هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما
3 اسفند 1399
آموزش ها

راهنمای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

شرایط و قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما

حمل حیوانات خانگی با هواپیما همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های افرادی بوده که قصد انجام سفر به صورت هوایی را داشته‌اند. زیرا اکثر این افراد از این که آیا حتما برای حیوان خود باید بلیط هواپیما تهیه کنند یا خیر، اطلاعاتی ندارند. همچنین شناخت ایرلاین‌هایی که اجازه حمل این حیوانات را می‌دهند، از مهمترین اطلاعاتی است که مسافران می‌بایست از آن مطلع باشند.از این رو حتما قبل از خرید بلیط هواپیما،شرایط و قوانین حمل حیوانات را بر اساس قوانین ایرلاین مد نظر خود مطالعه نمایید.
به همین جهت قصد داریم در این مطلب از سه کلیک شما را با شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما آشنا کنیم، تا بتوانید به خوبی و خیالی آسوده سفر خود را با به همراه داشتن حیوان خود آغاز کنید. پس به هیچ وجه این مطلب جذاب را از دست ندهید!

بعد از این که ماجراها و اتفاقاتی  برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما رخ داد، قوانین بسیاری برای حمل و ورود آن‌ها به هواپیما ایجاد شد. هر یک از ایرلاین هایی که اجازه حمل حیوان خانگی را به مسافران خود می دهند دارای قانون ها و شرایط خاصی هستند که مسافران باید به این شرایط و قوانین توجه کنند تا دچار مشکلی نشوند. به همین جهت شخصی که قصد سفر  هوایی با حیوان خانگی خود را کرده است باید تمام این قوانین را به خوبی اجرا کند.

نکته جالبی که باید بدانید این است که، کشور هایی هم چون: قطر، بحرین، امارات و انگلیس اجازه ورود حیوان‌های خانگی از طریق هواپیما را به داخل کشور خود را نمی دهند. به همین خاطر اگر شما می‌خواهید به این کشور ها سفر کنید و حیوان خانگی خود را نیز ببرید، نیازمند استفاده از سیستم حمل و نقل و باربری Cargo هستید. توجه به این نکته نیز ضروری است که مسافری که می خواهد با حیوان خود سفر کند می تواند بدون حضور خود نیز حمل حیوان از طریق هواپیما را انجام دهد. که در این هنگام حیوان باید در قسمت پایانه باربری مبدا، پذیرش شود و زمانی که به فرودگاه مقصد رسید نیز به همان شخصی که در بارنامه تعیین شده است، تحویل داده شود.

مدارک لازم جهت حمل حیوانات خانگی با هواپیما

مطمئنا برای ارسال و حمل حیوانات خانگی با هواپیما، شما نیازمند مدارکی هستید. این مدارک شامل:

  • به همراه داشتن گذر نامه یا شناسنامه حیوان
  • دریافت کردن کد AVIH از دفترهای فروش بلیط هواپیما
  • در دست داشتن اصل برگه ای که نشان می دهد هزینه حمل حیوان را شما پرداخت کرده اید برای ارائه دادن آن در فرودگاه
  • گرفتن گواهی بهداشتی معتبر و مطمئن از مراکز دام پزشکی برای سفرهای داخلی
  • تائیدیه کتبی قرنطیه دام پزشکی خوده فرودگاه
  • گرفتن گواهی بهداشت بین المللی برای سفرهای خارجی

شرایط و قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما

شرایط و قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما

برای ارسال و پذیرش حمل حیوانات خانگی با هواپیما تنها مدارک لازم و کافی نیست و شرایطی نیز وجود دارد. که این شرایط شامل موارد زیر است:

  1. برای پروازهای خارجی حضور حیوان از 3 ساعت قبل است و برای پروازهای داخلی از 1 ساعت و نیم قبل است.
  2. اگر حیوان خانگی شما بچه سگ و یا بچه گربه است، تولد آن ها از 10 هفته بیشتر نیاز دارد. 
  3. پروازهایی که مدت زمان بیشتری طول می کشد به طور مثال از 2 ساعت بیش تر می‌شود باید در این نوع پروازها شما برای حیوان خود آب و غذای کافی را فراهم کنید.
  4. هم چنین فراهم کردن قفس مخصوص و خوب برای حمل حیوان شما ضروری است.
  5. شما باید حمل تعداد حیواناتی که می توانید را  طبق قوانین و شرایط رعایت کنید. (حداکثر 2 قلاده سگ،گربه  و 10 عدد پرنده زینتی می توانید حمل کنید)

