ از غذاهای سنتی و خوش‌طعم رامسر

خورشت ترش انار یکی از غذاهای محبوب مازندران و از غذاهای سنتی رامسر است که در بین مسافران و گردشگران معروف شده. برای تهیه این خورشت در ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و سپس به آن سیر، گردو، دانه‌های انار و ادویه‌جات اضافه می‌کنند. بعد از آن‌که دانه‌های انار نرم شد، بسته به ذائقه‌شان مقداری نمک یا شکر به آن اضافه می‌کنند (البته اگر می‌خواهند شیرین شود)، سپس بعد از آن‌که جوش آمد، گوشت را به آن اضافه می‌کنند. جالب است بدانید این غذا بدون گوشت و به‌همراه تخم‌مرغ نیز طبخ می‌شود.

کدو بره

 غذاهای سنتی رامسر؛ کدو بره

کدو بره یکی از غذاهای سنتی رامسر است که برخلاف نامش در ترکیباتش از گوشت بره استفاده نمی‌شود. البته محلی‌ها به آن کچلیک بره یا کچلیک هوریشت نیز می‌گویند. این غذا از ترکیب سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، کدو سبز، پیاز، سیر و ادویه درست می‌شود. کدو بره بسیار مقوی است و معمولا با سبزی و نان میل می‌شود.

دوپتی

در لیست غذاهای سنتی رامسر، انواع آش‌های خوشمزه به چشم می‌خورد. دوپتی نیز یکی از آن‌ها است که بسیار مقوی و خوش‌طعم است. ترکیبات آش دوپتی شامل برنج، سبزیجات معطر، آرد، باقلای خشک، دوغ و سیر است. اگر به رامسر سفر کردید، آش دوپتی را امتحان کنید.

بشته واش؛ از آش های سنتی رامسر

آش بشته واش با ترکیباتی همچون عدس، اسفناج، زیره سبز، پیاد و ادویه‌جات طبخ می‌شود. این آش که یکی از غذاهای سنتی رامسر و البته بیشتر شهرهای مازندران است، به‌دلیل فیبر بالایی که دارد، بسیار مقوی است و برای افراد مبتلا به کم‌خونی مفید است. جالب است بدانید این غذا را با رب نارنج و زیره فراوان و گاهی هم با برنج میل می‌کنند.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی غذاهای سنتی رامسر پرداختیم؛ غذاهایی خوش‌طعم، لذیذ و مقوی که اگر یک بار امتحان کنید، تا همیشه مزه‌اش زیر زبانتان می‌ماند. از مالابیج تا انواع خورشت ترش و ملس و خوشمزه و همچنین آش‌های مقوی و متنوع. شما تا به‌حال کدام یک از این غذاها را امتحان کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران