Ataturk Arboretum in Belgrade Forest, Istanbul

جنگل بلگراد استانبول؛ بازدید از یشم سبز اروپا

مکانی شگفت‌انگیز برای لذت بردن از طبیعت در میان شلوغی شهر عظیم استانبول که در سال 1521 سلیمان بزرگ پس از لشکرکشی صرب، مردم بلگراد را در روستای اطراف آن اسکان داد تا نامش را از ساکنانش بگیرد و به جنگل بلگراد معروف شود. اگرچه در تابستان و آخر هفته‌ها  ممکن است فضای جنگل بلگراد استانبول شلووغ شود اما باز هم به شکل باورنکردنی آرام و لذت‌بخش است. اگر می‌خواهید از اوج آرامش این جنگل استفاده کنید بین ساعت 7 تا 9 صبح به بلگراد بروید و صبحانه بخورید و روز را با قدم‌زدن در فضای سبز جنگل آغاز کنید. بهترین زمان برای بازدید از جنگل بلگراد فصل پاییز است که می‌توانید بین برگ‌های زرد روی زمین افتاده ساعت‌ها قدم بزنید و از طبیعت پاییزی استانبول در سفر لذت ببرید. 

رزرو تور استانبول

راستی تور ارزان استانبول را رزرو کرده اید؟

تنوع گیاهی و جانوری جنگل

Istanbul Belgrade Forest

جنگل بلگراد استانبول بارندگی‌های شدیدی را در طول سال می‌بیند و این به سبب ویژگی اقلیم اروپای مرکزی و مدیترانه‌ای است که سبب می‌شود گونه‌های گیاهی مختلفی در این منطقه رشد کنند. پوشش گیاهی جنگل عمدتاً درختان برگ‌ریز و درختچه‌های زمستانی بوده و بلوط گونه غالب آن است. همچنین این جنگل زیستگاه بسیاری از پرندگان، خزندگان و پستانداران است. با توجه به اقدامات حفاظتی و ممنوعیت شکار در جنگل بلگراد، گونه‌های در حال انقراض به راحتی فرصت تولید مثل در این‌جا را دارند. 

بخوانید: 11 تا از بهترین پارک های استانبول؛ بهشت های سرسبز

بهترین زمان برای رفتن به جنگل بلگراد استانبول

این جنگل به دلیل طبیعت بکر و حیات‌وحش جذابش توانسته مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند. تابستان بهترین زمان بازدید از جنگل برای کسانی است که می‌خواهند از گرمای شهر فرار کنند. اگرچه مسافران زیادی نیز در فصل پاییز به این منطقه می‌آیند، به خصوص اگر عاشق دنیای سکوت و آرامش باشند. البته هنگام سفر به این جنگل در فصل پاییز باید سرما را تحمل کنید. علی‌رغم وجود سرما، مناظر بلگراد درفصل بهار و پاییز شگفت‌انگیز است و این زیبایی در زمستان چندین برابر می‌شود به گونه‌ای که اگر بعد از چند روز بارش برف از این جنگل دیدن کنید، عاشق زمستان استانبول خواهید شد.

مناطق پیک‌نیک جنگل بلگراد

Istanbul Belgrade Forest

در سال 1956 اولین منطقه پیک‌نیک در نزدیکی چشمه Neşet و اطراف سدها افتتاح شد. اما در حال حاضر هفت منطقه پیک‌نیک در جنگل بلگراد استانبول وجود دارد که معروف‌ترین آنها بویوک بینت است، کافه‌ای در نزدیکی سد که بیسکویت، نان تست، چای و نوشابه ارائه می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از آلاچیق‌های موجود برای باربیکیو در این منطقه استفاده کنید و خودتان دست به پخت کباب بزنید، چرا که در وسط جنگل، فضای باربیکیو بزرگی وجود دارد که می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. پس از صرف غذا، یک پیاده‌روی کوتاه بین درختان و حیوانات و پرندگان می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

Neşet Suyu Parkour

وقتی از درب ورودی اصلی جنگل در سمت باهچکوی وارد بلگراد شوید، جنگل به دو قسمت تقسیم می‌شود. اگر از سمت راست ادامه دهید به Neşet Suyu Parkour می‌رسید. این مسیر برای علاقمندان به دویدن جالب است. در انتهای مسیر به برکه‌ای زیبا خواهید رسید که منظره‌ای منحصربه‌فرد دارد. 

تور سافاری اسب و ATV

یکی از تفریحات در بازدید از جنگل بلگراد استانبول، اسب‌سواری در جنگل و همچنین تور سافاری با ATV است تا از طبیعت لذت ببرید. تورها را از شرکت‌هایی که داخل جنگل هستند می‌توانید تهیه کنید. 

درختستان آتاتورک در جنگل بلگراد

Ataturk Arboretum in Belgrade Forest, Istanbul

بازدید از طبیعت جنگل بلگراد را بدون دیدن درختستان آتاتورک با گونه‌های درختی بی‌شمارش به اتمام نرسانید. این درختستان نمایشگاهی زنده در فضای باز در زمینه جنگل‌داری و گیاه‌شناسی است. 

دسترسی به جنگل بلگراد استانبول

برای رسیدن به جنگل بلگراد می‌بایست به بخش اروپایی استانبول بروید و سپس با اتوبوس های خط 42 از میدان تکسیم یا اتوبوس های خط 153 از ساریر به سمت باغچه کوی بروید. از آنجا با چند دقیقه پیاده‌روی به طبیعت جنگل بلگراد خواهید رسید. 

سوالات متداول

جنگل بلگراد کجاست؟

این جنگلدر بخش اروپایی استانبول، داخل منطقه ساریر و ایوب سلطان واقع شده است. از تکسیم در صورتی که ترافیک وجود نداشته باشد، حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا به بلگراد برسید.

وسعت جنگل بلگراد استانبول چقدر است؟

جنگل بلگراد بزرگ‌ترین منطقه جنگلی استانبول و اطراف آن است که مساحتی برابر با 5442 هکتار دارد. 

پایان

علاقمندان به طبیعت و طبیعت‌گردی در سفرها جذب مناطق سرسبز و جنگل‌ها می‌شوند. استانبول هم از این قاعده مستثنی نیست و مناظر ساحلی و جنگلی خیره‌کننده‌ای دارد. بازدید از جنگل بلگراد استانبول در بخش اروپایی شهر یکی از همان مناطق سرسبز و پردرخت است که در سفر به ترکیه برای دوری از شلوغی شهر و استراحت و قدم زدن در فضای باز می‌توانید سری به آن بزنید.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

نظرات کاربران