بهترین غذاهای سنتی شیراز

بهترین غذاهای سنتی شیراز + معرفی رستوران‌های منتخب

همیشه بخش مهمی از سفرمان را به امتحان کردن غذاهای سنتی آن شهر اختصاص می‌دهیم. سفر به شیراز پُر راز هم همین‌گونه است. لذت چشیدن طعم غذاهایی که شاید تا به حال فقط اسمشان را شنیده باشیم. غذاهایی چون کلم پلو معروف شیرازی یا کوفته هلو و قنبر پلو.  بیایید با 18 مورد از بهترین غذاهای سنتی شیراز آشنا شویم و در سفر بعدی به شیراز به جای خوردن غذاهای تکراری این غذاهای اصیل را مزه مزه کنیم. علاوه بر معرفی غذاهای سنتی شیراز، در بخش انتهایی مقاله بهترین رستوران های شیراز که غذای سنتی طبخ می‌کنند را هم معرفی کردیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک همراه ما باشید.

بلیط هواپیما

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

غذاهای سنتی شیراز از نوع پلویی

غذاهای پلویی  یا قاطی‌پلوها همیشه در سراسر ایران طرفداران خودش را دارد. در شهر شیراز هم چند نوع غذای پلویی خوشمزه طبخ می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها کلم پلو و قنبر پلو یا غم‌بر پلو است. 

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

اولین غذای سنتی شیراز که قرار است در این مقاله معرفی کنیم کلم پلو شیرازی است. غذایی عجیب اما خوشمزه. شاید در نگاه اول تعجب کنید و دلتان نخواهد کلم پلو را امتحان کنید اما پیشنهاد می‌کنیم کلم پلو را یک بار امتحان کنید. کلم قمری را با پیاز تفت می‌دهند و سبزی معطر را اضافه می‌کنند. این مواد را در نهایت لابه‌لای پلو می‌گذارند تا دم بکشد و یک کلم پلوی حسابی شود. کلم پلوی شیرازی را با گوشت قلقلی‌های خوشمزه و ماست می‌خورند.

 قنبر پلو شیرازی؛ از غذاهای سنتی شیراز با نامی عجیب

قنبر پلو یک غذای مجلسی شیرازی است یعنی اگر قرار باشد مجلس شادی برگزار شود قنبر پلو یکی از گزینه‌ها است. البته این رسم بیشتر در گذشته رواج داشت. در این غذای پلویی از غذاهای سنتی شیراز از برنج در کنار گوشت، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی و کشمش تهیه می‌شود. مزه شیرین کشمش در کنار طعم لذیذ گوشت قلقلی و پیاز داغ ترکیبی بهشتی می‌سازد. 

شیرازی پلو 

شیرازی پلو نامش را از شهری زادگاهش گرفته است. مسافران شیراز معتقدند شیرازی پلو یکی از خوشرنگ و لعاب‌ترین غذاهای شیراز است. برای تهیه این پلوی مقوی و لذیذ از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک و زعفران استفاده می‌شود. پس اگر به غذاهای گوشتی حساسیت دارید یا اصلا از گوشت خوشتان نمی‌آید شیرازی پلو برای شما مناسب است. ظاهر شیرازی پلو شبیه به ته چین است، با زرشک، خلال پسته و خلال پوست پرتقال تزیین می‌شود و نام دیگر آن ته چین مرغ و بادمجان است. پس اگر مهمان خانه یک شیرازی شدید و برای پذیرایی از شما شیرازی پلو خوشرنگ تهیه دیدند حتما امتحان کنید. 

شکر پلو شیرازی

شکر پلو شیرازی

اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید این پلو برای شما مناسب است. مواد اولیه شکر پلو شیرازی شکر، برنج، خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و زعفران است. نکته اصلی این پلو اضافه کردن شربت شکر و زعفران قبل از دم کشیدن پلو است. البته این را هم به یاد داشته باشید شکر پلو مانند پلوهای قبلی که معرفی کردیم نیست و معمولا با قیمه سرو می‌شود.

هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز که طعمی شیرین دارد هویج پلو است. هویج پلو با ترکیب هویج، برنج، شکر، گوشت چرخ کرده، زعفران و دارچین به غذایی خاص با طعمی خاص تبدیل می‌شود. در دستور پخت اصل شیرازی، هویج را با روغن تفت می‌دهند و در شربت آب و شکر و زعفران اجازه می‌دهند تا نرم شود. گوشت چرخ کرده را هم به شکل کوفته‌های ریزی در می‌آورند که لابه‌لای پلو همراه با هویج دم می‌کشد. هویج پلو را با خلال پسته و بادام تزیین می‌کنند. 

رب پلو؛ از بهترین غذاهای سنتی شیراز

دلتان می‌خواهد یکی از غذاهای سنتی شیراز را درست کنید اما وقت ندارید؟ گیاهخوار هستید و غذاهای گوشتی را دوست ندارید؟ خب با یک پلوی ساده‌تر و بدون گوشت و مرغ موافقید؟ رب‌پلو را در رستوران‌های سنتی اصفهان پیدا نخواهید کرد اما خودتان می‌توانید در منزل آماده کنید. رب انار را همراه با روغن و شکر تفت بدهید. سپس ترکیب کشمش، گردو و پیاز داغ را هم در ظرفی جداگانه سرخ کنید. مخلوط رب و شکر را به برنج دمی اضافه کنید و ترکیب گردو و کشمش و پیازداغ را لای پلو قرار دهید. شیرازی‌ها رب پلو را با سالاد شیرازی و ترشی میل می‌کنند. 

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی

درباره لوبیا پلو رای و نظر بسیار است اما بیایید این بار لوبیا پلوی شیرازی را امتحان کنیم که با لوبیا چشم بلبلی تهیه می‌شود. شاید علت استفاده از لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا سبز به خواص آن برمی‌گردد. در کنار لوبیا از گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده یا حتی مرغ، برنج، شوید، زعفران و دارچین نیز برای تهیه این غذا استفاده می‌کنند. لوبیا پلو شیرازی بدون سالاد شیرازی معا ندارد پس سالاد شیرازی فراموش نشود.

دمپختک

دمپختک یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز است که کمتر در رستوران‌ها پیدا می‌شود و باید مهمان خانه یک شیرازی باشید تا این غذای خوشمزه را در کنار ماست و ترشی میل کنید. شیرازی‌ها معمولا در فصل زمستان دمپختک را تهیه می‌کنند چون طبع گرمی دارد. از طرفی دیگر دمپختک برای گیاهخوارانی که مسافر شیراز هستند گزینه مناسبی است چون نه از گوشت نه از مرغ در آن استفاده نمی‌شود. 

برای تهیه دمپختک شیرازی از برنج، عدس، هویج، کلم پیچ، ادویه و سبزی‌هایی همانند تره، جعفری، شوید، ریحان و ترخون استفاده می‌شود. روی غذا را هم با یک نیمرو تزیین می‌کنند. این غذا به راحتی تهیه می‌شود بنابراین خودتان هم می‌توانید در خانه یک دمپختک خوشمزه طبخ کنید.

آش‌ها

هر شهر و استانی آش‌های سنتی مخصوص خودش را دارد. در شیراز هم چند نوع آش طبخ می‌شود که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نیست. اما باید به یاد داشته باشید همه رستوران های سنتی شیراز این آش‌ها را طبخ می‌کنند. می‌توانید از شیرازی‌ها سراغ این آش‌ها را بگیرید تا راهنمایی‌تان کنند یا به بخش انتهایی همین مقاله بروید تا چند آش فروشی خوب در شیراز معرفی کنیم.

آش سبزی

آش سبزی

آش سبزی مهم‌ترین آش شیرازی‌ها است. در این آش از ترکیب لذیذ شامل سبزی‌ تره، ترخون و شوید، برنج، گوشت، لوبیا سفید، عدس، نخود، دارچین و روغن استفاده می‌شود. معمولا نظر مسافران درباره آش سبزی شیراز مثبت است و دوست دارند در سفرهای بعدی نیز این آش خوشمزه شیرازی را امتحان کنند.  

آش ماست

شاید با شنیدن اسم آش ماست یاد غذاهای سنتی اصفهان بیفتید اما این‌طور نیست و این آش ماست خوشمزه یکی از غذاهای سنتی شیراز است. آش ماست رنگ سبز روشنی دارد و با نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین می‌شود. آش مزه خاصی از برنج، لپه، گوشت، پیاز، ماست، ادویه و سبزی‌های شوید و ترخون می‌دهد. 

غذاهای سنتی شیراز که با نان میل می‌شود

بیایید با غذاهای سنتی شیراز که با نان و معمولا برای وعده شام میل می‌شود آشنا شویم. از دو پیازه آلو تا اشکنه و یخنی نخود.

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو

فرقی ندارد اهل کدام استان باشید یک بار که دو پیازه آلو را امتحان کنید عاشقش می‌شوید. این خوراک خوشمزه از ترکیب سیب‌زمینی آب‌پز، پیاز داغ، گوجه فرنگی و رب گوجه و ادویه نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. شیرازی‌ها در زبان محلی به سیب‌زمینی می‌گویند آلو پس جای تعجب نیست که اسم این غذا دو پیازه آلو باشد. 

تا قسمت پایانی مقاله با ما همراه باشید تا با رستوران های سنتی شیراز که غذاهای محلی طبخ می‌کنند آشنا شوید. 

کوفته سبزی شیرازی

یکی دیگر از کوفته‌های خوشمزه شیرازی کوفته سبزی است. رنگ سبز کم‌رنگ از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این غذا از غذاهای سنتی شیراز است. شیرازی‌ها برای تهیه کوفته سبزی از گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی‌ ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره استفاده می‌کنند. این غذا با نان محلی و سبزی و ترشی برای وعده شام میل می‌شود.

کوفته گشنیز؛ از بهترین غذاهای سنتی شیراز

یکی دیگر از کوفته‌های سنتی شیراز کوفته گشنیز است. گشنیز در این کوفته نقش اصلی را ایفا می‌کند. گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم‌پز، تخم‌مرغ، پیاز، گردو، آلو، کشمش و آرد نخودچی از دیگر مواد اولیه کوفته گشنیز است. پس از آمده شدن کوفته‌ها ار داخل سسی از رب گوجه و پیاز داغ می‌گذارند تا کاملا بپزد و شکل کوفته به خودش بگیرد. 

یخنی نخود

یخنی نخود

یخنی نخود غذایی شبیه به آبگوشت ایرانی است. پس اگر طرفدار آبگوشت هستید بفرمایید. رستوران های سنتی شیراز معمولا این غذا را طبخ می‌کنند. برای آماده کردن یخنی نخود خوشمزه از مواد اولیه گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند. این غذا با نان در کنار ترشی و سبزی میل می‌شود. 

یخنی کلم و عدس

یکی دیگر از یخنی‌های شیرازی، یخنی کلم و عدس است. کلم قمری پای ثابت غذاهای سنتی شیرازی است پس بیایید با این غذای سنتی که با کلم قمری تهیه می‌شود هم آشنا شویم. برای تهیه یخنی عدس و کلم از کلم قمری، گوشت چرب، عدس، پیاز، لیمو عمانی و ادویه استفاده می‌کنند. یخنی را مثل آبگوشت می‌کشند و با سبزی، نان و ترشی می‌خورند. 

اشکنه یا آب پیازک

برای تهیه اشکنه شیرازی از سبزی شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند. اشکنه یا آب پیازک شیرازی معمولا برای شام و همراه با نان خورده می‌شود. ترکیب مزه سبزیجات معطر و تخم‌مرغ طعمی لذت‌بخش خواهد بود که سفارش می‌کنیم در سفر به شیراز حتما امتحان کنید. 

خورشت‌ها

خورشت‌های شیرازی هم مانند سایر غذاهای این دیار متفاوت و خوشمزه است. به طور مثال، قورمه به و کوفته هلو دو خورشت شیرازی است که باید در سفرتان به شیراز امتحان کنید. بیایید با این غذاهای سنتی شیراز بیشتر آشنا شویم.

کوفته هلو؛ از بهترین غذاهای سنتی شیراز

کوفته هلو

کوفته انواع مختلف دارد، معروف‌ترین آن هم کوفته تبریزی است. اما این بار قرار است با کوفته‌ای متفاوت از شیراز آشنا شویم. کوفته هلو. شاید اسمش عجیب به نظر برسد اما خوش طعم و خوش مزه است. برخلاف تصور عموم در کوفته هلو از هلو استفاده نمی‌شود. مواد اولیه کوفته هلو شامل گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم مرغ و ادویه است و داخل کوفته را با زرشک، کشمش، گردو و پیاز سرخ شده پر می‌کنند و طعمی بی‌نظیر به وجود می‌آورد. برای تکمیل این مزه عالی یک سس خوشمزه به آن اضافه می‌کنند. برای آماده کردن سس آن از رب، هویج و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. 

قورمه به 

در قسمت‌های قبلی شکرپلو و شیرین پلو را معرفی کردیم. دو غذای شیرین شیرازی. حالا قورمه را معرفی می‌کنیم که مواد اولیه برای تهیه آن میوه به، شکر، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه است. شاید به نظرتان غذایی که با میوه به پخته شود خوشمزه نباشد اما اشتباه می‌کنید. فقط در صورتی که از غذاهای شیرین خوشتان نیاید خورش به را پیشنهاد نمی‌کنیم. با این حال به یک بار امتحانش می‌ارزد.

رستوران های شیراز با غذای سنتی 

حالا که با غذاهای سنتی شیراز آشنا شدیم باید بهترین رستوران های شیراز که این غذاهای سنتی و خوشمزه را طبخ می‌کنند را هم بشناسیم. 

