شیراز

در بازارچه سنتی شیراز چه بخریم؟

بازارچه سنتی شیراز

بوی بهارنارنج، خانه‌های قدیمی، اماکن تاریخی، غذاهای خوشمزه در رستوران‌های دلنشین سنتی، مراکز خرید لوکس و مدرن، مردمی مهربان و مهمان نواز؛ آیا می‌دانید اینجا کجاست؟ بله! درست حدس زدید؛ شیراز شهر شعر و راز. این شهر به حدی زیبا و دلنشین است که هر کس برای بار اول رفته باز هم شوق برگشتن دارد. مهم نیست اهل چیزهای جدید و مدرن باشید یا بخواهید به گذشته سفر کنید؛ در سفر به شیراز هر آنچه را که انتظار داشته باشید؛ پیدا می‌کنید. البته در بازارچه سنتی شیراز چیزهای بهتری هم وجود دارد که نظیر آن در هیچ کجای ایران نیست. باور نمی‌کنید؟

شیراز است و بازار وکیل!

بازار وکیل

هرچه در وصف زیبایی این بازار بگوییم کم است؛ مغازه‌های قدیمی، صنایع دستی با ارزش و معماری زیبای آن، چشم شما را برای لحظه‌ای و شاید هم ساعت‌ها به خود خیره می‌کند. در این بازاره به راسته‌های مختلف بروید؛ بوی ادویه‌ها را با تمام وجودتان حس کنید؛ اگر بودجه‌تان به خرید فرش و صنایع دستی آن نمی‌رسد؛ حتما عکس یادگاری را بگیرید. بازارچه سنتی شیراز به اینجا ختم نمی‌شود؛ در هر گوشه کنار آن می‌توانید بهترین خرید عمرتان را تجربه کنید. اما چی بخریم؟

راهنمای خرید سوغاتی شیراز (لینک مقاله)

همه چیز در بازار نو هست

شیراز

در شمالی‌ترین قسمت بازار وکیل یک راسته دیدنی و جذاب وجود دارد؛ بازار نو یا بهتر بگوییم راسته بازار نو. تاریخ این راسته به دوره قاجار برمی‌گردد. اگر به معماری مغازه ها که به شکل حجره دقت کنید؛ تاریخ و هنر را در آنها خواهید دید. با این حال، نسبت به بخش‌های دیگر بازار وکیل از شکل و رنگی جدیدتر برخوردار است و به همین خاطر به آن بازار نو گفته می‌شود. از زیباترین قسمت ‌های بازار نو محوطه جلو آن است که گشت و گذار را به خصوص برای گردشگران، بسیار دلنشین و جذاب کرده است. اما برسیم به قسمت جذاب این بازار یعنی خرید کردن!

در بازار نو هر آنچه را که فکرش را کنید، پیدا می‌شود. این بخش از بازار وکیل مربوط به صنف خاصی نیست؛ پس طبیعی است که شاهد اقلام مختلفی باشید. از طرفی، چند قلم جنس وجود دارد که بیشتر از بقیه در اینجا به شما چشمک می‌زنند. محصولات چرمی، گیاهان دارویی، کیف و کفش و پارچه جز این اقلام هستند.

از راسته شمالی ترمه بخرید

در چهار سوق به شکم‌تان برسید

راسته شمالی بازار وکیل، همین حجره‌های سبک قدیم خود را دارند؛ مغازه‌های پر از اجناس رنگارنگ که تا بیرون مغازه‌های ادامه پیدا کرده‌اند. 82 مغازه در این قسمت از بازارچه سنتی شیراز وجود دارد که اکثر آن به فروش صنایع دستی مشغول هستند. به هر حال، اگر به راسته شمالی بازار وکیل آمدید؛ خرید ترمه را فراموش نکنید. این پارچه زیبا که با ظرافت تمام تولید می‌شود از ارزش و جایگاه بالایی در صنایع دستی کشورمان برخوردار است. با خرید ترمه حس زندگی را به خانه‌تان ببرید.

پارچه‌های رنگارنگ راسته جنوبی یادتان نرود

بازارچه سنتی شیراز

در وصف راسته جنوبی بازار وکیل همینقدر که به آن بازار بزازان یا همان پارچه‌ فروشان نیز می‌گویند. حتما می‌دانید که اگر به پارچه‌های با کیفیت و زیبا و حتی گران قیمت نیاز دارید؛ باید به کجا بروید. این راسته بازار هم همانند دیگر بخش‌ها قدمت خود را حفظ کرده و در حدود 22 مغازه دارد. جالب است بدانید که راسته شمالی در گذشته انواع سلاح‌های سرد را می‌فروختند و البته خودشان می‌ساختند.

آدرس بازار وکیل: چهار راه زند، بعد از میدان شهرداری و ارگ کریمخانی     

در بازار مسگرها چه می‌توان خرید!

بازارچه سنتی شیراز

قدیمی‌ترین بازارچه سنتی شیراز و البته دیدنی‌ترین آن، بازار مسگرهاست. این بازار قدیمی معماری زمان قاجاریه را دارد و خوشبختانه ترمیم آن هم تاثیری در این معماری نداشته است. وقتی وارد این بازار می‌شوید و یا حتی قبل از اینکه به این بازار برسید؛ صدای چکش به گوشتان خواهد رسید. هر چند که تعداد محدودی از مغازه‌های هنوز هم با دستان هنرمندشان ظروف مسی زیبا خلق می‌کنند. با این حال، هر طرف را که نگاه می‌کنید؛ تنوع بی‌نظیری از ظروف مسی با طرح‌ها و شکل‌های مختلف است. فکر می‌کنیم نیازی نباشد که بگوییم در این بازار چه بخرید.

آدرس بازار مسگرها: محله درب شاهزاده

در بازار حاجی چیزهای نوستالژی پیدا می‌کنید

بازارچه سنتی شیراز

بازار حاجی این بازارچه سنتی شیراز شما را سوار ماشین زمان می‌کند به 100 سال قبل می‌برد. قدمت آن به هزار سال قبل برمی‌گردد و معماری تقریبا دست نخورده باقی مانده است. در اینجا فقط حس نوستالژی شما زنده می‌شود. اجناسی قدیمی که انگار زندگی درون هر کدام جریان دارد. صندوقچه، ترمه، پوشاک سنتی شیراز، پارچه‌های رنگی همگی بسیار دیدنی و جذاب هستند. فقط این نیست شما می‌توانید لوازم خیاطی، روحی فروشی، محصولات خشکبار و ادویه فروشی هم در این بازار پیدا کنید.

آدرس بازار حاجی: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی

سرای مشیر و خرید صنایع دستی

بازارچه سنتی شیراز

اغلب افراد سرای مشیر را بخشی از بازار وکیل می‌دانند در حالی که این بازار در بخشی جدا قرار گرفته است. از سرای مشیر نه تنها می‌توانید به بازار وکیل بروید؛ بلکه شاهچراغ، مسجد و حمام وکیل هم در اطراف آن قرار دارند. پس در سفر به شیراز حواستان باشد که این مسیر برای گشت و گذار خیلی راحت و دیدنی خواهد بود. با وارد شدن به این بازار، گویی به بازار وکیل وارد شده‌اید؛ معماری همان است. اما، آنچه سرای مشیر را متفاوت کرده، حیات دل‌انگیز و زیبای آن است. حوض بزرگی در میان این بنا با فواره و درختان نارنج در اطراف آن را تصور کنید؛ اینجا قطعا از زیباترین بازارچه سنتی شیراز است.

صنایع دستی از اصلی‌ترین اقلام این بازار است. اگر قصد خرید هنر ارزشمند هنرمندان شیرازی را دارید؛ به سرای مشیر بروید و یک یادگاری از آنجا بخرید. رنگ فیروزه‌ای ظروف خاتم‌کاری حتما شما را به وجد می‌آورد. ظرف‌های حکاکی شده یا انواع زیورآلات طلا که شکل و طرحی متفاوت دارند. خلاصه بگوییم؛ در این بازارچه سنتی شیراز هر چه از صنایع دستی بخواهید در بهترین کیفیت و زیباترین شکل در اختیارتان خواهد بود.

آدرس سرای مشیر: ضلع جنوبی بازار وکیل در چهارراه زند

در آخر

بلیط هواپیما شیراز را رزرو کنید و به شهری تاریخی و بسیار دیدنی سفر کنید. در اینجا از خانه‌های قدیمی گرفته تا تا بناهایی لوکس و مدرن در اختیار شما خواهد بود. فقط در سفر به شیراز سوغاتی فراموش نشود. می‌پرسید از کجا؟ در جواب باید بگوییم هر چیزی که فکرش را کنید در بازارچه سنتی شیراز پیدا خواهید کرد.

  • اگر به دنبال مراکز خرید لوکس شیراز هستید؛ سراغش را از این مقاله بگیرید. (لینک مقاله)
نظرات کاربران