History of the city of Dubai
31 اردیبهشت 1402
دبی

تاریخچه شهر دبی+ معرفی جاهای دیدنی

دبی یک شهری مدرن در امارات متحده عربی و در ساحل شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده‌است. تاریخچه شهر دبی را می‌توان به حدود 3000 سال قبل از میلاد ردیابی کرد، زمانی که یک دهکده ماهیگیری بود. در طول قرن‌ها، دبی توسط امپراتوری‌ها و سلسله‌های مختلف از جمله امپراتوری های پرتغالی، بریتانیا و عثمانی اداره می شده است. در قرن بیستم، اقتصاد دبی با کشف نفت در منطقه به سرعت رشد کرد. امروزه این شهر به عنوان یک مرکز جهانی برای تجارت، گردشگری و زندگی لوکس شناخته می‌شود.

رزرو تور دبی

تور دبی سه کلیک منتظر خاطره‌سازی شماست! 

تاریخچه شهر دبی

History of the city of Dubai

موقعیت دبی در سواحل شبه جزیره عربستان، آن را به نقطه‌ای عالی برای ماهیگیری و غواصی مروارید تبدیل کرده بود؛ دو صنعت اصلی در منطقه برای قرن‌ها. این شهر همچنین به دلیل تجارت منسوجات و ادویه جات ترشی جات و به عنوان نقطه توقف کشتی‌هایی که بین هند و شرق آفریقا در حال تردد بودند، شناخته شده بود.

قرن شانزده و اشغال پرتغالی ها

در اوایل قرن شانزدهم، پرتغالی‌ها به منطقه رسیدند و کنترل دبی را به دست گرفتند و قلعه‌ای ایجاد کردند و تجارت را در این منطقه تحت کنترل خود درآوردند. اشغال پرتغالی‌ها حدود 100 سال طول کشید تا اینکه توسط قبایل محلی عرب بیرون رانده شدند.

بخوانید: معرفی شهر دبی؛ آن روی دیگر دبی را بشناسید!

قرن هجده و ورود انگلیسی ها

در ادامه تاریخچه شهر دبی و در اواخر قرن هجدهم، دبی تحت کنترل امپراتوری بریتانیا قرار گرفت که از این شهر به عنوان پایگاهی برای عملیات خود در خلیج فارس استفاده می‌کرد. در آن زمان انگلیسی‌ها برای حفظ منافع خود در منطقه، مجموعه‌ای از معاهدات را با حاکمان محلی عرب از جمله خاندان حاکم دبی امضا کردند.

قرن بیست و دبی مدرن

20th century modern Dubai

در اوایل قرن بیستم، اقتصاد دبی عمدتاً بر پایه ماهیگیری و غواصی مروارید بود، اما در دهه 1930 زمانی که نفت در منطقه کشف شد، همه چیز به کلی تغییر کرد. کشف نفت به یک دوره سریع رشد و توسعه در دبی کمک کرد و جمعیت شهر از حدود 20000 نفر در دهه 1950 به بیش از 2 میلیون نفر افزایش یافت.

حاکم دبی در آن زمان، شیخ راشد بن سعید آل مکتوم، از ثروت تازه به دست آمده از نفت برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی مانند فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و بزرگراه‌ها استفاده کرد. او همچنین از این پول برای ساخت مدارس و بیمارستان‌ها و بهبود سطح زندگی مردم دبی استفاده کرد.

دهه هفتاد و شروع سرمایه گذاری

در دهه 1970، شیخ رشید بن سعید آل مکتوم تصمیم گرفت اقتصاد دبی را متنوع کند و متوجه شد که ذخایر نفت در نهایت تمام خواهد شد. او شروع به سرمایه‌گذاری در گردشگری، املاک و خدمات مالی کرد و پایه و اساس اقتصاد کنونی دبی را گذاشت. 

یکی از پروژه‌های کلیدی که شیخ راشد بن سعید آل مکتوم انجام داد، ساخت مرکز تجارت جهانی دبی بود که در سال 1979 افتتاح شد. 

دهه نود و رشد سریع دبی

Dubai

در ادامه تاریخچه شهر دبی و در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، اقتصاد این شهر به رشد خود ادامه داد و شهر شروع به توسعه شهرت برای زندگی لوکس و گردشگری کرد. ساخت بناهای نمادین مانند هتل برج العرب و نخل جمیرا، جزیره‌ای ساخته دست بشر که به شکل درخت نخل است، به تبدیل شدن دبی به عنوان مقصدی برای گردشگران و سرمایه گذاران کمک کرد.

در سال های اخیر، دبی به سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی ادامه داده و خود را به عنوان قطب نوآوری و فناوری تثبیت کرده است. در سال 2020، این شهر برنامه شتاب دهنده‌های آینده دبی را راه اندازی کرد که هدف آن اتصال استارت آپ‌های نوآور با شرکای دولتی و بخش خصوصی برای ایجاد راه‌حل‌هایی برای برخی از چالش های مهم جهان است.

اقتصاد دبی در حال حاضر یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای منطقه است که تمرکز زیادی بر تجارت، گردشگری و امور مالی دارد. این شهر خانه برخی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. بله، درست است که مدت زمان زیادی از تاریخچه شهر دبی نمی‌گذرد، اما به خوبی توانست خودش را به یکی از شهرهای برتر در جهان معرفی کند. 

بخوانید: معرفی شهر دبی

جاهای دیدنی دبی 

دبی چهارمین مکان پربازدید در جهان است و به خاطر شگفتی‌های معماری مرتفع و مجموعه‌ای عالی از استراحتگاه‌ها و اسپاها مشهور است. این شهر مکانی است که زمانی برای برج غول پیکرش برج العرب مورد بحث قرار می‌گرفت، اما نخل جمیرا و برج خلیفه جایگزین آن شدند. با وجود تاریخچه دبی که رشد سریع آن را به نمایش می‌گذارد، وجود مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی در آن کم نیست. 

در واقع، رشد این شهر هرگز متوقف نمی‌شود و به سرعت در حال افزایش است و هر لحظه برج‌های آینده‌نگرانه و همچنین جاذبه‌های جذاب می‌سازد. جایی که بزرگ‌ترین باغ‌ها و بازارهای جهان را دارد. یک مکان سرگرم‌کننده پر از نمایش‌های فرهنگی؛ دنیای آبی داخلی و خیلی چیزهای دیگر. از سواحل گرفته تا گذراندن اوقات فراغت با دوستان و اعضای خانواده، خرید اقلام مختلف از کشورهای دیگر، امتحان کردن غذاهای بین‌المللی، کاوش در جنبه‌های چندفرهنگی گرفته تا غوطه‌ور شدن در زندگی شبانه پر جنب‌وجوش در مکان‌های مختلف، این شهر شاید هر چیزی را که دوست دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. 

باغ معجزه دبی: بزرگ‌ترین باغ گل جهان

Dubai Miracle Garden

باغ معجزه دبی یک باغ گیاه‌شناسی با شهرت جهانی است که یکی از جاهای دیدنی دبی به شمار می‌آید. این باغ یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر است و در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان بزرگ‌ترین باغ گل طبیعی جهان شناخته شده‌است.

این باغ بیش از 72000 متر مربع وسعت دارد و دارای بیش از 45 میلیون گل شکوفه در رنگ‌های زنده و طرح‌های پیچیده است. گل‌ها در الگوها، شکل‌ها و طرح‌های منحصربه‌فردی چیده شده‌اند که هر سال تغییر می‌کنند و هر بازدید را به یک تجربه جدید و هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند. این باغ همچنین دارای مجسمه‌ها و سازه‌های متعددی است که تماماً از گل ساخته شده‌اند، از جمله هواپیمای A380 امارات، یک خرس عروسکی عظیم و یک ساعت غول‌پیکر که همگی از گل ساخته شده‌اند.

برترین ها: باغ معجزه دبی از اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) باز است و از می تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) به دلیل دمای بالا بسته است.

ساعات کاری: 9 صبح تا 9 شب (9 صبح تا 11 شب در روزهای شنبه و یکشنبه)

بستکیه: شهر قدیمی و سنتی دبی

با بازدید از بستکیه که به نام منطقه تاریخی الفهیدی یا البستکیه نیز شناخته می‌شود، طرف دیگر دبی را کشف کنید. این مکان در کنار قلعه الفهیدی و نهر دبی واقع شده و مکانی ایده‌آل برای یک تور پیاده‌روی و تماشای میراث فرهنگی و تاریخچه شهر دبی است. به نوعی البستکیه بخش منحصر‌به‌فرد و جذاب دبی است که نگاهی اجمالی به تاریخ غنی و میراث فرهنگی این شهر دارد. برای هر کسی که به معماری و تاریخ عربی علاقه‌مند است، باید از این قسمت شهر دیدن کند.

این قسمت از شهر در ابتدا یک مرکز تجاری برای تاجران مروارید و تاجران نساجی بود و بعدها به منطقه‌ای مسکونی برای خانواده‌های ثروتمند تبدیل شد. در دهه 1980، دولت دبی اهمیت تاریخی البستکیه را به رسمیت شناخت و یک پروژه بازسازی را برای حفظ ساختمان‌های قدیمی و معماری سنتی آغاز کرد.

برترین‌ها: یک تور میراثی در مسیرهای باریک، یادگیری در مورد معماری سنتی عربی، کاوش در متمایزترین ویژگی‌های ساختمان‌ها، “بارجیل” یا برج های بادگیر، امتحان کردن غذاهای جدید و خرید برخی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در اینجا انجام دهید.

ساعت کاری: 7 صبح تا 8 شب

بازار دیره: بزرگ‌ترین بازار طلا در جهان

Deira Bazaar, Dubai

شهر دبی بازارهای زیادی دارد اما دیره یک مقصد ایده آل است که هر گردشگری از دیدن آن لذت می‌برد. این مکان که در نزدیکی نهر دبی واقع شده، گفته می‌شود که در دهه 1830 تأسیس شده است. در واقع، وقتی به اینجا می‌آیید، هنوز هم می‌توانید شاهد سبک معماری قدیمی و طاق‌های چوبی در بازار باشید. این یک جاذبه توریستی محبوب و مرکزی برای خرید و فروش ادویه جات، گیاهان، میوه‌های خشک، آجیل، و عطرهای سنتی عربی است.

بازار طلا از جاهای دیدنی دبی که در دیره واقع شده، بزرگ‌ترین بازار طلای جهان است که در طول سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. شما می‌توانید طلافروشی‌هایی را با انواع جواهرات طلایی که روی ویترین‌های بازار به نمایش گذاشته شده‌اند، ببینید. این بازار علاوه بر طلا، ادویه و عطر، طیف وسیعی از کالاهای دیگر مانند منسوجات، فرش، لباس‌های سنتی عربی و سوغاتی را نیز ارائه می‌کند. بازدیدکنندگان همچنین می توانند شیرینی‌ها و تنقلات سنتی عربی را از فروشندگان خیابانی محلی امتحان کنند. این بازار به نوعی خود نمایانگر تاریخچه شهر دبی خواهد بود. 

برترین‌ها: صبح‌ها بهترین زمان برای بازدید از بازار دیره برای جلوگیری از شلوغی است.

ساعت کاری: 9:30 صبح تا 21:30 (جمعه ها از 16:00 تا 21:30)

آکواریوم دبی: بزرگترین باغ وحش آبی زیر آب

آکواریوم دبی یکی از بزرگ‌ترین آکواریوم های سرپوشیده در جهان است که در مرکز خرید دبی واقع شده‌است. این شهر خانه بیش از 33000 جانور دریایی است که بیش از 140 گونه مختلف را نشان می‌دهند. آکواریوم نه تنها یک جاذبه توریستی محبوب است، بلکه نقش مهمی در حفاظت از دریا و آموزش دارد. این آکواریوم در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و حفاظتی شرکت دارد و تیم زیست شناسان و متخصصان دریایی آن برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفظ حیات دریایی تلاش می‌کنند.

این آکواریوم به چندین منطقه از جمله تونل آکواریوم، باغ وحش زیر آب، جنگل بارانی و ساحل راکی تقسیم شده است. تونل آکواریوم جاذبه اصلی است که دارای یک مسیر پیاده‌روی به طول 48 متر بوده و بازدیدکنندگان را از طریق یک تونل شفاف که از هر طرف با آب احاطه شده است، می‌برد. این تونل منظره‌ای خیره‌کننده از گونه‌های مختلف ماهی، کوسه‌ها و پرتوهایی را ارائه می‌کند که تنها چند سانتی‌متر از بازدیدکنندگان فاصله دارند.

برترین‌ها: بازدید از باغ وحش واقعیت مجازی در آکواریوم دبی به شما نوع خاصی از هیجان و ماجراجویی می‌دهد، در حالی که در یک تور مجازی با خزندگان، میمون‌ها و شکارچیان روبرو می‌شوید.

ساعات کار

روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 11 شب

روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 12 صبح

دهکده جهانی: یک بازی عجیب و غریب تمام شب با سرگرمی، غذا و خرید

Dubai Global Village

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی دبی، گلوبال ویلیج است، بهترین مکان برای بودن با دوستان و خانواده. با فرا رسیدن شب، کل دهکده با لامپ‌های رنگارنگ و تزئینی روشن می‌شود و محیطی هیجان‌انگیزی را خلق می‌کند. با انواع غرفه‌های مختلف که هر کدام جاذبه‌های فرهنگی کشورهای مختلف را ارائه می‌دهند، این مکان مطمئناً ارزش بازدید را دارد. این یک مقصد فرهنگی و سرگرمی است که مردم را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا فرهنگ‌ها، سنت‌ها و غذاهای مختلف را تجربه کنند. 

یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فرهنگی فصلی در جهان، دهکده جهانی در مساحتی به وسعت 17 میلیون فوت مربع است. این غرفه‌ها نشان‌دهنده بیش از 75 کشور هستند که هر کدام میراث فرهنگی، غذا و محصولات منحصر به فرد خود را به نمایش می‌گذارند. از طرفی، بازدیدکنندگان می‌توانند در غرفه‌های مختلف قدم بزنند، با مردم نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کنند و سنت‌ها، هنر و موسیقی آن‌ها را از نزدیک ببینند.

به عنوان مثال، می‌توانید برای خرید برخی از آثار باستانی و (جلبیه) لباس‌های سنتی آن‌ها از غرفه مصر دیدن کنید. عمان برای خرید لوازم جانبی مد عمانی، چین برای لباس‌های گلدار رنگارنگ و غرفه آفریقا برای مصنوعات حکاکی شده با دست. فراموش نکنید که تاریخچه شهر دبی و خصوصیات خاص آن را نیز از نزدیک ببینید. همچنین می‌توانید فرش‌های نفیس ایران و لباس‌های اقوام را از غرفه‌های هند و پاکستان تهیه کنید و با چشیدن غذاهای مختلف کشور، یک شب عالی را به پایان برسانید. 

نکات مهم: دهکده جهانی دبی از اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) هر سال باز می‌ماند. 

ساعات کار

از ساعت 4 بعد از ظهر تا 12 صبح یکشنبه تا چهارشنبه

4 بعد از ظهر تا 1 بامداد پنجشنبه تا شنبه

کلام آخر

در این مقاله شما را با تاریخچه شهر دبی و برخی از جاهای دیدنی آن آشنا کردیم. شهری که چیز زیادی از ظهورش نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه توانسته به یکی از بهترین مقاصد گردشگری و شهری با اقتصاد باورنکردنی و سطح زندگی باکیفیت تبدیل شود. 

بلیط هواپیما دبی شما را به تجربه رویایی‌ترین اقامت در شهری مدرن و مجلل می‌برد. 

نظرات کاربران