۱۴

فیلم های ساخته شده در پاریس؛ ۳۱ فیلم که شما را به پاریس می‌برند

 پاریس

از صدها سال قبل تاکنون شهر رویایی پاریس الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان بوده است. از نقاشان گرفته تا غول‌های رمان و ادبیات و سینما همواره در پی این بوده‌اند تا رویاها و تخیلات خود را با پس‌زمینه این شهر افسانه‌ای به تصویر بکشند. برای اثبات این مدعا کافی است نگاهی به تاریخ سینما بیندازیم تا بفهمیم حتی قبل از اینکه کارگردانان اسطوره‌ای سینمای فرانسه مانند ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو طی موج نوی سینما در دهه ۶۰ میلادی دوربین خود را به کوچه‌ها و خیابان‌های پاریس ببرند، استودیوهای هالیوودی زیبایی‌های این شهر را در فیلم‌های موزیکال و عاشقانه‌های سرخوشانه خود به نمایش گذاشته‌اند. این روندی است که از آن زمان تاکنون ادامه داشته است و هنوز که هنوز است مخاطبان سینما در سراسر جهان، مشتاق تماشای این شهر باشکوه بر پرده نقره‌ای هستند. در این مقاله به معرفی فیلم های ساخته شده در پاریس بپردازیم.

Tour europe

فیلم های رنگی با حال و هوای پاریس

در اولین گام، بهترین فیلم‌های رنگی تاریخ سینما با حال و هوای پاریس را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. آملی – ۲۰۰۱

آملی

اگر در مورد فیلم های ساخته شده در پاریس بپرسند، بدون شک بسیاری از ما آملی را به خاطر خواهیم آورد. چراکه لوکیشن‌های این فیلم تماشایی و سرخوشانه، بیش از هشتاد نقطه از شهر نورها را شامل می‌شود. در دنیای خوش آب و رنگ این فیلم با آملی؛ این دختر دوست‌داشتنی و تنها همراه می‌شویم و سایه به سایه‌ی او کوچه‌ها و خیابان‌های پاریس را گز می‌کنیم و با او در حس کمک کردن مخفیانه به غریبه‌های شهر شریک می‌شویم.

۲. پیش از غروب – ۲۰۰۴

پیش از غروب

پیش از غروب، دومین فیلم از سه‌گانه‌ی تماشایی کارگردان بزرگ سینما ریچارد لینکلیتر است که زندگی یک زوج دوست‌داشتنی را نُه سال پس از آشنایی اتفاقیشان در وین اتریش، این بار در پاریس به تصویر می‌کشد. ما پا به پای قهرمانان فیلم؛ جسی و سلین در مناطق مختلف پاریس از جمله کافه معروف پیور، محله تاریخی و اعیان‌نشین لومَره، پرومناد پلانته یا همان گردشگاه مشجر پاریس، و بسیاری از محله‌های دیدنی شهر عشق پیش می‌رویم و در لذت آن‌ها شریک می‌شویم. اگر می‌خواهید تصویر واقع‌گرایانه‌تری از پاریس را در ذهن خود ثبت کنید حتما این شاهکار را ببینید.

۳. کد داوینچی – ۲۰۰۶

کد داوینچی

اگر دوست دارید سفری مجازی به موزه لوور در قلب شهر نور را تجربه کنید، بهترین راه تماشای فیلم کد داوینچی است. در این فیلم معمایی و هیجان‌انگیز، در کنار قهرمان فیلم با بازی تام هنکس، تمام سوراخ سنبه‌های معروف‌ترین موزه هنری جهان را می‌کاوید و از تماشای  آثار هنری این موزه در غالب یک فیلم معمایی شگفت‌زده می‌شوید. کد داوینچی فیلمی است که قبل از بازدید از موزه لوور حتما باید تماشا کنید. فیلم های ساخته شده در پاریس شما را به درجه بی نهایتی از هیجان می برند!

