پارک ‌های ملی اسپانیا

پارک ‌های ملی اسپانیا؛ جواهرات طبیعی سبز رنگ

پارک‌ ملی همانطور که از نامش پیدا است، دارای یکسری ویژگی‌های خاص است که فقط مربوط به آن کشور می‌شود؛ درواقع می‌توان گفت پارک‌های ملی هر کشور، نماد آن کشور محسوب می‌شود. این پارک‌ها چون از نظر جغرافیایی و زیست‌محیطی دارای ویژگی‌های خاصی هستند، جزو مناطق حفاظت‌شده به‌شمار می‌آیند. پارک‌های ملی در صنعت گردشگری تاثیر به‌سزایی ایفا می‌کنند و به‌این منظور همه افراد کشور چه آن‌ها که در رأس کار قرار دارند و چه عموم افراد، موظف به حفظ آن هستند. با توجه به تعریف ساده و مختصری که از پارک ملی داشتیم، حال وقت آن رسیده‌است که از پارک ‌های ملی اسپانیا سخن بگوییم. این پارک‌ها در جهان به‌عنوان زیباترین پارک های ملی کشور اسپانیا بسیار شناخته‌شده است و سالیانه گردشگران زیادی را از اقصی‌نقاط جهان به‌سمت خود می‌کشاند. در این مقاله تا به‌آخر با ما همراه باشید؛ چراکه قرار است بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

پارک‌های ملی اسپانیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

پارک ‌های ملی اسپانیا

اگرچه اسپانیا تنها کشوری است که تعداد معدودی از پارک‌های ملی را دارد، اما درواقع بهترینِ آنها را در خود جای داده‌است. این پار‌ک‌ها شامل برخی از درام‌ترین و زیباترین عکس‌ها و مناظر جذاب است و به‌دلیل ثروت زیست‌محیطی خود از دیگر جاها متمایز شده‌. پارک ‌های ملی اسپانیا از مناظر زیبا، مراتع سرسبز، آبراه‌های آبی و جنگل‌های انبوه گرفته تا کوه‌های پوشیده از برف و مناطق خشک و کوهستانی را شامل می‌شود. این پارک‌ها دارای بیابان‌های آتشفشانی متروک، جزایر گرمسیری و پناه‌گاه‌های زیر ِآب برای زندگی دریایی است. بسیاری از پارک‌ های ملی کشور اسپانیا، متعهد به حفاظت و گردشگری پایدار است. حتی برخی از آن‌ها جوایز ویژه‌ای را برای تلاش‌های خود دریافت کرده‌اند. در این مناطق، گیاهان و جانوران به‌وفور یافت می‌شود. صرف‌نظر از اینکه برای رفتن به چه پارکی سرمایه‌گذاری می‌کنید، بهتر است بدانید گیاهان و جانوران در همه پارک‌های یافت می‌شود. از میان این پارک‌ها چندین پارک به‌عنوان بهترین فرصت تماشای پرندگان شکاری در جهان ذکر شده‌است؛ بنابراین برای رفتن به آنجا دوربین دوچشمی خود را فراموش نکنید و سعی کنید پارک ‌های ملی اسپانیا را به‌درستی کشف کنید. حال وقت آن رسیده است که شما را با بهترین پارک های ملی در کشور اسپانیا آشنا کنیم.

 پارک ملی دایمیل، یکی از زیباترین پارک های ملی کشور اسپانیا 

 پارک ملی دایمیل، یکی از زیباترین پارک های ملی اسپانیا 

این  پارک چیزی نیست جز (بهشت پرنده‌نگری یا تماشای پرندگان). مسیرهای پیاده‌رویِ تخت و چوبی، گشت‌وگذار در این پارک را که متشکل از تالاب‌ها، رودخانه‌ها و گیاهان غنی است، آسان می‌کند. تالاب‌های اینجا توقفگاه مهمی برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و غازها است. جانوران ساکن در این مکان در تمام طول سال، شامل انواع پرندگان آبزی، مانند حواصیل ارغوانی و خاکستری و مرغ‌های کوچک و کاکل‌قرمز است. گاهی اوقات می‌توان جمعیت سالمی از گونه‌های ماهی را از سکوهای بلندی که در پارک وجود دارد، مشاهده کرد. گذشته از این، این پارک به‌دلیل غروب‌های چشمگیر خود بر روی آبراهه‌ها، بسیار زیبا است و یکی از زیباترین پارک های ملی اسپانیا به‌شمار می‌رود.

 پارک ملی cabaneros

پارک (cabaneros) اغلب به‌دلیل فراوانی حیوانات، (Spanish Serengeti) نامیده می‌شود. این مکان که از پارک های ملی کشور اسپانیا است، پناهگاهی برای آهو، سیاهگوش ایبری (گونه‌ای از گربه‌سانان)، گراز وحشی، روباه، سمور و تعدادی گونه‌های پرنده از جمله لک‌لک سیاه کمیاب، عقاب امپراطوری اسپانیاییِ در خطر انقراض، زنبورخوارن رنگارنگ و کرکس سیاه اوراسیا است.

درطول فصل جفت‌گیری، دیدن گوزن‌های نر که شاخ‌های خود را قفل کرده و آماده دوئل برای جلب توجه گوزن‌های ماده هستند، امری معمول به‌شمار می‌آید. این چشم‌انداز یکی از معدود نمونه‌های باقی‌مانده از جنگل‌های دست‌نخورده مدیترانه‌ای بوده که از پوشش گیاهی سرسبز تشکیل شده‌است. همچنین این پارک بزرگ به شکل ساوانا است و با رشته‌کوه‌های درهم‌آمیخته مناظر خیره‌کننده‌ای را از قله‌های خود ارائه می‌دهد. بنابراین، هنگام  بازدید از پارک‌ های ملی اسپانیا از این مکان زیبا غافل نشوید.

پارک ملی timanfaya؛ یکی از پارک های ملی کشور اسپانیا

پارک ‌های ملی اسپانیا؛ timanfaya

پس‌زمینه این پارک‌ ملی در عکس‌هایی که از آن‌ها ثبت شده‌، واقعا ماورایی است و حتی ممکن است با مریخ اشتباه گرفته‌شود. در طول تاریخ به‌واسطه آتشفشان‌های ساکن پارک‌ها، چشم‌اندازهای قرمز و سیاه شکل گرفت که منطقه را در گدازه‌ای منجمدشده پوشانده‌است. امروزه، با وجود آنکه بیشتر آتشفشان‌ها خاموش اشت، اما بازدید‌کنندگان هنوز می‌توانند گرمایی را که از زمین می‌تابد، احساس کنند؛ به‌حدی که ریختن آب بر زمین در برخی مناطق منجر به (geyser effect؛ اثر آبفشان) می‌شود.

گیاهان و جانوران کمیاب راه‌های خاصی را برای رشد در این منطقه پیدا کرده‌اند که در ابتدا الهام‌بخش محافظان برای حمایت از حفاظت از این منطقه بود. حتی ناسا علاقه خاصی به این پارک که از بهترین پارک های ملی درکشور اسپانیا است، پیدا کرد. آنها از منظره بایر و بی‌ثمر آنجا برای کمک به آموزش خدمه آپولو 17 استفاده کردند.

پارک ملی aiguestortes

این  پارک ملی که از زیباترین پارک های ملی کشور اسپانیا به‌حساب می‌آید، تعریف بکری از طبیعت است. این مکان منظره‌ای تحت سلطه‌ چشم‌اندازهای سبز، آبی و سفید دارد؛ زیرا کوه‌های پوشیده از برف جای خود را به جنگل‌های انبوه و آبراه‌های شفاف می‌دهد. نزدیک به 200 دریاچه را می‌توان در محدوده پارک پیداکرد. در این پارک، جنگل‌ها، خانه انواع درختان کاج باستانی، توس، راش و درختان مخروطی‌شکل اشت. این پارک ملی، تنها نمونه درنوع خود است و در منطقه کاتالونیا واقع شده‌است؛ همچنین نمونه‌ای عالی از رشته‌کوه پیرنه اسپانیا محسوب می‌شود. در حالی‌که یافتن حیات‌وحش در این منظقه دشوار است، بازدیدکنندگان خوش‌شانس از دیدن بزهای وحشی، کرکس‌های ریش‌دار و سنجاب‌های مارموت متحیر می‌شوند.

پارک ملی monfraque؛ از بهترین پارک های ملی در کشور اسپانیا

پارک ‌های ملی اسپانیا؛ monfraque

پارک monfrague  واقعا منحصربه‌فرد است. این پارک به‌خاطر چشم‌اندازهای معمولی ایبری خود، که خانه‌ای از گیاهان و جانوران فراوان است، بسیار شناخته‌شده‌است. گفته‌ می‌شود این پارک بهترین مکان برای تماشای پرندگان در اروپا بوده و از تاریخی غنی برخوردار است. در شهر monfraque بیش از 400 پرنده شکاری وجود دارد. در آنجا کرکس‌ها و عقاب‌ها را می‌توان در حال لانه‌سازی در دامنه کوه مشاهده کرد. همچنین می‌توان شاه‌ماهی‌ها و بلبل‌ها را در یکی از پارک‌های دو رودخانه تاگوس و tietai تماشا کرد. خرابه‌های قلعه monfraque در محل، باقی مانده‌ که با افسانه‌های محلی مرتبط است. همچنین نقاشی‌های غار هنوز از دوران پیش از تاریخ باقی مانده‌است. هنگام بازدید از پارک های ملی کشور اسپانیا، حتما به این منطقه شگفت‌انگیز سری بزنید.

