پارک هفت حوض 
17 خرداد 1402
مشهد

طبیعت بکر و منحصربه‌فرد منطقه‌ی گردشگری هفت حوض مشهد

منطقه گردشگری هفت حوض مشهد در فاصله‌ی 7 کیلومتری این شهر قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری مشهد به حساب می‌آید. بوستان طبیعی هفت حوض در دل کوه‌های خلج قرار گرفته و با طبیعت بکر و زیبا توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. دلیل نامگذاری این بوستان وجود حوضچه‌های متعدد است که در طی سال‌ها و کاملا به صورت طبیعی به وجود آمده‌اند. این حوضچه‌ها کاملا در امتداد هم قرار گرفته‌اند و آب یک حوضچه به حوضچه‌ی بعدی می‌ریزد و همینطور ادامه دارد تا به آخرین حوضچه بریزد. در ادامه با ما همراه باشید تا سفری کوتاه به کوه‌های خلج و هفت حوض مشهد داشته باشیم.

رزرو تور مشهد

اما پیش از هر چیز رزرو تور مشهد را در اولویت قرار دهید.

معرفی بوستان هفت حوض مشهد

معرفی بوستان هفت حوض مشهد

بوستان طبیعی هفت حوض مشهد در منطقه‌ی گردشگری هفت حوض و نزدیک به شهرک سیدی قرار دارد. این پارک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی مشهد به شمار می‌رود و سال‌هاست که بسیاری از گردشگران و مردم مشهد و شهرهای  اطراف برای تفریح و گشت‌وگذار در طبیعت به این منطقه می‌روند. قدمت هفت حوض مشهد به حدود هفت هزارسال می‌رسد و می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های طبیعی ایران به حساب آورد. این پارک 7 حوضچه‌ی متصل به هم دارد که از هزاران سال پیش به دلیل جریان آب به وجود آمده‌اند. این حوضچه‌ها در فصل‌های بارش پر از آب می‌شوند و مناظر بسیار زیبایی به وجود می‌آورند که توجه بسیاری از گردشگران و عکاسان طبیعت را به خود جلب می‌کند. یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این پارک تک حوض است. تک حوض درواقع بزرگترین حوضچه‌ی پارک به شمار می‌رود و برای رسیدن به آن باید از تمام حوضچه‌های دیگر بگذرید. 

امکانات رفاهی پارک هفت حوض 

از آنجا که پارک هفت حوض مشهد به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده در طی سال‌های امکانات رفاهی بسیاری در آن ساخته شده است. از جمله امکانات این پارک می‌توان به چندین آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران، کافه و بوفه فروش تنقلات اشاره کرد. وجود این امکانات باعث شده بسیاری از خانواده‌ها این پارک را برای تفریح انتخاب کنند. آخر هفته و روزهای تعطیل که از راه می‌رسد خانواده‌های بسیاری را می‌بینید که در این منطقه‌ی زیبا بساط پیک‌نیک را پهن کرده‌اند و از اوقات فراغت خود در هوای آزاد لذت می‌برند.

برای رزرو هتل های 3 تا 5 ستاره مشهد کلیک کنید.

تفریح در منطقه گردشگری هفت حوض مشهد

بوستان هفت حوض مشهد

ویژگی‌های خاص جغرافیایی هفت حوض مشهد باعث شده امکان انجام بعضی تفریحات در این پارک فراهم باشد. علاوه بر برپایی پیک‌نیک به همراه خانواده یا پیاده‌روی در شیب‌های ملایم در صورتی که به دنبال کمی هیجان هستید می‌توانید به صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی هم بپردازید. پیاده‌روی در این مسیر کمی دشوار و چالش برانگیز است و باید کفش و تجهیزات مناسب همراه خود ببرید.

دیدنی‌های اطراف هفت حوض مشهد

پارک هفت حوض مشهد در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و قله‌های این منطقه برای کوهنوردی مناسب هستند. بسیاری از گردشگرانی که به کوهنوردی علاقه دارند پس از بازدید از هفت حوض به سمت این قله‌ها مسیر خود را ادامه می‌دهند. یکی از قله‌های نزدیک به این پارک قله خلج است. این قله شیب نسبتا ملایمی دارد و برای کوهنوردی سبک مناسب است. کمی دورتر از قله خلج قله چینگ قرار دارد. برای رفتن به قله چینگ باید آمادگی بیشتری داشته باشید و بهتر است بدون تجهیزات فکر رفتن به این قله را از سر بیرون کنید.

