حقایق جالب درباره روسیه

حقایق جالب درباره روسیه؛ این کشور شما را شگفت‌زده می‌کند

فهرست مطالب

خوب است بدانید که کشور روسیه چیزهایی بیشتر از عروسک‌های روسی دارد که بتواند نظرها را به خود جلب و مردم و گردشگران را شگفت‌زده کند. در واقع این سرزمین بزرگ و پهناور که قسمت وسیعی از اروپا و آسیا را در بر می‌گیرد، کشوری جذاب، فوق‌العاده و هیجان‌انگیز است. با دانستن حقایق جالب درباره روسیه، دید جدیدی را نسبت به این کشور پیدا خواهید کرد. روسیه علاوه‌بر تاریخ، فرهنگ، ادبیات و هنر غنی خود، شگفتی‌های بسیاری، از گربه‌های موزه هرمیتاژ گرفته تا رودخانه‌های طولانی، را در خود دارد که می‌تواند به‌راحتی هر گردشگری را برای سفر متقاعد کند. برای اطلاع از حقایق جالب درباره روسیه پیش از سفرتان، این مقاله را تا آخر دنبال کنید. 

تور اروپا

فرصت خرید آنلاین بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید.

روسیه کشوری بسیار بزرگ است

از حقایق جالب درباره روسیه این است که این کشور با مساحت 17.13 کیلومتر مربع، دو قاره اروپا و آسیا را در بر گرفته و کشوری بسیار پهناور محسوب می‌شود. خوب است بدانید روسیه حتی از سیاره پلوتو هم بزرگ‌تر است.

از حقایق جالب درباره روسیه؛ میدان سرخ مسکو، به کمونیسم ربطی ندارد

حقایق جالب درباره روسیه

میدان سرخ که در اواخر قرن نوزده تکمیل شد، به‌خاطر ظاهرش به این اسم نام‌گذاری شده و ربطی به سیاست و کمونیسم ندارد. زبان روسی متاثر از زبان اسلاوی کهن کلیسا است؛ در زبان اسلاوی که تا اواخر دهه 1600  به‌عنوان زبان رسمی مسکو مطرح بود، کلمه‌ای که در روسی به معنی «مربع قرمز» است، «زیبا» معنی می‌دهد.

تقویم‌های اروپایی در سال 1918  توسط روسیه تغییر کرد

با این‌که بیشتر کشورهای اروپایی در اواخر قرن شانزده، تقویم ژولیان را کنار گذاشتند، اما هیچ اقدام خاصی برای تدوین و یا در نظر گرفتن تقویم جدید ترتیب داده نشد. تا این‌که سرانجام روسیه در ماه فوریه سال 1918 تقویم میلادی را روی کار آورد و جشن‌ها و مناسبت‌های خود را از روی این تقویم، تعیین کرد.

آمریکا و روسیه فقط چهار کیلومتر از هم فاصله دارند!

این یکی از حقایق جالب درباره روسیه است که شگفت‌زده‌تان می‌کند؛ کشور روسیه و ایالات متحده آمریکا فقط به اندازه چهار کیلومتر آب  از هم دورند. در میان تنگه‌ای به نام برینگ دو جزیره قرار گرفته است؛ دیومد کوچک که متعلق به آمریکاست و دیومد بزرگ که به روسیه تعلق دارد.

از حقایق جالب درباره روسیه؛ اولین انسان فضانورد، یک شخص روسی بود

اولین انسان فضانورد

نخستین فضانورد جهان ملیتی روسی داشت؛ یوری گاگارین که در سال 1961 وارد فضا شد، توسط آژانس فضایی روسیه تعلیم دیده بود. امروزه برخی از فضانوردان توسط آژانس فضایی روسیه تعلیم داده می‌شوند و عده‌ای دیگر در ناسا و یا آژانس فضایی اروپا، کانادا و یا آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن آموزش می‌بینند. 

از حقایق جالب درباره کشور روسیه؛ روسیه پر از درخت است

خوب است بدانید یک‌پنجم از کل درختانی که در جهان وجود دارد، در کشور روسیه است و این رقم کمی نیست؛ روسیه حدود 643 میلیارد درخت دارد و 45 درصد از کل این سرزمین پهناور، به‌خصوص جنگل‌های تایگا در شمال کشور که از برخی گونه‌های جانوری از قبیل گراز وحشی، ببر سیبری، جغد و عقاب میزبانی می‌کند را این درختان پوشانده است. 

یکی از حقایق جالب درباره روسیه؛ این کشور آب شیرین بسیاری دارد

سیبری، سردترین قسمت روسیه، میزبان عمیق‌ترین دریاچه دنیا یعنی بایکال است که 20 درصد از آب شیرین کل جهان را در خود دارد؛ دریاچه‌ای که در طول زمستان دچار یخ‌زدگی می‌شود و با کسب مجوزهای لازم و حضور یک راهنمای مجرب، می‌توان از روی آن رد شد. 

حمل‌ونقل زیرزمینی سن پترزبورگ، شگفت‌انگیز است

حقایق جالب درباره روسیه

متروهای مسکو و سن پترزبورگ سیستمی بسیار عالی دارد؛ مثلا ایستگاه ادمیرالتیسکا واقع در شهر سن پترزبورگ، چهار پله‌برقی بلند با ارتفاع 68.6 متر دارد و بالا و پایین رفتن از آن دو و نیم دقیقه طول می‌کشد. وجود این پله‌برقی‌ها و سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی پیشرفته و بزرگ، از شگفتی‌ها و حقایق جالب درباره روسیه است.  

روسیه تنوع زبانی بی‌نظیری دارد

زبان‌های مختلفی در روسیه رایج است که البته پرطرفدارترین آن‌ها همان زبان روسی است. طبق بررسی‌ها حدود 270 زبان و گویش متفاوت در این کشور، اعم از آلمانی، انگلیسی، و یا زبان‌های محلی خود روسیه مانند چوواشی، کارلیایی، چچنی، تاتاری و غیره وجود دارد و این تنوع زبانی به‌نوبه خود، جذاب و باورنکردنی است. 

یک ساعت در سن پترزبورگ، لحظه کمونیستی شدن روسیه را نمایش می‌دهد

در کاخ نمادین و زمستانی شهر سن پترزبورگ، ساعتی در ساعت 02:10 متوقف شد. این اتفاق در تاریخ 26 اکتبر 1917 به وقوع پیوست. موزه هرمیتاژ، واقع در کاخ مذکور، در سال 2017 اقدام به برگزاری یک مراسم رسمی جهت راه‌اندازی دوباره این ساعت برگزار کرد. این یکی از حقایق جالب روسیه است که ساعتی در یکی از شهرهای مهم روسیه، لحظه کمونیستی شدن این کشور را نمایش می‌دهد. 

نزدیک هفتاد تا گربه امروزه در موزه هرمیتاژ زندگی می‌کنند

موزه هرمیتاژ

طبق روایت‌هایی جذاب، امپراطور الیزابت گربه‌ها را در سال 1745 به کاخ دعوت کرد! امروزه کارگران موزه از گربه‌هایی که در این محل زندگی می‌کنند، مراقبت می‌کنند و البته خوب است بدانید که وب‌سایتی نیز در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن مراجعه کرد و سرپرستی بعضی از این گربه‌ها را بر عهده گرفت. این مورد یکی از حقایق جالب درباره روسیه است. ضمنا نگران نباشید؛ برای این‌که سرپرستی گربه‌ای را قبول کنید، نیازی نیست در این کاخ قدیمی زندگی کنید! 

آشیل، گربه پیشگوی روسی؛ یکی از حقایق جالب درباره کشور روسیه

یکی از گربه‌هایی که در حقیقت جالب قبلی گفتیم، ظاهرا قادر است نتایج مسابقات فوتبال را پیش‌بینی کند! این گربه که آشیل نام دارد، در موزه هرمیتاژ زندگی می‌کند و یک بار در سال 2017 و باری دیگر در جام جهانی 2018 از قدرت پیشگویی او استفاده شد؛ برای پیش‌بینی نتیجه فوتبال، دو کاسه غذا را روبه‌روی او گذاشتند و پرچم هر یک از دو تیم را هم کنار یکی از این کاسه‌ها قرار دادند. حدس می‌زنید چه شد؟ آشیل توانست چهار مسابقه اول را به‌درستی پیش‌بینی کند و امروزه این موضوع به‌عنوان یکی از حقایق عجیب درباره روسیه مطرح می‌شود. 

رزرو هتل خارجی با سه کلیک خوبه

از حقایق عجیب درباره روسیه؛ می‌دانستید استالین محبوب است؟ 

طبق بررسی‌ها نزدیک هفتاد درصد از مردم روسیه، نقش موثر رهبری استالین را در تاریخ این کشور تایید می‌کنند و این یکی از حقایق عجیب درباره روسیه است که اکثر مردم استالین را شخصیتی اسطوره‌ای می‌دانند! سایر مردم روسیه نیز در این مورد نظرات دیگری دارند. 

روسیه تنها منطقه بودایی اروپاست 

حقایق جالب درباره روسیه

در جنوب‌غربی کشور منطقه‌ای به نام جمهوری کالمیکیا وجود دارد که تاریخچه آن شنیدنی و از حقایق عجیب درباره روسیه است؛ این ناحیه به‌عنوان خانه قوم کالمیک، یک گروه عشایری که از آسیا به این منطقه مهاجرت کردند، در نظر گرفته می‌شود. استالین آن‌ها را به سیبری تبعید کرد، اما پس از مرگ او آن‌ها توانستند بازگردند. این منطقه معابد بودایی چشم‌گیر و سایر زیارتگاه‌های مذهبی‌ای دارد که مراسم بودایی در آن‌ها انجام می‌شود. 

منطقه‌ای فقط برای شطرنج در روسیه وجود دارد

یکی از حقایق جالب درباره روسیه این است که پایتخت کالمیکیا که در اطراف الیستا قرار دارد، به‌نوعی شهر شطرنج است؛ رئیس جمهور کرسان ایلیومژینوف، این منطقه را در سال 1998 برای میزبانی سی‌وسومین المپیاد شطرنج ساخت. حالا در این مکان دیدنی، یک موزه شطرنج، یک صفحه شطرنج غول پیکر و یک موزه هنر بودایی برای بازدیدکنندگان وجود دارد که دیدن آن تجربه متفاوتی به‌ویژه برای طرفداران و علاقه‌مندان شطرنج است. البته بد نیست بدانید که برخی از مردم روسیه وجود چنین جاذبه‌ای را تنها یک هزینه اضافی می‌دانند. 

یکی از حقایق عجیب درباره روسیه؛ اکثر مردم روس در اروپا زندگی می‌کنند

رشته‌کوهی به نام اورال، قسمت اروپایی کشور روسیه را از سمت غرب از روسیه آسیایی در شرق، جدا می‌کند و علی‌رغم این‌که هفتاد و هفت درصد از تمام خشکی‌های روسیه را تشکیل می‌دهد، بنا بر دلایل مختلفی از جمله علل تاریخی، هواشناسی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی، کم‌تر از یک‌چهارم جمعیت روسیه در بخش آسیایی زندگی می‌کنند. 

روسیه از غول‌های تولید سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود

سوخت‌های فسیلی

از حقایق عجیب درباره روسیه باید این نکته را بگوییم که روسیه با تامین 27 درصد از واردات نفت خام اتحادیه اروپا، 41 درصد گاز طبیعی و 47 درصد از سوخت‌های جامد مانند زغال‌سنگ، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی است و سومین تولیدکننده بزرگ نفت نیز محسوب می‌شود. 

از حقایق عجیب درباره روسیه؛ آلوده‌ترین نقطه زمین در روسیه است

فکر رفتن به سمت دریاچه کاراچای روسیه در کوه‌های اورال جنوبی را از سر بیرون کنید. این دریاچه در دهه 1950 ظاهرا برای دور ریختن زباله‌های رادیواکتیو مثل سلاح‌ها و آلودگی‌های نیروگاه هسته‌ای مایاک استفاده می‌شده و حالا تشعشعاتی دارد که می‌تواند هرکسی را تنها در عرض یک ساعت، بکشد. 

پاول گراسیموف بیشترین مجسمه سنجاب را در دنیا دارد

یکی از حقایق عجیب درباره روسیه جمع کردن مجسمه‌های سنجاب توسط یک روسی به نام پاول گراسیموف است؛ این فرد روسی که بومی شهر مسکوست، نزدیک 1103 مورد مجسمه سنجاب دارد که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگونی ساخته شده‌اند. مجسمه طلایی و یک مجسمه دیگر متعلق به دهه 1800 از مهم‌ترین مجسمه‌های اوست. 

یکی از حقایق جالب درباره کشور روسیه؛ روس ها زیاد الکل نمی‌نوشند

حقایق جالب درباره روسیه

بر اساس ارائه آمار از سوی سازمان بهداشت جهانی، با این‌که روسیه از تولیدکنندگان ودکاست، مردم روسیه نسبت به کشورهای دیگر الکل کم‌تری استفاده می‌کنند و ضمنا میانگین مصرف این نوشیدنی مضر در روسیه نسبت به دهه‌های پیشین به‌شدت کاهش یافته است و امروزه رتبه 33 را از نظر مقدار لیتر الکل مصرفی برای هر نفر دارد. 

روسی‌ها چای را ترجیح می‌دهند؛ یکی از حقایق عجیب درباره روسیه!

این کشور از لحاظ مقدار مصرف چای به‌ازای هر نفر، رتبه پنجم جهان را دارد. گفتنی است که چای برای بار نخست در قرن هفده وارد روسیه شد اما تحویل آن از مسکو به برلین، حدود یک سال به طول انجامید. امروزه در روسیه چای به یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار تبدیل شده است که معمولا با بیسکوییت یا مربا و عسل سرو می‌شود. 

در روسیه خانم‌ها نزدیک 10 سال بیشتر از آقایان عمر می‌کنند

به دلیل نوشیدن کم‌تر الکل توسط خانم‌ها نسبت به آقایان، آن‌ها بیشتر از مردان زندگی می‌کنند؛ این یکی از حقایق عجیب درباره روسیه است که البته با دانستن این‌که مردان روسی سالانه نزدیک 18 لیتر الکل می‌نوشند در حالی‌که خانم‌ها، در سال حدود 6 لیتر الکل استفاده می‌کنند، کاملا توجیه‌شدنی است. 

از حقایق جالب درباره روسیه؛ طولانی‌ترین راه‌آهن دنیا در روسیه است

طولانی‌ترین راه‌آهن دنیا در روسیه

این راه‌آهن که 9288 کیلومتر طول دارد، راه‌آهن معروف ترانس سیبری است. جالب است بدانید که سفر از پایتخت روسیه به ولادی وستوک که راه آن از کوه‌های اورال و جنگل‌های متعددی می‌گذرد، شش روز زمان می‌برد. 

تور روسیه ارزان قیمت تنها با سه کلیک

یکی از حقایق عجیب درباره روسیه؛ در قرن هجدهم در روسیه برای ریش مالیات می‌گرفتند

این قانون که توسط پیتر کبیر و تحت تاثیر زیبایی اروپایی وضع شد، مردان را موظف می‌کرد برای ریش گذاشتن بهایی بپردازند. پتر کبیر مد اروپایی را دوست داشت و می‌خواست زیبایی‌شناسی روسیه را به‌نوعی اروپایی کند. کلیسای ارتدکس که ریش را نشانه تقوا می دانست، این کار را نپذیرفت. 

بلندترین مجسمه زن در روسیه است

بلندترین مجسمه یک زن با 85 متر ارتفاع در ولگوگراد روسیه است. این تندیس که زنی موقر و جدی با یک شمشیر را نشان می‌دهد،  در سال 1967 به منظور بزرگداشت نبرد استالینگراد تکمیل شد. جالب است بدانید که این مجسمه هشت هزار تن وزن دارد و بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. 

از حقایق جالب درباره روسیه؛ این کشور دارای چندین رودخانه بسیار طولانی است

حقایق جالب درباره روسیه

ولگوگراد رودخانه شگفت‌انگیز ولگا با 3690 کیلومتر طول را دارد که از تپه‌های والدای در ولگو ورجووی به دریای خزر می‌ریزد. ولگا طولانی‌ترین رودخانه اروپاست. رودخانه دیگری به نام لنا هم که با طول 4294 کیلومتر، از کوه‌های بایکال به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد، دیگر رود طویل روسیه است. رودخانه اوب‌ایرتیش از هردوی آن‌ها طولانی‌تر است و 5410 کیلومتر طول دارد. 

یک از حقایق جالب درباره کشور روسیه؛ سردترین سکونت‌گاه دائمی در روسیه است

منطقه اویمیاکن جمهوری ساخا، سردترین اقامتگاهی است که می‌توان تصور کرد؛ میانگین دمای هوا در زمستان این ناحیه به منفی پنجاه درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. کم‌ترین دمای آن در سال 1924 ثبت شد که  71.2- درجه سانتی‌گراد بود. 

کلیساهای چوبی جزیره کیژی دریاچه اونگا دیدنی است

این جزیره که درست در میان دریاچه اونگا واقع در جمهوری کارلیا در شمال غربی روسیه، قرار گرفته است، کلیساهای چوبی‌ای دارد که در ساخت آن‌ها حتی از یک میخ هم استفاده نشده است. برای ساخت این کلیساها زمان بسیار زیادی صرف شده و اولین آن در سال 1390 و آخرینش در سال 1874 ساخته شده است. این منطقه با این مجموعه کلیساها امروزه به‌عنوان یک موزه در فضای باز محسوب می‌شود و همواره گردشگران بسیاری را با معماری فوق‌العاده و گنبدهای جذاب، شگفت‌زده می‌کند. 

یکی از حقایق جالب درباره کشور روسیه؛ در روسیه می‌توانید از لنین دیدن کنید

ولادیمیر لنین

برای دیدن ولادیمیر لنین، رئیس سابق اتحاد جماهیر شوروی، به میدان سرخ بروید و آرامگاه او را ببینید. جسد رهبر سابق شوروی طی چند دهه توسط اتحاد جماهیر شوروی و بعدها توسط دولت روسیه، حفظ شده است. 

مردم روسیه بسیار مهمان‌نوار و خونگرم هستند

این حقیقت توسط بسیاری از مهاجران به روسیه، تایید شده است. از بدو ورودتان به این کشور و حتی زمان آموختن زبان روسی، مردم روسیه به‌گرمی از شما استقبال می‌کنند و شما را حمایت می‌کنند. فقط کافی است چند ماه از زمان اقامت‌تان بگذرد تا دوستانی خوب پیدا کنید که با شما چای بنوشند و به جشن‌های‌شان دعوت‌تان کنند. 

کلام آخر سه کلیک راجع‌به حقایق جالب درباره روسیه

در این مقاله به 30 تا از حقایق جالب درباره روسیه که می‌تواند برای‌تان بسیار جذاب باشد اشاره کردیم. روسیه کشور شگفتی‌هاست و هرچه بیشتر راجع‌به آن بخوانید و جست‌وجو کنید، به حقایق جالب توجه بیشتری می‌رسید. به‌هرحال، مطالعه مقالاتی از این دست باعث می‌شود که اگر این کشور را به‌عنوان مقصد بعدی گردشگری خود انتخاب کردید، پیشاپیش از شگفتی‌ها و حقایق آن آگاه باشید و سفر برای‌تان جذاب‌تر شود.

کدام حقیقت برای‌تان جالب‌تر بود؟ برای ما بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران