آب‌وهوای قشم در زمستان
25 بهمن 1401
قشم

آب و هوای قشم چگونه است؟ چه زمانی سفر کنیم ؟

ممکن است الان در خانه یا محل کارتان نشسته باشید و بعد از سرچ عبارت آب و هوای قشم در یک ماه آینده، به این مقاله از سایت ما برخورده باشید. ما نگرانی و دغدغه شما برای سفر به قشم در آب‌وهوای مناسب را درک کرده‌ایم و به همین علت در این مقاله به بررسی آب‌وهوای قشم در فصول مختلف سال پرداخته‌ایم.

رزرو تور قشم

جزیره قشم، جزیره‌ای در نزدیکی تنگه هرمز واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس است و از آب‌وهوای گرم و مرطوب برخوردار است. حتما می‌دانید که هرچه به دریا نزدیک‌تر باشید، میزان رطوبت و شرجی بودن هوا بیشتر است. جزیره قشم هم که دورتادورش را آب فراگرفته، طبعیتا رطوبت هوای بسیار بالایی دارد؛ به طوری که در فصل تابستان و به‌خصوص در مردادماه آب‌وهوای قشم به گونه‌ای است که انگار پایتان در مواد مذاب و سرتان در دیگ آب جوش فرورفته و عرق از هفت بند بدنتان می‌چکد.

پس قبل از رزرو تور قشم، آب و هوا را چک کنید!

درباره هواشناسی قشم

آب و هوای قشم

معیار هواشناسی هر منطقه وابسته به دو عامل است: «پوشش گیاهی» و «موقعیت جغرافیایی». در این مقاله درمورد هر کدام به طور جداگانه صحبت می‌کنیم.

موقعیت جغرافیایی قشم

جزیره قشم از شمال با شهر بندرعباس، از شمال‌ شرقى با جزیره‌ هرمز، از شرق با جزیره‌ لارک، از جنوب با جزیره‌ هنگام و از جنوب‌ غربى با جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسى همسایه است. 

بندرهای زیادی در اطراف جزیره قشم وجود دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها بندر عباس است که در فاصله بیست کیلومتری جزیره قشم واقع شده‌است. این نزدیکی خالی از لطف نیست و باعث رفت‌وآمد مردمان زیادی به جزیره قشم و رونق بازارهای تجاری و اقتصادی در آنجا شده‌است.

جزیره قشم در عین حال که کوچک تصور می‌شود، وسعت بسیاری دارد. قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و همین طور بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل جهان است. این جزیره حدود 150 کیلومتر مربع معادل ۲.۵ برابر جزیره بحرین وسعت دارد و بزرگ‌تر از 22 کشور دنیا است.

پوشش گیاهی جزیره قشم

اطلاعات درباره آب و هوای قشم در یک ماه آینده

گیاهانی که در جزیره قشم رشد می‌کنند جزء گیاهان خشکی‌دوست و حرارت‌خواه به شمار می‌آیند. این گیاهان در فصل تابستان به رطوبت بسیار زیادی نیاز دارند و بدیهی است که چنین پوشش گیاهی در جزیره قشم تأثیر مستقیم و بسزایی در آب‌وهوای جزیره داشته باشد.

پوشش گیاهی قشم را گیاهانی مانند درختان کنار (سدر)، کرت، کهور، سمر، گز، سلم، کرما، هیوی و آرو تشکیل می‌دهد. افزون بر همه این‌ها، جنگل‌ دریایی حرا نیز یک پوشش گیاهی حیرت‌انگیز است که به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی جزیره قشم وجود دارد؛ جنگلی زیبا و حیرت‌انگیز که وسعتی به اندازه 200 کیلومتر مربع را در آب‌های ساحلی شمال غربی قشم تشکیل می‌دهد و زیستگاه پرنده‌های گوناگون و کمیاب جهان است.

علاوه بر گیاهان نام برده شده، در پوشش گیاهی جزیره قشم، گیاهان دارویی مثل سرمه، پنیرک، ترشک، پارهنگ، المیوس، تخم شربتی، شکرشک، آویشن، کانس، خرک و زیره سیاه نیز وجود دارد.

از درختان مهم جزیره قشم نیز می‌توان به نخل اشاره کرد. آَشنایی با آب‌وهوای جزیره قشم سبب می‌شود تا به اقلیم گیاهی این جزیره آگاهی بیشتری داشته باشیم. همچنین می‌توانیم حیات جانوری این جزیره را بررسی کنیم. در جزیره قشم ۱۹ گونه پرنده بومی، ۷۶ گونه مهاجر کنارآبزی و خشکزی، سه گونه گیلانشاه خالدار، خروس کولی دشتی و پلیکان خاکستری که از پرندگان ثبت شده در کتاب قرمز IUCN است، دیده‌ می‌شود. ضمن اینکه در جزیره قشم عقاب، روباه و جبیر نیز زندگی می‌کنند.

آب و هوای قشم در فصل بهار

اگر سودای گشت‌وگذار در تعطیلات نوروز قشم را در سر می‌پرورانید، باید به شما بگوییم که  آب‌وهوای قشم در این فصل نسبتا مطبوع بوده و می‌توانید به راحتی به گشت‌وگذار بپردارید. در اوایل فصل بهار (نزدیک به تعطیلات نوروز) هوا مساعدتر از بقیه ماه‌های فصل است و آنچنان گرم نیست.

نوروز در جزیره قشم بسیار شلوغ است و اگر شما قصد مسافرت به جزیره قشم در تعطیلات نوروز را دارید، باید از قبل خدمات تور خود را رزرو کنید.

برای رزرو هتل قشم با بهترین قیمت، کافی است پس از جستجوی مقصد و تاریخ سفر خود، هتل دلخواهتان را انتخاب کرده تا به مرحله بعد هدایت شوید.

آب و هوای قشم در تابستان

قشم

از اواخر اردیبهشت تا دهه اول شهریور، آب‌وهوای جزیره قشم به گرم‌ترین و مرطوب‌ترین حد خود می‌رسد؛ دمایی بین 34 تا 38 درجه سانتیگراد که گاهی به 46 درجه سانتیگراد نیز نزدیک می‌شود. در واقع شما در فصل تابستان قشم، همانند اسفنجی هستید که مقدار بسیار بالایی از رطوبت را به خود جذب می‌کنید.

بسیاری از بومیان در این فصل خانه‌های خود را تخلیه کرده و به شهرهای دیگر کوچ می‌کنند.

این آب‌وهوای گرم باعث می‌شود که گردشگران تمایلی به سفر در این فصل نداشته باشند؛ اما اگر به دنبال بلیط‌های ارزان‌قیمت برای سفر به جزیره قشم می‌گردید، فصل تابستان زمان مناسبی برای رزرو این نوع بلیط‌ها است. شما می‌توانید از طریق سایت سه‌کلیک به راحتی و به سرعت، بلیط هواپیما قشم خود را رزرو نمایید.

آب و هوای قشم در پاییز

پاییز، فصل عاشقانه‌ای که با قدم‌های رنگارنگش مردم را به وجد می‌آورد، در جزیره قشم به گونه‌ای متفاوت قدم می‌گذارد. او تابستان را کنار می‌زند و با دم معجزه‌وار خود، نسیم معتدل و خنک را برای این جزیره شگفت‌انگیز به ارمغان می‌آورد. با شروع ماه مهر، دیگر شما دمایی بالاتر از 25 درجه سانتیگراد را تجربه نخواهید کرد و این خبری خوش و مبارک است. 

ناگفته نماند که این تغییرات جوی باعث تغییر در سطح آب نیز می‌شود و شما ممکن است در این فصل مانند فصل‌های گذشته نتوانید به آسانی شنا کنید. البته به معنای عدم امکان استفاده از تفریحات آبی نیست. شما در هر روز و فصلی از سال که در قشم قدم بگذارید، می‌توانید از آب‌تنی و بازی در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید.

آب و هوای قشم در زمستان

آب‌وهوای قشم امروز

در حالی که زمستان اغلب شهرهای ایران پوشیده از برف و باران است، مردمان قشم با یک لا پیراهن در هوایی معتدل و دلپذیر به کارهای خود مشغول‌اند و آماده پذیرایی از گردشگران هستند. دمای هوا در زمستان جزیره قشم بین 13.5 تا 18.5 درجه سانتیگراد است و حداکثر دمای هوا به 23 درجه می‌رسد. اگر در فصل زمستان به قشم سفر کنید، به شما اطمینان می‌دهیم که از سفر خود پشیمان نخواهید شد. حتی دلفین‌های آب‌های نیلگون نیز در این فصل تمایل بیشتری به خودنمایی برای مسافران دارند.

کلام پایانی

سفر فقط جمع کردن چمدان و کوچ کردن به مکان‌های گوناگون نیست؛ سفر آگاهی، لذت و تجربه است و اگر شما طالب به دست آوردن این سه مورد هستید، باید قبل از آنکه کوله‌بار سفر ببندید، تحقیق کنید که چگونه می‌توانید سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. یکی از راه‌های اطمینان از این موضوع، دانستن شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای است که قصد سفر به آن را دارید. آب‌وهوای مطبوع و مناسب می‌تواند صدها برابر به لذت سفر شما بیفزاید.

در این مقاله ما به موشکافی آب‌وهوای قشم در فصل‌های مختلف سال پرداختیم تا کمکی باشیم برای دوچندان شدن شیرینی سفر شما.

درست است که در همه فصل‌های سال در قشم شاهد آب‌وهوای گرم و مرطوب هستیم، اما در فصل‌های خاصی مانند پاییز و زمستان دمای هوا برای سفر معتدل‌تر می‌شود. به طورکلی می‌توانیم بگوییم قشم دارای یک اقلیم آب‌وهوایی گرم و مرطوب است که تنها برخی درختان، گیاهان و گونه‌های جانوری در این جزیره یافت می‌شود و این خود به جذابیت و خاص بودن جزیره قشم می‌افزاید. پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اینکه اقدام به سفر کنید، اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با هواشناسی قشم کسب کنید تا بتوانید بهترین زمان سفر را برای خود انتخاب نمایید.

نظرات کاربران