گم شدن چمدان

چند نکته در هنگام گم شدن چمدان در فرودگاه! در این زمان چه کاری انجام بدیم؟

گم شدن چمدان

اگر مسافرت هوایی زیاد می‌روید یا بار اولتان است؛ باید بگوییم که احتمال گم شدن چمدان در فرودگاه وجود دارد؛ هر چند که ناچیز است. شلوغی خطوط هوایی، شبیه بودن چمدان‌ها و… می‌تواند از عواملی باشد که ناگهان چمدانتان را گم کنید. اگر این اتفاق برای شما افتاد، قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید؛ چراکه اغلب چمدان‌های گم شده بعد از گذشت مدتی پیدا و در نهایت بازگردانده می‌شوند. با این وجود، در اینجا چند کار کلیدی وجود دارد که می‌توانید در صورت تأخیر یا گم‌شدن چمدان توسط یک شرکت هواپیمایی انجام دهید.

چگونه تشخیص دهیم که چمدان شما گم شده است؟

شاید فکر کنید سوال عجیبی است؛ اما، قبل از هر چیز باید بدانید که آیا کیف شما واقعاً گم شده است یا خیر. در برخی موارد به نظر می‌رسد که چمدان شما گم شده است، در حالی که اینطور نیست. قبل از اینکه شروع به ترسیدن کنید؛ مراحل زیر را در نظر بگیرید:

صبور باشید.

رویه‌های چمدان در فرودگاه‌های مختلف به خصوص فرودگاه‌های بزرگ ممکن است کمی پیچیده‌تر باشد. بنابراین، زمان نیم ساعت تا 45 دقیقه انتظار کاملا طبیعی و معقول به نظر می‌رسد. بنابراین، چون چمدان شما در ابتدا نرسیده، به این معنی نیست که گمشده است. صبور باشید و کمی حوصله به خرج دهید.

به اطراف هم نگاهی بیندازید.

اگر چمدان شما از چرخ تعیین شده، خارج نشده است؛ احتمال اینکه با پرواز نیامده باشد، بسیار ناچیز است. بنابراین توصیه می‌کنیم نگاهی گذرا به چرخ های دیگر داشته باشید، شاید به اشتباه روی آنها قرار داده‌اند. همچنین ممکن است در دفتر چمدان شرکت هواپیمایی یا محل نگهداری دیگری باشد.

آرام بمانید.

اگر دو مرحله اول را انجام داده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید چمدان خود را پیدا کنید، وقت آن است که به شرکت هواپیمایی هشدار دهید. قبل از انجام این کار، یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا وضعیت از این بدتر نشود.

بعد از گم شدن چمدان در فرودگاه چیکار کنم؟

گم شدن چمدان

در صورتی که از گم شدن چمدان در فرودگاه اطمینان حاصل کردید، وقت آن رسیده تا برای پیداکردن آن یک سری اقدامات را انجام دهید.

  1. در همه فرودگاه‌ها بخشی با عنوان قیمت اشیاء گمشده فرودگاه وجود دارد که باید به آن مراجعه کنید. معمولا با اطلاع گم شدن چمدان، فردی برای پیگیری با مشخصات چمدان شما در میان اشیا و چمدان‌های گمشده جستجو خواهد کرد.
  2. احتمالاً به شما فرمی برای پر کردن ارائه خواهد شد. در این فرم، اطلاعات شخصی شما اعم از شماره تلفن، آدرس و غیره و همچنین مشخصات دقیق چمدان وجود دارد که باید پر کنید.
  3. در این میان بد نیست به پشتیبانی پرواز هم اطلاع ندهید. چون این احتمال وجود دارد که چمدان شما را با یک پرواز دیگری، ترجیحاً پرواز بعدی وارد فرودگاه شود. همچنین، ممکن است که توسط فردی دیگر اشتباهاً به فرودگاه دیگری منتقل شده باشد.
  4. می‌توانید به ایرلاین مورد نظرتان گزارش دهید و از آن‌ها درخواست پرداخت خسارت نمایید.
  5. پرداخت خسارت معمولاً بعد از گذشت 30 انجام می‌گیرد. چراکه بعد از گذشت این مدت زمان، ایرلاین مرود نظر موظف است تا به شما غرامت دهد. البته این پرداخت به شکل نقد نبوده و در حد تخفیف برای پروازهای بعدی می‌باشد. توجه کنید که این غرامت را براساس وزن چمدان تعیین می‌کنند، نه اشیای مهم درون آن.
  6. آخرین نکته مربوط به نگهداری فرم PIR یا همان فرم شکایت شماست. چراکه به عنوان یک مدرک است و بدون ارائه آن چمدان به شما تحویل داده نخواهد شد.

چند نکته را رعایت کنید تا چمدانتان گم نشود!

گم شدن چمدان

گم شدن چمدان به خصوص اگر اشیای قیمتی در آن باشد؛ ممکن است به یک کابوس برای شما تبدیل شود. بنابراین، کمی درایت به خرج دهید و چند نکته را در نظر بگیرید. با دانستن این موارد احتمال آن زیاد است تا از گم شدن چمدان خود جلوگیری کنید.

وسایل گران قیمت را جدا کنید.

قراردادن وسایل گران قیمت مانند لپ تاپ، جواهرات، دوربین عکاسی و… درون چمدان کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. ترجیحا یک کیف دستی با اندازه متوسط همراه خود داشته باشید تا با خود به درون هواپیما ببرید.

چمدان رنگی بخرید.

اگر در فرودگاه نگاهی به چمدان‌های اطرافتان بیندازید، همگی تیره رنگ و اکثراً خاکستری و مشکی هستند. خرید چمدان‌های رنگی یا طرح‌های خاص باعث می‌شود تا چمدان شما متمایز شود. در هنگام گم شدن چمدان، اگر رنگ آن مثلا آبی یا زرد باشد، در میان اشیا گمشده به سرعت شناسایی و پیدا خواهد شد.

تگ‌های پرواز قبل را جدا کنید.

خیلی از افراد تگ‌های دور دسته چمدان را جدا نمی‌کنند؛ علت آن تنبلی یا شلوغی باشد، مهم نیست. این کار دقیقا منجر به گیج شدن مامورین فرودگاه شده و پیداکردن اطلاعات پروازتان را برای آن‌ها سخت می‌کند. پس قبل از سفر، حتماً تگ‌های قبلی را باز کنید.

عکس از چمدان را فراموش نکنید.

در صورت گم شدن چمدان، نشان دادن عکس آن بهتر می‌تواند شکل و شمایل و محتویات درون آن را به مأمورین فرودگاه نشان دهد. پس زمانی که چمدان خود را جمع کردید، حتماً با آن یک سلفی بگیرید.

 در نگهداری رسید دقت کنید.

زمانی که رسید تحویل بار به شما داده می‌شود؛ باید در نگهداری آن خیلی دقت کنید. بدون این رسید، پیداکردن چمدان غیر ممکن و سخت خواهد شد.

درباره ایرلاین بیشتر بدانید.

هر ایرلاینی شرایط و قوانین خاصی دارد. بنابراین، قبل از خرید بلیط هواپیما درباره آن مطالعه کنید تا بدانید در هنگام گم شدن چمدان چه مقرراتی طی خواهد شد.

در آخر؛

سفر کردن به اندازه کافی استرس‌زا است و اگر چمدان هم گم شود و به دستتان نرسد؛ اوضاع به مراتب بدتر شده و سطح نگرانی و اضطراب شما بالا خواهد رفت. هر چند که این استرس و نگرانی کاری را پیش نمی‌برد؛ حتی می‌تواند مشکلات شما را نیز بیشتر کند. بنابراین، در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنید. شما با مطالعه این مقاله کاملا متوجه خواهید شد که در هنگام رزرو بلیط هواپیما آنلاین و برنامه‌ریزی‌های سفر باید به چه مواردی توجه کنید تا گرفتار گم شدن چمدان نشوید.

راستی اگر هنوز چمدانتان را نبسته اید؛ باید مقاله بستن چمدان به صورت حرفه ای را بخوانید!

نظرات کاربران