فرودگاه رامسر
23 اردیبهشت 1403
رامسر

فرودگاه ساحلی رامسر؛ قدیمی‌ترین فرودگاه ایران

رامسر به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی و موقعیت جغرافیایی، یکی از پربازدیدترین شهرهای شمالی کشور است. در دوران پهلوی این شهر بسیار مورد توجه قرار گرفت و با ساخت هتل، مکان‌های تفریحی و فرودگاه به یکی از بهترین شهرهای شمالی کشور تبدیل شد. از سال 1309 فعالیت‌های عمرانی و تحقیقاتی توسط آلمانی‌ها، برای ساخت فرودگاه رامسر آغاز شد. بعد از ساخت فرودگاه، پروازهایی از تهران به رامسر آغاز شد که در ابتدا فقط مختص به خاندان سلطنتی و مهمانان ویژه‌یشان بود. به‌مرور فرودگاه بین المللی رامسر برای عموم مردم نیز مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درمورد ویژگی‌ها و امکانات این فرودگاه توضیحاتی می‌دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید، پس با سه‌کلیک همراه باشید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

 درباره فرودگاه رامسر بیشتر بدانیم

فرودگاه رامسر

 سفر رفتن به‌خصوص از طریق هوایی، همواره مورد توجه اکثر مسافرانی است که می‌خواهند علاوه‌بر لذت پرواز، به‌راحتی و سریع‌تر به مقصد برسند. پرواز یکی از جذاب‌ترین روش‌های سفر است، حالا تصور کنید در یک فرودگاه ساحلی فرود بیایید؛ یعنی فرودگاه رامسر که تنها فرودگاه ساحلی کشور است. درمورد این فرودگاه نکاتی است که باید بیان کنیم:

فرودگاه  قبل از انقلاب

فرودگاه رامسر نزدیک به 100 سال پیش، در دوران پهلوی و در سال 1309 ساخته شد. فرودگاهی که در یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور، ملقب به عروس مازندران قرار گرفته است. رضاشاه متولد شمال کشور بود و به‌همین دلیل به این منطقه توجه ویژه‌ای نشان می‌داد. ساخت همین فرودگاه ساحلی که در سال‌های اولیه، کاربرد تشریفاتی داشت و همچنین ساخت کاخ مرمر رامسر که یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی رامسر است، ازجمله کارهایی بود که به دستور رضاشاه انجام شد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در فرودگاه ساحلی رامسر رقم خورد، پرواز محمدرضاشاه بعد از کودتای 28 مرداد و خروج او از کشور بود.

فرودگاه بعد از انقلاب

بعد از انقلاب، فرودگاه رامسر تغییر کرد و شکل دیگری به‌خود گرفت. این فرودگاه با گسترش پیدا کردن در باندهای خود، تغییر کاربری داد و پروازهای عمومی در آن انجام شد. همچنین اولین باند بتنی در ایران، در این فرودگاه احداث و اخیرا افتتاح شده است. در حال حاضر پروازهای داخلی زیادی در این فرودگاه انجام می‌شود که حتی در روزهای تعطیل و مناسبت‌های مختلف به 16 پرواز در روز هم می‌رسد. 

امکانات و ویژگی‌های فرودگاه 

فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر دو باند فرودگاهی دارد؛ باند آسفالت 1500 طول و 45 متر عرض. این باند آسفالتی جایگاه نشستن و بلند شدن پروازهای فرودگاه است. این باند بتنی و آسفالتی به‌طور اختصاصی برای هواپیماهای ایرباس 320 در نظر گرفته شده است؛ هواپیماهای ایرباس برای صعود و فرود به باندی با طول 2400 و عرض 60 متر نیاز دارند. در سال 1389 ساخت باند دیگر فرودگاه آغاز شد و در حال حاضر 2400 متر از 2700 مورد نیاز این باند ساخته شده است. از دیگر امکانات و ویژگی‌های اختصاصی فرودگاه بزرگ رامسر می‌توان به سایت هواشناسی، واحد سوختگیری و دو دستگاه دیزل ژنراتور برای تامین برق اشاره کرد. از دیگر امکانات این فرودگاه می‌توان از این موارد نام برد:

  • امکانات ضروری برای مسافران مانند سرویس بهداشتی، فروشگاه و… .
  • پارکینگ سرباز فرودگاه که برای 110 ماشین ظرفیت دارد.
  • کافی‌شاپ فرودگاه که برای خوردن میان‌وعده، انواع نوشیدنی و حتی شارژ کردن گوشی در دسترس است.
  • ایرلاین در فرودگاه رامسر که در حال حاضر تنها هواپیمایی فعال در این فرودگاه است.

فاصله هوایی فرودگاه تا استان‌های دیگر

  • فاصله هوایی رامسر تا تهران، حدود 1 ساعت است که مستیقم و بدون وقفه از طریق فرودگاه مهرآباد به فرودگاه رامسر امکان‌پذیر است.
  • فاصله هوایی رامسر تا مشهد، چندان طولانی نیست و حدود 1 ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد.
  • فاصله هوایی رامسر تا اصفهان، بدون وقفه 1 ساعت و 45 دقیقه زمان می‌برد.

این زمان‌ها را بیان کردیم تا اگر تصمیم داشتید به رامسر سفر کنید، بهتر برنامه‌ریزی کنید.