۴. هوگو – ۲۰۱۱

هوگو

فیلم هوگو یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کارگردان مشهور سینما، مارتین اسکورسیزی است. این فیلم در پاریسِ اوایل قرن بیستم می‌گذرد و داستان کودک بی‌خانمانی را روایت می‌کند که درون ساعت غول‌پیکرِ متروی پاریس زندگی می‌کند. اسکورسیزی در این فیلم با همان وسواس همیشگی‌اش جلوه‌های پاریسِ اوایل قرن بیستم را با ظرافت تمام به تصویر کشیده است. با این فیلم می‌توانید هم‌پای قهرمان کم سن و سال قصه در خیابان‌ها، مترو، بازارها، کوچه‌ها و فروشگاه‌های خوش رنگ و لعاب پاریس گشت و گذار کنید.

۵. معما – ۱۹۶۳

معما

“معما” با بازی یکی از زنان سمبلیک تاریخ سینمای آمریکا، آدری هپبورن، از آن دست فیلم‌هایی است که جلوه‌های لوکس و لاکچری پاریس را به تصویر می‌کشد. اگر دوست دارید یک فیلم هیجان‌انگیز پر از اتفاق‌هایی مثل تعدادی قتل، دزدی، تحقیقات سازمان سیا، کَت فیشینگ (اغفال با جعل هویت) و … را با پس‌زمینه‌ی محله‌های لوکس پاریس تماشا کنید، این فیلم را از دست ندهید.

۶. چهره بامزه – ۱۹۵۷

چهره بامزه

چهره بامزه یا صورت خنده‌دار، یک کمدی رمانتیک شاد و سرزنده است و پیچیدگی‌های دنیای مد و فشن را به تصویر می‌کشد. در این فیلم یک عکاس مد در جستجوی ستاره جدیدی در دنیای مد، با یک دختر خجالتی و درونگرا با بازی آدری هپبورن برخورد می‌کند و او را که در یک کتاب‌فروشی کار می‌کند به ورود در دنیای مد ترغیب می‌کند.

اگر می‌خواهید آدری هپبورن را در زیباترین لباس‌ها و در پر زرق و برق‌ترین مناطق پاریس ببینید این کلاسیکِ حال خوب کن را حتما تماشا کنید.

۷. یک آمریکایی در پاریس – ۱۹۵۱

یک آمریکایی در پاریس

این فیلم شاد و موزیکال، داستانی از یک نقاش آمریکایی است که عشق را با یک دختر پاریسی تجربه می‌کند. در این فیلم شاد و حال خوب کن، دائما مردان و زنانی را می‌بینید که در خیابان‌های پاریس می‌رقصند و آواز می‌خوانند. گل سرسبد این صحنه‌ها، یک سکانس ۱۷ دقیقه‌ای رقص باله است که می‌تواند عبوس‌ترین افراد را هم سر ذوق بیاورد.

۸. شیطان پرادا می‌پوشد – ۲۰۰۶

شیطان پرادا می‌پوشد

یک کمدی درام با بازی اسطوره بازیگری سینما؛ مریل استریپ که در نقش سردبیر یک ژورنال مد ظاهر شده است. اگر به دنیای فشن علاقه‌مند هستید و دوست دارید با جنجال‌ها، هیجانات و اتفاقات پشت پرده هفته مد و فشن پاریس آشنا شوید این فیلم را تماشا کنید.

۹. چگونه یک میلیون بدزدیم – ۱۹۶۶

چگونه یک میلیون بدزدیم

چگونه یک میلیون بدزدیم نام یکی دیگر از فیلم‌های پاریسی آدری هپبورن است که توسط یکی از کارگردانان اسطوره‌ای سینمای کلاسیک؛ ویلیام وایلر ساخته شده است. این کمدی رمانتیک، پاتوق‌های هنری پاریس را به تصویر می‌کشد و داستان هنرمندی را روایت می‌کند که آثار هنری معروف را جعل می‌کند و مخفیانه می‌فروشد. چگونه یک‌میلیون بدزدیم هم از آن دست فیلم‌های پاریسی حال خوب کن است که نباید از دستش داد.

