بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز، قدم زدن تا بازاری به قدمت تاریخ

شیراز یکی از بزرگترین شهرهای ایران است و از نظر گردشگری اهمیت بسیاری دارد. این شهر تاریخی و قدیمی به واسطه جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی قطب گردشگری ایران به شمار می‌رود. هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن شیراز زیبا به استان فارس سفر می‌کنند. این شهر علاوه بر ایرانیانِ علاقمند به فرهنگ و تمدن ایران بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جذب خود می‌کند. شیراز جاذبه‌های متنوعی دارد که بسیاری از آنها از مهمترین و بهترین بناهای تاریخی ایران به حساب می‌آیند. از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به دروازه قرآن، مسجد نصیرالملک، نقش رستم، تخت جمشید و مقبره کوروش اشاره کرد. اما دراین مقاله قصد داریم سری به بازار حاجی شیراز بزنیم. این بازار یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید شیراز به شمار می‌رود و مناظر دیدنی بسیاری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در میان مغازه‌های قدیمی و کوچک و بزرگ بازار حاجی شیراز قدم بزنیم.

پاسپورت دومینیکا

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

معرفی و تاریخچه بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر است. این بازار شلوغ و زنده می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. بازار حاجی قدمتی هزارساله دارد و تقریبا در دوره دیلمیان تاسیس شده است. این بازار به دستور قوام‌الدین حسن ساخته شد و به یکی از مهمترین بازارهای شهر شیراز تبدیل گشت. در بازار حاجی شهر شیراز اجناس متنوعی از جمله خوراکی و خشکبار، ترمه‌های رنگارنگ، پارچه، دیگ و دیگچه، پوشاک محلی، لوازم آرایشی و بهداشتی فروخته می‌شود.

معماری بازار حاجی شیراز

بازار حاجی را می‌توان از نظر معماری یکی از زیباترین بازارهای شیراز به شمار آورد. این بنای قدیمی شاهد دوره‌های تاریخی بسیاری بوده و در طول زمان تغییرات بسیاری را از سر گذرانده است. طی این مرمت‌ها چیزهای زیادی در معماری آن تغییر کرد برای مثال سنگفرش‌هایی که امروز زیر پای خود می‌بینید به تازگی تعبیه شده و شیروانی سقف در قسمت ورودی قبلا وجود نداشت. بازار حاجی آخرین بار در سال 1392 بازسازی شد و در این بازسازی در بخش‌هایی سقف کاذب به آن اضافه شد و همچنین گنبدهای داخلی که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازار هستند مرمت شدند.

دیدنی‌های نزدیک به بازار سنتی حاجی شیراز

شهر زیبای شیراز دیدنی‌های بسیاری دارد و ساعت‌ها و حتی روزهای زیادی را می‌توانید صرف تماشای این دیدنی‌ها کنید و خسته نشوید. بیایید ببینیم در این شهر دیدنی چه جاذبه‌هایی نزدیک بازار سنتی حاجی شیراز قرار دارند.

موزه شاهچراغ در مجاورت بازار حاجی شیراز

یکی از جاذبه‌های دیدنی که فاصله چندانی از بازار حاجی شیراز ندارد موزه شاهچراغ است. شما با یک پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای به این موزه زیبا می‌رسید. موزه شاهچراغ یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران است. آثار تاریخی بسیاری در این موزه نگهداری می‌شوند و ناگفته‌هایی از تمدن کهن ایران را به شما نشان می‌دهند. قدمت برخی از این اشیا به بیش از پنج هزار سال پیش می‌رسد. از اشیای برجسته این موزه می‌توان به قدیمی‌ترین در حرم شاهچراغ که توسط شاهان زندیه ساخته شد اشاره کرد. مجموعه‌ای از 3000 نسخه خطی نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

بازار وکیل

بازار وکیل با فاصله پنج دقیقه از بازار حاجی شیراز قرار دارد. وقتی صحبت از بازارهای شیراز به میان می‌آید بسیاری از افراد سریع به یاد بازار وکیل شیراز می‌افتند. بله، این بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران است. این بازار را به فرمان کریم خان زند ساختند. بازار وکیل در مرکز شهر قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز به شمار می‌رود. این بازار در گذشته مرکز خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی بود و مبادلات تجاری بسیاری در همین غرفه‌های قدیمی انجام می‌شد. ورودی‌های بازار وکیل در خیابان‌های طالقانی و لطفعلی خان زند قرار دارند و با پای پیاده تنها ده دقیقه از بازار سنتی حاجی شیراز فاصله دارد.

باغ دلگشا در نزدیکی بازار حاجی شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است که با ماشین تنها 10 دقیقه از بازار حاجی شیراز فاصله دارد. قدمت این باغ تاریخی به دوران قبل از اسلام و ساسانیان می‌رسد. باغ دلگشا در دوران صفوی یکی از باغ‌های مهم و تفرجگاه مردم شیراز بود. این باغ در زمان حکومت نادرشاه افشار دچار آسیب‌های فراوان شد و در زمان کریم‌خان زند دوباره احیا شد. بعضی از ساختمان‌هایی که در حال حاضر در این باغ می‌بینید مربوط به دوران قاجار هستند. مهمترین بخش این موزه آن است که در عمارت کلاه‌فرهنگی قرار دارد. در موزه دلگشا مجموعه‌ای از آثار تاریخی و اشیای قدیمی را مشاهده خواهید کرد. 

آرامگاه سعدی

جاذبه دیدنی دیگری که در نزدیکی بازار حاجی شیراز قرار دارد آرامگاه سعدی است. آرامگاه سعدی که به سعدیه نیز معروف است یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز به شمار می‌رود. این یادبود زیبا همیشه ادب‌دوستان و اهالی شعر و فرهنگ را به خود جذب می‌کند. سعدیه در گذشته محل زندگی سعدی بود و پس از مرگش به مقبره او تبدیل شد. این بنا به دستور خواجه شمس‌الدین محمد صاحب‌دیوانی در قرن هفتم بر مزار وی ساخته شد. بعدها به دستور کریم‌خان زند عمارتی مجلل و پر از گچ‌بری‌های دیدنی به جای عمارت قبلی ساخته شد. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این این یادبود معروف و زیبا که در نزدیکی بازار سنتی حاجی شیراز قرار دارد بازدید کنید و بیشتر با سعدی بزرگ شیرازی آشنا شوید.

خرید از بازار سنتی حاجی شیراز

درست است که بازار حاجی را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز معرفی کردیم اما اگر حوصله و قصد خرید داشته باشید اجناس خوبی در مغازه‌های این بازار یافت می‌شود. بازار حاجی شیراز بهترین مکان برای خرید لباس‌های محلی یا پارچه مناسب برای دوختن آنها است. اگر به لوازم و اشیای سنتی علاقه دارید مغازه‌های بسیاری این اجناس را که عموما کار دست هستند برای فروش ارائه می‌دهند. علاوه‌براین بهترین ترمه‌های دست‌دوز و جذاب ایران را می‌توانید از بازار حاجی شهر شیراز بخرید و به عنوان سوغات با خود ببرید. از دیگر اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسد می‌توان به انواع لوازم خیاطی، خوراکی‌های سنتی شیرازی، پوشاک و لوازم بهداشتی اشاره کرد.

دسترسی به بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شهر شیراز در قسمت شمال شرقی مسجد جامع شیراز و در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید کافیست خودتان را به خیابان لطفعلی‌خان زند برسانید اگر از بلوار زینبیه وارد خیابان لطفعلی‌خان زند شدید به سمت غرب به مسیر خود ادامه دهید کمی پایین‌تر از سه‌راه طالقانی ورودی بازار حاجی را می‌بینید. اگر از سمت خیابان انقلاب وارد خیابان لطفعلی‌خان زند شدید به سمت شرق به مسیر خود ادامه دهید بعد از چهارراه نمازی نرسیده به سه راه طالقانی ورودی بازار سنتی حاجی شیراز را در سمت راست خود می‌بینید. اگر اتومبیل شخصی ندارید کافی است از راننده‌های تاکسی بخواهید شما را به بازار حاجی شیراز برسانند.

کلام پایانی

گردش در بازارهای سنتی همیشه بخش مهمی از سفر به شهرهای تاریخی به شمار می‌رود. این بازارها یکی از بهترین نقاط برای برخورد نزدیک با فرهنگ مردم آن منطقه است. شهر زیبای شیراز نیز علاوه بر جاذبه‌های گردشگری فراوان بازارهای سنتی دیدنی زیادی دارد که قدم زدن در این بازارها خالی از لطف نیست. بازار حاجی شیراز یکی از این بازارهای سنتی و تماشایی شیراز است که در این مقاله تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های آن را برای شما به تصویر کشیدیم. امیدواریم به کمک این راهنما خاطره خوبی از گردش در این بازار داشته باشید.

نظرات کاربران