دسترسی به فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر

تاکسی‌های فرودگاه رامسر در مسیر فرودگاه به شهر و برعکس فعال است. بنابراین شما در هرجای شهر که باشید، می‌توانید به‌راحتی و با تاکسی به فرودگاه برسید. در فرودگاه نیز تاکسی‌های مستقر شما را به ‌هر جای رامسر که بخواهید، می‌رسانند. پس خیالتان از نظر رفتن از فرودگاه به شهر و همچنین سریع و به‌موقع رسیدن به فرودگاه برای داشتن سفری دلچسب، راحت باشد. اگر هم خودتان خواستید به فرودگاه بروید در مسیر شرقی شهر قرار بگیرید و وارد جاده تنکابن – رامسر شوید و سپس مسیر خود را تا میدان خلعتبری ادامه داده، وارد بلوار رزاقی شوید تا به میدان فرودگاه برسید. البته فرودگاه ساحلی رامسر به شهرهای شمالی دیگر مانند تنکابن، چابکسر، رودسر و نشتارود نیز نزدیک است و برای سفر به این شهرها هم می‌توانید روی این فرودگاه‌ حساب باز کنید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

پروازهای فرودگاه رامسر

فرودگاه ساحلی رامسر در حال حاضر دارای پروازهای رفت‌وبرگشت به سه شهر مختلف است که در طول هفته انجام می‌شود. با سه‌کلیک همراه باشید تا درمورد پروازهای این فرودگاه بیشتر بدانید. فرودگاه رامسر، پرواز رفت‌وبرگشت در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان را دارد که تمام این پروازها از طریق ایران‌ایر انجام می‌شود و برنامه آن‌ها به این ‌صورت است:

  • پروازهای تهران؛ همه‌روزه
  • پروازهای مشهد؛ روزهای یکشنبه و چهارشنبه
  • پروازهای اصفهان؛ روزهای شنبه و چهارشنبه

در ضمن فرودگاه ساحلی رامسر، یک فرودگاه داخلی به‌شمار می‌رود و در نتیجه هیچ‌گونه پرواز خارجی از آن انجام نمی‌شود.

فرودگاه رامسر، پایگاه انتقال هوایی

فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر یکی از مناسب‌ترین فرودگاه‌های کشور برای انجام عملیات انتقال هوایی بیمار، توسط آمبولانس هوایی به شمار می‌رود. با توجه به فاصله این فرودگاه با فرودگاه مهرآباد که به‌عنوان پایگاه آمبولانس هوایی محسوب می‌شود، امکان ارسال به‌موقع وسیله‌های پرنده مورد نیاز برای انتقال هوایی بیماران، شامل هواپیما و هلیکوپتر در زمان مناسب وجود دارد. فرودگاه رامسر به‌دلیل قرارگیری در شاهرگ اصلی تردد گردشگران و مسافران به شهرهای شمالی کشور، می‌تواند نقش مهمی در نجات جان انسان‌ها ایفا کند. پس این فرودگاه به‌عنوان یک پایگاه انتقال، به یکی از فرودگاه‌های مهم کشور تبدیل شده است.

اشیای گمشده در فرودگاه چه می‌شود؟

در صورتی که اشیا خود را در هواپیما یا فرودگاه رامسر گم کردید به بخش اشیا گمشده فرودگاه، مراجعه کنید. وقتی به این بخش رفتید باید مراحلی را طی کنید که عبارتند از:

  • تایید هویت فرد صاحب شی توسط پلیس
  • اعلام مشخصات و ویژگی‌های اشیا و اموال
  • به همراه داشتن پاسپورت یا شناسنامه یا کارت ملی
  • تحویل وکالت‌نامه محضری در صورت عدم حضور مالک شی
  • به همراه داشتن اصل سند مالکیت، فاکتور خرید یا کارتن لوازم صوتی و تصویری
  • به همراه داشتن فاکتور خرید طلا و جواهرات

موقعیت فرودگاه و ارتباط با آن

فرودگاه رامسر در شرق این شهر و در انتهای بلوار رزاقی، میدان خلعتبری واقع شده است. برای برقراری ارتباط با این فرودگاه، با شماره تلفن 01155226377 و 01155221946 تماس بگیرید. برای به دست آوردن اطلاعات پرواز نیز با 01155226378 ارتباط برقرار کنید. در کنار این شماره‌های تماس، می‌توانید برای دریافت اطلاعات مورد نیازتان به سایت فرودگاه نیز مراجعه کنید. 

سایت فرودگاه: ramsar.airport.ir

کلام پایانی 

در این مقاله به معرفی یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران که تنها فرودگاه ساحلی کشور نیز محسوب می‌شود، پرداختیم یعنی فرودگاه رامسر. همان‌طور که بیان کردیم، این فرودگاه در شرق رامسر، انتهای بلوار رزاقی و در میدان خلعتبری واقع شده است. فرودگاه رامسر به دستور رضاشاه ساخته شد و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، گسترده‌تر شد و یک باند بتنی بزرگ در کنار باند قبلی بنا شد. این فرودگاه فقط مختص به پروازهای داخلی رفت‌وبرگشت به تهران، مشهد و اصفهان است. اگر تصمیم گرفتید به رامسر سفر کنید با توجه به مطالبی که به آن پرداختیم، حتما مسیر رفت یا برگشت خود را هوایی انجام دهید تا گذرتان به این فرودگاه خاص و زیبا بیفتد و بار دیگر به کشور خود افتخار کنید. راستی اگر قبلا پروازی در فرودگاه رامسر داشتید، چه امتیازی به این فرودگاه می‌دهید؟ نظرتان را با سه‌کلیک به‌اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران