غذاهای معروف اسپانیایی

عشق، زندگی و غذاهای معروف اسپانیایی که تمامی ندارند!

شاید به نظرتان غذاهای اسپانیایی چندان قابل‌توجه نباشد یا به‌اندازه غذاهای ایتالیایی و فرانسوی، شناخته‌شده نباشد. ما در این مقاله تعدادی از غذاهای معروف اسپانیایی را معرفی می‌کنیم تا حتی برای یکبار هم شده، مشتاق شوید طعم آن‌ها را بچشید. در کشور اسپانیا برای تهیه غذاها از مواد اولیه باکیفیت استفاده می‌کنند؛ موادی با طعم بی‌نظیر با به قول‌معروف افسانه‌ای. روغن زیتون تازه و مرغوب، غذاهای دریایی تازه، گوجه فرنگی‌های آبدار، ژامبون‌های تازه که در سطح جهانی معروف است و… ازجمله مواد اولیه غذاهای ساده و خوشمزه این کشور است. گروهی از افراد طعم غذا و مزه‌مزه کردن آن برایشان اهمیت زیادی دارد. برعکس تعدادی دیگر که فقط می‌خواهند گرسنه نمانند. در این مقاله غذاهای معروف اسپانیایی را معرفی می‌کنیم تا گروه اول با خیال راحت این غذاها را بچشند و از طعم ماندگار آن تعریف کنند. اگرچه تعدادی از این غذاها به مناطق مجزا از اسپانیا مانند اندلس، گالیسیا، کاتالونیا، باسک و… تعلق دارد ولی درکل جزوء غذاهای اصیل این کشور نیز محسوب می‌شود. با سه‌کلیک همراه باشید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

پائلا؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

پائلا یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است که بیشتر مردم این کشور با آن آشنایی دارند. پائلا به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما روش اصلی پخت این غذا متعلق به والنسیا است. گفته شده که پخت پائلا مربوط به قرن 18 است. تعدادی از مردم به تاریخی قبل‌تر از این قرن اشاره می‌کنند، ولی دستور مکتوبی از روش پخت این غذای اصیل وجود دارد که قرن 18 را تایید می‌کند. نام این غذا از کلمه لاتین Patella گرفته‌شده است، درواقع اشاره به ماهیتابه‌ای دارد که غذا در آن طبخ می‌شود و اغلب در همان ظرف خورده می‌شود. ترکیبات پائلا والنسیا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است شامل اردک، مرغ و خرگوش است. امروزه با روش پخت سنتی ادغام شده و گوجه‌فرنگی، برنج، دو نوع لوبیا و زعفران با ترکیب اصلی مخلوط شده و ظاهری شبیه به آبگوشت دارد و روی آتش طبخ می‌شود. وقتی پائلا کاملا می‌پزد، یک لایه برنج برشته‌شده در کف تابه است که سوکارات نامیده می‌شود و می‌توان آن را به ته‌دیگ ایرانی تشبیه کرد. همانطور که بیان شد، ترکیبات اصلی پائلا، غذاهای دریایی نیست اما دستور جدید پخت این غذا، ترکیب خوشمزه‌ای از میگو، انواع صدف‌ها، مرغ و… است که خروجی آن بسیار خوشمزه می‌شود.

کروکتاس د ژامبون

غذاهای معروف اسپانیایی

یکی از غذاهای معروف اسپانیایی، کروکتاس است که تکه‌هایی از سس بشامل غلیظ با نوعی پروتئین آغشته شده به نان‌ سرخ می‌شود. گوشت‌هایی که در پخت این غذا مصرف می‌شود، گوشت ماهی کاد نمکی، مرغ، بیکن و… است. کروکتاس اسپانیایی ترکیبی از ژامبون شور، بشامل خامه‌ای و روکش ترد سرخ‌شده است که ترکیب این مزه‌ها، حس چشایی را برای یک پرخوری حسابی قلقلک می‌دهد. اگر ژامبون سرانوی خوشمزه در دسترستان است، بهترین گزینه برای استفاده از آن همین دستور پخت کروکتاس است که یکی از غذاهای معروف اسپانیا است. این غذا در سرتاسر این کشور طبخ می‌شود و بسیار محبوب است و در بیشتر رستوران‌ها و کافه‌ها آماده سرو است. درست کردن این غذا در خانه کمی دردسرساز است؛ پس برای خوردن این غذای دوست‌داشتنی به رستوران‌ها بروید تا با خیال راحت و بدون خستگی، طعم بی‌نظیر آن را امتحان کنید.

تورتیلا؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

تورتیلا یکی از غذاهای معروف اسپانیایی، در واقع نوعی املت است که با سیب‌زمینی و پیاز فراوان در روغن زیتون پخته می‌شود. برخلاف املت رول‌شده فرانسوی، این املت بافتی غلیظ و کیک‌مانند دارد که تا حدودی شبیه به فریتاتا است. فریتاتا نیز نوعی غذای سنتی ایتالیایی است که شباهت‌های زیادی با املت دارد و با مخلفاتی چون گوشت، پنیر، تره‌بار و پاستا در فر پخته می‌شود. تورتیلا کاملا روی اجاق گاز، در تابه و همزمان بااستفاده از یک بشقاب پخته می‌شود چون نیاز است که هردو طرف آن پخته و سرخ شود. آشپزهای توانای اسپانیایی با مهارت بالایی این کار را انجام داده و یک تورتیلای برشته‌شده تحویل مشتری می‌دهند. اگرچه این غذا جزو غذاهای معروف اسپانیایی محسوب می‌شود، ولی در زمان‌های گذشته در اسپانیا، سیب‌زمینی که ترکیب اصلی تورتیلا است، فقط به‌عنوان علوفه دام قابل‌استفاده بود و کسی با این غذا آشنایی نداشت. زمانی‌که فاتحان اسپانیایی، آمریکا را کشف کردند و به سرزمین خود برگشتند، یکی از توشه‌هایی که با خود به‌همراه آوردند، سیب‌زمینی بود؛ آن هم به‌عنوان غذایی محبوب برای انسان‌ها. از وقتی‌که دستور پخت تورتیلا کشف شد، به محبوبیت سیب‌زمینی نیز افزوده‌شد.

میگاس

غذاهای معروف اسپانیایی؛ میگاس

میگاس مانند تورتیلا کلمه‌ای است که با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن به‌کار می‌رود، اشاره به غذاهای مختلفی دارد. نسخه مکزیکی میگاس، ترکیباتی از ذرت سرخ‌شده، سبزیجات و تخم‌مرغ است که یک صبحانه مقوی محسوب می‌شود. یکی از غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی، نسخه اسپانیایی میگاس است که به‌ظاهر تکه‌های کوچک نان را با مواد مختلف ترکیب می‌کند. در اصل، میگاس آرد سوخاری است که در روغن زیتون سرخ شده و با گوشت خوک ترکیب می‌شود، به‌خصوص اگر این گوشت به شکل سوسیس باشد. در مناطقی از اسپانیا به‌جای گوشت خوک، از گوشت‌های دیگری استفاده می‌کنند. همچنین اگر گیاه‌خوار باشید، می‌توانید به‌جای گوشت، سبزیجاتی که با ذائقه‌تان جور است را جزو ترکیبات این غذا قرار دهید. اگر محدودیت خاصی در غذاخوردن ندارید، میگاس که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی محسوب می‌شود، بهترین انتخاب برای شما است. برای استفاده از نان‌های مانده یا کلا هرچیز اضافه‌ای که در یخچال است، مشغول پختن میگاس شوید؛ چون به‌جای گوشت خوک و باتوجه به میلتان، هرچیزدیگری را می‌توانید جایگزینش کنید. 

پینچو؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

کلمه پینچو از فعل اسپانیایی پینچار گرفته‌شده که به‌معنای سوراخ کردن است. با چوب خلال پینچوها را سوراخ می‌کردند تا مواد از نان جدا نشود. باتوجه به این موضوع، پینچو نام مناسبی برای این غذا است. پینچو به‌عنوان یک میان‌وعده‌ کوچک یا تنقلات به‌شمار می‌رود و یکی از غذاهای معروف اسپانیا است. شهر سن سباستین، بهترین پینچوها را در منطقه باسک آماده سرو دارد. پینچو ترکیبی از انواع ترشیجات، غذاعای کنسرو‌شده و نان است که با سیخ‌های چوبی به‌هم وصل می‌شود. درکل کلمه پینچو در اسپانیا برای توصیف هر غذای کوچکی، آن هم به‌عنوان میان‌وعده استفاده می‌شود. در مناطق دیگری در اسپانیا، به غذاهای سبک و تنقلات، تاپاس می‌گویند که برخلاف پینچو با سیخ سرو نمی‌شود. یکی از غذاهای معروف اسپانیایی، Pintxo gilda است که ترکیبات آن شامل نوعی ماهی نگهداری‌شده به نام آنچوی، ترشی فلفل گیندیل و زیتون سبز است. نوع دیگری از پینچو وجود دارد که در آن خرماها با پنیر آبی پر شده، داخل بیکن پیچیده و برشته می‌شود. جالب است بدانید که این نوع پینچو، هرچقدر پنیرش بدبوتر باشد، بهتر است.  محبوب‌ترین نوع پینچو،روی تیکه‌های کوچک نان سرو می‌شود که شبیه به بروشتا؛ پیش‌غذای ایتالیایی است.

مورسیلا؛ سوسیس خونی

غذاهای معروف اسپانیایی

مورسیلا نوعی سوسیس است که از خون و گوشت چرخ‌کرده خوک تهیه شده و یکی از غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی است. وجود خون و گوشت خوک، برای تهیه این سوسیس ضروری است. البته با توجه به این نکته که در کدام کشور طبخ می‌شود، دستور پخت و مواد اولیه‌اش تغییرات اساسی دارد؛ به‌عنوان مثال در روش پخت کلاسیک این غذا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، گوشت با پیاز و انواع ادویه‌ها طعم‌دار شده و از برنج برای پرکردن داخل آن استفاده می‌شود. در روش‌های دیگر به‌طور کامل از پرکننده‌ها صرف‌نظر کرده و یا به‌جای برنج از آجیل کاج، سیب‌زمینی یا کدو استفاده می‌کنند. ترکیب چاشنی و ادویه‌ها نیز ممکن است دستخوش تغییراتی شود. برای مثال در برخی مناطق کشور اسپانیا، این غذا را با طعم پاپریکا ترجیح می‌دهند و برخی دیگر با طعم دارچین و میخک. یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای خوردن مورسیلا این است که به‌شکل سکه‌های ضخیم بریده‌ شده، در روغن زیتون سرخ و با نان سرو شود. همچنین می‌توان برای طعم‌دادن به انواع سوپ، خورشت و سایر غذاها از این سوسیس خوشمزه که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، استفاده کرد. طعم لذیذ و منحصربه‌فرد مورسیلا، طرفداران زیادی دارد. پس اگر برای اولین‌بار می‌خواهید طعم سوسیس خونی را بچشید، بهتر است از مورسیلا شروع کنید.

چیز کیک باسکی؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

چیز کیک باسکی که شبیه به یک کیک سوخته است، مدتی در فضای مجازی بسیار محبوب بود. اگرچه غذاهایی با ظاهر زیبا و چشمگیر در چنین فضایی بیشتر جلب‌توجه می‌کند، بااین‌وجود چیزکیک باسکی با ظاهری سوخته و نه‌چندان زیبا، در این فضا محبوبیت زیادی به‌دست آورده‌است. نمای بیرونی و درونی این کیک که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، تعریف زیادی ندارد. اگر ظاهر و تزئین غذا برایتان مهم است، چیزکیک باسکی برای شما مناسب نیست. برای اولین‌بار دستور پخت این چیزکیک معروف در سن سباستین شهری در منطقه باسک، توسط Pintxos bar La Vina اختراع شد. از آن پس هم بین مردم رایج و بسیار محبوب شد و دستورپختش، آن هم به‌عنوان یک دسر کریسمسی دست‌به‌دست شد. با سرچ‌کردن و جست‌وجو، دستور پخت این چیز کیک که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، در اختیارتان قرار می‌گیرد. روش پخت آن در مقایسه با چیز کیک آمریکایی بسیار راحت است؛ زیرا شما کیک را در فر می‌سوزانید، در حالیکه قسمت بیرونی آن ترد می‌شود. مواد اولیه چیز کیک باسکی دردسترس است؛ مانند پنیرخامه‌ای، تخم‌مرغ، خامه‌صبحانه، نشاسته ذرت و… . بدون رفتن به اسپانیا با پخت این دسر خوشمزه، دلیل حال خوب هم باشیم. 

Pan con tomato

غذاهای معروف اسپانیایی؛ Pan con tomato

یکی از غذاهای معروف اسپانیایی، Pan con tomato یا ترکیب نان تست با گوجه له‌شده است. شاید به‌نظرتان چنین ترکیب ساده‌ای زیاد قابل‌توجه نباشد، اما در کشور اسپانیا مرسوم است تا با ساده‌ترین مواد، بهترین غذاها درست شود. برای تهیه این غذا، گوجه را خرد یا پوره کرده و روی یک تکه نان می‌مالند و آن را در روغن زیتون تفت می‌دهند، تا حدی که نان برشته شود. گاهی اوقات نیز بنا به خواسته مشتری، نان را کاملا برشته نمی‌کنند؛ به‌این صورت‌که نان هنوز بافت نرم و خمیری دارد. در این غذای ساده، طعم گوجه‌فرنگی با چاشنی نمک، سیر و یا سرکه بی‌نظیر است. این غذا به‌عنوان یک میان‌وعده با هر وعده‌ غذایی، از صبحانه تا شام،مصرف می‌شود. این غذا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، برای اولین‌بار در فرانسه و اسپانیا طبخ شد. امروزه در مناطق کاتالونیا، جزایر بالئاریک، آراگون، روسیلون و… نیز پخته می‌شود.

Ham

تقریبا می‌توان گفت کشورهایی که گوشت خوک می‌خورند، دستور پخت ژامبون این گوشت را در برنامه غذایی خود دارند. ژامبون تولیدشده از گوشت خوک در کشور اسپانیا، بهترین ژامبون در سطح جهانی است؛ به‌همین دلیل Ham تبدیل به یکی از غذاهای معروف اسپانیایی شده‌است. دو نوع ژامبون اصلی در کشور اسپانیا، ژامبون ایبریکو و سرانو است که هردوی آن با فرایند یکسانی پخته می‌شود. ابتدا گوشت تازه خوک را در نمک خوابانده، سپس آن را در هوای آزاد و در مکانی که از قبل برای این کار پردازش شده، آویزان می‌کنند. ژامبون سرانو، ارزان‌تر و رایج‌تر است؛ زیرا با گوشت خوک غیربومی درست می‌شود ولی همچنان طعم شگفت‌انگیزی دارد. استاندارد طلایی متعلق به ژامبون ایبریکو، به‌ویژه ایبریکو بلوتا است. این ژامبون با گوشت خوک بومی که در بهترین شرایط پروار شده و از بلوط‌ها و خوراکی‌های طبیعی تغذیه شده، تهیه می‌شود. پس Ham یا ژامبون خوک نیز در لیست غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی قرار می‌گیرد.

Boquerones en vinagre؛ یکی از غذاهای معروف و خوشمزه اسپانیایی

غذاهای معروف اسپانیایی

اگر تنها ماهی آنچویی که تا به‌حال خورده‌اید، آنچوی ریز، قهوه‌ای و شور در پیتزای آمریکایی است، لازم است این غذا را به سبک پخت اسپانیایی نیز امتحان کنید. در این کشور آنچوهای تازه مورداستفاده قرار می‌گیرد که بسیار بزرگتر و گوشتی‌تر از آنچوهای ریزی است که به طعم آن عادت کرده‌اید. درضمن، میزان نمک آنچوهای تازه به‌اندازه است و درمقایسه با شکل کنسرو‌شده آن، شور نیست. ترکیب فیله نمک‌زده و تازه این ماهی، با اومامی که یک نوع سس تخمیری از ماهی کولی است، طعم لذت‌بخشی دارد. دو روش پخت برای Boquerones en vinagre که جزو غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی است، وجود دارد. در روش اول، آنچوهای تازه را در روغن زیتون سرخ می‌کنند و در روش دوم آنچوی را در سرکه خوابانده تا با روش ماریناد مزه‌دار شود، سپس آن را در روغن زیتون و سیر غوطه‌ور می‌کنند. بعد از پخت هم به تنهایی قابل‌خوردن است و هم با نان. بی‌شک خوردن آنچوی تازه که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، باعث می‌شود از طعم کنسروشده آن خسته شوید.

کیک سانتیاگو 

کیک سانتیاگو یکی از غذاهای معروف و سنتی اسپانیایی است که قرن‌ها از زمان اولین پخت آن می‌گذرد. این کیک سنتی دارای بافتی متراکم و با طعم لیمو است. در مراسم‌های معروف مثل جشن‌هایی که در کلیسای سنت جیمز برگزار می‌شود، مقدار زیادی از این کیک پخته شده و آماده سرو می‌شود. اگرچه این جشن‌ها پایه و اساس مذهبی داند و زائران زیادی از سرتاسر جهان در آن شرکت می‌کنند ،اما مانند یک مهمانی پرشور و همراه با عیش‌ونوش نیز شناخته می‌شود. علاوه‌ بر سرو کیک سانتیاگو، خوردن صدف و گوش‌ماهی نیز در این جشن‌ها مرسوم است. کیک سانتیاگو برای سرو در جشن‌های مذهبی، به‌شکل یک صلیب بزرگ پخته شده و با پودر قند تزئین می‌شود. امروزه انواع دسرها را با روش جدید و بدون گلوتن آماده می‌کنند. جالب است بدانید که کیک سنتی سانتیاگو از قدیم تاکنون با همین روش آماده می‌شده‌است؛ زیرا به‌جای آرد گندم از آرد بادام برای پخت این کیک استفاده می‌کردند. درکل، ترفندی که باعث می‌شود کیک بافتی سبک و پف‌دار داشته‌باشد، به این صورت است که تخم‌مرغ و آرد بادام را باید برای مدتی طولانی هم‌بزنید. کیک سنتی با طعم لیمو، به‌دلیل محبوبیتش در بین مردم قطعا یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌شمار می‌رود. 

پالپو ا لا گالگا؛ از غذاهای معروف اسپانیایی

غذاهای معروف اسپانیایی؛ پالپو ا لا گالگا

پالپو ا لا گالگا یا هشت‌پا گالیسیایی در اسپانیا، غذایی محبوب در بین مردم است که شیوه‌های پخت متفاوتی دارد. یکی از روش‌های پخت این غذا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌شمار می‌رود را بیان می‌کنیم. ابتدا هشت‌پا را بدون اینکه تکه‌تکه کنید، بجوشانید تا کاملا پخته‌شود. برخلاف دیگر غذاهای دریایی مانند ماهی مرکب و میگو که به زمان کمتری برای پخت احتیاج دارد، اختاپوس باید در زمان بیشتری بپزد تا به طعم دلخواه برسد، وگرنه گوشتش سفت می‌ماند و باید بسیار جویده‌شود. حداقل زمان ممکن یک ساعت است. بعد از پخت، آن را به قطعات لقمه‌ای برش داده، با نمک، پاپریکا و روغن زیتون مزه‌دار می‌کنیم و روی آن را با سیب‌زمینی‌های خلال‌شده تزئین می‌کنیم. وجود این ترکیبات، به‌خصوص پاپریکا لازم است تا این غذا به طعم واقعی خود برسد. این غذای خوشمزه، یکی دیگر از غذاهای معروف و ساده اسپانیایی محسوب می‌شود.

سیب‌زمینی تند و خشمگین یا پاتاتاس براواس

بعد از تورتیلا که سیب‌زمینی یکی از ترکیبات اصلی آن بود، پاتاتاس براواس یا سیب‌زمینی تند، بزرگترین دستاورد اسپانیا در پخت سیب‌زمینی است؛ به‌همین دلیل یکی از غذاهای معروف اسپانیایی نیز محسوب می‌شود. برخلاف برش‌های بلند و نازک، در پخت این غذا باید سیب‌زمینی را به‌صورت مربع برش زده و در تابه سرخ کنید. سپس با نمک، پاپریکا، سیر، روغن زیتون، پوست لیموی رنده‌شده و دیگر سبزیجات دلخواه، سس این غذا را تهیه کرده و با سیب‌زمینی‌های سرخ شده میل کنید. روش دیگر این است که می‌توانید به‌جای سرخ کردن سیب‌زمینی، آن را در فر و در دمای 200 درجه سانتیگراد بگذارید و چند قاشق روغن روی آن بریزید تا سوخاری شود. پاتاتاس که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، هم به‌جای یک شام کامل سرو می‌شود و هم می‌توان آن را در کنار انواع غذاهای دریایی یا استیک و شنیسل سرو کرد. پاتاتاس براواس در زبان اسپانیایی به‌معنای سیب‌زمینی خشمگین است، دلیل این نام، تندبودن این خوراکی لذیذ است.

گامباس آل آجیلو؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

غذاهای معروف اسپانیایی

وقتی میگو با سیر در روغن زیتون غوطه‌ور شده و پخته شود، سخت است که در برابر این غذا و بوی آن مقاومت کرد و آن را نخورد. روش کلاسیکی برای پخت گامباس آل آجیلو که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، وجود دارد که آن را بیان می‌کنیم. ابتدا مقدار زیادی روغن زیتون را درون قابلمه‌ای سفالی گرم می‌کنیم. مدتی بعد از گرم‌شدن روغن، میگو و سیر را درون آن می‌ریزیم. برای تندتر شدن مزه غذا، فلفل چیلی و همچنین ترکیبات دیگری مانند جعفری، برگ بو و سرکه شری را به این غذای خوشمزه اضافه می‌کنیم. اگرچه همان ترکیب اولیه یعنی میگو، سیر و روغن زیتون، بدون هیچ ترکیب اضافه‌ای واقعا خوش‌طعم است. خوشمزه‌ترین قسمت این غذا که در زبان اسپانیایی به اسکمپی میگو معروف است، خوردن میگوها نیست، بلکه خیس‌کردن تکه‌های نان در سیر و روغن مانده ته ظرف است. این غذای ساده و خوشمزه که طرفداران زیادی دارد هم در لیست غذاهای معروف اسپانیایی قرار می‌گیرد.