۱۰. جولی و جولیا – ۲۰۰۹

جولی و جولیا

جولی و جولیا نام یک کمدی تماشایی و خوش رنگ و لعابِ دیگر با هنرنمایی مریل استریپ است. او که همراه با دوستش از زندگی تکراری و کسل‌کننده خود خسته شده، راه رهایی را در پختن غذاهای فرانسوی می‌یابد. آن‌ها یک کتاب شامل دستور پخت ۵۲۴ غذای مخصوص فرانسوی را تهیه می‌کنند و دست به کار می‌شوند. در طول فیلم می‌توانید خیابان‌ها، بازارهای میوه و تره‌بار و انواع فروشگاه‌های پاریس را تماشا کنید و با غذاهای فرانسوی آشنا شوید و در کنار همه این‌ها از فضای سرخوشانه فیلم لذت ببرید. توصیه می‌کنم اگر در رژیم غذایی هستید، به هیچ وجه سمت این فیلم نروید.

۱۱. زندگی گلگون – ۲۰۰۷

زندگی گلگون

 محال است یک فیلم با حال و هوای پاریس ببینید و موسیقی “زندگی گل‌گون” را در آن نشنوید. حتما در جایی، خواه در صدای پس‌زمینه یک کافه، خواه از طریق هدفونی در گوش قهرمان فیلم، در هر صورت این ترانه را با صدای خواننده افسانه‌ای فرانسه؛ ادیت پیاف، خواهید شنید. فیلم شماره یازده لیست ما هم نام خود را از همین موسیقی که سرود غیر رسمی شهر پاریس به حساب می‌آید، گرفته و به روایت زندگی این خواننده اسطوره‌ای می‌پردازد.

در فیلم زندگی گلگون، با بازی تماشایی ماریون کوتیارد، سبک زندگی هنرمندان، خیابان‌ها، خانه‌ها، گالری‌ها، اپراها و آمفی‌تئاترهای پاریس به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به رشته تصویر درآمده‌اند.

۱۲. همه می‌گویند دوستت دارم – ۱۹۹۶

همه می‌گویند دوستت دارم

یکی دیگر از فیلم‌های استاد تعظیم سینما؛ وودی آلن، با پس‌زمینه‌ای بهترین جاهای دیدنی پاریس، از جمله برج ایفل، کلیسای نوتردام، کافه دومگو، اسکله دو لا تورنل، رود سن و غیره. در این فیلم شاد و موزیکال با خانواده ثروتمندی همراه می‌شویم که برای گذراندن تعطیلات خود به پاریس سفر کرده‌اند.

۱۳. رویابین‌ها – ۲۰۰۳

رویابین‌ها

رویاپردازان یا رویابین‌ها، ساخته کارگردان معروف ایتالیایی، برناردو برتولوچی، تصویر منحصربه‌فردی از اوضاع و احوال شهر عشق در سال‌های پایانی دهه ۶۰ و در جریان اعتراضات دانشجویی به دست می‌دهد. در این فیلم با سه دانشجو، شامل دو فرانسوی و یک آمریکایی همراه می‌شویم و در کنار آن‌ها به دل پاریس می‌زنیم و در تمایلات افسارگسیخته آن‌ها شریک می‌شویم.

۱۴. بازگشت‌ ناپذیر – ۲۰۰۲

بازگشت‌ ناپذیر

این فیلم صرفا برای سینمابازهای حرفه‌ای است و برای کسانی که تحمل تماشای خشونت در وحشیانه‌ترین حد ممکن را ندارند، توصیه نمی‌شود. فیلم بازگشت‌ناپذیر، اثر جسورانه گاسپار نوئه، در پست‌ترین محله‌های پاریس می‌گذرد. جایی که پاتوق خلافکارها و پااندازها است و کمتر نشانی از تمدن دارد. دوربین و سبک کارگردانی گاسپار نوئه نیز کاملا به خدمت خشونت عریانی که در زیر پوست شهر پاریس جریان دارد درآمده‌اند. اگر اعصابش را ندارید این فیلم را هرگز نبینید.

فیلم های سیاه و سفید ساخته شده در پاریس

اگرچه رنگ عنصر مهمی در فیلم است، اما فیلم‌های سیاه و سفیدی که در ادامه این لیست آورده‌ایم، به شکل مسحور کننده‌ای حال و هوای پاریس را به مخاطب القا می‌کنند؛ شاید حتی بهتر از فیلم‌های رنگی.

۱. کازابلانکا – ۱۹۴۲

فیلم های ساخته شده در پاریس

از کازابلانکا به عنوان نمونه اعلای ژانر عاشقانه نام می‌برند. فیلم داستان یک مبارز سیاسی به نام ریک است که برای فرار از چنگ گشتاپو قرار بوده همراه با معشوقه‌اش السا به کازابلانکا (شهری در مراکش) بگریزند‌، اما در لحظه آخر السا او را ترک کرده و بالاجبار به تنهایی راهی مراکش می‌شود. مدت‌ها بعد وقتی السا همراه با همسر جدیدش به کازابلانکا می‌گریزد، با ریک روبه‌رو می‌شود.

اگرچه اکثر بخش‌های فیلم در کازابلانکا می‌گذرد، اما در جایی ریک به السا می‌گوید: “ما همیشه پاریس را خواهیم داشت.” و اگر کارگردانی چنین دیالوگی را در دهان بازیگرش گذاشت و چیزی از پاریس نشان نداد، باید به هوشش شک کرد. از همین روی صحنه‌های فلاش‌بک زندگی عاشقانه ریک و السا در پاریس درخشان‌ترین بخش‌های فیلم هستند که کاملا در تضاد با سایر بخش‌های تلخ و سیاسی فیلم قرار گرفته‌اند. صحنه‌هایی که مملو از سرخوشی‌های یک زندگی پاریسی نظیر رانندگی در شانزلیزه، رقص در تالارهای معروف شهر، شامپاین و بوسه‌های پرشور فرانسوی هستند.

۲. پاریس؛ وقتی که می‌سوزد – ۱۹۶۴

فیلم های ساخته شده در پاریس

یک کمدی رمانتیک جالب دیگر با بازی آدری هپبورن. این فیلم داستان یک فیلم‌نامه‌نویس را روایت می‌کند که پس از اینکه ایده یک فیلم سینمایی را به یکی از تهیه‌کنندگان بزرگ هالیوود می‌فروشد، برای ایده گرفتن و تکمیل فیلم‌نامه، تمام مدت خود را به پرسه زدن در جای‌جای پاریس می‌گذراند تا اینکه می‌توجه می‌شود زمان چندانی برای تکمیل فیلمنامه برایش باقی نمانده است. بدین‌ترتیب یک دستیار بامزه با بازی هپبورن استخدام می‌کند که به او در نگارش فیلمنامه کمک کند. همکاری این دو صحنه‌های جالبی را رغم می‌زند. صحنه‌هایی که بر بستر جاذبه‌های دیدنی پاریس می‌گذرند و جلوه‌های تماشایی شهر نور را نمایان می‌کنند.

۳. نفرت – ۱۹۹۵

فیلم های ساخته شده در پاریس

اگر به فیلم‌های هنری علاقه دارید، اثر جسورانه متئو کاساویتس که برای او جایزه کارگردانی جشنواره کن را به ارمغان آورد، تماشا کنید. این فیلم بر بستر اعتراضات دانشجویی فرانسه، قصه سه دوست، شامل یک سفیدپوست، یک سیاه‌پوست و یک مهاجر عرب را روایت می‌کند که در کوچه و خیابان‌های پاریس برای زنده ماندن می‌جنگند. در این فیلم می‌توانید پاتوق‌های دانشجویان و جوانان پاریسی را ببینید. همچنین سبک واقعگرایانه کارگردان، به مخاطب کمک می‌کند تا تصاویر حقیقی پاریس در آن دوره را بهتر درک کند.

۴. آلفاویل- ۱۹۶۵

فیلم های ساخته شده در پاریس

ژان لوک گدار، کارگردان شهیر فرانسوی‌زبان، در یکی از بهترین فیلم‌های خود از آسمان‌خراش‌ها و بزرگراه‌های نورانی و عظیم و طویل پاریس به عنوان نمادی برای به تصویر کشیدن یک فیلم علمی تخیلی آخرالزمانی استفاده کرده است. آلفاویل برخلاف آملی یک فیلم سیاه و سفید است که در آن یک کارآگاه آمریکایی برای نجات بشریت در ساختمان‌های عظیم‌الجثه پاریس دهه ۶۰ به جنگ کامپیوترها و ربات‌ها می‌رود. در آلفاویل همراه با قهرمان فیلم، به بافت مدرن شهر پاریس قدم می‌گذاریم و در پس‌زمینه این شهر باشکوه به جنگ ربات‌ها می‌رویم.