جزایر اقیانوس اطلس ؛ پارک ملی گالیسیا

جزایر گالیسیا از اقیانوس اطلس، شامل چهار جزیره خالی از سکنه است. همچنین این مکان، دارای پارکی دریایی-زمینی بوده و در گردشگریِ پایدار بسیار پیشرو است. برای حفاظت از چشم‌انداز طبیعی‌اش، این پارک تنها در ماه‌های تابستان به روی عموم باز است. در بالای سواحل شنی سفید، آسمان آبی شفاف و جنگل‌های کاج بر مناظر مسلط است. در زیر آب شفاف دریا، بیش از 200 گونه جلبک دریایی در کنار صخره‌های مرجانی سالم و غارهای دریایی منحص به‌فرد رشد می‌کنند. همچنین جاندارن دریایی که این آب‌ها برایشان مثل خانه‌ای امن است، شامل صدف‌های متنوع، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و کوسه‌ها می‌شود. این زنجیره از جزیره، زمانی محل خوبی برای اقامت دزدان دریایی بود. بر این اساس، داستان‌های دریانوردی زیادی از این مکان به‌عنوان یکی از پارک های ملی کشور اسپانیا، وجود دارد. 

پارک ملی caldera de taburiente

پارک ‌های ملی اسپانیا

قله‌های کوهستانی عظیم، caldera (پدیده‌ای آتشفشانی) چشمگیر و کاج‌های قناری بومیِ کمیاب از ویژگی‌های این پارک ملی خیره‌کننده است. دهانه caldera، یک دره مسطحِ بزرگ میان رشته‌کوه‌های شیب‌دار و پارک‌هایی به همین نام است که 10کیلومتر عرض دارد. جالب است بدانید، این منطقه بیش از 2میلیون سال پیش براثر فوران آتشفشانی و فرسایش شدید ایجاد شده‌است. معمولا صبح‌ها داخل پارک روشن و شفاف است، اما بعدازظهرها دریاهایی از ابر را به‌همراه می‌آورد که بر دهانه آتشفشان فرود می‌روند و مناظر کاملا متفاوتی را ایجاد می‌کنند. بالاترین سطح کوه از کف caldera به 2000متر می‌رسد. همه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، این منطقه را به یکی از بهترین پارک های ملی در کشور اسپانیا تبدیل کرده‌است.

پارک ملی مجمع‌الجزایر Cabrera 

به‌دلیل دورافتاده‌بودن پارک ملی cabrera، این منطقه تا حد زیادی برای هزاران سال دست‌‌نخورده ‌بوده‌است. این جزایر عمدتا در مزارع Neptune grass (گونه‌ای گیاه) پوشیده شده‌ و میزبان گونه‌های گیاهیِ بومیِ متعددی اشت. با این حال، تنوع زیستی جزایر به اینجا ختم نمی‌شود؛ در این پارک به‌عنوان یکی از پارک ‌های ملی اسپانیا، بسیاری از حیواناتی که یافتن‌شان در سایر نقاط بالئاری دشوار است، رشد می‌کند. ازجمله مارمولک سیاه و حلزون‌های دریایی در اقیانس‌های اطراف، جمعیت زیادی از لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها و نهنگ‌ها در اینجا پناه می‌گیرند؛ درحالی‌که کُلُنی‌های پرنده دریایی در امتداد سواحل زندگی می‌کنند.

پارک ملی سیرا نوادا 

پارک ‌های ملی اسپانیا؛ پارک ملی سیرا نوادا 

پارک ملی سیرا نوادا یکی از زیباترین پارک های ملی کشور اسپانیا و پناه‌گاه برخی از بزرگ‌ترین کوه‌های اروپا است. به‌این ترتیب، یکی از جذاب‌‌ترین جنبه‌های این پارک ملی، تنوع باورنکردنی آن است. طبقه‌های همکف ِپارک‌ها از دره‌های سرسبز، جنگل‌ها و مسیرهای رودخانه‌ای تشکیل شده‌است. با این‌حال، مسیرهای منتهی به بالا جای خود را به جنگل‌های آلپ و قله‌های کوهستانی بایر می‌دهد. در یک روز صاف و آفتابی، مناظر دریای مدیترانه و مراکش از رشته‌کوه سیرا نوادا قابل مشاهده است. گیاهانی که در این شرایط ناهموار کوهستانی رشد می‌کنند، عبارت‌اند از: بنفشه سیرا نوادا، juniper و گونه‌ای از زرشک.