هزینه حمل حیوان با هواپیما

به طور معمول دریافت هزینه حمل حیوانات بر این اساس است که وزن حیوان را به همراه قفس آن محاسبه می‌کنند و مانند اضافه بار از آن ها هزینه دریافت می کنند. نکته جالب دیگر این است که وزن حیواناتی که خانگی هستند به همراه وزن قفس آن ها در عدد 2 ضرب می شوند. همین طور پرنده های خانگی نیز به همراه وزن قفسشان در عدد 4 ضرب می شوند تا هزینه دریافتی اضافه بار مشخص شود.

نکته قابل توجه دیگر نیز این است که اگر مسافر هیچ بار دیگری با خود ندارد، اما لازم است که این هزینه را به عنوان اضافه بار پرداخت کند. هم چنین توجه کنید که در پرواز های بین المللی به صورت متوسط 125 دلار برای حمل حیوانات از مسافران گرفته می شود. البته این هزینه برای پروازهای داخلی ما بین شرکت های  هواپیمایی فرق دارد.شرایط و مشخصات قفس مناسب برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

همان طور که همه می دانیم برای فرستادن و حمل حیوانات خانگی با هواپیما بایستی قفس مناسبی تهیه شود و در این هنگام شما باید بدانید که این قفس نیازمند چه شرایطی است. پس در ادامه به مشخصات آن می پردازیم:

  • قفس نیازمند ابعاد استانداردی به اندازه خود حیوان است که حیوان به خوبی و راحت در آن بتواند بایستد.
  • وجود داشتن محفظه هوا به قدر کافی در قفس لازم است.
  • قفس بایستی از استحکام خوبی برخوردار شود و نکته دیگر این که قفل نیز برای نگهداری نیازمند است .
  • آگاه ساختن کادر پرواز به جهت خطرات ناشی از نیش زدگی و یا گاز گرفتگی حیوان شما.
  • نصب کردن برچسب اطلاعات به روی قفس که شامل مواردی هم چون: نام کامل، آدرس و شماره تماس است.

رعایت نکات زیر در زمان حمل حیوانات خانگی با هواپیما

در زمان حمل حیوانات با هواپیما باید به نکات زیر توجه کافی را داشت:

  • اگر حیوان شما دارای بیماری خاصی است، احتمالا ایرلاین ها جمل آن را بر عهده نمی گیرند و جلوگیری خواهند کرد.
  • بعضی از شرکت های هواپیمایی از حمل کردن حیوانات وحشی به همراه مسافران خودداری می کنند.
  • میکروچیپ، شماره آن و تاریخ دقیق تزریق آن لازم است.
  • هم چنین به همراه داشتن تمامی مشخصات واکسن هاری از جمله: مشخصات کامل آن، تاریخ، تاریخ دقیق واکسیناسیون به همراه جزئیاتی مانند نام واکسن، شماره سری و تاریخ انقضا، تاریخ واکسیناسیون یادآور ضروری است.
  • انجام دادن تست خون به جهت اندازه گیری آنتی بادی هاری.

آیا حمل حیوانات خانگی با هواپیما مطمئن است؟

آیا حمل حیوانات خانگی با هواپیما مطمئن است؟

بسیار کم به چشم خورده است که وجود حمل حیوانات خانگی با هواپیما و پرواز ها موجب رخ دادن اتفاق غم انگیز و بدی شود. با این وجود بر اساس آمار سال 2016 حدودا 26 حیوان خانگی در هواپیما از دست رفته اند که این اندازه حدود 5/0 از 10000 حیوان جا به جا شده با هواپیما است.

سفر کردن با حمل حیوانات خانگی با هواپیما

همان طور که می دانید، در بسیاری از ایرلاین ها وجود حیوان خانگی همراه با مسافر و در کابین مسافران امری معمول و عادی است، ولی این امر در پرواز های اروپایی رخ نمی دهد و به چشم نمی خورد. سازمان هواپیمایی مدنی یا همان CAA می گوید: بر اساس قوانین و مقررات اروپایی، شرکت های هواپیمایی اتحادیه اروپا می توانند حیوانات خانگی تنها تا وزن 8 کیلو گرم را اجازه ورود به کابین هواپیما بدهند.

ولی با این وجود تصمیمات برای این موضوع وظیفه شرکت های هواپیمایی است و هر شرکت  نظر و قانون خود را دارا است. نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی انگلستان اجازه نمی دهند که حیوانات اهلی را به هواپیما ببرید، (البته به جز سگ های کمکی). اما به جای آن  بعضی از  شرکت های هواپیمایی بریتانیا حمل حیوانات خانگی را بر  عهده دارند. برای ورود حیواناتی از جمله: سگ ها، گربه ها و یا موش خرما ها به داخل کشور انگلستان نیاز به پاسپورت حیوان  خانگی است. همه آن ها نیز باید در مقابل ویروس هاری واکسینه شوند و هم چنین داشتن شناسنامه نیز لازم است.

لازم است بدانید که شرکت هواپیمایی ریانیر و ایزی جت حمل حیوانات خانگی را بر عهده نمی گیرند و آن ها را سوار نمی کنند. اما حمل حیوانات خانگی کمک کننده را بر عهده می گیرند، و به آن ها اجازه ورود می دهند. شرکت حمل و نقل آی ای جی کارگو، IAG Cargo  تعیین کننده و ارائه دهنده  قوانین و شرایط حمل و نقل است.

این قوانین به منظور کم کردن سرو صدا و اختلال  ما بین حیوانات خانگی در هنگام سفر بوده و صاحب آن ها می‌توانند این قفس ها را به طور آنلاین مشاهده و پیگیری کنند. با این وجود به مسافرانی که قصد حمل حیوان خانگی را دارند توصیه می شود که قبل از شروع پرواز با شرکت هواپیمایی خود تماس حاصل فرمایند تا از قوانین حمل حیوانات خانگی مرتبط به همان ایرلاین اطلاع پیدا کنند.

روش حمل حیوانات خانگی با هواپیما

برای ایرلاین هایی که به حیوانات خانگی اجازه ورود می دهند قانون های خاص بسیاری وجود دارد. از جمله این قوانین: دارا بودن وزن زیر 8 کیلو گرم و بودن درون یک قفس حمل حیوان خانگی و نهایتا قرار دادن در زیر صندلی صاحب آن ها است. هم چنین بردن حیوانات خانگی بدون دارا بودن وسیله حمل راحت در هواپیما برای آن ها خطرناک است. پس تا می توانید  برای انتخاب سبد حمل به خوبی دقت کنید، و تلاش کنید که سبدی را برای حیوان خود برگزینید که موجب اذیت حیوان خانگی شما نشود.

قفس، سبد یا جعبه ای که حیوان خانگی شما در آن است باید طوری انتخاب شود که دارای چنین ویژگی هایی است: تهویه مناسب، کف پوش ضد آب، درهایی که به صورت مشبکی و راحت قفل می شوند، چرخ های راحتی برای حمل داشته، تا به راحتی بر روی زمین کشیده شود. (ولی نکته ای که باید توجه داشت این است که جعبه های حمل حیوانات خانگی که کوچک هستند دارای دسته های حمل هستند چون این طور بهتر است)

توصیه ما به شما این است با سخاوت زیادی اندازه جعبه حمل حیوان خانگی خود را انتخاب کنید. زیرا شرایط و قوانین ایرلاین ها طوری است که به هیچ وجه اجازه ندهند از جعبه، حیوانات خارج شوند. پس انتخاب جعبه ای که راحت بتوانند دور خود چرخ بزنن مهم است و نباید در این باره خساست زیادی به خرج دهید. زیرا با جعبه بزرگ راحت می توانند استراحت کنند.

بهتر است از جعبه ها و قفسه هایی برای حمل حیوان خود بهره ببرید که دارای جنسی مانند فلز سخت است. خوب است بدانید که شرکت های هواپیمایی امروزه در حال پیشرفت روز افزون است. به همین خاطر برای به وجود آوردن امنیت بیش تر حیوانات خانگی و حتی کسانی که آن ها را حمل می کنند. پیشنهاد دهنده بهره بردن از جعبه های فلزی به جای جعبه های پلاستیکی است.

ما نیز توصیه می کنیم اگر شرکت های هواپیمایی که از آن استفاده می کنید این قوانین را نداشتند شما خود آن را رعایت کنید و حتما در زمان حمل حیوانات خانگی با هواپیما، خود چنین جعبه ای را فراهم آورید.  توصیه دیگری که می خواهیم به شما کنیم  این است که فراموش نکنید یک ظرف آب بزرگ به کف جعبه حیوان خود بچسبانید، تا بتواند به راحتی در هنگامی که تشنه شد آب بخورد. خصوصا اگر پرواز شما بسیار زمان بر است حتما این کار را انجام دهید. به طور مثال اگر شما یک حیوان خانگی خیلی بزرگ دارید باید به آن در شب قبل آب بدهید و هم چنین در جعبه اش نیز آب یا هر چیزی که به آن نیازمند می شود را به اندازه لازم بگذارید.

در ادامه می‌خواهیم 2 روشی که برای حمل حیوانات خانگی  در سفر های هوایی وجود دارد را نام ببریم :

تحویل حیوانات خانگی به پایانه‌های مسافرتی (حالت همراه):

تحویل حیوانات خانگی به پایانه‌های مسافرتی (حالت همراه):

در این روش یعنی روش حالت همراه،  اول از همه از دفتر شرکت هواپیمایی کد سرویس حمل موجودات زنده یعنی (AVIH) را تهیه کنید و بعد از آن حیوان حیوان خود را در قفس  یا جعبه ای که مخصوص آن است و تعیین شده است قرار دهید و به کادر هواپیمایی بسپارید. سپس آن کارمند هواپیمایی که قفس حیوان شما را از شما دریافت کرده است آن را به قسمت کارگوی هواپیما انتقال می دهد و در مرحله آخر بعد از رسیدن به مقصد و پیاده شدن، حیوان خانگی شما به همراه چمدان ها و وسایل دیگر شما به شما داده می شود. توجه به این نکته بسیار مهم است که حمل حیوانات خانگی با هواپیما به این روش در تعداد زیادی از کشور هایی از جمله: عمان، انگلستان و دبی انجام نمی گیرید و برای حمل و نقل این حیوانات خانگی شما نیازمند استفاده از روش دوم هستید.

تحویل حیوانات خانگی به پایانه باربری (حالت کارگو):

خوب است بدانید که این روش از روش اول بسیار امن تر و حتی از هزینه کم تری نیز برخوردار است. در این روش در ابتدا حیوان خانگی خود را باید به دفتر باربری آژانس هواپیمایی تحویل دهید و بعد برای فرستادن و ارسال به مقصد تعیین شده از سمت شما بارنامه شده و سپس طی چند روز بعد ارسال و در پایانه مقصدی که مشخص کرده اید تحویل صاحب آن داده می‌شود.

چه حیواناتی را می‌توان با هواپیما حمل کرد؟

شما می توانید همه حیوانات اهلی و خانگی از جمله: سنجاب، سگ، خرگوش، گربه و پرنده های گوناگون را از راه روش اول یعنی همان حالت همراه با خود به مقصد مورد نظر حمل کنید. اگر می خواهید حیوانات چهارپایی  مثل: گاو، گوسفند، شتر و اسب که از جثه بزرگی برخوردار هستند را جا به جا کنید امکان استفاده از حالت اول برای حمل آن ها نیست و باید از روش دوم که روش کارگو است استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که، حیوانی را که می خواهید از طریق هواپیمایی حمل و نقل کنید، باید از لحاظ وضعیت جسمانی سالم بوده، و مریضی خاصی نداشته، در غیر این صورت  شما نمی توانید آن را از راه ایرلاین ها حمل کنید.

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما

 هزینه بار حیوانات بستگی به نوع آن ها دارد یعنی هر حیوانی که می خواهید با خود به مسافرت ببرید با توجه به نوع آن هزینه مختلفی دارد. هم چنین ناگفته نماند که علاوه بر پرداخت هزینه برای حیوان، باید مبلغی را نیز به عنوان هزینه کارگزاری به مبلغ تعیین شده برای حیوان بپردازید.

نحوه محاسبه هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما

  1. پرندگان خانگی: وزن کامل پرنده بهمراه قفس × 04 = (…….kg) مقدار اضافه بار مسیر
  2. حیوانات اهلی و خانگی: وزن کامل حیوان بهمراه قفس × 02 = (…….kg) مقدار اضافه بار مسیر

توجه کنید هزینه و شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما بسته به نوع ایرلاین،فرودگاه مبدا و مقصد،قوانین دولت ها متفاوت است،توصیه میکنیم قبل از رزرو بلیط و یا خرید تور حتما این موارد را به دقت بررسی کنید.

نظرات کاربران