سوپ گازپاچو

سوپ گازپاچو یکی از اولین غذاهایی است که وقتی به غذاهای معروف اسپانیایی فکر می‌کنیم، به ذهنمان خطور می‌کند. در ایالات متحده، این سوپ به‌عنوان یک سوپ گوجه‌فرنگی سرد درنظر گرفته‌می‌شود. اگرچه این سوپ با گوجه‌فرنگی در اسپانیا نیز طبخ می‌شود، ولی دراصل ترکیبات آن شامل نان، نمک، سیر، سرکه، روغن زیتون و آب است. گاهی سوپ گازپاچو با گیاهان سبزرنگی مانند فلفل، کاهو و… نیز پخته می‌شود. دستور پخت دیگری هم از این سوپ وجود دارد که در آن سوپ به‌‌رنگ سفید است که به آن آخو بلانکو یا سیر سفید می‌گویند. آخو بلانکو نیز یکی از غذاهای معروف اسپانیایی، آن هم در جنوب این کشور محسوب می‌شود. این غذا نوعی سوپ سرد است که با سیر و نوعی بادام اسپانیایی به‌نام مارکونا پخته می‌شود و در فصل گرما طرفداران زیادی دارد.

بوکادیلو؛ یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

غذاهای معروف اسپانیایی؛ بوکادیلو

یکی از غذاهای سنتی و معروف اسپانیایی، ساندویچ بوکادیلو است. این غذا با نان اسپانیایی و تخم‌مرغ درست می‌شود. یک نان باگت یا بارا د پان که در سراسر اسپانیا در دسترس است را از طول برش داده‌می‌شود و با یک لایه تخم‌مرغ تازه پر می‌شود. چاشنی‌هایی که مردم این کشور همراه با این ساندویچ می‌خورند، شامل خردل، سس گوجه‌فرنگی و سس مایونز است. شاید این ترکیب ساده به‌نظر شما شبیه به یک ساندویچ نباشد، اما همانطور که گفتیم یکی از اصول پخت غذا در این کشور، همین کنارهم چیدن ترکیبات ساده ولی خوشمزه است. ساندویچ بوکادیلا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌شمار می‌رود را می‌توان با انواع گوشت خوک، ماهی، مرغ و همینطور انواع ژامبون به‌خصوص ژامبون گوشت خوک معمولی نیز سرو کرد. ناگفته نماند که طعم زیتون و پنیر، تکمیل‌کننده این مزه‌ها است. پس اشکالی ندارد اگر ابتکار به‌خرج دهید و این نان اسپانیایی را به‌غیر از تخم‌مرغ، با ترکیبات جدیدی میل کنید.

اسکالیوادا

این غذای گیاهی و سنتی، ترکیبی از سبزیجات مدیترانه‌ای مثل فلفل، پیاز و بادمجان است که برروی خاکستر داغ پخته می‌شود. وقتی سبزیجات کبابی شد، پوستشان را کامل جدا می‌کنند و سپس برش داده و با روغن زیتون و گاهی سرکه شری ترکیب می‌کنند. سبزیجات دیگری مثل گوجه‌فرنگی و… را هم می‌شود به این غذا اضافه کرد. می‌توان این غذا را با نان به‌عنوان میان‌وعده یا تاپا میل کرد. اسکالیوادا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، به‌طور کامل با سبزیجات پخته می‌شود، اما سرشار از پروتئین و بسیار مقوی است و یک غذای کامل محسوب می‌شود. تعدادی از افراد به‌جای آتش و هیزم این غذا را در فر می‌پزند، ولی لازم است بگوییم طعم واقعی اسکالیوادا وقتی حس می‌شود که روی خاکستر آتش بپزد و دود به اعماق آن نفوذ کرده‌باشد. نام این غذای سنتی، یک کلمه کاتالانی است که به‌معنای کباب‌کردن در اخگر یا نوعی زغال است. 

  کوکا؛ از غذاهای معروف اسپانیایی

غذاهای معروف اسپانیایی

کوکا می‌تواند ترکیب‌های مختلفی با طعم شیرین و یا شور باشد. روش اصلی پخت کوکا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی محسوب می‌شود، این است که خمیری تهیه شود و روی آن ترکیب مختلف و خوشمزه‌ای قرار داده‌شود و در فر بپزد. وقتی کوکا طعم شوری داشته‌باشد، بسیار شبیه به پخت پیتزا می‌شود، اگرچه خمیر آن بیشتر شبیه به فوکاچیای نرم و کرکی است. می‌توان روی کوکا ترکیباتی مانند سوسیس گوشت خوک، پیاز کاراملی، زیتون و ماهی آنچوی تازه قرار دارد و ترکیبات خوش‌طعمی ایجاد کرد. یکی از غذاهای معروف اسپانیایی همین کوکای به‌ظاهر ساده است که طعم‌های بی‌نظیری دارد. خمیر شیرین کوکا، بافتی پوسته‌پوسته دارد که با افزودن کره یا گوشت خوک به‌دست می‌آید. یکی از ترکیبات کلاسیک برای کوکای شیرین شامل یک لیکور با طعم بادیان، شکر و آجیل کاج است. البته اگر این طعم با ذائقه شما سازگار نباشد، می‌توانید ترکیب دلخواه خود را درست کنید.

Calcots in romesco

رومسکو ازجمله سس‌های محبوب ماهیگیران اسپانیایی بوده و اغلب با غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو یا سیب‌زمینی کبابی یا سرخ‌شده، سبزیجات، انواع گوشت، کراکر و… خورده می‌شود. این سس طعم تندی دارد و در سطح جهانی به‌عنوان یک سس اسپانیایی، شهرت دارد. ترکیبات اصلی این سس شامل بادام یا فندوق، فلفل، به‌خصوص فلفل چیلی خشک‌شده که رنگ قرمز تیره دارد و بومی اسپانیا است، سیر، روغن زیتون و سرکه شری است که همه این مواد با نان غلیظ می‌شود. کالچوت در سس رومسکو یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌شمار می‌رود. کالچوت نوع خاصی از پیاز است که درگذشته فقط در فصل بهار دردسترس بود، ولی امروز در تمام طول سال کشت می‌شود. این نوع پیاز در همه کشورها وجود ندارد، اما می‌توان به‌جای آن، سس رومسکو را با پیازکبابی یا پیازچه سرو کرد. هرنوع غذایی که در گریل داغ و کبابی شود و با این سس مشهور میل شود، واقعا ترکیب خوشمزه و فوق‌العاده‌ای می‌شود. بعد از طعم کالچوت و سس رومسکو که یکی از غذاهای معروف اسپانیا است، می‌توان به طعم بی‌نظیر ماهی با این سس اشاره کرد.

Mejillones en escabeche

غذاهای معروف اسپانیایی؛ Mejillones en escabeche

escabeche در کشور اسپانیا یک اصطلاح عمومی برای هرنوع غذایی است که قبل از پخت، بخارپز یا سرخ می‌شود و یا در آب نمک قرار می‌گیرد. هرغذایی که با این روش مزه‌دار شود، قطعا جزو غذاهای معروف و سنتی اسپانیایی محسوب می‌شود. درگذشته این روش برای سالم نگه‌داشتن موادغذایی به‌کار گرفته‌می‌شد، اما امروزه هدف اصلی از این کار کردن، مزه‌دار کردن موادغذایی است. این کلمه از یک اصطلاح عربی گرفته‌شده که نشان می‌دهد این روش مختص به موروها است. انواع مختلفی از غذاهای دریایی و مرغ را می‌توان با این روش تهیه کرد. یکی از غذاهای معروف اسپانیایی که در نوع خود یک غذای معمولی محسوب می‌شود، اسکابیچه کردن ماژیون یا صدف است. برای تهیه ترشی صدف، ابتدا باید صدف‌ها را بخارپز کرده و سپس پوست آن را جدا کرد. در ادامه صدف‌های آماده‌شده را در آب نمکی که با روغن زیتون، سرکه، سیر و سایر ادویه‌ها ترکیب شده‌است، وارد می‌کنیم. باتوجه به دستور پخت این ترشی در گذشته، مخلوط به‌دست آمده را درون شیشه‌ می‌ریزیم یا به‌عبارتی کنسروشان می‌کنیم و در انبار نگه می‌داریم. 

پیستو؛ از غذاهای معروف اسپانیایی

پیستو یک خورشت سبزیجات است که ترکیباتی شامل بادمجان، فلفل سبز و قرمز، گوجه‌فرنگی آبدار و روغن زیتون دارد. می‌گویند این غذا که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، به زمان موروها یا مسلمان اسپانیایی برمی‌گردد. تصور می‌شود که دستور پخت این غذا برای عروسی یک شاهزاده خانم موری در منطقه ساحلی مورسیا اختراع شده‌است. خورش پیستو با روغن زیتون و آب طبیعی سبزیجات، کم‌کم و آهسته می‌جوشد تا بپزد و قوام بیاید. این غذا را می‌توان با تکه‌های پنیر مانچگو و یا تخم‌مرغ سرخ‌شده در وقت صبحانه میل کرد، اما به‌جای غذای اصلی نیز سرو می‌شود. بعد از خوردن پیستو متوجه طعم بی‌نظیرش می‌شوید. بی‌شک این غذا در لیست غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی قرار می‌گیرد.

فلفل پادرون

غذاهای معروف اسپانیایی

فلفل پادرون ظاهری براق و پیچ‌وتاب خورده دارد و شکل آن مخروطی است.‌ یکی از روش‌های محبوب و رایج برای پخت فلفل پادرون به‌این صورت است که آن را در روغن زیتون و نمک دریایی سرخ می‌کنند و می‌خورند. این روش به سراسر جهان صادر شده و بسیار مورداستقبال قرار گرفته‌است. فلفل پادرون که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی محسوب می‌شود، به‌عنوان یک تاپاس نیز در کافه‌ها و رستوران‌ها نیز آماده سرو است. این فلفل طعم شیرین و ملایمی دارد، اما ممکن است گاهی یکی دوتا از این فلفل‌ها، طعم تندی داشته‌باشد. همانطور که از اسمش مشخص است، این فلفل بومی کشور اسپانیا است. عده‌ای هم معتقدند که این فلفل‌های ریز و زمردی‌رنگ از طریق راهبانی که در قرن شانزدهم از آمریکای لاتین به اسپانیا بازمی‌گشتند، آورده‌شده و بذر آن را کاشته شده‌است. این میان‌وعده محبوب که در لیست غذاهای معروف اسپانیایی قرار می‌گیرد، سرشار از ویتامین C است، سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند؛ همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را نیز کاهش می‌دهد. پس از خوردن آن غافل نشوید.

فیدئوآ؛  یکی از غذاهای معروف اسپانیایی

یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌خصوص در سواحل والنسیا، فیدئوآ است که درست مثل پائلا تهیه می‌شود. بااین تفاوت که به‌جای برنج، با رشته‌فرنگی‌های کوتاه و نازک سرو می‌شود. در ترکیبات فیدئوآ، انواع مختلفی از غذاهای دریایی دیده می‌شود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، ماهی مرکب است که رنگ غذا را تیره می‌کند. فیدئوآ با غذاهای دریایی و زعفران زیاد و بیشتر برای سرو در مهمانی‌ها طبخ می‌شود. فیدئوآ با سس آیولی که برپایه مایونز و خردل است و با سیر و سبزیجات تازه ترکیب می‌شود، بسیار خوشمزه‌تر می‌شود. به گزارش ایتر، داستان پخت این غذای افسانه‌ای که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی محسوب می‌شود، این‌گونه است که آشپزی در یک قایق ماهیگیری کار می‌کرده و هنگام پخت پائلا متوجه می‌شود که برنج تمام شده، بنابراین به‌جای برنج از رشته‌فرنگی Fideus استفاده می‌کند. از همان زمان دستور پخت فیدئوآ رایج و رقیب سرسخت پائلا شد

پنیر کابرالس

غذاهای معروف اسپانیایی؛ پنیر کابرالس

کابرالس نوعی پنیر آبی است که به سنت صنعتگران، توسط کشاورزان روستایی در آستوریاس در شمال غربی اسپانیا تهیه می‌شود. این پنیر را می‌توان از شیرگاو خالص و غیرپاستوریزه تهیه کرد یا به‌روش سنتی با شیر بز و یا گوسفند مخلوط کرد که به پنیر طعم قوی‌تر و تندتری می‌بخشد. این پنیر به‌خاطر طعم بسیار تندش در لیست غذاهای معروف اسپانیایی قرار دارد. کابرالس وقتی به‌روش سنتی و در اعماق طبیعت با شیر گله‌هایی که در منطقه آستوریاس می‌چرند تهیه می‌شود، طعمی بسیار تندتر و محتوایی چرب‌تر دارد. پنیر تهیه‌شده به‌روش سنتی، به‌خاطر قرارگرفتن در دل طبیعت و دریافت رطوبت کافی، بسیار مرغوب‌تر است. این پنیر که به‌عنوان یکی از غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی به‌شمار می‌رود، چون طعم بسیار تندی دارد، بهتراست با یک غذای شیرین مانند انجیر، عسل و… خورده شود. یکی از نوشیدنی‌های معروف منطقه آستوریاس، سیب آستوریایی است که مرسوم است از بشکه در لیوان مشتری‌ها ریخته شود. این نوشیدنی محبوب در کنار طعم تیز و تند کابرالس، ترکیب جالب و خوشمزه‌ای دارد. یکی از غذاهای محبوب این منطقه نیز با پنیر کابرالس، فیله گوشت گاو، آویشن و روغن زیتون تهیه می‌شود.

Navajas al ajillo که یک میان‌وعده‌ لذیذ است، پیشنهاد ما برای شما است که حتما باید طعمش را امتحان کنید. این غذای دریایی که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی نیز محسوب می‌شود، از صدف، سیر، گیاهان تازه و روغن زیتون تشکیل شده‌است. این غذا با توجه به فصل و همچنین در مناطق ساحلی و غیرساحلی اسپانیا، تهیه‌شده و دردسترس است. در کاتالونیا نیز این غذای لذیذ، به‌بهترین نحو ممکن پخته می‌شود. Navajas al ajillo در کنار یک لیوان کاوا طعم بی‌نظیری دارد که برای یک بار هم که شده باید آن را چشید. این تاپاس لذیذ با صدف مخصوصی درست می‌شود؛ ناواجا یک نوع صدف‌ تیغی است که به‌طور متوسط 5 تا 6 اینچ طول دارد. این صدف پوسته ظریف، طعم ملایم و شیرینی  دارد و صید آن‌ها درمقایسه با دیگر صدف‌ها بسیار دشوار است؛ به‌همین دلیل این غذا گران‌قیمت است. Navajas al ajillo، به‌خاطر عطر و طعم بی‌نظیرش در لیست غذاهای معروف اسپانیایی قرار می‌گیرد.

گوشت کبابی

غذاهای معروف اسپانیایی

در کشور اسپانیا گوشت خوک و ژامبون بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ ژامبون‌های ظریف و قرمزرنگی که طعم بسیار لذیذی دارد. وقتی بحث گوشت خوک درمیان است، فقط به ژامبون و فیله‌های آن فکر نکنید. گوشت خوک نیز به‌عنوان یک تاپاس محبوب در رستوران‌ها آماده سرو است. گوشت کبابی در شهر مادرید نیز یک غذای خوشمزه محسوب می‌شود. این میان‌وعده که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است، متشکل از برش‌هایی از گوشت خوک کبابی‌شده در روغن زیتون، ادویه‌جات و ترشیجات است. این ترکیب خوشمزه کمی نرم است، اما هنگام جویدن غضروف‌ها، حتما غافلگیر می‌شوید. گوشت خوک را می‌توان با سس گوجه‌فرنگی به‌صورت خورشت نیز پخت.

Callos a la madrilena؛ از غذاهای معروف و لذیذ اسپانیایی

Callos a la madrilena یک نوع خورشت است که ساعت‌ها روی حرارت ملایم طبخ می‌شود و از غذاهای معروف اسپانیایی و مرتبط با شهر مادرید است. به‌روش سنتی از شنبلیله خوک یا گاو برای پخت این نوع خورشت استفاده می‌شده، اما در روش مدرن از گوشت بره یا حتی ماهی کاد استفاده می‌شود. ترکیبات این غذا شامل پوزه خوک، پودینگ سیاه، سوسیس، ژامبون و سبزیجاتی مانند هویج و پیاز است. اگر این خورشت که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی است به‌درستی پخته شود، آبگوشت آن سرشار از ژلاتین می‌شود. این نوع خورشت غالبا با سوپ منودو که با شکم گاو در آبگوشت پخته می‌شود و یک سوپ مکزیکی و فیلیپینی است، مقایسه می‌شود. این غذا با خرطوم گوشت گاو یا همان کالوس طبخ می‌شود و با جادادن ترکیباتی خوش‌طعم در خود، به‌عنوان یکی ازغذاهای معروف و اصیل اسپانیایی شناخته شده‌است. این ترکیبات خوش‌طعم شامل سوسیس خونی، چوریزو یا گوشت خوک با ادویه‌های فراوان، ران گاو، خرطوم لانه‌زنبوری گاو، گاهی اوقات هم پوزه خوک و دم گاو است. این غذا هم به‌عنوان یک تاپاس در رستوران‌های قدیمی و هم به‌عنوان یک غذای اصلی در اسپانیا طبخ می‌شود.

خورش فابادا

غذاهای معروف اسپانیایی؛ خورش فابادا

500 سال است که اهالی آستوریای اسپانیا، لوبیا کشت و مصرف می‌کنند. فابادا آستوریا، خورشت لوبیای خوش‌طعم که یکی از غذاهای معروف اسپانیایی به‌شمار می‌رود، از لوبیا سفید و گوشت تهیه‌ شده و غذای بومی همین منطقه محسوب می‌شود. لوبیای فابادا نباید با لوبیای فاوا اشتباه گرفته شود. این لوبیا مانند لوبیا کانلینی، بزرگ و سفیدرنگ است. خورشت فابادا گاهی اوقات با موادغذایی خوش‌خوراکی مانند شانه خوک، چوریزو و سوسیس خونی نیز سرو می‌شود. این ترکیبات نام‌برده در منطقه آستوریا به‌جای خشک شدن، دودی می‌شوند که همین کار دلیل طعم بی‌نظیر آن‌ها است.

آلبوندیگاس؛ از غذاهای معروف اسپانیایی

در کشور اسپانیا به انواع کوفته‌ها، آلبوندیگاس گفته می‌شود. این غذا مانند بسیاری از غذاهای معروف اسپانیایی، با مواد ساده و خوش‌طعمی پخته می‌شود. کوفته قلقلی‌های آبدار با گوشت خوک و گاو، پیاز و سیر و جعفری طعم‌دار شده در سس گوجه‌فرنگی با کمی پاپریکا و فلفل قرمز طبخ می‌شود و با برنج یا نان خورده می‌شود. آلبوندیگاس که یکی از غذاهای معروف و اصیل اسپانیایی است، نام خود را از یک کلمه عربی به معنای فندوق یا یک جسم گرد و کوچک گرفته‌است. می‌توان گفت منشأ این غذا به زمان موروها در اندلس برمی‌گردد. کوفته‌ها به‌طور سنتی به‌عنوان تاپاس و همچنین به‌جای غذای اصلی نیز تهیه شده و سرو می‌شود. درکل، خوردن آلبوندیگاس با نوشیدنی‌های خنک اسپانیا طعم بی‌نظیری دارد. 

کلام پایانی

در این مقاله تعدادی از غذاهای معروف اسپانیایی را معرفی کردیم. از مزه پائلا با لایه برشته‌شده برنج، کروکتاس با طعم ماهی نمکی، تورتیلا با مزه تخم‌مرغ و سبزیجات و میگاس که با نان سرخ‌شده گفتیم. همچنین پینچوها و تاپاس‌ها که به‌عنوان یک میان‌وعده بسیار محبوب است، سوسیس مورسیلا که از گوشت و خون خوک تهیه شده و چشیدن آن یک تجربه جدید است را به شما معرفی کردیم. چیزکیک باسکی به‌عنوان یک دسر پرطرفدار، ترکیب ساده نان و گوجه، انواع ژامبون‌ها و ترشی‌ها، دیگر غذاهای معروف اسپانیایی است. از کیک سانتیاگو و سرو آن در جشن‌های مذهبی گفتیم تا به پخت هشت‌پای گالیسیایی و طعم بی‌نظیر آنچوی تازه و گوشتی که با نمونه کنسروشده آن اصلا قابل مقایسه نیست، رسیدیم. نکته قابل‌توجه در پخت همه این غذاها، کنارهم چیده‌شدن ترکیبات ساده و تازه، دستور پخت آسان و ترکیب مشترک و جدایی‌ناپذیر در همه غذاها، یعنی روغن زیتون بود. در کشور اسپانیا اصول پخت در همین سه‌اصل که بیان کردیم خلاصه می‌شود. اگر به این کشور سفر کردید و طعم این غذاهای معروف و سنتی اسپانیایی را چشیدید، حتما تجربه خود از این مزه‌های بی‌نظیر را با ما به‌اشتراک بگذارید. 

نظرات کاربران