 پارک ملی تید

پارک ملی تید که در جزایر قناری واقع شده‌است، بلندترین کوه اسپانیا را در خود جای داده‌. کوه تید در تضاد کامل با پارک‌ها بوده و تا حدودی زمین‌های کم‌ارتفاعی دارد. این پارک ملی با بیش از 3میلیون بازدید‌کننده در سال و با داشتن مزیت‌های دیگر، یکی از پارک‌ های ملی اسپانیا و پربازدیدترین پارک ملی اروپا محسوب می‌شود. این منظره یادآور دنیایی دیگر است؛ چرا که تماما تحت سلطه خاک آتشفشانی است و به‌دلیل وسعت زیادی که دارد، با وجود افراد زیاد هیچ‌وقت شلوغ نشده‌است. غارها، دهانه‌ها و رودخانه‌های گدازه‌ای در این مکان به‌طرز وحشتناکی سنگی شده‌اند و بازدیدکنندگان هنوز از تنوع مناظر اطراف آن لذت فراوان می‌برند.

پارک ملی ordesa؛ یکی از پارک های ملی کشور اسپانیا

پارک ‌های ملی اسپانیا

Ordesa اولین پارک ملی اسپانیا بوده و زیبایی آن واقعا انکارناشدنی است. در آنجا آبشارها، رودخانه‌ها و نهرهای فراوانی وجود دارد که در میان مراتع بسیار سرسبز، جنگل‌های انبوه و قله‌های شیب‌دار قرار دارد. با این همه، رشته‌کوه پیرنه، برگ برنده این پارک محسوب می‌شود. این رشته‌کوه‌ها یک خط افق باشکوه را تشکیل می‌دهد که هم بازدیدکنندگان و هم افراد محلی را به‌یک اندازه هیجان‌زده می‌کند. بلندترین کوه در این رشته‌کوه perdido است که در ارتفاع بیش از 3330متر از سطح دریا قرار دارد. این قله مرتفع‌ترین قله سنگ آهک در اروپا است و در میان خط افق نسبت‌به سایر افق‌ها متمایز است. حیوانات زیادی در میان کوه perdido و توده‌های مجاورش زندگی می‌کنند؛ از جمله کرکس ریش‌دار، کرکس griffon (شیردال) و عقاب طلایی که بالای سرشان پرواز می‌کنند. بازدید از این پارک به‌عنوان یکی از پارک‌های ملی اسپانیا، با داشتن چنین ویژگی‌های شگفتی، قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

پارک ملی picos de Europa

Picos de Europa (قله‌های اروپا) میزبان یکی از عالی‌ترین مناظر جهان است. این پارک که در شمال اسپانیا قرار دارد، از زیباترین پارک های ملی در کشور اسپانیا به‌شمار می‌آید.  همچنین این منطقه به‌دلیل سه رشته‌کوه متمایز آن، به رشته‌کوه مرکزی، غربی و شرقی نامگذاری شده‌است. همه این رشته‌کوه‌ها توسط تنگه‌هایی پر از رودخانه از هم جدا شده‌اند. این پارک میزبان مسیرهای پیمایش آسان و مشخصی است که ثابت کرده‌ بهترین راه برای متحیرشدن از زیبایی‌های طبیعی این محیط است. در این پاک مناظر زیادی از دریا را می‌شود دید؛ زیرا دریا تنها در 20کیلومتری آن قراردارد. همچنین علف‌زارها، جنگل‌های برگی راش و بلوط، صخره‌های تیز، آبراهه‌ها، قله‌های بلند و دره‌های عمیق از ویژگی‌های این پارک به‌شمار می‌آیند. به‌راستی در قله‌های اروپا هیچ‌چیزی محدود نیست و این بسیار فوق‌العاده است. 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پارک‌ های ملی اسپانیا آشنا کنیم. شاید تعداد زیادی از شما تمایل داشته باشید که روزی به این سرزمین سفر کنید. از آنجایی که اسپانیا سرشار از جاذبه‌های توریستی است، لازم است اطلاعات کافی از پارک‌های ملی‌اش داشته باشید؛ چراکه این پارک‌ها سهم به‌سزایی در صنعت گردشگری این کشور دارند. شما با بازدید از این مناطق علاوه بر اینکه با شرایط زیست‌بوم آن آشنا خواهید شد، همچنین لذتی شایان‌توجه از آب‌وهوای بهشت‌گونه‌اش خواهید برد. حال، شما خواننده عزیز کدام‌یک از این پارک‌ها را برای بازدید بیشتر می‌پسندید؟ خوشحال می‌شویم اگر نظر ارزشمندتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران