سرعت هواپیماهای مسافربری

ممکن است ذهن شما با این سوال مواجه شده باشد که سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری چگونه محاسبه می‌شود؛ چرا که هواپیماها عموما به واسطه سرعت بالایی که دارند قادر هستند، مسیرهای مختلف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنند. خاطر نشان می‌کنیم که عدد «ماخ» جزء اعداد بسیار مهم برای خلبانان در حین پرواز است. عدد «ماخ» یعنی نسبت شیء در سیال البته سرعت صوت نیز در این سیال به همین اندازه مشخص می‌شود و زمانی که سرعت هواپیما به عنوان مثال عدد ماخ آن 70 باشد سرعت صوت نیز 70 درصد محاسبه می‌گردد. اما نکته قابل توجه در مورد متغیر بودن این اعداد است که شما نمی‌توانید یک عدد خاص را برای عدد ماخ و یا سرعت صوت در نظر بگیرید.

خلبان‌ها قاعدتا همیشه یک عدد خاص را برای این که با مشکل خاصی در حین پرواز مواجه نشوند در نظر می‌گیرند. به همین دلیل است که مهارت و تبحر خلبان به طور قطع مهم‌ترین نکته برای امنیت پرواز به حساب می‌آید. هم‌چنین سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری با توجه به شرایط توسط خلبان مشخص می‌شوند. با ما همراه باشید تا بدانید که بتوانید بهترین بلیط هواپیما را از سایت سه کلیک خرداری کنید.

گوشه مافین را در سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری باید جدی گرفت!

سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری این اختیار را ندارد که یک سرعت مافوق صوت را تجربه کند؛ چرا که همیشه به صورت معمولی سرعت‌ها در ارتفاع مشخص می‌شوند و با توجه به شرایط محیطی و البته جوی خلبان تنها اجازه دارد که در یک طیف خاص سرعت هواپیما را تعیین و هدایت کند. به این دلیل که ارتفاع با حداکثر خود باعث می‌شود عدد ماخ بتواند در هر شرایطی به شکل استاندارد کنترل و مدیریت سرعت را برعهده بگیرد.

خلبانان به خوبی با این موضوع آشنایی دارند که چنانچه سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری را نتوانند به صورت درست مدیریت کنند در این حالت نگه داشتن هواپیما تقریبا کار بسیار خواهد بود. قاعدتا درمورد سرعت پرواز این نکته را باید به خاطر داشته باشید که به دلیل یک اندازه بودن بسیاری از هواپیماهای مسافربری طبیعتا سرعت آن‌ها در محدوده تقریبا یکسانی قرارداد. حتی تنها چیزی که باعث تفاوت در سرعت پرواز این هواپیماها می‌شود توجه به ظرفیت مسافرها در هنگام پرواز است که این مسئله جزء مسائل بسیار مهم برای خلبان به شمار می‌آید.

انواع سرعت برای پرواز هواپیماهای مسافربری

سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری باید در انواع ارتفاعات و شرایط مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ به شکلی که سرعت هوایی و سرعت زمینی هر کدام شرایط خاصی را در سرعت پرواز هواپیمای مسافربری به وجود می‌آورد. سرعت زمینی  در حالت‌های طبیعی که هواپیما روی باند فرودگاه می‌نشیند باعث می‌گردد که شما بتوانید برای مدل‌های متفاوت هواپیماهای مسافربری سرعت ۲۰ مایل را در ساعت برای آن‌ها مشخص کنید.

شاید با خود فکر کنید هواپیما در اینجا حرکتی ندارد پس سرعتی نیز نباید داشته باشد. در صورتی که این چنین نیست و حتی در حالت بی حرکت بودن هواپیما 20 مایل در ساعت سرعت دارد.

جبران تأخیر

احتمالا تا به حال به این قضیه فکر کرده‌اید که در صورت تاخیر هواپیما چگونه می‌توان آن را به یک روش مناسب جبران کرد. این گونه نیست که خلبان با یک سرعت غیر مجاز به فکر جبران تأخیر ساعت پرواز خود باشد. در هر شرایطی یک خلبان موظف است به تمامی حقوق مسافرین احترام گذاشته و از سرعت‌های کاملا مجاز و استاندارد برای سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری استفاده کند.حتی برای تاخیر، سرعت پرواز یک هواپیمای مسافربری در حد مجاز خود به صورت اصولی محاسبه می‌شود و خلبان به هیچ وجه نمی‌تواند سرعت هواپیما را از سرعت معین و مشخص خود خارج کند.

تنها کاری که خلبان قادر است در این شرایط برای جبران تاخیر خود انجام دهد، این است که سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری را در این حالت به واسطه گوشه کافین (Coffin corner or Q corner) مدیریت کند؛ این تنها کاری است که از عهده وی بر می‌آید. شما نیز به این نکته توجه داشته باشید که هواپیماهای مسافربری سوخت خود را با سرعت برآورد می‌کنند و هرچه سرعت هواپیما بیشتر باشد طبیعتا سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. سوخت بیشتر در نتیجه هزینه بیشتر را برای هواپیما ایجاد می‌کند.

سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری در هنگام فرود

اما سرعت پرواز حتی در هنگام تیک-آف و فرود نیز حد مشخصی ندارد؛ چرا که عوامل خاصی برای سرعت هواپیما در این شرایط وجود دارد، تا سرعت خاصی در هنگام فرود متوجه هواپیما باشد. همان‌زور که گفته شد ظرفیت هواپیمای مسافربری به طرز کاملا خاص در سرعت پرواز هواپیما تاثیرگذار است.

این مسئله را با مثالی را مطرح می‌کنیم؛ هواپیمای مسافربری را اگر در نظر بگیرید که در زمان بلند شدن از زمین سرعتی به این شکل یعنی ۱۸۴ مایل در ساعت دارد در هنگام فرود با سرعت ۱۶۶ الی ۱۷۲ مایل در ساعت اجازه نشست دارد. به همین دلیل است که شما باید وزن هواپیما، تبحر خلبان و همچنین شرایط جوی را برای سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری مهم برشمرید.

سخن پایانی

که ما در این مقاله سعی داشتیم به زبانی ساده شما را با موضوع سرعت پرواز هواپیماهای مسافربری آشنا کنیم؛ چرا که در هر صورت هواپیما نیز مانند هر وسیله دیگری نیازمند شرایط و محاسبات خاصی است، تا بتواند استانداردترین سرعت را برای پرواز در نظر بگیرد. چنانچه خلبان مهارت، تجربه و تخصص کافی را برای مدیریت و کنترل سرعت در پرواز نداشته باشد. به طور کاملا واضح انتظار هر نوع مشکل و یا سقوط به واسطه بی‌تجربگی خلبان وجود دارد.

سرعت و امنیت پرواز بایکدیگر در رابطه هستند و اگر سرعت غیر مجازی را خلبان به‌کار گیرد، باید منتظر عواقب بسیار وحشتناک در این شرایط باشد. اما افرادی که تجربه انواع سفر هوا را داشته‌اند، شاید هنگام پرواز به واسطه سرعت بالای هواپیما دچار استرس و اضطراب‌های خاص شده ‌باشند؛ به همین دلیل شما می‌توانید در مورد تجربه خود در این شرایط با ما صحبت کنید و راهکارهایی که برای رفع استرس در آن لحظه را مورد استفاده قرار داده‌اید را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

نظرات کاربران