رستوران صوفی

رستوران صوفی

در رستوران صوفی می‌توانید کلم پلو شیرازی و لوبیا پلو با ماهیچه را از فهرست غذاهای سنتی شیراز سفارش بدهید. برای رفتن به سفره‌خانه سنتی صوفی باید خودتان را به خیابان ستارخان شیراز برسانید. برای رزرو میز و تاریخ از طریق سایت رستوران صوفی به آدرس soofirestaurant.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن 07136490000 تماس بگیرید. 

خانه سنتی پرهامی

برای امتحان کردن طعم و مزه اصیل کلم‌ پلو و قنبر پلو شیرازی خودتان را به خانه سنتی پرهان برسانید. برای دسترسی به رستوران سنتی پرهان به خیابان لطفعلی خان زند، کوچه ۳۶، ۱۲۰متر داخل کوچه بروید. این رستوران برای وعده ناهار و از ساعت 12 تا 16:30 میزبان شما خواهد بود. برای رزرو میز و یا سفارش غذا به صورت غیر حضوری با شماره تلفن 07132232015 تماس بگیرید. 

رستوران قوام

کوفته هلوی خوشمزه شیرازی، کوفته سبزی، کلم پلو و قنبر پلو را در رستوران قوام پیدا خواهید کرد. علاوه بر غذاهای سنتی شیراز می‌توانید انواع غذاهای کبابی، کباب تابه‌ای مخصوص و غذاهای استان‌های دیگر را هم در منوی رستوران قوام ببینید. 

برای اینکه خودتان را به رستوران قوام برسانید باید به بازار وکیل بروید. 50 قدم بعد از مسجد وکیل رستوران وکیل را پیدا خواهید کرد. این رستوران هر روز از ساعت 12 تا 23 میزبان شما خواهد بود. برای رزرو میز در سرای سنتی قوام با شماره تلفن 32222324 یا 32222020 تماس بگیرید.

رستوران هفت خوان 

رستوران هفت خوان 

از منوی غذاهای سنتی رستوران هفت خوان می‌توانید کلم پلو با کوفته قلقلی یا گوشت قرمه‌ای، کته گوجه با کباب تابه‌ای، دمپختک با گوشت بره، شیرازی پلو، قنبر پلو و لوبیا پلو شیرازی را همراه با ماست، سالاد شیرازی و سبزی انتخاب کنید. 

برای رفتن به رستوران هفت خوان کافیست خودتان را به بلوار قرآن شیراز برسانید. رستوران هفت خوان پیش روی شما است. این مجموعه شامل چنج رستوران و دو کافی‌شاپ است و به همین دلیل یکی از متنوع‌ترین منوهای غذاهای سنتی شیرازی را دارد. برای رزرو میز یا غذا به صورت غیر حضوری با شماره تماس 32270000 یا 32280000 تماس بگیرید و یا به سایت رستوران به نشانی haftkhanonlione.com مراجعه کنید.  

آش امیرکبیر

برای خوردن یک آش سبزی شیرازی لذیذ بهتر است سراغ آش امیرکبیر شیراز بروید. این آش فروشی دو شعبه دارد. شعبه اول در بلوار امیرکبیر غربی، روبروی پمپ بنزین امیر کبیر واقع شده است. برای رفتن به شعبه دوم هم باید خودتان را به دشت ارژن، بعد از پمپ بنزین، جنب نان سنگکی برسانید. برای سفارش نیز می‌توانید با شماره تلفن 07138224084 تماس بگیرید. 

آش کاکو

آش کاکو یکی دیگر از آش فروشی‌های خوب شیراز است که در بلوار امیر کبیر واقع شده است. در منوی آش کاکو می‌توانید آش ماست، آش سبزی شیرازی و کوفته سبزی سفارش بدهید. آدرس آش کاکو عبارت است از: شیراز، بلوار امیرکبیر، نبش کوچه ۲۰، آش کاکو (شعبه امیرکبیر). برای سفارش غذا به صورت حضوری می‌توانید از ساعت 12:30 تا 23 به آش‌کده کاکو مراجعه کنید. 

سخن پایانی

سفر به شیراز اگر فقط به تماشای آثار تاریخی و باغ‌ها و موزه‌ها محدود شود صفایی ندارد. همه ما می‌دانیم غذا جزئی مهمی از فرهنگ هر شهر و دیار است. به ویژه اگر آن شهر شیراز باشد. شیرازی‌ها غذاهای خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند. غذاهای سنتی شیراز شامل کلم پلو، قنبر پلو، شیرازی پلو، انواع آش، یخنی‌ها، کوفته هلو، کوفته سبزی، قورمه به و چند غذای دیگر است. بیایید این بار در سفر به شیراز طعم لذیذ غذاهای محلی شیراز را بچشیم. 

نظرات کاربران