روستاهای منطقه گردشگری هفت حوض

روستای کرتیون

در اطراف این پارک روستاهای زیبایی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. یکی از این روستاها روستای کرتیون است که در انتهای مسیر رود مغان به سمت سد طرق قرار دارد. طبیعت زیبا و چشم‌نواز این روستا توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند. یکی از جاذبه‌های این روستا عبادتگاه تاریخی آن است که بر بالای قله‌ای نزدیک به آن قرار دارد. روستای بعدی روستای سربرج است که در مسیر رودخانه‌ی مجد قرار دارد. در کنار این روستا جنگلی وجود دارد که به جنگل جیغ معروف شده است. به این دلیل نام این جنگل را جیغ گذاشته‌اند که به گفته‌ی مردم محلی شب‌ها از آن صدای جیغ شنیده می‌شود. یکی دیگر از روستاهای نزدیک به هفت حوض مشهد روستای مجد است. این روستا را به صورت پلکانی ساخته‌اند و در دامنه‌ی شرقی کوه بینالود قرار گرفته است. مردم محلی به این روستا مج مج هم می‌گویند. در نزدیکی این روستا یک آتشکده‌ی بسیار قدیمی وجود دارد که درگذشته محل عبادت زرتشتیان و مجوس‌ها بوده است به همین دلیل این روستا را به نام مج مج هم می‌شناسند.

راهنمای سفر به مشهد در تابستان، کلیک کنید.

نکاتی که قبل از رفتن به پارک هفت حوض مشهد باید بدانید

پارک هفت حوض یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود و گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این پارک می‌روند. اما به دلیل مسیر چالش‌برانگیز و کوهستانی آن بهتر است قبل از آمادگی برای این سفر یک روزه‌ نکاتی را به خاطر داشته باشید. حتما برای رفتن به پارک هفت حوض کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید. دقت داشته باشید که این مسیر برای افراد کم‌توان مناسب نیست پس اگر به همراه خانواده سفر می‌کنید این نکته را در نظر بگیرید. قبل از رفتن به این منطقه گردشگری نسبت به مناسب بودن آب‌وهوا اطمینان حاصل کنید. از آنجا که آب‌و‌هوای بارانی بالا رفتن از این مسیر سنگی را سخت‌تر می‌کند پیشنهاد می‌کنیم شش ماه اول سال را برای بازدید انتخاب کنید. در این زمان آب‌وهوا نسبتا متعادل‌تر و احتمال بارش باران کمتر است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید حتما در این سفر لوازم مورد نیاز را همراه خود ببرید تا از مناظر بکر قله‌های اطراف لذت ببرید. توصیه می‌کنیم به دلیل مسیر سخت و طولانی طوری ساعت بازدید خود را برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از تاریکی هوا برگردید. 

دسترسی به پارک هفت حوض 

دسترسی به پارک هفت حوض 

این پارک در شهرک سیدی مشهد و انتهای جاده خلج قرار دارد. در صورتی که اتومبیل شخصی به همراه دارید باید آن را دو کیلومتر قبل از رسیدن به هفت حوض پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید. در صورتی که اتومبیل شخصی ندارید می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید. سوار یکی از قطارهای خط متروی 1 مشهد شوید و در ایستگاه بوستان ریحانه پیاده شوید و پیاده به سمت میدان پرواز بروید، در ایستگاه اتوبوس میدان پرواز سوار اتوبوس خط 704 (پایانه امام رضا-ده غیبی) شوید و در ایستگاه ایران خودرو از اتوبوس پیاده شوید. در نهایت با یک پیاده‌روی کوتاه از این ایستگاه به هفت حوض مشهد می‌رسید. 

کلام آخر

بسیاری از مردم شهر مشهد را به عنوان یک شهر زیارتی می‌شناسند اما این شهر جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری دارد. بوستان هفت حوض مشهد یکی از این جاذبه‌های زیبا و دیدنی است که توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این پارک طبیعت منحصربه‌فرد و بکر آن است. در مقاله‌ای که از نظر گذراندید سعی کردیم به طور مختصر این بوستان طبیعی و جذاب را به شما معرفی کنیم. امیدواریم در سفر به مشهد حتما سری به این منطقه بزنید و از طبیعت چشم‌نواز آن لذت ببرید. اما پیش از آن نوبت رزرو بلیط هواپیما مشهد است.

نظرات کاربران