۵. از نفس افتاده – ۱۹۶۰

فیلم های ساخته شده در پاریس

از نفس افتاده، یکی دیگر از شاهکارهای پاریسیِ تاریخ سینما است که جریان موج نو را در جهان تثبیت کرد. قهرمان این فیلم سیاه و سفید یک دزد به نام میشل است که طی یک حادثه تیراندازی از مارسی فرار می‌کند و به پاریس پناه می‌آورد. این فیلم پر از صحنه‌های اتومبیل‌رانی قهرمان در خیابان‌های پاریس، کافه‌گردی‌های او و پرسه زدن‌هایش در کوچه‌های تنگ و باریک شهر نور است.

۶. ژول و ژیم – ۱۹۶۲

فیلم های ساخته شده در پاریس

ژول و ژیم، سومین فیلم سینمایی فرانسوا تروفو است که یک داستان عاشقانه را در دل جنگ جهانی دوم و در قلب پاریس روایت می‌کند. ژول زنی اتریشی است و ژیم مردی فرانسوی؛ این دو که هرکدام در یک جبهه از جنگ و در مقابل یکدیگر قرار دارند، در پاریس شیفته هم می‌شوند. در طول این فیلم می‌توانید تمام جلوه‌های تاریخی شهر عشق را تماشا کنید. از پاریسِ بی‌خیالِ پیش از جنگ جهانی دوم گرفته تا پاریسِ سال‌های جنگ و اشغال و نهایتا پاریسِ خسته‌ی پس از جنگ.

۷. ۴۰۰ ضربه – ۱۹۵۹

فیلم های ساخته شده در پاریس

چهارصد ضربه اولین فیلم کارگردان مشهور موج نوی فرانسه، فرانسوا تروفو و به باور بسیاری از منتقدان بهترین فیلم اوست. این فیلم سیاه و سفید، به طغیان‌ها و سرکشی‌های یک پسربچه در اوایل سن بلوغ می‌پردازد. پسری که از خانه فرار می‌کند و در اطراف برج ایفل، خیابان‌های شلوغ پاریس و در کنار جویبارهای شهر چراغ‌ها پرسه می‌زند و با جامعه کنترل‌گر خود دست به مبارزه می‌زند.

شما کدوم فیلم های ساخته شده در پاریس را انتخاب می کنید؟

بهترین انیمیشن ها با حال و هوای پاریس

در ادامه دو فیلم انیمیشنی که در شهر نور و عشق می‌گذرند و تماشایشان شما را به عمق این شهر رویایی می‌برند را با هم مرور می‌کنیم.

۱. انیمیشن راتاتویی – ۲۰۰۷

فیلم های ساخته شده در پاریس

به اعتقاد بسیاری از گردشگران و فیلم‌بازان، این انیمیشن از جمله فیلم‌هایی است که روح پاریس را به نحو احسن به تصویر کشیده است. سازندگان این فیلم طی سفر یک هفته‌ای خود به پاریس موفق شده‌اند که همه جنبه‌های منحصربفرد این شهر، از معماری ساختمان‌ها و خیابان‌ها گرفته تا غذاها و آداب و رسوم مردم را در غالب یک انیمیشن جذاب و تماشایی به تصویر درآورند.

۲. آناستازیا – ۱۹۹۷

فیلم های ساخته شده در پاریس

آناستازیا یکی از معروف‌ترین فیلم‌های انیمیشنی است که همچنان بعد سال‌ها محبوبیت خود را حفظ کرده است‌. این انیمیشن داستان یک دختربچه اشراف‌زاده روسی را روایت می‌کند که از انقلاب بلشویکی روسیه می‌گریزد و سر از یک یتیمخانه روستایی در می‌آورد. جایی که دو مرد شیاد او را می‌خرند و به قصد تصاحب اموال یک پیرزن پاریسی، آناستازیا را برادرزاده‌ی او جا می‌زنند. در این فیلم اشک‌آلود، علاوه بر پاریس، حال و هوای سنت‌پترزبورگ را هم می‌توانید هم‌قدم با دخترک بیچاره درک کنید.

نظرات کاربران